Ugyan biztosan van olyan modul ami "ártatlan", de fölöslegesen van "hibernált memóriában", ha egyszer nincs létjogosultsága az adott helyzetben, felesleges az "életképességét tesztelni". A videókártya driver modul mindenképpen maradjon kernelben.
ha valaki meg tudja csinálni mindenképpen érdemes javított DSDT_TABLE-t tölteni a kernelbe. (ez már azért nem az a katt-katt kategória. nem olyan igen bonyolult, de uborkás rendszerhasználóknál már valszeg kiveri a biztosítékot ;-)
Ha helyreállítás után véletlenül ctrl-alt-backspace-t nyomunk , vagy a disztróban összeomlik a bejelentkezéskezelő (==Xserver Reset), akkor nvidia drivernél nv_kernel_close üzenet jelenhet meg a kernelnaplóban. célszerű ilyenkor xservert leállítani, nvidia modult kitölteni, majd vissza és xserver restart, mert nem mindig hibernál le ezek után "mégegyszer".
Helyreállítás után ha nincs kép, akkor nyomogassad a numlock/caps-lock gombot, ha azonnal reagál, akkor a videókártya nem tért magához (VBESAVE/RESTORE, stb. opciókkal kell próbálkozni hátha, és google, meg en.opensuse.org/s2ram..., stb :))
---hibajelenségek:
Q.: Nem hibernál le!!! egyszerűen nem kapcsol ki, a Stopping ..... lefut, meg villog a zöld led, de nem kapcsol ki.
A: A BIOSod nem támogatja az ACPI S3-at, vagy nincs bekapcsolva, ilyenkor a helyzet csak sima "standby"...vagy benne maradt a PaX_KERNEXEC... ;-)
Q.: visszaállításkor állandóan reszel az ide vinyó, vagy 5 percen keresztül, és lassú mint a szemét.
A: mondtam hogy IDE_ACPI-val forgasd a kernelt, multi_mode by default nélkül te süket ;-)!!
Q: ha több mint 10-20 percre szundizik nem tér vissza. Visszatéréskor a Num_Lockra reagál de vagy 5 percet kell várni, és képtelenség bármit csinálni.
A: valami modul bentragadt ami "csúnyán eltimeoutolt", és "fogja" a kernelt. sajnos meg kell keresni és hibernálás elött ki kell tölteni, a hozzá kapcsolódó "júzerlendes ;-)" daemonnal együtt...
Q: elsőre visszatér, aztán másodszori hibernálás után már nem. és num lockra sem reagál...
A: lásd. előző pont, valami modul nagyon rosszul viselte az egyszeri hibernálást. ha már nincs mit kitölteni, és a videókártyás guglis/opensuses/frissítős mókák sem segítenek, akkor érdemes a noapic, nomsi kernel paraméterekkel próbálkozni. és persze framebuffer nélkül.
Q: visszatéréskor fel alá futkosnak mindenféle csíkok a képernyőn
A: Mondtam a hogy framebuffer nélkül, vagy nem ? :)))
Q: olyan eszközt is használok mely nem ismeri az ACPIT, olyan régi, hogy több rajta a por, mint az elektronika.
A: a driver moduljait ki kell tölteni hibernálás elött, utána meg powersave meg visszatölti. eszköznek semmi baja nem lesz.
Q: használok acpi daemont, hogy a kikapcsológombra állítsa le a gépet, amikor a led villog és megnyomom, akkor ez nem okoz gondot , tehát visszaállítás helyett nem fogja lekapcsolni a gépet? ill. ha visszaállt, akkor utána megnyomom attól a leállítási opciója még megmarad?
A: nem, nem fogja a gépet leállítani, és igen, helyereállítás után minden marad a régiben, ha mégegyszer megnyomod a lekapcs. gombot akkor ki fog kapcsolni.
Q: nincs sleep billenytűm, akkor is működik a dolog?
A: igen.. nekem sincs, mégis műxik ;-))) a kikapcs. gombot kell megnyomni.
SZERK:
Azért ennyire nem egyszerű a dolog, a
/etc/acpi/powerbtn.sh
lehet pl. átszerkezteni hogy shutdown helyett powersave -u legyen.
