( persicsb | 2013. 01. 17., cs – 04:17 )

"valószínűleg magad is jól tudod elsősorban az android és ios eszközök nyomták le a windowsokat 20%-ra."
Minek a 20%-a? Mindig mondd meg, mihez viszonyitasz, mihez mersz. A Goldman Sachs kimutatasa tobb pontos is becsapo, megvezeto, hogy elerjek, hogy ezt mutassak ki.

Na, akkor nezzuk meg az eredeti cikket, es elemezzuk egy kicsit az abrat:
http://seattletimes.com/html/microsoftpri0/2019853243_goldman_sachs_mic…
Ez az eredeti cikk, a Forbes oldala (ami egy blogger oldala, nem hivatalos Forbes editorial) ezt hivatkozza.
A cikk kiemeli a kovetkezot:
"[Update 12:58 p.m.: I asked Goldman Sachs about what happened in the 2004-2005 time frame -- as seen in the above chart -- that made Apple's vendor share jump, Microsoft's share plummet and the "other" category to go from zero to 29 percent. Goldman Sachs replied that it has to do with more mainstream adoption of non-PC consumer computing devices but declined to elaborate beyond that.]"

Azaz a Goldman Sachs nem magyarazta meg, mi valtozott a meresben 2004-2005 kozott, ami ezt a hatalmas valtozast okozta, csak annyit, hogy 2005 utan mast mer, mint 2005 elott.

Nezzuk meg, 2005-ben mi volt az Apple sikertermeke: az iPod, 42 milliot adtak el belole, elotte 2 evvel meg csak 2 milliot. Forras: http://www.apple.com/pr/products/ipodhistory/
Azaz 2005 utan elkezdtek a digitalis zenelejatszokat is szamolni, legalabbis erre utal az, hogy 2004 elott egyetlen "Other" kategoria sem jelentkezett, pedig volt rengeteg digitalis zenelejatszo, nem csak az iPod. Ugyanigy erdekes a Google szerepeltetese 2008-tol az Androiddal, okostelefonok 2001-ben is voltak mar (a Nokia eszkozei peldaul), BlackBerryk meg 2003 ota leteznek, megsem szerepelnek a statisztikakban a 2000-2005 oszlopokban.
Es persze az is iGaz, hogy az iPodokon nem iOS volt, az iOS 2007-ben mutatkozott be, az elso olyan iPod, ami iOS-t futtat, az iPod touch volt. Az iPod Touchokon kivulo iPod-ok most sem iOS-t futtatnak, pedig az Apple eladasaibol az iPod tobb, mint a Mac, lasd: http://www.apple.com/pr/library/2012/10/25Apple-Reports-Fourth-Quarter-…
"The Company sold 4.9 million Macs during the quarter, a 1 percent unit increase over the year-ago quarter. Apple sold 5.3 million iPods, a 19 percent unit decline from the year-ago quarter."

Szoval 2008 ota megint mast mer a grafikon, mint 2000-2005 es 2005-2008 kozott.

Innentol kezdve az egesz chart ertelmetlen, az egyes oszlopok nem ugyanazt a piacot merik.

Ugy konnyu egy statisztikabol azt kiolvasni, amit te szeretnel, ha te alakitod az adatokat tetszolegesen varialva az eppen mert mennyiseget (esetunkben a Goldman Sachs).

Amugy ha elolvasod a Forbes blogposztot, akkor az elso bekezdes pont ezt mondja:
"Now it’s absolutely true that who has what percentage share of a market does depend on what you’re defining as being the market. I, as a risible example, produce 100% of the world’s supply of Tim Worstall articles. My actual market share of the wider journalism market is more consistent with my actual training as a journalist: rather closer to none."

Egyreszt azt, hogy a piaci reszesedes azon mulik, mit tekintesz a piacnak, masreszt az iro bevallja, hogy o nem ujsagiro. Plane nem Forbes alkalmazott, csak "contributor", nezz utana Tim Worstallnak, o egy sima mezei blogger, akinek van lehetosege a Forbes oldalan irnia.

Azert szep latni, hogy elvileg intelligens, ertelmes embereket siman meg lehet vezetni egy kis statisztikai csalassal.