Év végére Silverlight Linuxra is

A Silverlight a Microsoft új "izéje" (keresztböngészős, keresztplatformos böngésző plug-in), amely lehetővé teszi majd a következő generációs Microsoft .NET-alapú média "élmények" és "gazdag" interaktív alkalmazások (rich interactive application - RIA) használatát a Web-en. Egyesek szerint ez a Microsoft Flash killer-je, mások szerint nem az. A cuccból már elérhető egy beta verzió Windows-ra és Mac OS X-re (Internet Explorer, Firefox és Safari böngészőkhöz). Na de mi a helyzet a Linux-szal?

"We're in" - mondta Miguel de Icaza, a Novell egyik alelnöke, és a Mono projekt vezetője. A szakember szerint a linuxos Silverlight elkészül az év végére.

A hétfőn rendezett Mix '07 konferencián a Microsoft vezetői azt mondták, hogy akkor lesz linuxos Silverlight a Microsofttól, ha arra lesz igény.

Most úgy tűnik, hogy ha a Microsoft nem is készít linuxos verziót a Silverlight-ból, de Icaza-ék akkor is fognak.

Bővebben itt.

Hozzászólások

Nem tudom, ki hogy van vele, de ha ez a cucc technológiailag jobb lesz mint a flash (márpedig nyilván az lesz), és lesz rendes (pláne nyílt forrású) lejátszó linuxra, akkor én nem fogom megsiratni a flash-t.

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

+1
a flash is elég szar, de a microsoftnak még sikerülhet alulmúlnia... aztán az svg-vel meg senki se foglalkozik, pedig azért az is elég sokat tud.. tudom, nem lehet vele "videólejátszóprogramotcsinálni", de a flash se arra való...

I hate myself, because I'm not open-source.

Igen belehet. Kétfélét láttam eddig. Quicktime-osat, és win media playereset.
Ezeket én csak egyféleképpen tudom megnézni. Forrás megnéz, videó url kibámul, mplayer elindít.
Szólj, ha te tudsz valami szabványos megoldást, ami valamilyen oknál fogva nem terjedt el, de számomra még a flash a legjobb megoldás.
Olyat mondj persze, ami IE, Firefox, Opera alatt működik minden szóbajövő platformon.

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

Az Opera már dolgozik rajta. Firefoxban se nehéz elképzelni, hogy megcsinálják. IE meg hát... fene tudja. Anélkül meg valóban kevés esélye van, hogy széleskörben elterjedjen. De attól még jó lenne, legalábbis én örülnék neki ha inkább ebbe az irányba mozdulna el a webes videólejátszás, mint a Flash meg a Silverlight.

Már a flash is egy felesleges hulladék kotvány vacak, minek ebből mindjárt még egy?

A microsoft utobbi idobe mibe nem bukott bele? x360? zune? vista? :) Na szerintem ennek meg annyi eselye sincs a befutasra mint az elobbi haromnak egyutt...
En megsiratnam a flasht. Ez nem technologia kerdese hanem piaci pozicio megerositese.

Hahh
Xbox 360 9.5 millió eladott példányával én nem azt érzem, hogy megbukott volna.
A wii igen, a ps3 sose fogja utolérni.

A vista meg még csak most jelent meg, nyugtával dícsérd a napot. Az aktuális Office meg szárnyal mint mindig.

.NET is lassan de biztosan terjed a Java piacain. A 3.0 (WPF, hasonlók), meg szimplán csak jó, semmi nincs semmilyen nyelven (Java,C++), ami szolgáltatásaiban csak a közelébe érne a desktop programok területén (többi területen nem néztem, nem nyilatkozom).

Aki szerint a MS semmit nem fejlesztett, és semmit nem tett le az asztalra az szimplán csak nem ezen a földön él.

"En megsiratnam a flasht. Ez nem technologia kerdese hanem piaci pozicio megerositese."
Egyetlen egyszer fejlesztetem programot (nem aimációt) flashben, és sírtam, hogy mennyire alkalmatlan rá. (Mondjuk szerintem animáció készítése is gyilkos, annyira szar a szerkesztő, minden tiszteletem azoké akik ilyen körülmények között képesek flash-ben maradandót alkotni)
Az hogy nem siratnád meg csak azt bizonyítja, hogy sose csináltál semmit flash-sel a lejátszáson kívül.

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

Teljesen egyet kell értsek vele, hogy az ms igenis sok mindent tett a számítógép használatának elterjedéséért. E mellett persze undorító dolgokat is csinált, csak hát az meg business, és ezért haragudni rá nem lehet, csak szeretni nehéz. De mondjuk így vagyok a gyógyszergyárakkal is. Szóval pénzügyileg sikertelennek ítélni az ms-t egész gázos volt a hozzászólótól.)bár a ps3 lehúzásoddal sem értek egyet. majd meglátjuk szerintem)
Az egyetlen problémám a hozzászólásodban a flash cikizése. Ha .Net-ben programozol (és C++-ban illetve Java-ban is, hiszen ezekkel hasonlítottad össze), akkor nem értem hogy a kis gyatra flash actionscript-ek hogy okozhatnak gondot...
Amúgy le a flash-el, meg az összes ilyen szarral. Előbb tanulják meg a webprogramozók a szabványokat (css, html) és utána majd lehet csilivilizni.

"nem értem hogy a kis gyatra flash actionscript-ek hogy okozhatnak gondot..."
A gond elsősorban nem itt volt, bár tény, hogy az actionscript sem a szivem csücske (a változók hatóköre/élettartama nem úgy működik ahogy várom, és a tutoriálok rendre hanyagolják ezt a kérdést, mint ami nem is lényeges egy nem típusos nyelvnél).

A gond az actionscript és a flash kapcsolata.

Pl teljesen elvárható szerintem, hogy létrehozhassak egy osztályt, amihez tartozik némi kód, illetve grafika (animáció, stb.), majd ezt nyugodtan tudjam a jelenetbe rakni ahányszor csak akarom. Osztályok vannak ugyan, de nincs ilyen kapcsolat a flash-sel.
Gondoltam sebaj, csinálok egy klippet, hozzáírom a függvényeimet eseménykezelőket stb, majd ezt töltöm be dinamikusan.
Erre van is valami függvény, tehát betöltöm a clippet, erre kapok egy referenciát amin keresztül megpróbálom elérni a fv-eket, és nem lehet.
Majd csak a következő frame-nél tudom elérni.
Innentől az egész gányolásos rémálommá vált.
Nem tartom lehetetlennek, hogy megoldható a dolog valahogy, és csak én voltam figyelmetlen, de elég sok leírást bújtam hasztalan, így nyugodtan kijelenthetem, hogy ha van is megoldás az nem triviális, és biztosan csak az x. verzió után került a flash-be.
A flash egyszerűen nem erre lett kitalálva.

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

"Előbb tanulják meg a webprogramozók a szabványokat (css, html) és utána majd lehet csilivilizni."

pont az a problema, hogy nincs szabvanyos, platformfuggetlen modja a dinamikus tartalomnak :)

--
The Internet has evolved from smart people in front of dumb terminals to dumb people in front of smart terminals.

"és majd a játékokon szedik meg magukat"

igen, csak nem a sonynal, mert minden húzótitle inkább xbox360-ra jön ki az elbaltazott ps3 miatt
(pedig van rá puppylinuz is vagy mi, egy időben minden kisiskolás erre kuporgatta a tízóraipénzt, hogy pl cli-ből állítgathassa a képernyőfelontást, és egyéb remek nyári kalandok)

Ahogy egy (azóta kirugott) Sony programozó fogalmazott:
"Onnan lehet tudni, hogy melyik szobában programoznak Cell-re, hogy onnan a hallatszik a káromkodás."

Több játékfejlesztő nyilatkozta már, hogy elég nehézkes a Cell-re játékot írni, ugyanis az SPE-k eléggé speciálisak, szemben pl az Xbox360-nal ahol a jól megszokott thread-ek vannak a 3 (logikailag 6) magon.
Az sem utolsó szempont, hogy Xbox360-ra a jól megszokott, és kiforrott Visual Studio, és hasonló eszközök elérhetőek, míg ps3-ra a fejlesztés elég fapados.
Kb ezért jelennek meg xbox-ra a komolyabb játékok (ehhez jön még az 1 éves előny).

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

Lehet, hogy téged nem, de a fejlesztőket nagyonis.

Nyers ereje van neki. És ezért lehet, hogy elterjed a HPC szektorban.
(Bár ott is inkább a köv verzió amiben lesz rendesen duplapontos arithmetika.)
Ott megírnak egyszer egy kódot, és használják évekig. Különösebben nem érdekes, hogy a kódot 2 hét alatt vagy két hónap alatt izzadták össze.

De itt most a ps3-ról beszéltünk, és a játékiparról. Ott marhára nem mindegy, hogy a köv FPS 1 évig készül, vagy 2. Arról nem beszélve, hogy véges számú jó programozó van a földön, tehát nagyon nem mindegy, hogy mennyire tud egy átlag programozó a Cell-re fejleszteni.

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

Azt hiszem erről egy játékfejlesztőt kéne megkérdezni.

Pl.:
Stalker évek óta készül, élek a gyanuperrel, hogy nem a grafikák miatt csúszott.

Az id az aktuális engine-t évekig fejleszti, kijün az aktuális játék (doom n), majd sorra jelennek meg az engine-t használó programok, méghozzá elég gyorsan.

Ebből én arra következtetek, hogy az engine fejlesztése elég nagy hányadát teszi ki a teljes munkának.

Az biztos, hogy olyan játékfejlesztőt még nem hallottam, aki azt mondta volna, hogy "Kicsit bonyi, de nem gond, időnk van". Minden megszólaló próbálja finoman megfogalmazni a kritikáját, attól függően, hogy mennyire áll közel a Sonyhoz.

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

Ugyan én se fejlesztettem még fullos kereskedelmi játékot, de azért beletúrtam, hogy mi merre hány méter.

Igazából az engine nem minden, kell még pályaszerkesztő, ilyen-olyan konverter a modellezőprogihoz, teszfelületek, stb, stb, stb. Igazából nem is maga az engine sok, hanem azt utánna kioptimalizálni. Pl a lopott E3-s Doom3 demó anno valami futott ilyen 1-3 FPS-sel a gépemen, a végleges meg egészen játszható volt. De maga az engine kezdeti verziója viszonylag hamar kész szokott lenni.

A grafikai, 3d modellező munkát meg ne becsüld le, nem véletlen szokott egy játékfejlesztő csapat fele csak erre szakosodott emberből állni.

Továbbá vannak még papírgrafikusok, designerek, akik lehet, hogy hozzá se nyúlnak a géphez, egyszerűen csak megtervezik azt a világot, megírják a történetetk, amit utánna átraknak gépre.

És akkor még hangok, tesztelés, stb. stb. stb. Kicsit komplexebb meló annál, hogy leülünk, azt összekódolunk valamit.

Azok meg, akik az engine-t licenszelik, azok nem feltétlen a játék megjelenése után kapják meg a motort. Pl a Raven is már a kezdetektől megkapta a D3 motorját a Q4-hez. Továbbá már most egy csomó UT2k7-s motorra készülő játékot tudna sorolni a tankörtársam (én már nem nagyon követem), pedig még az se jelent meg.

---
A Linux nem Windows, de a Windows se Linux.

Én nem becsülöm le a grafikai melót, de turul16 viszont érzésem szerint alulbecsüli a programozóit.

A "nem a Cell szar, a programozó hülye" hozzáállás meg eléggé valóságtól elrugaszkodott.

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

ps2 hogy jön ide?

"PS3 még friss. Ennyi idő alatt az MS többet adott el?"
Nem, nagyságrendileg ugyanennyit. Csak míg az Xbox-nál az eladási mutatók stabilak, addig utoljára azt hallottam, hogy a ps3-nál csökkenő tendenciát mutatnak.
Nyilván a kevés játék miatt.

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

Én pedig amondó vagyok, hogy legyen verseny. Az m$ nem azért roppant káros (most azon felül, hogy windows néven egy botrányosan támadható szoftvert gyártott) mert windowst gyárt, hanem azért, mert monopol helyzetben van.
Az én véleményem szerint egy egészséges piacon min: két erős szereplő verseng egymással.

Ez érvényes mindenre, a flash esetében is.