Q: használok sensor figyelő programot, és visszaállítás után azonnal leáll a gép.
A: igen, ez így van, a "bekapcsolási " folyamat pl. a Vbat értéket megnöveli, így a szenzorvizsgálatnál a felső határértéket magasabbra kell állítani. és akkor nem veri le a lécet.
Q: újraindítás után valami elmebeteg évszám keletkezik, 2000, 2002, teljesen random, minden indításnál más.
A: rtc (real time clock) legyen modulban vagy kernelben, és nézz utána van e a kernel forrásodban ilyen bug, valahol a gitben láttam ezt említeni... de meg nem mondom mikor kernelre...És powersave el tudja menteni RESTORE_CLOCK=yes opcióval a rendszeridőt...(a /etc/powersave/sleep)-ben találod.
SZERK:
Q: telepítettem a powersave daemont, de csak rootként működik, felhasználóként nem, nincs valami más a sudo powersave helyett ?
A: dehogynincs, benne van a doksiban, máskor tessék olvasni. Debian Etchben van egy powerdev nevű csoport ide kell behajigálni a felhasználókat akiknek ezáltal engedélyezett lesz a powersave-vel való kommunikáció a dbus daemonon keresztül. és akkor userként is megy, illetve KDE alatt a kpowersave is egy szimpatikus jószág.
semmi több nem jut most eszembe.
Szerk
Q: Időnként előfordul, hogy a grafikus terminal (tty7), helyreáll, de a másik 6 (tty1-6) képernyő kikapcsolt állapotban marad, és semmilyen setterm reset, dpm on, hasonló kapcsolókkal nem tudok bele életet lehelni, maguk a terminálok működnek, csak éppen képet nem látok. mitől lehet?
A: jó kérdés, próbáld ki a powersave/sleep-ben a VBE_SAVE="yes"-t /s2ram -s/ . A probléma akkor jelentkezik, ha a tty terminálokon is alkalmazod a DPMS-t (képernyő lekapcsolását), és a "legutóbbi visszaállítás" óta nem váltottál át terminálra, így hibernáláskor "kikapcsolt"nak, "nemlétező"nek tekinti a tty-okat, így nem menti el, és nem is állítja helyre, és a képernyőt a kikapcsolt állapotból már nem fogod tudni kibillenteni. Ilyenkor visszatéréskor elfelejti a terminalbeállításokat, így a szükséges egyéb kódolást (iso02), vissza kell lőni /etc/init.d/console-screen.sh-vel vagy hasonló hatást kiváltó cuccal. (disztrófüggő)., ezért a VBE_POST="yes" opciót is ki kell választani, és az resetel mindent, vagyis "újrainicializálja" a grafikus csipet, (ha tudja, valószínűleg igen), egyetlen leírásban sem találtam ezt a két opciót így együtt, de ha egyszer ez működik fullra, akkor ezt kell csinálni. :)
Egyébként tényleg nem rossz dolog ez a SUSPEND-TO-RAM, 3-7msp alatt "kikapcsol", és vissza is áll. attól függően mennyi modult kell kitölteni.
Ez afféle "betonbiztos" leírásnak készült, tényleg minden zavaró tényező kizárásával. végül is a gép ilyenkor kikapcsol kvázi, nincs sok értelme drivereket tartani a memóriában. ;-) driver stabilitási tesztnek mondjuk nem rossz ;-)))
SZERK: alsa kivétele nélkül megpróbálom, hogy ne kelljen a mixerrel vackolni, sanszos a dolog, hogy menni fog anélkül is. RE-SZERK: mégsemem megy hosszú leállás után nem éled. hiába ami működik nem érdemes piszkálni. alsasound, alsa-utils leáll/újraindít, snd_page_alloc modul kitölt/visszatölt..
SZERK
Nálam valszeg a régi tunerkártya ami nem ACPI kompatibilis , okozza a gondot hang téren. lirc téren biztosan. de mint betonbiztos leírás, és kikapcsolt állapotban nem játszunk le hangokat, ezért ez itten így "biztosan" műxik. :))
SZERK 11.23
Ezen sokat filóztam, de úgy látszik nem túl közismert, úgyhogy...
Q: Hogyan tudom beállítani hogy a gép a hibernálásból egy megadott időpontban ébredjen fel ?
A: Huhh. Ez a dolog kicsit lehet hogy kernelfüggő. A 2.6.21-es kerneltől felfele létezik egy bizonyos rtc-cmos nevű driver/meghajtó amivel be lehet állítani linux alól a CMOS ALARM időt a biosban. És kikapcsolás / hibernálás (suspend to disk) / szundi (suspend to ram) -ból a megadott időben feléled. Az idő megadása kicsit bonyolult. A
/sys/class/rtc/rtc(0-tökömtuggyahányasnálad)/wakealarm
nevű fájlba kell beírni %s formátumban. Persze kell hozzá hogy a BIOS tudjon "riadóra" éledni. És annyit érdemes még tudni, hogy asszem a generic rtc driverrel akad, tehát a rtc modulban vagy kernelben van, akkor rtc-cmos error 16al device buzi-ra fog hivatkozni, és nem műxik. értelemszerűen rtc sysfs support is kell hozzá. Ha régebbi kernelünk akkor van egy más módszer, lehet ez működik újabb kernelen is, de nem vennék rá arzént ;-)... Ez pedig az hogy a
/proc/acpi/alarm
fájlba kell beírni, és akkor a megadott időben szundiból vissza fog térni.
Az idő megadása a következő:
ÉÉÉÉ-HH-NN ÓÓ:PP:MM
ha hónap, ill. nap helyére pl. 0-t írunk, akkor az a * karakternek felel meg, tehát az adott hónap x.napján (2007-00-11 15:00:00), vagy adott hónapban minden nap x.órában mindig fel fog éledni (2007-11-00 15:00:00). Ez csak a szundira vonatkozik, hibernálásból / kikapcsolásból nem fog feléledni, mert nem adja át a paramétert a CMOS BIOS ALARM-nak (tehát a biosos ébresztőnek)...De ez a "hótu" a szundiról szól . :-)
- Oscon blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 4737 megtekintés
Hozzászólások
Q: Miért van az, hogy S3 után csak félig jön vissza a gép? Vagy leáll a ventillárot, és többet nem lehet elindítani?
A: Vadássz a neten a laptopodhoz egy kijavított DSDT-t, és imádkozz, hogy működjön a kerneleddel (nekem a javított DSDT csak a 2.6.23-as kernellel kompatibilis teljesen)
---------
"Ha igazat mondasz azt végig unják, ha feldíszíted azt jól meg dugják"
szerény blogom -- új címen!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
én nem találtam a neten. Úgyhogy kijavítottam a DSDT-t saját magam / a szokásos warningok mellett egy typo bug volt az általam nem használt NVRAIDBUsban vagy miben). Úgyhogy ahogy néztem, nálam nemigen osztott-szorzott :)))
De az igazán ütős ötlet(em) a fan modul kitöltése volt hibernálás elött / mások ne ilyedjenek meg, ez a modul a fan() acpi módra történő kapcsolgatásáért felel, hibernálásnál nincs jelentősége /ott ua. minden lekapcsol /. volt egy ilyen unable to turn cooling device üzenet különben. de ha elötte kitöltettem utána meg vissza a powersavevel, akkor már fasza volt. :)
Mondjuk ez desktop sima pécé, és a 3 "telepíthető" fan szenzorból csak 2 van "használatban". A chip, meg a CPU...
Most direkt minden felhasználóval kijelentkeztem, megvártam amíg a dpms lelőtte vt1-vt-7ig az összeset, és utána meg cronból lefutott a powersave -u és rá 10 percre magához tér e bugzás nélkül. fasza lett. :-)
2.6.18 agyonpacsált kernel RULEEEZZZ!
--------
Nem a zsömle kicsi, a pofátok nagy...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
javaslom a kernelfrissítést, mert az újabb kernelekben regeteget javult a támogatása a suspendnek
---------
"Ha igazat mondasz azt végig unják, ha feldíszíted azt jól meg dugják"
szerény blogom -- új címen!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hát 2.6.22.xes speciel nem sikerült, mikor próbáltam. videó nem tért vissza egyik mágikus s2ram kapcsolóval sem.
