Szerintem azért eléggé kisarkítod a dolgot. Nekem az a tapasztalatom az oktatással kapcsolatban, hogy a képességek mellett legalább akkora szerepe van a kitartásnak. A kitartás pedig pszichológiai eredetű tényező leginkább.
Az emberek többsége - akiket korrepetálós jelleggel próbáltam tanítani az életem során - ott bukott el, hogy a számára kellemetlen tárgyra nem volt hajlandó figyelni. Általában egyetlen egy bővített mondat elmondása már több idő, mint ameddig egy átlagember figyelni hajlandó. Ezt vagy bevallja, vagy letagadja, de általában látszik.
A másik probléma, hogy akinek egy témában az első benyomása kudarc, az általában feladja, és utána a hozzáállása félelemmel kezdődik. A legtöbb embernél ez a kudarc már általános iskola előtt megtörténik, és már eleve nem érdeklődő hozzáállással áll a világhoz.
Egyetlen alkalom volt, amikor sikerült elérnem azt, hogy valaki megtanuljon egy korábban gyűlölt (mert érthetetlen) témakört. A legfontosabb lépés az volt, hogy legyőzze a viszolygását. Utána már ment minden magától.
Persze arról fogalmam sincs, hogy ezeket a problémákat hogy lehet megoldani. És természetesen a képességek is fontosak. Csak árnyaltabb a kép szerintem.