( _Franko_ | 2011. 07. 16., szo – 09:07 )

amúgy pedig a szálat végig nézve azt tudom mondani, hogy általában én az autók szerviz igényét (korától függően) szorzóval "állapítom" meg.

Valóban szubjektív. :)

szuzi egy igénytelen közúti állatfajta, általános szerviz igénye az olaj és szűrők (15e km), valamint a fékbetétek cseréje (2-3 évente) (ez úgy 20-30ezres tétel ha egy kalap alatt végzik, és akkor jó minőségű olajat és betétet vettél hozzá)

Egy Fabia is egyszerű igénytelen állatfajta, mégis jóval többet költöttem rá 5 év alatt, mint a Toyota Corollára 4 év alatt, pedig a Fabia új volt, amikor megvettem, a Corolla meg 3 éves... mítosz, hogy a Japán alkatrész és szerviz drágább, mint a német(cseh), szinte egy árban vannak az alkatrészek egy árkategórián belül... :)

alaphelyzet legyen egy szuzi, mondjuk az 1szeres szorzóval [...] ezzel szemben minden más márkánál többször kell zsebbe nyúlni, a felső kategóriában ugye elég mélyre.

A szorzóidat mire érted? Árra vagy munkaórára? Mert munkaórára nincs jelentős különbség a felsorolt típusok között, de alkatrészárban nyilván van -- kell különbségnek lennie: egy 800 kilós autó fékbetétje nem annyiba kerül, mint az 1300 kilós autó fékbetétje, ahogy egy 155/80R13 gumi se annyiba kerül, mint egy 175/70R14. A kedvedért előkerestem a Corolla tavalyi szervizszámláját, pont tavaly volt fékbetétcsere: 28e volt a tárcsafék betétcseréje -- szerintem ez nagyjából arányos az autók árával.

A meghibásodás általában nem arányos a kocsiba tett elektronikai tömeggel, nem célja egyik autógyárnak sem, hogy a termékeit az út szélén lássák nyitott motorháztetővel. Mítosz, hogy a jobban elektronizált autó gyakrabban meghibásodik, az viszont igaz, hogy előrejelzi a meghibásodást. Egy megfelelő motorelektronikával már régen jelez a műszerfalon, hogy baj lesz egy hengerrel, mielőtt valóban baj történik azzal a hengerrel (konrét példa Fabia kapcsán) -- de legalább van időd felkeresni egy autószerelőt, nem áll meg egyik pillanatról a másikra az út szélén.

egy átlagos 1-5 év közötti bmw/merci/audi éves szinten képes lehet fél millát is kivenni a kasszából, míg ugyanilyen korosztályú vw/citroen/peugeot/renault ennek feléből is megúszható, ritkább esetben még ettől is olcsóbban.

Ezt azért illene adatokkal alátámasztani... a BMW/Mercedes/Audi triumvirátusba se kell lényegesen több olaj, mint egy olcsóbb autóba, az átlagos kopó-fogyó alkatrész se kerül sokkal többe, csak amennyit az anyaghasználat és a nagyobb súly igényel. Ismét elő tudom venni a Corollát, mint példát, négy év alatt egészen pontosan 370e forint volt a szerviz, s ebben benne van műszaki vizsga, zöldkártya, letört tükör cseréje, fékbetétcsere és egy garnitúra téli gumi is. Felírok és megőrzök mindent, eddig például 913e forintnyi benzint töltöttem a kocsiba és 483e forintnyi volt CASCO+KGFB, illetve 95e forint a gépjárműadó... ezekhez kell arányosítani a szervizköltséget. :)

Egy Corollát egyébként hova sorolsz?

az ADAC statisztika pedig csak önmagában ne legyen mérvadó, pláne hogy talán az itthon lerohadt autókról nem is olvasol benne -10 lerohadt autóból 2 köt ki márkaszervizben-.

Nyilván a német autóklub autómentője nem fog idáig kijönni, másrészt nem márkaszervíz megjelenés az ADAC statisztika, hanem útszélen lerohadt autók meghibásodási statisztikája, és mint ilyen egész jó képet ad a német autópark állapotáról, lehet rá alapozni.
--
http://wiki.javaforum.hu/display/~auth.gabor/Home