Nem igazán értem, hogy egy adattárház(!) alá vett akármilyen storage (vagy archív rendszer, ez nem derült ki) ára elosztva 5M előfizetővel milyen mérnöki becslés. Szerintem nem mérnöki. :)
Nem tudom persze, hogy milyen konkrét eszközről beszélsz, csak szeretnék két példával élni, amelyek csak úgy eszembe jutottak erről:
- a saját szememmel láttam az általad említettnél drágább storage-on teljes adatvesztést egy kontroller/szoftverhiba miatt. Ugrik mondjuk egy racknyi adat, sj majd biztosan kiszámolja némi nagyságrendi hibával, hogy egy 45U-s rackbe hány tescós diszk fér, és az mennyi exabájt is. sj azt is kiszámolhatja, hogy ha feltételezzük, hogy volt mondjuk szalagos mentés (szigorúan aldis szalagra!), mennyi idő alatt tölthető vissza 45U-nyi tescós diszkre róluk a mentés (a tape-ek lidl-ösek, a robot meg auchanos). (olyan apróságokkal most ne számoljunk, hogy adott esetben az éles storage-hoz nem nyúlhatsz, hiszen a support pörög rajta, és reméled, hogy mégis visszanyerhető az adat, ezért persze kell még 400k EUR-ért egy másik is, ami csak pihen. A visszaállás idejére meg kiveszel szabit, mert úgysem tudsz mit csinálni.
- ilyenkor szokott az okos marketinges jönni a blokk szintű SAN replikációval, mert az aztán már tényleg mindent kivéd, az atomcsapást is. De én olyat is láttam, amikor a kernel fosta szét a fájlrendszert, a blokk szintű replikáció meg levitte mindenhová. (ez persze a jobb eset, mert nyilván van snapshotod, csak rollbackelni kell, pikkpakk megvan, legfeljebb ugrott pár órányi bejövő levél, ha visszatérünk a témára) Szerencsére a távközlési szektor el van engedve anyagilag, így nem lehet gond minden mailszervert ilyenre tenni.
Ezek a jelen topic szempontjából fiktív dolgok, de amúgy máshol megtörténtek...
Őszintén szólva nem tudom, hogy a T mit ígér(t) az előfizetőinek a leveleikkel kapcsolatban. Te utánanéztél? Tudom, senkit sem érdekel (bár egy szakember általában tudja, hogy ezt máshogy kell kezelni), de pont a műszakiak szoktak kiakadni azon, ha valaki egy lakossági ADSL-en bonyolítja a nagy rendelkezésreállást igénylő milliós, milliárdos bizniszét.
A gmail sem épp szeplőtlen múltú, volt már ott adatvesztés, és globális leállás is, viszonylag sűrűn, viszonylag sokáig. Az adataiddal egyébként vsz. sokkal jobban bánnak, mint bármelyik régióbeli ISP a mailszerverein. És ők TÉNYLEG tescós diszkeket használnak, tehát sj is örül.
Fogalmam sincs, hogy a freemailnek van-e (garantált) mentése, valószínűleg nem sokkal több közöm van hozzá, mint neked.
De ha van is, megörvendeztetnétek még egy sj-féle tudományos számítással és egy hasraütésszerű becsléssel, hogy egy olyan szervernél, amit a freemail használhat, mint legkisebb tárolóegység mekkora tárhely lehet, és azt mennyi idő visszaállítani egy ilyen 400 ezres ketyerével? :)
Tényleg érdekelne. Az is, hogy az ilyen jellegű tapasztalatokat melyik országban szereztétek. Magyarországon talán még egy nagyobb tényleg hazai e-mail szolgáltatás van (citromail), aztán kifújt.
Mert a DWH azért kicsit más terület, mint az e-mail...
--
zsebHUP-ot használok!