Kezdeném azzal, nem vagyok jogász, amit írok az az én véleményem ami nem biztos ,hogy meg fog egyezni a NAV vagy a bíróság véleményével. Kérem ezt figyelembe venni. Dolgoztam nagyon régen az apehnél ott kellet törvényt is értelmeznem, de az már régen volt. Megpróbálom összefoglalni a változásokat:
A régi (24/1995. (XI. 22.) PM rendelet) számlázásról szóló rendeletet, ez az új rendelet hatályon kívül helyezi. Ebbe már nincs benne a pénztárgép, erről külön "Pénztárgép rendelet" van, viszont a mostani rendelet is belepiszkál a pénztárgépbe. (Utálom, hoznak egy rendeletet amibe itt-ott belepiszkálnak, és találd meg hol, persze összefoglalás ritkán van, esetleg mi szerint ellenőriznek azt sem írják le egy helyen.).
Ami számomra értelmezhetetlen:
"a számítógéppel előállított nyugta."
Régen volt a papír nyugtatömb és a pénztárgép. A '95 rendelet sem tartalmazott ilyet. Az egész rendelet számítógéppel történő részében a számláról és nyugtáról beszél, mi ez a nyugta? A 16§ nem túl bőbeszédű ez ügyben. Nehezen tudom elképzelni, hogy nem kötelező a pénztárgép. Van ugyan egy olyan rendelet ami azt mondja, ha boltban nincs pénztárgéped mert csak azokat szolgálod ki akik megadják a nevüket címüket (ügyfélkártya) akkor számlázó program elég, de hetente adatot kell szolgáltatni a navnak a forgalomról.
9§ Nyilvántartást kell vezetni kinek lett eladva a program.
A 2 ponton "A számlázó program fejlesztője, forgalmazója a számlázó programot kizárólag adóalanynak értékesítheti, aki vagy amely köteles az értékesítést megelőzően adóalanyiságát igazolni." sokat gondolkodtam miért van benne, de rájöttem. Számlatömböt csak adószám felmutatása után adnak, számlázó programot venni is csak adószám felmutatása után lehet ezután. Számlagyárosokat akarják ezzel visszaszorítani?
10§ A program nevét és azonosítóját át kell adni. Erre szerintem érdemes odafigyelni, mert ha a vevő azzal védekezik, hogy nem kapta meg a nevet és azonosított azért nem jelentette le, gondba kerülhet a program írója. Marketing szempontból szerintem kifejezetten jó ha a (most még nem létező) bejelentő nyomtatványt előre kitöltjük és átadjuk az ügyfélnek. Tájékoztatásnak eleget tetűnk és a vevő törődést érez.
(UPDATE)A program doksiját és azok változatait a vevőnek meg kell őrizni, ez lehet elektronikusan is. Jó sokáig, az utolsó kiállított számla elévülése idejéig. (5év). Nagyon fontos, hogy a doksi és a program összhangban legyen mindig. Semmi fölösleges szöveg a doksiban!
11§ Ez ami nagyon új, be kell jelenteni a vevőnek a program használat megkezdését és a kivonás végét.
12§ "Az adóhatóság jogosult a számla kiállításának folyamatát úgy is ellenőrizni, hogy felügyelete alatt a számla kiállítója
– próbajelleggel – bocsát ki számlát."
ezt nem értem, ha próba jelleggel állítunk ki számlát akkor kap sorszámot, de rá kell írni, hogy próba számla és nem kell majd lekönyvelni?
(UPDATE) Nem kell a fejlesztőnek nyilatkozni, hogy a program megfelel a jogszabályoknak.
Összegezve, növekszik az adminisztráció és talán nyugtát is lehet kiállítani. Csodálkoztam is, hogy míg a pénztárgépet agyonszabályozzák addig számlára oda sem figyelnek.