\ | /
°(>@)°
˘

kiscsit OFF
Csinálunk egy közösségi portált, a megrendelő mániája a flash. Szal elejétől a végéig flash kliens van.
Abszolút nem nehéz flashbe fejleszteni, sőt. Max a verziószámra való optimalizálással van gond.
www.mindenki.hu, lehet fikázni, fúj, meg minden, de legalább ahol van egy flash 7 (bármilyen platform alatt), ott tisztességel megy az oldal.
End kicsit OFF

Lehet, hogy rosszul latom a kerdest, de ez a video player messze korrektebb, mint amit eddig flash-sel lattam. Plane a fullscreen-be valtas.

---
pontscho / fresh!mindworkz

Érdekes, hogy változik a világ..

Képzeljük ezt el:

Egyik oldalon az MS (.Net, Silverlight stb.) és a Novell (Mono, Linux stb.)

Másik oldalon: Sun (Java, Solaris stb.) és Adobe (Flash, Flex stb.)

Ezek lesznek az új érdekközösségek, technológiai választóvonalak..? :-)

4 oldal, de valójában előbb utóbb 2 lehet belőle.

Arra utalok fentebb, hogy a .Net és Silverlight terjedése (azzal, hogy a mono project is segíti) egyszerre gyilkolja le a Java-t és a Flash-t..

És itt most ne azt nézzük, hogy mindegyik opensource (lehet), hiszen mindegyik mögött ott van egy "keresztapa", aki terjeszti a technológiát vagy direktben pénzeli az opensource fejlesztést.

(Úgy tűnik az MS is rájött, hogy egy kicsit nyitni kell, az MS-Novell szövetség közelebb is hozta számukra a "nyitott világot". Így beelőzhetik a .Net/Mono-val pl. a Java-t linuxon. A Flash-ről nem is beszélve..)

És a végén úgyis az MS kerül ki győztesen (esetleg felvásárolja a Novellt kilóra, aztán a Sun meg az Adobe nézhet, hogy későn ébredtek. Nem hiába kapkodik a Sun GPL-kedéssel, és az Adobe-nál is kezdenek nyitni - ld. Flex)

En speciel jobban orulnek, ha nem a bongeszobe kenyszeritenenek bele minden anyamkinjat (pl. video streamer plugin helyett egy normalis dbus^Wvalamilyen szabvany hivas a standalone playerre), hanem egy szabvannyal osszehangolnak az alkalmazasokat, de hat meg ez is jobb mint a flash.

Mi a baj a flash-el? Az hogy negyedannyi processzoridőt használ mint ez a szutyok? Védd a pingvint..
---
Mushroom mushroom..

Mi a baj a flash-el?

Hogy már jóideje nincs semmi jelentős fejlesztés Flash téren és a meglévő kódokat sem képesek hónapok óta normálisan portolni más platformra, és csak ígérgetnek mindenfélét a fejlesztők a blogjaikban? Hogy a Flash fejlesztő eszközeivel kínszenvedés a munka és sok helyen teljesen logikátlan a felépítése?

Az hogy negyedannyi processzoridőt használ mint ez a szutyok?

Gondolom ha most fordított lenne a helyzet és a Silverlight lenne már évek óta jelen, a Flash meg beta/alpha stádiumban, akkor nagybetűkkel harsognád, hogy még nem végleges kiadásról van szó, ezért értelmetlen sebesség szempontból összehasonlítani, hisz az optimalizálás még bőven hátra van és ez egyelőre csak egy tech-demo, meg egyébként is debug kódokkal van fordítva az egész...

Védd a pingvint..

Mi a tök köze van a Flashnek a pingvinhez?
Semmi, csak minden ami _nem_ MS, azt kell használni és kész, még ha szarabb is?! Tipikus anti-"m$" hippi hozzáállás, gratulálok... Ha ezt a Google hozta volna most ki, akkor itt csápolnál az első sorban, hogy hú' de klassz, ez kellett már, mert milyen szar a Flash.

Hehe, úgy látom neked is sikerült hajbakapni a fanatikus pingvin huszárokkal. ;)

Ez a cucc még nagyon ütős lehet hamarosan. Azt látom, hogy a .NET-re épül, de milyen lehetőségeket tartogat még? Sajnos még nem tudtam kipróbálni. Szerintem a .NET-re épülő böngészőkkel megnyílik az út a 3D-s weboldalak felé is. A .NET-es progik nagyon kicsik, mivel a környezet a gépen van, a DirectX gyors, a lehetőségek korlátlanok lesznek. :)