És akkor az egyéb inkompatibilitást hozó dolgokat is mind fel kellene vállaljam az új kernellel. (sysfs deprecated a disztró viszont erre épül /debecs /, p. akkor slub/slab allokátorok, stb...esetleg instabilabb pax / nincs sok ideje kiforrni vanilla kernelen, mert a nyakán a következő verzió. / )
És az új kernelre nincs biztonsági support. az esetleges sec. pecseket nekem kéne összeszedegetni a gitből, miután urrá lettem a kompatibilitási poklon.
esetleg ha a PaX kernexec+uderef menne az új kernelben acpi S3-nál, ha nem, akkor tényleg semmi értelme frissíteni. /mivel nekem enélkül sem ment le (ill. jött vissza) , nem tudom hogy ment e volna PaXal együtt :-)) /
Jó lesz nekem ez a 2.6.18. végül is ezzel is megy a dolog problémamentesen, csak meg kellett szokni. debian ad rá sec. supportot, úgyhogy ha minden szükséges driver megvan/márpedig úgy néz ki mindent backportoltam ami a jelen kasznira kellhet (igazából s2ramnak se nagyon akartam nekiállni, csak aztán mégis, végül is gyorsabban ment mint vártam), akkor már nem kell piszkálni, stb....
csak workaround gyanánt S3ba lépés elött kitöltöttem 35-37 kernel modult / jópárat csak azért mert 1:)biztos ami biztos, 2:) hibernált állapotban nincs rájuk szükség, 3:) éledéskor 3-7 msp alatt visszatöltenek a modulok / és le kellett állítani 5 daemont (lirc,gpm,alsa-utils,alsasound,networking). / ezt a powersave elvégzi, csak fel kellett sorolni a daemonokat, ill. modulokat a etc/powersave/sleepben (ez egyszerűbb és biztosabb, mint egy kernel frissítés ;-)
/ ebből a kupacból lircet és a networkinget újabb kernelnél is le kéne lőni, lircet azért mert az ACPI-t nem ismerő bttv-s tunerkártyámtól függ, networkinget meg azért mert, természetéből fakadóan mindenképpen "eltimeoutol". /
esetleg a modulok közül mondjuk nem 37et kéne kitölteni, hanem mondjuk 15-öt vagy 20at (bttv-seket akkor is ki kell).
-------
Nem a zsömle kicsi, a pofátok nagy...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ez nekem túl macerás. Nekem thinkpadem van ott ennyi a hibernate scriptem
FGCONSOLE=`fgconsole`
sudo /usr/bin/chvt 1
sudo bash -c '/bin/sync'
sudo bash -c 'vbetool vbestate save > /var/cache/video.stat'
VBEMODE=`vbetool vbemode get`
sudo bash -c 'cat /proc/bus/pci/00/02.0 > /var/cache/video0.config'
sudo bash -c 'cat /proc/bus/pci/00/02.1 > /var/cache/video1.config'
echo -n mem > /sys/power/state
vbetool vbemode set $VBEMODE
sudo bash -c 'cat /var/cache/video0.config > /proc/bus/pci/00/02.0'
sudo bash -c 'cat /var/cache/video1.config > /proc/bus/pci/00/02.1'
sudo bash -c 'vbetool vbestate save > /var/cache/video.stat'
sudo /usr/bin/chvt 7
ez müxik elég stabilan. most ubuntu 7.10 alatt, azelőtt meg debian SID alatt. Semmilyen modult nem szedek ki. Nem számított hogy 10 perc után kapcsoltam vissza vagy másnap reggel, hálózat se állt sose fejre akár
ethernet akár wifi volt éppen minden onnan folytatódott ahol abbahagytam.
