( Hiena | 2011. 10. 17., h – 12:45 )

Dramaturgia része: A dokumentumfilmek, amatőrfilmek, sorozatok, agyhalott, kriptaszökevény magyar rendezők, hosszúsnittes beállításokkal dolgoznak. Ennek legtöbbször spórolás az oka, mert lecsökkenti a jelenetek munkaidejét és költségét.
Akciófilmeknél rövid snittes, gyors, dinamikus jelenetek vannak, viszont ezeknek sokkal magasabb költsége. Pl. egy jelenet 4-5 állásból történő felvételéhez, vagy több kamerát, operatőrt, stb.-t kell használlni (több 10 millás tétel), vagy többször kell ismételni (díszletmunka, szerelés, stb.)

Egy másik fontos dolog, hogy mit és hogyan akar filmezni a rendező. Egy dokumentumfilmnél, a kamera legtöbbször portré beállításban van. Egy akciófilmnél a közeli, szuperközeli beállításokkal lehet fokozni a jelenetek dinamizmusát.
Pl. Transformes első részében szinte követhetelen az Álcák és az Autobotok harca, mert a rendező az emberek nézőpontjába vitte le a kamerát.
Ugyancsak sokat számít, hogy ne legyen folyamatosan fejmagasságban a kamera. Ha megnézel werkfilmeket, sokszor látható, hogy normál jeleneteknél a kamera, 80-120 cm közötti magasságban van 3-4 méterre a szereplőktől. Ennek pl. az a hatása, hogy a szereplők magasságkülönbsége kihangsúlyozódik, minden sokkal nagyobbá, "tapinthatóvá" válik. Próbáld ki. Fotózz le bármit ugyanolyan távolról állva és leguggolva.

Technikai része: Olcsó filmeknél, egy kamera van, egy objektívvel. Ilyen esetben a rendező a nagylátószögű, nagy mélységélességű lencsére teszi le a voksát, mert egy beállítással a teljes jelenet belőhető elhagyható a focus-puller a stábból, stb. Az amatőr filmeknél a használt kamerák laikusokra vannak méretezve, emiatt a gyártók úgy tervezik, hogy "mindig jó képet csináljanak", amihez a nagylátószögű, nagy mélységélességű objektívre van szükség.

Ugyancsak sokat nyom a latba a díszletezési költség. A dinamikus kamerakezeléshez sok helyre és technikai felszerelésre van szükség. Állványok, dollik, daruk, stb. Ezek felépítése, kezelése pénz és idő. Több állásból felvett jelenethez részletesebb, több irányból kidolgozott díszlet kell, ez megint csak pénz és idő.

A dokumentum filmeknél legtöbbször az adott hely természetes megvilágítása adja a fényt. Egy amatőr filmnél meg nem foglalkoznak vele. Egy olcsó kamerával is lehet jó képet csinálni, de "szarrá kell világítani a beállítást".
Profi filmnél, a rendező váltogathatja az alapanyagot, vagy magát a kamerát.

Utómunkák, az amatőr, öreg rendezők nem foglalkoznak az utómunkával, összevágják, betolják alá az utószinkront és kész. Egy komolyabb filmen retus, fileterezés, dinamika tartomány szerkesztése mind, mind hozzátesz a filmhez. Pl. Különvélemény atmoszféráját a túlexponáltra effektezett, és egészen pasztelre összenyomott színtartomány adja. Sin city-ben ez még végletesebb.

Szóval elég összetett dolog.
--
"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "