Sajnos fentebb van egy olyan félmondatod, amivel nem lehet mit kezdeni: "ha biztonságosan oda tudsz jutni" (vagy valami hasonló). A jó isten áldjon már meg, van egy kibaszott felfestett biciklisáv, nem az a természetes, hogy azt feltételezem, hogy arra biztonsággal mehetek?
Én reggel kikanyarodok az Üllői útra, és nyilegyenesen elmegyek a Kossuth térre. Van ahol van bringagyalog a járdán, van ahol nincs. Van ahol van "rendes" bicikliút, van ahol nincs. Én úgy képzelem, hogy kellően defenzíven bicajozok, olyan pirosoknál is megállok, ahol nem igazán van épelméjű ember aki megállna - de hát piros. De a te okfejtésed alapján hiába tudok szabályosan nyílegyenesen elmenni az uticélomhoz, legyek szíves körbe-karikába kerülgetni a főutakat, mert a főútvonalon a szent és sérthetetlen AUTÓSOK közlekednek. Hát nagy büdös lófaszt. Kerülgesse az autós a főútvonalat, mert én azt mondtam. Ugye te se érzed ezt igazán érvnek?
Van itt egy olyan probléma, hogy van olyan hely, ahol bringával mehetek, autóval nem - de ha arra megy az auts, abból nem szokott hír lenni. És van a fordítottja. Arra sem jellemző, hogy a királyi TV azzal törődne. De ezen a két útfajtán kívül van nagyon sok olyan, ahol autóval is, meg bicajjal is *jogosan* lehet közlekedni - ebben az esetben viszont egyszerűen sem jogi, sem erkölcsi alapja nincs senkinek (se nekem, se neked, se másnak), hogy meghatározza, hogy a másik inkább ne arra menjen. És ne gyere a bringásöntudattal, mert arra a válasz nyilván az autós, buszos, babakocsis öntudat. És mint ilyen nincs értelme. Közlekedők vannak. Ezek között van szabályos és szabálytalan. Márpedig ha én szabályos vagyok, és ennek ellenére balesetet szenvedek - ahol te vagy a másik fél, akkor bizony te szabálytalan voltál. Ezen kívül bármilyen kínos, csak két lehetőség van, nem három: te voltál a szabályos és én a szabálytalan; vagy mind a ketten. Olyan nincs, hogy mind a ketten szabályosak voltunk de baleset lesz. Akkor biz valami apró fikarcnyi szabályt (legalább) az egyikünk megszegett. Mondjuk olyat, hogy az előzésnél a biztonságos visszatérésre is figyelni kell. Vagy hogy létezik olyan, hogy biztonságos oldaltávot kell tartani. Lehet ezt még ragozni, de nem sok teteje van.
De akár azon is lehet gondolkodni, hogy ha én szabályosan megyek a közös busz+bringasávban bicajjal, akkor miért én vagyok a köcsög, ha a busz nem tud megelőzni - miért nem az, aki záróvonalat festtetett fel, és nem féligáteresztő csíkokat?