"A" kategória kalandok #4

Ma motoroztam a rutinpályán. Kemény 10 percet. Szakadt az eső, így jól jött a vízálló motoros dzseki (persze most meg mindjárt süt a nap). Ja, összesen kötelezően 26 órát kell a forgalmi vizsga előtt:

  • Alapoktatás: 10 óra
  • Városi vezetés: 11 óra
  • Országúti vezetés: 5 óra

Ilyen tempóban nem tudom, hogy mikorra lesz meg...

A rutinpálya ugyanaz, ahol 14 éves koromban a segédmotoros jogosítványra vizsgáztam. 3 kört kell menni a vizsgán. Az elsőt gyakoroltuk. Azt mondja az oktató, hogy fizessük be a vizsgadíjat, aztán majd felkészülünk. A vizsgakövetelmény nem nehéz. Nem ügyesség kell hozzá, hanem memória. Inkább egy kibaszott memóriateszt, mint motorkezelési teszt. Így az első alkalom után az a para van bennem, hogy a sok hurkot, kanyart, bójakikerülést hogyan fogom megjegyezni. Persze, ha majd többet gyakorolja az ember, akkor nyilván menni fog.

A vizsgán bukta, ha bólyaérintés, feldöntés, pályavonal tévesztés, lábletétel meg ilyesmi van. Jövő héten majd kiderül, hogy mikor kell menni újra. A motor egy eléggé lelakott Honda CB 500. A kuplungja elég zaccos. A pók azt mondja, lehetőleg ne fulladjon le senki sokszor, mert az akku tropa. :))

(Folyt. köv.)

Hozzászólások

OFF:

Ez a "pók" ez ilyen elterjedt kifejezés nálatok, vagy épp kísérletezel, hogy mikor terjed el általad?:)

Rutinból buktam egyszer, összekevertem 2 kört. Olyan, mint irodalom órán verset szavalni.

Azt mondja meg nekem valaki, hogy 16 óra alatt hogy a fenébe lehet megtanulni tisztességesen motorozni? Még akkor is, ha valaki teszem fel rutinos autóvezető.

Egyébként ezt a mentalitást a snassz autós sulik részéről sem értem. Belerakják a mazsolát valami törpe, automata sebességváltós meg kuplungos kisautóba, vezettenek vele max. 20 órát, rutinozni, tolatni a jó része nem tanul meg, aztán friss jogaival beeresztik őket a forgalomba. Utána meg csodálkozik, hogy egy nagyobb autóba nem érzi az autó elejét meg a hátulját.
Mindezt kérdezem úgy, hogy nincs jogosítványom, tehát lehet, hogy van benne logika. Mindenesetre az átkosba az ATI meg az MHSZ szerintem lényegesen komolyabban vette a jogsi szerzést.

--------------------------

Csak a viták elkerülése végett. Ha nem használok ékezetet, mobiltelefonról írok.

Emlékeim szerint az a 20 az minimum 40-nnek kell lennie.

Egyébként nem a vezetés megtanulásával van gond, hanem a rutin összeszedésével, az tényleg több. Másrészt lehet lassabban, óvatosabban is haladni, ha valaki nem érzi a kocsit még (én is azt tettem anno. Talán Corsa C-n tanultam, G Astrájuk van szüleimnek, elsőre igen fura volt. De figyelembe véve, hogy - saját kocsi hiányában, ugye - mennyit vezetek, ha most beülnék valami totál más kocsiba, szerintem ugyanúgy kellene egy kis idő, míg elkezdeném rendesen érezni.)

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

rosszul emlekszel, en most csinalom epp (25-en megyek forgalmi vizsgara); 30 ora az egesz, ebbol 9 rutinpalyan, a maradek forgalomban elvileg; ennek ellenere a masodik oran ugy kezdte az oktatom, hogy "fel a forgalomban?", es mondta, hogy akkor irany a rutinpalya - egy elmeny volt rogton a masodik tanoran a soroksari uton vezetni :))

Igazából mindegy, ha valaki nem érzi magát biztosnak, az jobb esetben úgy is megy még pár órát. (Vége fele kezdtem látványosan rontani, akkor tartottam 1-2 hét szünetet, és ráhúztam még plusz 5-6 órát talán.)

Egyébként mifelénk is így csinálták: első 1-2 órát szerintem a faluban vezettük, de asszem volt olyan is, hogy valaki azzal kezdte a pályafutását, hogy bevitt minket Kalocsára (ott volt rutinpálya ill. ott tanultunk vezetni). Na meg szerintem kb. 20 óra körül jártam jónéhány városi vezetés után, mikor rutinpályán vizsgáztam.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Ez szerintem akkor is kevés. Én anno az MHSZ-nél tanultam (halkan megjegyzem, nem jött össze) 1988-ban. Na már most akkor 65 óra volt a minimum. Sikeres KRESZ, műszaki és elsősegély vizsga nélkül kocsiba sem engedték ülni az embert. A 65 óra része volt a nagyon kemény rutinozás, aztán városi és országúti vezetés. Engem még kirángattak éjszakai meg esős vezetésre is. A gyakorlati vezetési vizsgán a rutin pályán kezdtünk, aki ott rontott, attól el is búcsúztak. Na, én is ott véreztem el egyből. :-)

--------------------------

Csak a viták elkerülése végett. Ha nem használok ékezetet, mobiltelefonról írok.

Megtanulni ennyi idő alatt (26 óra) nem lehet. Akinek előtte nincs semmi tapasztalata, az bajban van. Volt olyan ember, aki úgy ment el a "B"-ről "A1"-re, hogy biciklizni se tudott. Na most az azért ciki, mert a "B"-ről "A1"-re összesen 1 óra rutin, 1 óra forgalmi vezetés van. Aztán vizsga. Szerintem ezeket kiengedni forgalomba nem szabadna.

--
trey @ gépház

Úgy tudom, hogy általában nem a kezdők okozzák a baleseteket, hanem a középhaladók. Jómagam is erősítem a szabályt, amikor azt hittem, már kapizsgálom a motorozást (fülön fordulás ésatöbbi), akkor törtem össze. :) Ebből kiindulva azért jól ki van az találva, hogy mikor lehet elengedni a tanuló kezét.

Ugyan az oktatásokon effektíve motort kezelni nem nagyon van idő megtanulni, viszont ennyi elegendő bőven arra, hogy az ember a forgalomba mehessen, ha már előtte vezetett valamit. A forgalmi szituációk felmérésének képessége (amit ugye a rutin hoz meg jobb esetben), és az önkritika (attól, hogy van egy A-s jogsim, még messze nem fogok tudni lapon közlekedni egy 160 lovas sportgéppel) sokkal fontosabbak szerintem. Ha a forgalomban van tapasztalata az embernek, akkor a motorkezelésre több figyelmet tud szentelni.
Meg persze az önuralom sem utolsó dolog. Nekem is hiába van 105(?) lovas masinám, belátom, hogy bizonyos szituációkat nem lennék képes megoldani - pl. 200-zal szarvast kerülni -, így nem keresem a bajt inkább :)

"A forgalmi szituációk felmérésének képessége (amit ugye a rutin hoz meg jobb esetben), és az önkritika (attól, hogy van egy A-s jogsim, még messze nem fogok tudni lapon közlekedni egy 160 lovas sportgéppel) "

Most miért Z jutott az eszembe... :)

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™