Fórumok
Korábban felvetettem a számítógépek ásványolajjal való hűtésének a lehetőségét. előnyei,
hatékonyabb hűtés, amely lehetővé teszi a computer összes részegységének az overclockolását. azaz cpu, ram, vga. bár ma már nem akkora divat az overclock egy egy HD videoanyag megvágásánál még jól jöhet.
másik előnye a zajtalan működés. ez egyre általánosabb követelmény.
Hozzászólások
Vagany:)
A winchester nem mukodne olajban?
Vagy csak nem akarta ossze olajozni?
A winchester nincs hermetikusan lezárva, s az olvasást 100%, hogy nem tenné "olajozottabbá" az olaj.
/ Haiku. Az egyetlen operációs rendszer. /
/ http://haiku-os.org /
ahhoz már formula1 extra synthetic olaj kellene:)
OFF:
vigyázat most tél jön, ezért tegyunk bele Castrol 0w-40 Sport olajat :) mert megérdemli
Amugy a táp ventillatora nem kap infarktust attol, hogy keveri az olajat?
Az olaj szereti a levegobol megkotni nedvesseg tartalmat, onnantol kezdve nem egeszseges, ha ilyen van az elektornika korul. Ahelyett, hogy zart rendszert csinaltak volna, meg rendesen bugyborekoltatjak is bele az airt... gratula.
A zart rendszert meg csak nem art valami kulon hutovel huteni, mert nyari napokon nem bizti, hogy eleg, amit a plexi hazon keresztul le tud adni a kornyezetbe.
ha egy 1.4-es kocsiban eleg 3.4L olaj + 3L hutoviz, akkor ide talan eleg csak maga az olaj
a zart rendszer sztem jo otlet
JA és mekkora szervízintervalluma van ennek a gépnek? 15.000km vagy 30.000km? :)
Csak egy autoban ott a hutofolyadek is, ahogy irtad, es az kering a hutoben, a motor uzemi homerseklete 80-90C korul van, ami egy pc-nek kicsit sok lenne, a kornyezeti ho menet kozben plane meg inkabb kisebb, mint egy nyari szobaban, raadasul a feluletek nagyobbak es a fem hoatadasi tenyezoje kicsit mas, mint egy plexi sik doboze.
Es eleve nem az olaj hut, az csak elvezeti a hot, de annak is le kell adnia valahogy a kornyezetenek. Maganak a mennyisegnek viszonylag kis koze van a dologhoz.
a hutofolyadek nem mindig kering, mivel nincs rá mindig szükség, ha igy lenne, akkor az auto mindig magasabb fordulaton menne, mivel hideg a motor ha jol tudom :) autoszerelok majd megirjak :)
csak elvisz 1 csöpp PéCé-t hutés nélkül az olaj :) pláne a 0W-40-es :)
illetve a gond inkabb az, hogy ez műszerolaj és nem motorolaj :) jol latom?
igen, amig hideg a motor, nem kering a folyadek:-), tehat ha az autot is 5 percre akarja csak az ember jaratni folyamatosan, par ora szunettel, abbol is ki lehet dobi a hutot:-)
na jo, offnak vege
Na ne, mitől állna le? Hadd pontosítsak, csak a motorblokkba kering és nem a hűtőn át. Ráadásul a fordulathoz annyi köze van, hogy kicsivel több nafta kell a hideg motorhoz de a fordulatot nem befolyásolja. Csak az optimális működéshez és a hosszú élettartamhoz kell meleg motor és hideg levegő a jó égéshez.
És van olyan motorblokk aminek a hűtéséről, kizárólag csak az olaj gondoskodik, esetleg a levegő.
----- www.blackpanther.hu -----
Szerintem ertelem szeruen mindenki arra gondolt a "nem keringen", hogy nem a huton keresztul..
Autóban is létezik olajhűtés, rally Ladákban például. Csak össze ne törjön...
ertem:-D
sőt azokban az Opel Omegákban, amelyekbe az Opel gyártotta a turbo diesel motort, azokban is van olajhűtés, a turbo miatt. valóságos rémálom a karbantartása.
Azert nem mindegy, hogy az olajat hutik, vagy az olajjal hutik a motort. Az olaj elso rendu feladata a kenes es nem a hutes. Hutesnek ott a hutofolyadek.
Az olajat azert kell nemelyik kocsinal huteni, mert pl az keni a turbot es mellekesen nagyon felmelegszik.
