A garanciális javítás egy megbízás. Attól eltérni nem szabad, ha a termék nem javítható, de garanciális, akkor élhetnek azzal hogy visszavásárolják. A probléma itt az, hogy egyértelmű a szituáció, itt optimizációról van szó, a visszavásárlás csak a két fél közös megegyezésével jöhet létre, téged semmi nem kényszerít, hogy eladd nekik a roncsot új áron. Sok jogos érdeked fűződhet a darabhoz. A kérdés ilyenkor az, hogy ki kíván nyerészkedni.
Jelen esetben nem jogos szerintem elvárni a részedről cseredarabot. Elvégre ezzel gazdasági kárt szenvedhet el az eladó(igen tudom erre jön 20 hozzászólás, hogy de nem, mert.. és mi van ha mégis?) és mivel ő erre nem köteles (az ellenértékként adott árnál nagyobb kockázatot vállalni, a javítás költségein felül). Az alkatrész utánpótlás, a cseredarab, és a garanciális javítás viszont gyártó/importőr kötelezettsége. Mivel hasonló értékűt nem tud felkínálni ezért az eredeti állapotot kívánja helyreállítani. Ez is jogos.
Ami nem jogos, hogy elzár az egyéb választás lehetőségétől (pl. hogy a gyártótól te közvetlenül kérd a javítást). Bár ezzel vigyáznék, mert rosszul járhatsz vele.
Nos itt van a helyzet, ha tudod igazolni, hogy te részedre nyitva állt más lehetőség, amivel te jobban jártál volna. akkor a kártérítés igénye fennáll, mivel ő zárt el a lehetőségtől. Sztem ez túl kicsi érték a perhez.
Én ebben az esetben tudomást sem véve róla, hogy mit mondanak (ha mégis a fenti mellett döntök), felszólítanám őket az eszköz visszaszolgáltatására. Amennyiben ennek nem tesznek eleget (és elrontják a választ) az már vétség (esetleg bűncselekmény), mivel a rájuk bízott értékkel sajátjukként rendelkeztek, ami esetén ismeretlen tettes ellen feljelenést tehetsz. Ezzel az a baj, hogy mennyire tudod magad komolyan vettetni a rend őreivel pl. nyomozás lezárása bűncselekmény hiányában ( nincs adat arra vonatkozóan hogy mire hatalmaztad fel a kereskedőt, ő állítani fogja, hogy ez nem bűncselekmény, tényleg nem is tűnik a annak. Itt a kényelmetlen házkutatás meg ilyenek amik rábírják a felet az észhez térésre, vagy hirtelen meglesz a vinyó, és 23 tanú hogy te nem vetted át stb,)
A másik (emberi) kérdés a feni esetre az, hogy mégis mennyire akarod megszívatni a téged kiszolgáló alkalmazottat. Ugyanis ember fog szívni a végén, ehhez kétség nem férhet.
Én azt mondanám, be kell menni, elbeszélgetni velük, felvetni a lehetőségeket, miszerint több a veszteség azon ha a törvény útját járjátok, mint ha megegyeztek, és sztem az új ár és a régi ár közt találtok valami középutat, ami az ő részéről a pocsék hozzáállás tanulópénze, részedről meg beismerés, hogy a kereskedő nem lehet alanyi jogon hibás a piac változásaiért.
A szomorú tapasztalat az, hogy neked nem éri meg az utánajárás, ezért inkább hagyod a fenébe az egészet.
A fenti miatt azért békés rendezés neked is érdeked. Ha látják, hogy csak bukhatnak, és te elszánt vagy, akkor ők is rá fognak állni.
Van még az érdekérvényesítésnek a fogyasztóvédelmi oldala (ha magánszemély vagy). Bár én nem vagyok elkötelezett híve, az ilyen piacot mérgező piócaszervezeteknek. Normális piac esetén ahol nincs monopólium, a piac kialakítja a saját szabályait, aki nem tartja be megbukik, és csak az egyenrangú versenyt kell szavatolni. Valószínűleg ezzel te nem fogsz jól járni ez esetben sem maximum ők fognak rosszul járni ( ie: a pénzed kapod vissza, és ők kapnak valami bírságot) Itt is csak a fenyegetőzéssel érhetsz célt, ami pedig ezzel a hivatallal IMHO nem épp szép.
Felhívnám a figyelmed rá, hogy a garanciális javító, és a te kereskedőd, nem biztos, hogy ugyanaz a szervezet, sőt az is valószínű hogy a garanciát más végzi, mint az importálást. A garanciajegyet kellett volna megnézni ez ügyben.
A nagykerek, pozíciójukkal visszaélve sokkal egyszerűbb esetben is megszívatják a kiskereket. Nem biztos hogy ebben az esetben a kiskereskedő kamuzik, amit nem tehet meg,az az hogy semmibe vesz vagy nyerészkedőnek/ügyeskedőnek titulál (nézd az ő szemszögét kicsit). Ez probléma, de az utóbbit a viselkedésed is okozhatja, és nem csak az ő hozzáállása.