Mire kell figyelni használt autó vételekor?

[code]
----------------------------

Konkrét kiszemelt /nemlényeg/ [link]: Daewoo Matiz [autószerelőt megkérdezni, mennyi az éves karbantartási ktg., milyen a "híre"]
Átlag fogyasztás város: ? L/100km [tél/nyár számít?]
Átlag fogyasztás városon kívül: ? L/100km [tél/nyár számít?]

Állapot: normál
Összköltség: max 400e Ft
Egyéb: csak fényképes [nem sötétben készült], érvényes magyar okmányokkal, nem dohányzó

----------------------------

-> 301 - moved to ->
http://wiki.hup.hu/index.php/Mire_kell_figyelni_haszn%C3%A1lt_aut%C3%B3…

[/code]

Hozzászólások

hm, jó kis lista, subs :)

nekem mostanában azt mondják, hogy szerelőhöz érdemes kell vinni vétel előtt

Nem baj, ha van nálad egy ODB2-es olvasó is. :)
(és egy lista a hiba kódokról az adott típushoz)

Megnézni az autó rendszámát megfelel-e az autó korának, vagy esetleg cserélték, mert pl. taxi volt az autó.

bruttó 8k egy rendszám csere!

Szerintem célszerű lecserélni átírásnál, mert:
- nem pénz
- mert az új az szép és tiszta, horpadásmentes
- az új rendszámhoz nem köthető semmi
- nem fogsz pofont kapni az előző tulaj miatt
- a szomszédod is irigykedni fog :)
- a rendszámból nem állapítható meg az autó életkora

Érdemes még a rendszámtábla tartót us lecserélni egy hivatalos márka azonosra, mert:
- jó benyomást kelt
- szervizeltnek tűnik
- jobb lesz tőle az autó megjelenése

Én azért benéznék az autó motorterébe is, megnézném az olajszintet, hűtőfolyadék-szintet, szervoolajét, fékfolyadékét. Ránéznék a légszűrőre (ha majdnem eldugult, akkor valószínűleg szokták hanyagolni a szevizeket). Megnézném, hogy nem folyik-e valami valahonnan, nincs-e a hűtőcsöveken rászáradt fagyálló. Nincs-e minden gyanúsan frissen tisztáranyalva.
Alá is benéznék: van-e rozsda az alján, a futóműalkatrészeken, stb., Van-e olajsár a blokkon, és ha van, honnan jön (főtengelyszimeringtől nem nagy gáz, hengerfejtömítéstől viszont az).
Nem venném meg szépen vezetett szervizkönyv nélkül (olajcserék megvoltak-e rendszeresen).

papírok:

- a tanú miért ne lehetne rokon?
- számlák szervizekről jó lehet (alátámasztja a szervizkönyvet -> ami ha nincs könyv, akkor tárgytalan (ember ilyet nem veszít el))

motortér:

- érdemes odafigyelni az esetlegesen sérült takaró műanyagokra, azok "füleire", ha törött volt az eleje, akkor ezt ált. nem cserélik

hardware:

- az adott típushoz meg van-e az összes kulcs (darabra, és/vagy master/service)
- a biztonsági övnél, ha patronos van jelzés ha eldurrant. ezt le szokták vágni a nepperek..
"kipufogó frissen festett -> gyanús lehet, h. esetleg lyukas?" ??? azt hallod, nem a festésen múlik :P
- üléshuzat alá benézni
- rommákopott kormány/váltókar: valós km vs. óra szerinti..

+1 eladótól független szervízbe bevinni és átnézetni?

jó állapotú autóval lehet elengedett kormánnyal menni, nem húz semerre és lehet nagyot fékezni, egyenesben marad.

azokat a helyeket kell megnézni a beltérben, amik nagyon kopnak. kormány borítása mennyire kopott, sebváltó gomb mennyire kopott, a bal1 ajtó kopott-e ott, ahova a könyöködet tennéd.
pedálokon a gumiborítás mennyire kopott... ha a pedálokon új a gumi, az feltűnő.

vannak-e hozzá számlák (javítás, alkatrészek, stb)

vízkő a hűtőtartály falán széthajtott motorra utal

Nem én, a márkaszerviz. A gyári előírás már nagyon régen csapvíz plusz a fagyállót és egyéb cuccokat tartalmazó adalékanyag. 12 év az szerinted túl sok?

Nagy összeggel mernék fogadni rá, hogy az ide irogatók többségének is csapvíz van az autójában, csak nem tud róla.

Fain kis csekklista lesz ez! Grat!

motortér:
- olajszint,

És az olaj színe!
Ha nagyon fekete kátrányos, akkor nem volt már jó ideje olaj cserélve!
Ha nagyon nyúlós ragacsos, akkor valami adalék lehet benne.

Na pont az ilyen lista miatt vettem en ujat :D

>> - hitel van-e az autón [külön papír írása erről]
Ha megvan a törzskártya, akkor nincs hitel (hitel felvételekor a törzskártyát kéri a bank).

>> - magánembertől való vétel: hol lakik? nagyon kátyús az út arrafelé? ha fiatal, akkor lehet, h. simán "nagy sebességgel belemegy a gödrökbe"
Hidd el, jobban jársz egy olyan autóval, amit mondjuk egy fiatal, de hozzáértő (esetleg autóbarát) tulajtól veszel, mint egy öreg, hozzá nemértőtől... Pl. egyik idős ismerősöm képes úgy közlekedni, hogy elindulás után amelyik sebességet sikerült megtalálni, azzal megy el az úti célig, közben nem vált egyszer sem... szóval nem az eladó kora számít alapvetően.

>>- rendesen vezetett szervízkönyv [olajcserék megvoltak-e rendszeresen], van-e, ezekről számla?
Pont ezt nem lehet szerinted egy pár ezresért "pótolni"?

Még akartam szerkeszteni, csak közben válaszoltál :)

>>elvinni egy körre [10-20 km?]
Ha lehet, akkor ejtsetek útba egy szervizt, műhelyet.
Néhány ezresért 10 perc alatt a következőket megcsinálják:
- fékhatásmérés (egyértelmű: fékek állapota)
- futóműbemérés (lengéscsillapítók, lengővillák, szilentek, stb. állapota)
- motordiagnosztikai kód kiolvasása számítógéppel (ha nem teljesen analóg gépről van szó)
- festékvastagság-mérővel (nem jut eszembe jobb név rá) meg tudják mondani, hogy melyik karosszéria elem volt festve (tehát valószínűleg törve)
- felemelik a gépet, alá tudsz nézni (korhadás, kezdődő rozsda, lyuk a padlólemezen, milyen az alvázvédelem állapota, stb)

Megéri kiadni érte ezt a pár ezrest, mint később szívni. (tudom, egy részéről már volt szó, bocs)

off: jó kis lista, jól fog ez még jönni a későbbiekben

a szerelo fontos, azon a parezer forinton nem szabad sporolni, szokszazezret takarithat meg az ember egy igy eszrevett rossz vetel elkerulesevel
a checklist viszont eloszuronek nem rossz, hogy ne kelljen minden, elsore jol kinezo ronccsal a szerelohoz menni hetente ketszer :)
-
Slackware current / OSX Snow Leopard

Sírni fogok, hogy a szerviz még mindig hosszú í egyeseknek, a wikiben is...

"Mire kell figyelni használt autó vételekor?"

Arra, hogy ne magyarorszgon vegyed, mert úgyis átb*sznak.

még1: ha eu-s rendszáma van, akkor a szélvédőn lennie kell matricának hozzá. nem mindig szokták pótolni szélvédőcserekor...

Mit magyarázzak azon, hogy hülyeség?
Amúgy tapasztalataim:
Magyarország: az általunk ismert matrica, a rendszámmal a szélvédőn.
Szlovákia: Az autó különböző pontjaira eldugnak matricákat, de ezeknek semmi köze a rendszámhoz, ugyanis az eredetvizsgálathoz tartozik.
Németország: A szélvédőre ragasztanak matricát, ami az autó emissziós besorolását jelzi, de ennek úgyszint semmi köze a rendszámhoz.
Csehország: sehol semmiféle matrica.
Románia: semmiféle matrica.

Persze lehet, hogy van még olyan eu-s ország, ahol van rendszámos matrica a szélvédőn, mint nálunk, de az eredeti kijelentésed, hülyeség.

(És no offense, nem leszólás volt.)

Egész egyszerűen arra gondoltam, hogy az új fajta (ala EU-s, kék csíkos) magyar rendszámhoz kell a szélvédőre is matrica. Mert a régi, magyar zászlós, H betűshöz még nem kellett. Te is azt írod, hogy kell. Talán pontatlanul fogalmaztam, nem külföldi kocsikra gondoltam. Ezért nem hülyeség.

a felesleges korok megsporolasa vegett -
eloszor, nezd meg te, mint laikus, vidd a listat, ragd at jol, papirok stb.
masodszor, vigyel magaddal egy szerelot es egy karosszerias-t - a masodik tipusu figuratol lattam mar olyat, hogy szemre megmondta, hogy hol volt torve, nyomva az auto - ok altalaban retegvastagsag merovel is fel vannak szerelkezve. a parezer forintot megeri.
harmadszor, probaut es beallni szervize tovirol hegyire atnezetni.

A legfontosabb az, hogy kitől veszed. Beszélj vele, derüljön ki, hogy ért-e hozzá, a szervizekről, fenntartásról mit mond.
a., Ha abszolút nem ért hozzá, legyen szervízkönyv, mert lehet olajat se cserélt.
b., Ha tipikus nepper alkat, sürget, siet, kellvagynemkell, akkor ne is foglalkozz a kocsival.
Próbálj be pár keresztkérdést amire sejted a választ, pl fogyasztás, mire használta, sűrűn indította-e hidegen. Ha utóbbiakra azt mondja hogy hétvégi autó, nézd meg a km állást, kérdezz rá hogy mikor cserélt gumikat. Ha ellenmondásba keveredik, akkor hagyd ott.
Ha őszintén és szívesen beszél a kocsiról, akkor nézd meg az autót is! :)

Hogy a kaszni a kritikus helyeken ne rohadjon az nagyon fontos, mert lakatolni és fényezni drága. A próbaút is fontos és az is, hogy olyan próbálja ki, aki már sokat vezetett. A motor, hajtás, futómű legnagyobb hibái itt derülhetnek ki. Fülelni kell és tapintani, nem-e csörög, kattog, kopog, üt, lötyög, szorul, nyúlik valami. Megtépni a száját, van-e nyomaték, nem-e torpan meg, magasabb tartományban egyenletesen jár-e (ez az el.szenzorok tesztje). Szinte minden mozgó alkatrész szokatlan hangot hallat mielőtt meghal, ezeket kell kiszűrni. Tolatni is kell kicsit, sok váltó először a rükvercet adja fel. Alapjárat stabil legyen, füst csak annyi, amennyi kell ahhoz, hogy ki ne hűljön a Föld. ;) Elektronikából letesztelni amit könnyű: ablak, fűtés, hűtés, hifi.

Szerelőt fölösleges vinni, nem sokkal lát többet mint egy tapasztalt használtautó-tulajdonos. Rosszabb esetben a kákán is csomót keres, hogy megmutassa ki a jani és miatta bezárkózik az eladó és nem ismered ki.