Azt hiszem, az a probléma a mai magyar informatika oktatással, hogy beleragadt valami furcsa állapotba, amely szerint a releváns informatikai ismeretek pontosan azok, amit kb. tizenöt évvel ezelőtt gondoltak róla. És valamiért nem akar kimozdulni ebből az állapotból, juszt se. Ez szomorú.
Az is szomorú, hogy a szövegszerkesztést az informatikához sorolják. Ez teljesen rendben volt tizenöt éve, mert az emberek azt se nagyon tudták, mi a számítógép. Azonban látni kell, hogy a mai magyar szövegszerkesztés oktatás (az érettségi feladatsorokkal együtt) a tipográfia teljes megcsúfolása, holott egyáltalán nem kellene, hogy az legyen. Erre a tipográfiával foglalkozók rendszeresen felhívják a figyelmet, de mégsem történik semmi.
Lehet persze az informatika követelményekkel példálózni, de a tipográfia, a szövegszerkesztés sokkal inkább művészeti kérdés, mint informatikai probléma. Meggyőződésem, hogy egy képzett rajz vagy magyartanár sokkal eredményesebben tanítaná a témát, mint egy random informatika tanár. Egyszerűen mert más (sokkal célravezetőbb) oldalról közelítené meg a dolgot.
Azt is hiszem, hogy a táblázatkezelést simán bele lehetne illeszteni a matematika oktatásba, sőt, be is kellene. A rajzolóprogramok használata pedig nyilvánvalóan a vizuális kultúra része. És akkor más eretnek gondolatot nem is mondanék, pedig igazán lehetne.
Én nem gondolom, hogy feltétlenül informatika tanár kell ezeknek az ismereteknek az oktatásához. Nyilván a rajztanárok, matektanárok nincsenek erre felkészülve, de igazán nem kunszt ezeket megtanulni két-három hét intenzív tanulással.
Azzal sem értek egyet, hogy egy office program használata reprezentálja legjobban az "informatikát", pláne, hogy ez egy bizonyos cég egy bizonyos szoftvere.
Jól hangzó érv, hogy erre van szükség a munkaerőpiacon. De nézzük ezt más oldalról: a cégek olyan szoftvert használnak, amelyhez a munkaerőpiacon a legkevesebb betanítással találnak munkaerőt. Mi ez a szoftver? Az, amit az iskolákban tanítanak.
Tehát, aki aggódna, hogy nem folytatódik a Tiszta Szoftver Program, nos, biztos vagyok benne, hogy folytatódik. Eddig már jónéhányszor eljátszották ezt a játékot, és a végén mindig folytatódott. Egyrészt, mert kormányzati oldalon jó politikai húzás időnként meglengetni, hogy lám, mennyit teszünk az oktatásért, mi lenne veletek nélkülünk, másrészt, mert a Microsoft is tisztában van vele, hogy az oktatás, a tanórák, a vizsgák, az érettségi mind-mind remek reklámfelület a számára.
Gyakorlatilag ez a fajta szoftver oktatás értelmezésemben egyfajta minimális költségen megvásárolt hatékony reklám.
Remélem, ezzel semmi sértőt nem mondtam, mert ez nem volt szándékomban. [Én is informatika tanár vagyok.]