Mi hajtja a világ szuperszámítógépeit?

Címkék

Ha látatlanban meg kellene tippelned, hogy mi hajtja a világ legnagyobb számítógép(rendszer)eit, akkor mire tippelnél? A TOP500.org listája:

A szuperszámítógépek 77.8%-án Linux fut. A 12%-án valamilyen UNIX rendszer. A vegyes operációs rendszerű rendszerek 8.40%-ot tesznek ki, a BSD-alapúak 0.8%-ot. A Mac OS 0.6%-ot, és végül a Windows zárja a sort a maga 0.4%-os részesedésével.

A Linux piaci részesedése egyre nő a UNIX-ok kárára:


2006/11 - Linux 75.2% , UNIX 17.2%
2006/06 - Linux 73.4% , UNIX 19.2%
2005/11 - Linux 74.4% , UNIX 19.4%
2005/06 - Linux 63.6% , UNIX 30.8%
2004/11 - Linux 60.2% , UNIX 36.6%
2004/06 - Linux 56.4% , UNIX 38.4%
2003/11 - Linux 36.8% , UNIX 57.8%
2003/06 - Linux 27%   , UNIX 70%
2002/11 - Linux 14%   , UNIX 82.6%

A 2007/06-os operációs rendszerek szerint generált lista itt.

Hozzászólások

Szomorú világ ez a Windows-ok és a Microsoft számára...

--
trey @ gépház

ez egy kurva vidám világ a ms számára kedves anrkettő, mindössze annyival tudtunk most meg többet, hogy a világon használnak legalább 389 gépen linuxot (a várakozásaim felett), illetve ami kevésbé újdonság, hogy a ms tökéletesen más profillal rendelkezik, és ebből adódóan ezen a területen kivételesen nem számít piacvezetőnek

lol :) anr blogját nem láttam :S Ha láttam volna nem vadászom ki kézzel az adatokat több évre visszamenőleg :DD

Ha az enyémeket is hozzáadjuk, akkor van az majdnem 400 is :)

Azért azt el kell ismerni, hogy a Linux cirka 4 év alatt take-elte a szuperszámítógép világot :DDD

--
trey @ gépház

Ez még mindíg nem magyarázza meg a gyengeelmélyűeknek, mint pl. én is, hogy miért is kellene valakinek fejben indexelnie egy oldalt, illetve azt, hogy ha ezt nem teszi meg, az miért probléma egy ilyen hihetetlenül figyelmes és bölcs olvasónak, mint Te.
Lécci, meséld már el, hogy ez hogyan működik...olyan kíváncsi vagyok.

Szerk:

Azt még meg tudnád tenni, hogy egy linkkel alátámasztod azt, hogy ez egy blogoldal?
Nagyon megköszönném.

Arra próbáltam utalni, hogy mennyire vicces, hogy emberek leblogozzák ezt az oldalt, ennek ellenére idejük nagy részét itt töltik, minden hírt/blogot elolvasnak, kommentálnak, véleményeznek, miközben (a portálmestert ill. bloggernek titulált) treyt megszólják, hogy nem olvas el mindent...

Az, de egy gyenge probalkozastol eltekintve nem eroltetik a kerdest. (Attol fuggetlenul, hogy integralva van OSX-be, pl. XCode alom szepen tolja rajta az elosztott forditast). Hala az egnek, nem erre talaltak ki. Aki mast mond, az hazudik :)

---
pontscho / fresh!mindworkz

> a ms tökéletesen más profillal rendelkezik, és ebből adódóan ezen a területen kivételesen nem számít piacvezetőnek

Idézni csak pontosan, szépen ...

http://it.news.hu/hirek/2007-06-28/szuperszamitogepek_windowszal.html

"[...] ráadásul, profiljából adódóan, a Microsoft e területen nem számít iparági vezetőnek."

A Windows Compute Cluster Server az első olyan Windows amit ilyen célra lehet használni, és 2006. júniusában jött ki. Nem hiszem hogy még temetn i kéne, mert egy év alatt ennyire futotta.

Mondjuk osztom sok kolléga véleményét, hogy a Microsoft szoftvereinek első két kiadása "még nem az igazi", de a harmadik már viszonylag használható :)

engem erdekelne, hogy az a 77.8% Linux distrokra lebontva hogy nez ki :P

a sima linux takarja a debian és debian-like linuxokat és a gentoo és lfs féléket szerintem.
ha jól tudom (50%) akkor a cern saját debian-t fejlesztett, de nem biztos.

Nekem mindig igazam van, ha nem, akkor nincs igazam, szoval megint igazam van hogy nincs igazam.

debian 4.0 - linux-2.6.22-rc6-wifi0 - 2.6.22-rc6 kernel madwifivel itt

Aram, nameg ki a retre a field support engineer (retipasztor).

en ebbol csak azt latom, hogy a linux szepen lassan elfojtja a unixot a legtobb helyen

--
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly. (based on true story)

"Ha látatlanban meg kellene tippelned, hogy mi hajtja a világ legnagyobb számítógép(rendszer)eit, akkor mire tippelnél?"

áram

Mondjuk szerintem egy szuperszámítőógép "érdemel" egy saját oprendszert rá optimalizálva, mert ott nem egy több hónapos számítás van, és ott a 2% nem 2 milisec, hanem jópár MW áram, és jónéhány nap. Mi más jobb erre mint a nyílt kód, nem kell a 0-ról indulni, sőt lehet 99%-ról. Mondjuk ezen az alapon lehetne BSD-is de valahogy mégis Linux lett a domináló ezen a téren, pedig ugyan olyan alkalmas lenne. (Habár alapelve a 2-nek 90%-ban ugyanaz). Megnézném én azt az ms-programozót, aki vakon minden hardver térképezés nélkül (mert ők ugya "univerzális" :D már ha lehet ezt mondni mindenen futó oprendszert készít), Én azt vettem észre hogy az általam ismert kutatásban legalább annyira elterjedt a linux, mint az ms-a köznapi életben, de szerintem ez így is marad. Mert ide egyértelműen a linux jobb, ha kel egy általunk forrasztott cucchoz egy driver, hát hagy ne mondjam, hogy mennyivel hatékonyabb a lin-es variáció, ráadásul monolittá tehető a kernelben, így simán mehet közvetlen komunikáció a hardverek között, nem kell mindennek a (kernelmagon)magon át történni, van direkt út is vagy 6-10*gyorsabb ez a módszer, soval ide az ms-nek szerintem 0 eséklye van. Egy kutató sem fog + 1 évet várni azért mert pörög az asztalon az ablak..... (Na sikerült egy kis monológot írnom, sorry).

a teljes kephez hozzatartozik azert, hogy a sok millió node-os zombi PC "clusterek" 100%-ban windows-t futtatnak. :)

Engem kib. idegesít a Vista állandóan elsötétülő képernyője, hogy "akarja-e, biztos-e". Általános használat mellett sokkal többször abuzál, mint más rendszerek. Ha majd belemélyedek, akkor megnézem, hogy mit lehet ezzel tenni. A mai sikerélményem: rájöttem, hogy hol lehet bekapcsolni a telnet klienset (alapértelmezetten tiltott).

--
trey @ gépház

"(úgy látszik más vpn megoldást használunk)"

Én a "Kapcsolat vagy hálózat beállítása" -> "Kapcsolódás munkhelyhez" -> "Saját internetkapcsolat (magánhálózat) használata" -> "Kapcsolódás a munkahelyhez" ablak "A kapcsolat használatának engedélyezése más felhasználók számára" checkbox-ról beszélek.

A Vista úgy darabolja a normális munkamenetet, hogy szinte használhatatlan. Pláne egy nem atomerőmű gépen: 2.4 CPU, 767 RAM, Windows élmény-index: 1,0, van úgy hogy 30 másodperceket várok. Átestek ezzel a ló túlsó oldalára.

--
trey @ gépház

Nekem sebességbeli problémám nincs vele (igaz a nagyszerű Core2Duo van a lapitopiban :)), viszont valóban van 1-2 idegesítő hülyesége... (én pl. Vista -> Win2k3 RDP kapcsolattal szívtam, valamiért nem működtek a Ctrl-Alt-Shift billentyűk)

Ami a felugró UAC ablakot illeti, azt sajnos kénytelenek voltak belerakni, mert a userek rendszergazdai jogokkal használják a Windowst és valahogy hitelesíteni kell, hogy a biztonságilag kritikus erőforrásokhoz valóban a user akar hozzáférni és nem valamilyen trojan/worm/etc. Ha viszont belegondolsz, akkor nincs ez másképp a Linux desktop megoldásoknál sem. SuSE-nál akarsz nyitni egy YaST2-t, akkor ő is kéri szépen a jelszavadat (Vistánál legalább nem kell gépelni, csak kattintani :P ).

"Ha viszont belegondolsz, akkor nincs ez másképp a Linux desktop megoldásoknál sem."

Erre mondtam, hogy sokkal többet abuzál, mint a többi. És mellette ez a abuzálás sokkal tovább tart egy ugyanolyan vassal rendelkező Vista-s gépen, mint egy Ubuntu-son.

--
trey @ gépház

Ez lehetetlen, valami tevedes lehet. Itt is tobben megmondtak, hogy a linux nem stabil, es szar, hogy lehetne rabizni ilyen feladatot. :) (bocs)

awindóztmásrataláltákki