Celeron-M 1400Mhz, 768M, Ubuntu 7.10, 2.6.22
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
No itt pl. ilyesmit nem kell csinálni :)) semmilyen vbestate mágia nem kell.
powersave/sleep szerkeztés :
SUSPEND2RAM_FORCE="yes"
SUSPEND2RAM_RESTART_SERVICES="lirc gpm alsa-utils alsasound networking"
UNLOAD_MODULES_BEFORE_SUSPEND2RAM="itt van a sok darab modul egymás után írtáltam be"
Saját hatáskörben úgy döntöttem hogy kikapcsolt állapotban ezek nincsenek használatban ;-)) /tehát kb. amit lehetett/, és nem nyomozok a "bűnös(ök)" után. (bttv esélytelen ugye a régi tunerkártya miatt, azt mindenképpen ki kell szedni)
SUSPEND2RAM_UNMOUNT_FATFS="yes"
És ugye ez sima egyszerű desktop PC, tehát nem "márkás hátizsák". ráadásul Local APIC (IO_APIC - MSI ), hypertransport interrupt support, tehát csupa olyan dolog amit alapból hibernálásnál "tiltani szokás".
A hálókártya intergrált nvdia (forcedeth), a net pedig ADSL.
Ma reggel pl. :
A "Back to C" 08:35:02-kor lépett be
Az NVRM : Powermanagement:4 08:35:03kor
A modulok betöltése 08:35:07kor befejeződött
A net 08:35:12kor jött vissza. ekkor kaptam IP címet.
Szerintem :-) ezt már nem kell piszkálni.jó ez így ahogy van.
Az említett agyonpacsált kernel szundizott verzióját feltettem, ha valakit érdekel.
---------
Nem a zsömle kicsi, a pofátok nagy...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
lehet már a vbestate se kell csak annó mikor Debian SID-em volt
akkor ugye elég sűrün jöttek az új i810 driverek és hol így hol úgy volt jó, de volt mikor nem volt jó az i810 visszajövetel után de annyira hogy reboot kellett.
Celeron-M 1400Mhz, 768M, Ubuntu 7.10, 2.6.22
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ahogy olvastam a opensuse doksikat teljesen videókártya driver függő a történet. AZ biztos hogy az nvidia zárt debian etch féle 8776os driverjéhez semmilyen vbestate mágia nem kell.
Próbáltam most a POST=Yes-t, de nem volt az igazi. (kdm-et kilőtte, konzol magához tért). tanulság: ami működik azt ne piszkáld ;-)
-----
Nem a zsömle kicsi, a pofátok nagy...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
2.6.21 óta biztosan müxik thinkpad x-en a mezei
echo mem > /sys/ ...
nem kell még s2ram / vbetool sem, és megy framebufferrel is. sőt, usb és minden modul is bentmaradhat ha nem lóg róla eszköz, aminek megváltozik a státusza áram elvesztéskor.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
probald ki a netconsole-t, hatha at tudod kuldetni egy masik gepre a logot, es akkor latod, hogy mi halt meg... persze network driver kell
--
A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
TuxOnIce ? (http://www.tuxonice.net) próbáltátok?
Nekem Thinkpad laptoppal tökéletesen működik.
-----
IBM R50e > Debian GNU/Linux, Windows XP Home
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
igen használtam, bár akkor még suspend2 volt a neve, szóval több mint 1 évig
ment hibátlanul,sőt a kis notimon még most is valami tavaly nyári release megy
Celeron-M 1400Mhz, 768M, Ubuntu 7.10, 2.6.22
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszi :) volt egy szabad 20 percem, egy grub elírás ebből még elvett 5 percet, de frankón működik!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
másik gépen : ubu 7.10 (x86_64) + vanilla 2.6.22.11 + madwifi + nvidia -> S5 ok; S3 -> meg sem próbálja
ha nagyon kellene az S3 akkor megtunkolnám egy tuxonice-al..
-----
ezen meg nem kell (debian, i386)
Nekem mindig igazam van, ha nem, akkor nincs igazam, szoval megint igazam van hogy nincs igazam
katt
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A kernelben levő (suspend-to-disk hibernate) igazából egyfajta software_suspend ha jól láttam, nem igazán acpi S5, nem is függ tőle ha jól emléxem a Kconfig-ra... / bár újabb kernelekben ezt már hibernate-ra nevezték át, de nem hiszem hogy ekkorát módosult a dolog /.