Az olaj elsőrendű feladatai közé tartozik a kenésen kívül a hűtés és a kosz-szemcsék lebegtetése, olajszűrőbe szállítása is.
és mi van az olajhűtéses motorkerékpár/quad motorokkal?
Azok egyébként azért olajhűtésesek, mert egy vízhűtőrendszer nem férne már el, felesleges is lenne, meg nehéz is lenne.
Ezért úgy van megcsinálja, hogy a motorolaj végzi a hűtést is, szigorúan véve mondhatjuk ezeket léghűtésesnek is.
Egyébként minden autóban a motorolaj hűtési szerepet is játszik
Az melyik? Mert az A-ban Isuzu motor volt a B-ben meg BMW, ha jól tudom.
--
Gábriel Ákos
A típus, és azokba nem Isuzu, hanem saját GM Opel diesel motor ment. az a motor egy agyonbonyolított mérnöki katasztrófa. jól látszott rajta az amcsi autóipar várható hanyatlása, az európai jelenlét ellenére:) a turbóját 400C fokos működésre tervezték, de tervezési hibák miatt állandóan túlmelegedett. erre jött az utólagos patkolás GM módra, így került bele az olajhűtés. az olajhűtő a vízhűtő elé került eléggé szorosan. tisztára, mint egy overclockolt rendszer:) egyébként tudtommal általában csak versenyautókba szokás olajhűtést szerelni.
a B típusra rájöttek Opeléknél, hogy nem értenek a dízel motorokhoz, így inkább vettek egy normálisat a BMWtől. ezekkel csak az a baj, hogy alig fért bele a motorházba, az autószerelők rémálma. de azzal legalább nincsenek tervezőasztalról eredő szívások. nálam a General Motors autói fekete listán vannak.
olajhűtőt elég sok autóba, motorra szerelnek, nem csak a versenyautókba.
az olaj nem köti meg a nedvességet.
gondolj csak bele, ha olajat öntesz a vízre, annak a felszínén marad, nem keveredik vele. tengereken is ezért a featureért okoz annyi gondot a tankerekből kiömlött olaj.
transzformátorok hűtéséhez is olajat használnak, kicsit nagyobb feszültségek vannak ott, mint egy PCben. ha megkötné a nedvességet a trafóolaj, szép kis villámok cikáznának a trafóházakban:)
a zárt rendszer nem rossz ötlet viszont.
A trafoknál az van hogy zárt a rendszer és nem érintkezik a levegővel. Atengeren pedig az van hogy az olaj a vízhatására kémiailag átalakúl. A víz mint sav-lug bázis épűl köré. Az olaj típusátol fűggően modosúl a ph értéke.
ezt ugye nem komolyan írtad?
Azért valami lesz ottan. Ha a hengerfej ereszti a vizet, azt az olajon lehet meglátni, "túrós" lesz.
Emulzió képződik, mechanikai (keverés) hatásra.
Ahol nincs mechanikai hatás ott persze emulzió sem lesz. (tenger, trafó)
--
Gábriel Ákos
Az olaj simán elnyeli a levegőből a vízpárát.
ott van a válasz az első cikk "Frequently Raised Issues" részében
Léteznek kifejezetten elektromos eszközök hűtésére kitalált olajak, amelyeknek igenis jó a szigetelőképessége. Pl.: transzformátorolaj....
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Fejlődőképes hiperláma, és okleveles érdekfeszítő
erre a célra is a trafóolaj a legmegfelelőbb.
Én azt tudom... :)
De mondhatjuk mi ezt azoknak akik olajat csak a halasdobozban, meg a hajnyírógéphez adott kis "műanyagizében" láttak... :D
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Fejlődőképes hiperláma, és okleveles érdekfeszítő
tegyük hozzá, hogy a nevébe benne is van mire való, hogy egy trafót (jó közelítésben egy vasdarab) bele tegyünk...
Én csak azt nem értem, hogy pontosan miért kell nektek ennyire hűteni az otthoni pc-t... :) Szerintem nem életveszélyesen hangosak már az otthoni PC-k, jó hűtőborda, jó hővezető paszta, minnél nagyobb és lassabban járatható venti és kész. Nekem ennyi elég, senki nem piszkálok, nagyon klassz cuccok az ilyen egyedileg berhelt dolgok, de valójában nem hiszem, hogy szükséges otthonra... Ha persze valakinek ez a hobbija és szeret különleges dolgokat barkácsolni hát rajta.
Az enyém hangos, de az is marad... :) Csak jöttem behányni a topicba a transzformátorolajos dolgot, mert kezdtem hisztis lenni a sok olvasott konyhai szakembertől akinek az olaj-> étolaj...
