Miből gondolod, hogy a függőség és a cigaretta pillanatnyi jutalma nem bírálhatja felül az életösztönt és a józan eszet?
nehezemre esik azt az eszet jozannak csufolnom, de visszaterve, nem en gondolom, hanem te: "Mindaddig megteszünk valamit amíg a jutalom magasabb, vagy épp fedezi az erőfeszítést". En erre hoztam egy real world peldat, ami cafolja az elmeletedet.
Vagy szerinted, mi mozgatja a vallásos fanatikusokat?
oket kerdezd
Mi alapján méred fel, hogy mi a jó, igazságos, ill. a méltányos? Nem az értékítéleted alapján?
nem. Az ember sajat ertekitelete nem megbizhato, ill. az ember igazsagerzete kb. olyan, mint egy random korrupt politikus. En mindenesetre nem tennek ra. A Biblia azt irja, hogy csalardabb az emberi sziv mindennel. Persze paran bebeszelik maguknak, hogy oke, ha mindenki mase valoban, de az ovek nem.
De vajon belefér-e a normális gyászba
milyen a normalis gyasz? A halal a legnagyobb tragedia, egy brutalis dolog, egyaltalan nem normalis, ezert a halal megelese sem lehet "normalis". Vannak persze az esemeny feldolgozasanak allomasai, stadiumai, de hogy ki hogyan halad at rajtuk, az a jelenseg (nem a gyasz, hanem a halal) nem normalitasa miatt elegge valtozo lehet. Ezen nincs is mit csodalkozni, hiszen a halal feldolgozhatatlan, hogy ami eddig elt, az tobbe mar nincs.
Az elaltatas megosztasaval nekem semmi bajom. A belso motivacio persze sokat szamit. Ha gonosz indulat van mogotte, az elitelheto (ha akarod). De nem vagyok meggyozodve, hogy pont ilyen esetbe szaladtal bele.
Tudod mire emlékeztet ez? Vallásos szövegek mártírcsinálására.
nem kene megallnod, ha a Jehova tanui vagy a szcientologusok fel akarnak tartani
T'od, mikor Isten igéjével eltelve, boldogan lépnek az Úr színe elé, miközben legkegyetlenebb módon ér véget a földi létük.
nem ertesz par dolgot, de azert vagyok, hogy segitsek. A problemanak az a gyokere, hogy Isten 'egy kisse' maskent latja a vilagot, mint te. Ami a te szemedben ertek, imponalo, pozitiv, whatever, az ertektelen, megvetendo, sot gonosz dolog az oveben. Ezert amikor te fikazod azokat, akiket Isten miatt oltek meg, akkor - hogy is mondjam - nem vagytok ti ketten egy platformon. Amikor Jezus elmondta, hogy szerinte kik (es miert) boldogok, az egyaltalan nem egyezik meg a hetkoznapi ember boldogsag definiciojaval, a tieddel sem. De ezt tudjuk be az eltero nezopontnak.
De ha mar a jutalomra osszpontositasz (behaviorista iranyzat rulez), az Ur is boven iger jutalmakat (bibliai szohasznalattal: aldast), amire nagyon is szuksege van az embernek, hogy ezzel is motivalja magat a jonak megtetelere. Ennek ellenere az ember sokszor elbukik, pedig tenyleg nagy a jutalom.
Ami pedig a boldog 'Ur szine ele lepest' illeti, ezek az emberek valoban boldogok, mert a foldi letnel tovabb latnak. Amikor Istvan vertanut megoltek - mivel a zsidok nem birtak elviselni, hogy Istvan ramutatott a termeszetuk gonoszsagara (megjegyzem: ezt sosem birjak elviselni az emberek, kortol, naciotol fuggetlenul), akkor a zsidok megkoveztek, de mielott meghalt volna, Isten megmutatta neki a megnyilt mennyet, igy Istvan latta, hogy honnan hova megy. Egy bunnel fertozott, gonosz es ellenseges kornyezetbol az Urhoz, ahol ezek nincsenek tobbe. Ahol megszabadulsz a foldi let minden kellemetlen velejarojatol, es vegre az Urral lehetsz, ami kapcsolatot nem zavar meg tobbe semmi.
A Jelenesek konyveben azt mondja az Ur, hogy csak legy huseges, akar az eleted aran is, es neked adom az orok elet koronajat. Akar odaig fajulhatnak a dolgok, hogy az embernek meg kell halnia, es megis orokke elni fog. Ezt a paradoxont meg se probald feloldani a romlando anyagi vilagban.
--
"A politikat, gazdasagot es a tobbi felsorolt faszsagot leszarom, amig engem nem erint (nem erint)" (bviktor)