( dap | 2014. 04. 14., h – 18:12 )

A sávinfók megjelenítéséhez (lane assist) minden adott, a formátumban konszenzus van (kb másfél éve), jópár úton van ilyen jelölés. Magyarországon, pláne vidéken valszeg elég hiányos az adatbázis egyelőre..

Emellett a gond az lehet, hogy az útvonatervező motor egyszerűen nem veszi figyelembe ezt az infót, vagy nem csatolja a tervhez. Pl az OsmAnd az online OSRM-mel utoljára nem jelenítette meg a sávokat, csak a beépített tervezőjével. A Mapfactor Navigator Free appot nem szoktam használni, bár állítólag azzal működik.

>zárt útpálya, lehajtó rámpa, nincs jelzés. A kereszteződésben, amikor a zárt pálya már nem elhagyható, szól, hogy fordulj balra. Persze ehhez a rámpán le kellett volna térni korábban.

Ez tipikusan egyenlő a fenti problémával, ritkábban adatbázis probléma.

> Főút kanyarodik, a program szól, hogy kanyarodj balra (közben persze csak követni kell az utat). Néha ugyanez simán kanyarodó útnál, nem főút. Persze nem minden esetben, csak néha.

Lehet, hogy az online útvonaltervező motor egyszerű vonalat dobott vissza kiegészítő információk nélkül (pl YOURS). Ilyenkor az app nem tud mást tenni, mint kijelezni az út vonalvezetését és a kanyar ívére reagálni, nem tudja megkülönböztetni a nagy, íves útkereszteződéseket a kanyartól. Ez szoftver hiányosság.

Lehet, hogy az út a kanyarban valamiért ketté van szedve és nincs megfelelően kitöltve a két fél hivatkozási száma, így az útvonaltervező azt hiheti, hogy másik útra térsz át, ezért kanyarodást jelez. Ez adatbázis hiányosság.

> Néha a tervezett útvonal ostoba, pl. letér egy autópályáról és a kereszteződés után vissza.

Az OsmAnd beépített útvonaltervezője hajlamos erre, alpha állapotú szoftver. Az online OSRM és a Mapfactor ilyet nem csinál, hacsak nincs komoly gond az adatbázissal.

> Sokszor körforgalom kihajtását rosszul adja meg. Pl. azt mondja, menj ki az első kijáraton, de közben arra gondol, hogy menjek tovább egyenesen, a második kijáraton. Sok más esetben viszont jól számol.

Ez passz, lehet adatbázis gond.

Az OSM világban sokféle frontend+router kombináció lehet, bárki írhat appot/routert ami úgy értelmezi az adatbázist ahogy a készítője jónak látja - könnyebb úgy okosat írni, ha megírod melyk hiba melyk szoftverkörnyezetben jön elő, mert bizonyos kombinációkban vannak ismert hiányosságok.
Általánosságban az igaz, hogy erős fejlődésben van ez a terület. Az OSRM és a Mapfactor navigator jelenleg a csúcstechnika, a YOURS, ORS korábbi generációs technikák, a többiről pedig beszélni sem érdemes. Az OsmAnd beépített routere fejlődik, de van is hova (alpha).

A javításhoz ismerned kell a szoftverkörnyezet hiányosságait, másrészt az adatbázisban használandó korrekt jelöléseket. Nem nagy ördöngösség, informatikusként, kizárásos alapon könnyű rájönni, hogy mi a gond. Persze aki nem térinformatikus, nem ezzel a területtel foglalkozik, annak kell egy kis idő amíg rendszerszinten látja az egészet, de utána már triviális minden.

Nekem az autós navigáció annyira nem szívügyem, de azért már foglalkoztam vele. Ha leírod, hogy pontosan milyen szoftverkörnyezetben és hol jött elő egy konkrét hiba, akkor szívesen rámutatok, hogy mi lehetett a baj.. Vagy fogalmam se lesz.. :)