Egyébként csak éjszaka van hangos gép, nappal a környezet elnyomja az ilyesmit...
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Fejlődőképes hiperláma, és okleveles érdekfeszítő
Szia. Az olaj nem annyira jo. Nekem van 2 gepem is ami folyadek hutesu. Eredetileg vizet kellett bele tenni meg valami korroziogatlot, de egyszer kifolyt es tonkrement a videokartyam. Azota tiszta fagyallot hasznalok, mert az korroziogatlo es olcso.
Hazilag nem eri meg csinalni ilyesmit, lehet venni boltban. Kb. 20 ezer forintba kerul egy ilyen kit amiben benne van a szivatttyu, kulonfele hocserelok LGA775 meg athlon procira, meg mindenfele videokarira fol lehet tenni, vilagitos LCD kijelzoje van, meri a hofokot stb. Hazilag ezt ilyen jol nem tudnad kihozni otszor ennyibol se.
Viszont tobbet lehet hogy nem veszek ilyet, mert hetente nezni kell benne a folyadekszintet es utantoltogetni, plusz veszelyes is ha kifolyik. Persze az is igaz hogy sokkal hatekonyabb, normal terheles mellett nekem a Core2 Duo proci altalaban nem megy 35 celsius fole (!!!). Ott erdemes lenne hasznalni ahol van tulhajthato procid, es tenyleg a nyers szamitasi teljesitmenyt akarod novelni. Szerverbe viszont nem.
Megnezted a linkeket, mirol van szo? :-) Szvsz te nem teljesen errol beszelsz.
Koszonjuk, hogy ecsetelted a vizhutes problemait. Csak ez itt off.
--
Vajon működnek még ma is azok a gépek?
ha egy evig gond nelkul ment, iden juniusban meg legalabbis, akkor siman. akvarium + gep is lenne kiprobalasra, csak asvanyolajat nem talaltam. allitolag lovaknak adjak hashajtonak, a helyi allatcuccos nagykerben sajnos nem volt :)
esetleg műszerolaj?
Azert ezt kerestem, mert erre irtak, hogy mukodik. Nem avasodik meg mint a szerves olajok (voltak, akik bolti napraforgó/repceolajjal probaltak meg. mukodott. egy darabig:)) De a muszerolajnak se szabadna. Nomeg szep tiszta. Kozbe eszembejutott, hogy akvariumot mar odaadtam baratnom axolotljahoz, most egy darabig ugy is targytalan. De muszerolaj ha mukodne is, huszonezrekert kapni csak ekkora mennyiseget. De ha tudsz olcsobban szerezni, ne tartsd magadban (az olajat:))
Jó is legyen meg ingyenes is?
GNU olaj?
:D A lényeg az, hogy ennyiből már egy hagyományos folyadékhűtést is össze lehet rakni. Szóval bizonyos geekexhibicionizmust leszámítva pont semmi értelme :) Ha már csak fele ennyi lenne, megérné.
trafóolajjal is érdemes lenne kísérletezni. először egy egy régi PCn, úgy kicsi a pénzügyi kockázat :)
Hogy kicsit egyértelműbben használjuk a kifejezéseket: ásványolaj az, amit kőolajból főzőcskézéssel (lepárlással, finomítással) állítanak elő. A legolcsóbb motorolajok ilyenek. Ezek az olajok szerves olajok is, ami avasodik, az a növényi olaj (szintén szerves). Szervetlen olaj a szilikonolaj, amiben a szenet szilícium helyettesíti a molekulában (és mivel nem szénvegyület, nem szerves). Motorolajnak használnak még szintetikus olajokat, ahol kicsit jobban kézben tartható, mi minden úszkál a trutyiban, és ezek tudtommal szintén szerves olajok. Kenésre (meg hűtésre) az avasodás (oxidáció) és a pH miatt növényi olajakat nem nagyon szeretünk használni. Az olaj fajhője jóval nagyobb, mint a vízé, tehát jobban elszállítja a meleget, jól szigetel (trafókban nagy előnye, hogy az összeolajozott tekercsnek nő az átütési szilárdsága, míg a vizesé ugye nem annyira), viszont drága, büdös, és nem igazán környezetbarát. Valamint olajálló gumicsövek, tömítések, stb. kell hozzá, úgyhogy a vízhűtős cuccot csak körültekintően szabad olajjal feltölteni, mert a műanyag alkatrészek jó részét egyszerűen "megeszi" az olaj.