Mit értesz azon hogy meg sem próbálja ? powersave -u ír naplót a /var/log/suspendtoram.log fájlba.... Itt kiírja, hogy ha nem ment le szundiba, akkor milyen modul miatt ... Pl.... "Strange, lirc_dev d'ont unload", vagy mit, és akkor a macerás jószágokat ki kell tölteni a fent olvasható módon a powersave/sleep beállításokkal.
--------
Nem a zsömle kicsi, a pofátok nagy...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
különösebben nem foglalkoztam vele, csak kiváncsi voltam mit tud a vanilla 2.6.22.11-es, gyári ubuval mi megcsinál minden, de a vanillával nem, nem is foglalokzom vele, nem szoktam használni ..
gondolkusan logikszani (R)
katt
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
SZERK:!!!!!!!
Q: visszaállítás után zombi folyamat keletkezik, amit nem tudok kilőni. powersave-t használom. bugreport is van róla. nem értem. micsinájjak?
A: A do_scren_saver() száll el, mégpedig azért mert nem jelentkeztél be grafikusan, így nem tudta elindítani a grafikus képernyőkímélőt /mert nem volt ahol fusson / (pl. konzolról adtad ki a powersave -u-t , vagy az acpi_button (SLEEP) gombját használtad (és csak egy kdm login képernyő volt mondjuk), és így az acpid daemon hívta meg a powersave-t), ettől viszont a hibernáció még lefut, csak visszaállításkor a screen_saver indító zombiba száll.
Egy workaround módszert találtam:
A /etc/powersave/eventsben az EVENT_GLOBAL_SUSPEND* szekcióból ki kell venni a prepare_suspend_toram és a do_suspend_to_ram közül a screen_saver-t. Így nem fogja elindítani teljesen feleslegesen.
Ha screensavert akarsz, használd közvetlenül az xscreensavert, vagy amit akarsz :), ne a powersave-n keresztül.
Célszerű betartani a normál lépcsőfokozatot. Előszőr fusson le a képernyőkímélő, aztán lockoljon, aztán jön a képernyő DPMS fokozat, aztán ha még mindig genyó inaktívak vagyunk, akkor jöjjön a suspendtoram.
Sajnos a powersave készítői arra nem gondoltak hogy mi van akkor, ha úgy futtatjuk, hogy nem jelentkeztünk be grafikusan. Pl. KDM bejelentkezéskezelőre rányomtuk a SLEEP gombot, hogy szundizzon.
OFF: úgy is lehet szundizni mint már írták hogy
echo mem > /sys/power/state
. Egyébként a normál s2ram -f ugyanezt csinálja. :)
Minél "márkásabb", "laptoposabb" valakinek a gépe, annál kevesebbet kell "gányolni" természetesen. :)
--------
Nem a zsömle kicsi, a pofátok nagy...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sziasztok.
Gondoltam kipróbálom Hardy-n a fentebb említett megoldást, újra is fordítottam a kernelt, a patch-el, semmit nem állítottam át, csak megpatcheltem, megnéztem a menuconfig-ot, elmentettem, és kész, csináltam belőle csomagot, de nem tudom miért, a modulok 10x akkorák lettek, mint a gyári esetén, egy-egy modul 100k, de van, ami 1m és több is,így helyet is sokat foglal, meg lassabb is! Nem tudom miért csinálhatja, mert semmit nem állítottam! Utánnaújrafordítottam, de már kiszedtem minden felelslegeset, csak ami nekem kell, az maradt, de a modulok, így is el vannak hízva! És ilyenkor az initrd-n 40-50MB-os! Pedig jó lenne, ha menne hardy alatt! A másik, hogy elindul abetöltés, a logóval, majd eltünik a logó,és folytatódik szövegesen,vga=791 esetén pedig csak a kurzor villog, semmi szöveg! Gyái kernellel, ill 2.6.25-ös ppa kernellel semmi gond!
Talán vmi gcc bug lenne? Találkozott már más ilyesmivel?
köszönöm
<= PcZ On LinuxOS -- Powered By Gentoo Linux =>
'Software is like sex: It's better when it's free!'
By Linus Torvalds
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni