Azért a közgazdász szakma nem csak tőzsdei elemzésből áll, sőt.
Az egyetemi informatikusképzésnek is csak minimális része a programozás, rengeteg minden más van (sok minden feleslegesen és sok mindent nem oktatnak).
Az egyetemi képzéseknek a nagy része úgymond szemléletformáló szerepet tölt be, nem konkrét ismeret átadására szorítkozik.
Azonban az informatikai képzésekben ezek a szemléletformáló tárgyak vannak nagyon kevesen, és elavultak, ez a baj.
A közgazdászképzéssel az a baj, valódi tőszdei elemzést (Markov-folyamatok, egyéb véletlen folyamatok elmélete, tőzsdei modellek, modellalkotás, paraméterbecslések, paraméterek tesztjei, hipotázisvizsgálatok stb) csak nagy matematikai előképzettséggel lehet oktatni, arra meg egyszerűen nincs idő, sokkal több mást is kell tanítani.
Doktori programoknak amúgy része a tőzsdeelemzés szerintem.
Egy valódi tőzsdei szakértő sem csak annyit tud, hogy "na, ha ez van, akkor venni kell, ha meg az, akkor eladni, és ha a trend ilyen, akkor mikor kell kiszállni."
Tudom, hogy tőzsdézel, de abban már nem vagyok biztos, hogy fel tudnál állítani olyan matematikai modellt, amely valamekkora becsülhető hibával előre tudná jelezni a tőzsdei mozgásokat. Mert bizony a tőzsdei modellek ilyenek.
http://www.nyme.hu/fileadmin/dokumentumok/ktk/Kepzes_doktori/2011/2011_…
Itt van egy doktori értekezés tőzsdei előrejelzési modellekről. Ez az igazi közgazdaságtudomány.
Ez olyan, minthogy a szoftverfejlesztő mérnök és az információelmélet-kutató között hatalmas a különbség, pedig mindegyik informatikával foglalkozik, csak az egyik egy craftsman, a másik meg egy scientist.
Az egyetemek főként nem craftsmanokat képeznek. Ez sokszor úgy tűnik, hogy baj, főként úgy, hogy pl. a szoftverfejlesztők számára szükséges alapvető elméleti ismereteket sem oktatják sok helyen. Gondolok itt olyanokra, mint SOLID, tervezési minták, párhuzamos programozás elmélete, fejlesztési módszertanok szemléleti alapjai stb.
A tanított gyakorlati ismeretek (számítógép-architektúrák, programozási nyelvek, API-k) meg elavultak.
Szóval az a hozzáállás, hogy "tanítanak-e tőzsdeelemzést", ugyanolyan, mintha azt kérdeznéd egy infós képzésen, hogy "tanítanak-e Windows server adminisztrációt". Nem ez a feladatuk az egyetemeknek, azonban a feladatukat sem látják el jól szerintem.