Kösz a pontosítást. Igy belegondolva, nem tudom, mennyire tenne jót a szervetlen olaj a lónak :)
A cikkben linkelt forrás szerint: "odorless, tasteless, crystal clear, technical grade white mineral oil" tényleg ásványolaj. Megjegyzik még azt, hogy kicsi a viszkozitása. A tesztakvárium nem szivárgott egy év után sem. Milyen bázisú ragasztót nem old az ásványolaj? És a trafókban használt olaj?
A szikikongumit szerintem nem támadja meg, de a számítógépben használt kábelek szigetelését lehet, hogy igen.
Nekem még a szerelhetőséggel is lennének aggályaim. Mi van, ha alaplapot vagy memóriát kell cserélni? Nem szívesen szerlném olajosan benzinnel lemosni sem igazán lehet jó ötlet, mert ki tudja mit old fel.
A szerelhetőségről érdemes lemondani, ha mindenféle hűtés nélkül, zajtalanul megy évekig.
A tesztben nem lett semmi baja a kábelezésnek, de néhány matrica, meg a tetején használt tömítőfilc ragasztását megette. Volt amit meg nem. Mindegy, ha valaki egyszer megcsinálja, akár én, blogoljon róla :)
Műszerolajat lehet kapni ennél olcsóbban is. 7000 Ft 5 liter:
http://www.zomko.hu/termeklist/1/451
Két ilyen flakon már elég, és még 15000 sincs az ára.
Az étolaj literje 350Ft. Minek kéne más?! Az olajak pozitív tulajdonsága a jó hővezetés, ezért sül meg a kaja egyenletesen :D És akkor még az illata sem műhelyszagú...
----- www.blackpanther.hu -----
Fent írták, hogy a növényi olaj azért nem jó mert avasodik. Itt és itt. Én nem tudom kinek van igaza. Bár az tény, hogy van lejárati határidő a étolajos üvegeken.
Hát nem tudom mennyi idő alatt, de a lejárta előtt megfőzöd, megsütöd benne a vacsorát az új olajat meg a helyére öntöd :D))))
----- www.blackpanther.hu -----
digitális áramkörrel érlelt olajban sütött krumpli:) persze jó, ha RoHS compliant komponensekből épül fel a computer, hacsak nem akarunk nehéz fémes fűszerezést a krumplihoz. ehhez már nagyon kockának kell lenni:)
tessék sasolni Ők értenek hozzá :)
http://computer.howstuffworks.com/liquid-cooled-pc.htm
ez meg szép
de ez az igazi! ;-) nem is tudom?! ez a csávó egy arc! :-D
nekem meg citroenem van, zöldvérű vagyok mondjuk azt tudni kell, hogy az LHM baromirabüdös, és iszonyat agresszív olaj. mellesleg ez 13x2ezer = 26e
szóval már gyártók is szakosodtak a témára:)
Azért vannak kételyeim: a amerevlemezek oljaban megpusztulnak, mert nem légmentesen vannak zárva.
--
The Net is indeed vast and infinite...
http://gablog.eu
a merevlemez nincs is benne az olajban, legalábbis az általam linkelt leírásokban. külső házban van az egyik, a másik pedig az akvárium tetején a dvd meghajtóval együtt. mostanra elterjedt sata mellett még egyszerűbb és kényelmesebb megoldani a külső winchesterek használatát.
A nagy viszkozitás miatt lehetnek gondok (esetleg erősebb táp?). Ezen kívül én ásványolaj helyett inkább szilikonolajjal próbálnám (kisebb a viszkozitás hőmérsékletfüggése, bár ilyen alacsony hőmérsékleten lehet, hogy tökmindegy). Végül az olajnak kicsi a hőkapacitása a vízhez képest, emiatt elképzelhető, hogy nem lesz hatékony a hűtés. De egy próbát megéthet.
--
Debian lenny
annyira nem vészes az olaj sem. bár a táblázatban csak gázolaj szerepel, irányadó értéknek használható. turbo motoroknál is néha használnak olajhűtést a 400+°C turbo hűtésére. egyszerűbb, mint nagy nyomású vizet használni a célra. egyébként ehhez már brutális víznyomás kellene, hogy folyékony halmazállapoton maradjon a víz:) pakson 123bar nyomás van a reaktorban, így 297°C mellett is folyékony marad.
a víz, mint hűtőközeg, jó elektromos vezetőképessége miatt computer közvetlen hűtésére teljesen esélytelen. imho a klasszikus csöves vízhűtést sem tartom pont ezért szerencsés módszernek. ha az egyszer szivárogni kezd valahol, jó eséllyel végleg hazavágja a computert.
