( Hiena | 2014. 05. 14., sze – 08:48 )

Nincs olyan, hogy van hozzá engedély és nincs hozzá engedély.
Ha cserélsz alkatrészt és az a közlekedésbiztonságot befolyásolja, azt csakis típusazonosra cserélheted. Ez esetben javításnak minősül, nem kell hozzá engedély.
Ha változtatsz az autón, beleértve nem típusazonos alkatrészek felhasználását az átalakításnak minősül. (A világítótest cserélye az.)
Mindkét esetben a beszerelt alkatrésznek rendelkeznie kell egy megfelelőségi bizonylatnak, világítótesteken, üvegfelületeken az E számnak. Bontott alkatrész esetében a bontótól kapott számla az, új vagy utángyártott alkatrész esetében a dobozban kell lenni.

Ha nagyon kekeckedni akarnak a váltógomb cseréje is engedélyköteles, mert a gépjármű vezetéséhez szükséges kezelőszervet módosítja így a közlekedésbiztonságot befolyásolja. A gyakorlat, hogy ezért még senkit nem dobtak ki vizsgáról.

Amúgy a linkelt jogszabályból csak ezt az egy mondatot kellett volna elolvasni:
"A jármű átalakítása a már forgalomba helyezett (magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott) jármű olyan megváltoztatása, amely a járműre már meghatározott adat, illetőleg közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi jellemző módosulását eredményezi, valamint a gépkocsi alvázának (az alváz szerepét betöltő, az alvázszámot viselő szerkezeti elemének) cseréje, valamint új hatósági alvázszám beütése."

Gyakorlatban azt jelenti, hogy motor, futómű tuning, világítótestek, lengéscsillapítók, futómű, fékek, üvegezés, kipufogó vagy a kaszni bármilyen mókolása engedélyköteles. Jahm, és még a belső kárpithoz sem nyúlhatsz hozzá, ha légzsák van a kocsiban.

Oh, és erősen remélem, hogy a forgalmidban alapszín+matricázott felirat szerepel, mert 15%-ot meghaladó alapszíntől eltérő minta vagy festés esetében ez is bukta lehet közúti ellenőrzésnél. Továbbá a jármű festése nem akadályozhatja annak azonosíthatóságát (színváltós festékek) és nem vonhatja el a többi közlekedő figyelmét (túl feltűnő matrica).

Mégis, hogy megy át egy ilyen autó a vizsgán? A profik szépen lepapírozzák az egészek. Az amatőrök vizsga előtt szétborítják az egészet és visszaépítik legálisra. A rafkósok tudják melyik szerelőnek, biztosnak kell fizetni, hogy átcsússzon a kocsi a vizsgán. A választás a tied.

Legszebb, mikor a széttuningolt boyracer vagy rallyfan kocsit kivesz a közlekedésfelügyelet munkatársa a sorból, és még állóra sem fékezi a tulaj, de a rendőr már ott is van a csavarhúzóval, hogy lepattintsa a rendszámot. És az igazat megvallva imádnám, ha minden egyes közúti ellenőrzésnél kinn lennének a felügyelet emberei, mert irgalmatlan mennyiségű mókolt, hulladék autó van kinn az utakon.

--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "