Alapvetoen a 230V azert kell, mert a hutes akkurol iszonyatos kinlodas (a tobbi fogyaszto koszoni jol el van) illetve az akkut is kenyelmes es jo dolog allandoan toltes alatt tartani, amikor a hajo a kikotoben van. Viszont ha emiatt mar ki van epitve egy rendes 230V-os halozat a hajon, akkor nyilvan toltoknek, fozolapnak, stb. is jol jon. Es persze egy kiepitett halozat lenyegesen kenyelmesebb, mint a jelenlegi hosszabitozasos megoldas (ld. 1.pont lejjebb). Persze a hosszabito azert megmarad, de csak a parti csatlakozasi pont es a hajo csatlakozasi pontja kozott, es nem a hajon osszevissza vezetve, eppen oda ahol kell.
Tehat itt kifejezetten a parti csatlakozas tisztesseges megvalositasarol van szo (inverter az ebben az esetben egy elfajult otlet, hiszen akku tolto - akku - inverter - fogyaszto nem tunik tul ertelmesnek, hiszen a vizen nekem az aram nem kell, mert az akku arra az idore meg nyugodtan a hutot is elbirja, de olvastam ilyenrol is).
Vegso soron az alabbi megoldasokrol tudok:
1. Legelterjedtebb (fokent regebbi hajok vagy kisebb hajok, ahol nincs gyari kialakitas): szarok mindenre es bedugom a min. 10-20m-es hosszabito+eloszto kombomat a parti halozatba azt jo'van. (Azt mar csak halkan jegyzem meg, hogy egybekent egy csomo helyen meg hagyomanyos konnektorok vannak, nem is a parti csatlakozonak nevezett IP es polaritas vedett csatlakozo. Ezen kivul nagyon kevesen hasznalnak magasabb IP osztalyu hosszabbitot, hanam a legolcsobb hosszabitok is "bevaltnak" minosulnek.)
Ez a megoldas egyebkent nem annyira problemas ha mondjuk az emebr ideiglenesen (pl. egy szerszamgeppel) veszi igenybe a halozatot (teszunk ilyet otthon is elegszer pl. funyiras), vagy pl. ugyan folyamatos uzemeben, de egy megfelelo elektronikus es hovedelemmel ellatott akkutoltot hasznal. Ilyenkor az emebr megbizik a kikotoi halozat vedelmi elemeiben.
Ugyanakkor a szabvany szerint a parti csatlakozashoz (3m-nel nagyobb tavolsag eseten, ami igazabol mindig fennall) elvileg korrekt alhalozatot kellene kialakitani a hajon, ami ket kerdest vet fel:
- FI relet es tularam elleni vedelmet (ez nem problema)
- foldelest (ez problema a galvanikus izolacio miatt)
2. Ezert az ujabb hajokon gyarilag (illetve iszonyat ritka esetben nehany hajon utolagosan hazilag) ki van alakitva egy rendes alhalozat. Itt a foldeles szempotnjabol 4 fele megoldast ismerek:
a) hasznalom a kikotoi halozat foldeleset
b) levlaszto trafo + sajat foldeles a hajon
c) galavanikus izolator + sajat foldeles a hajon
d) inverteres megoldas, ahol nyilvan az akku toltotol kezdve a teljes alhalozat galvanikusan levalasztott
Na most esetmeben az inverteres megoldast (d) nagyon sok ok miatt elvetettem. A (b) es (c) megoldasokkal az a problema, hogy a hajomon a foldpont kialakitasa problemas, mert nincs vizbe logo fem alkatresz (nincs bepitett motor, es zsakos tokesuly van). Ezen kivul a levlaszto trafo egy meglehetosen draga holmi (1000 Eurotol lattam hajoba szant darabokat) es tartok a zugasatol es a melegedesetol is. Itt azt is tudni kell, hogy azert kicsi belso terben az ilyesmit nehez jol elhelyezni. Tehat hajlanek az (a) megoldas fele, amit azert mar masok is javasoltak, csak azert jo lenne, ha ebben a kerdesben parktizalo ember is velemenyezne a dolgot.