Egy ismerősöm haverja (szóval ennyit a hitelességről) folyékony nitrogénnel akarta hűteni a gépet - úgy, hogy beletette. Az eltérő hőtágulással nem számolt s gallyra ment az egész. Hozzáteszem, fizikus volt.
Az ötlet nem volt rossz, kíméletesebb körülmények között működhet is. Olaj helyett inkább ezzel babrálnék. Hátránya, hogy amit hűtésre használsz (jég/szárazjég/nitrogén), azt pótolni kell, de egy jó hőszigetelővel megoltható.
400 fokot a kisebb hőkapacitás ellenére olajjal hatékonyabban lehet hűteni mint vízzel, mert az a víz kritikus hőmérséklete felett van. Látom, előrelátó vagy. Ha az overclocking miatt 400 fok fölé szaladna a hőmérséklet, akkor se szálljon el a hűtőrendszered. ;)
D.
--
Debian lenny
Szerintem ez olyan FUN kategóriás téma :) Ha nagyon hangos a gép rakjátok másik szobába... ha csak nagyon akarjátok hűteni akkor kétlem, hogy a folyadék hűtés indokolt... úgy értem itt a melóba nem egy komolyabb szerver van és egyiken se van folyadék hűtés :) Lég kondi van ugyan a helyiségbe ez kétségtelen... de valójában miért is kell ez ? Úgy értem ha már notiba is van dual core és elketyeg szépen, és kitudja hűteni magát rendesen (persze ha tiszta a "légút" :D ) ... na mind1 király meg minden, de én sose... :)
Thread necromancer..
ehhez képest többeknél sikeresen működik már évek óta. ott vannak a linkek is fent. előbb el kellene olvasni őket, utána filozofálgatni:)
Hello, el olvastam mielőtt írtam... te elolvastad az én postomat mielőtt válaszoltál ? Nem mondtam, hogy nem működik... Én csak azt mondom, ha egy noti dual core elketyeg... megnézem rajta a HD filmet akármi, egy kis ventivel és egy jó heat pipe hűtőrendszerrel... akkor SZERINTEM felesleges olajba áztatni a gépet :)
További szép napot.
Üdv!
Valaki azt írta még 2008-ban hogy a hideg autóban nem kering a hűtőfolyadék. Ez mekkora marhaság..., mert miért ne keringene?
Ami a trükk, az a termosztát. A termosztát elzárja az utat a hőcserélő (vízhűtő, ellenáramú hőcserélő, kinek hogy tetszik) felé, és a víz csak a blokkban kering, gyorsabban melegszik a motor üzemi hőmérsékletre. Ha nem keringene nagyon gyorsan felmelegedne és nincs az a hőcserélő ami visszahűtené. Lásd amikor felforr a víz nem szabad lekapcsolni a motort, mert a blokk és a víz hőtehetettlensége miatt igen hamar gőzzé válna a víz és klasszul kinyírná a hengerfejet, vagy az egyéb tömítéseket.
Na, hosszú lett :/
Üdv:
bz
Ui.: Szimpla olajhűtés nem sok van, talán 1-2 bányászati gépnél, mindíg levegő-olaj hűtést alkalmaznak.
Ha mar folyadek hutes,akkor inkabb wasser. Jobb a hovezetese es hutesnel ez az elsö szempont. A folyadek hutesnek egy hibaja van amiert nem elterjedt modszer, az ara.
Minden olajozottan működik nálam
https://dl.dropbox.com/u/13711502/akvarium/IMG_20121005_200003.jpg
Ez igen! Pofásan néz ki!
dupla
Csak a gyávák nem teszik olajba a merevlemezeket... ;)
Majd különben írd már meg légyszi', hogy mennyi ideig volt ez így működőképes.
Tegyetek olajba SSD-t, vagy nemesgáz töltésű merevlemezt (kapható már?) azoknak biztos nem lesz baja.
A levegő töltésűek sajnos nem 100%-ig szigeteltek.
Rendben, ha megáll riportolom. Egyenlőre minden probléma nélkül megy.
Ezek mind amatőr megoldások. A profik így csinálják: http://www.hwsw.hu/hirek/48984/olajhutes-adatkozpont-szerver-intel-gree…
hát az intel nem akar foglalkoztatni sajnos így maradnak az "amatőr" megoldások...