Akkor melyik? Melyik mi? XGL vagy AIGLX?

Címkék

A FreeSoftwareMagazine oldalain jelent meg egy cikk "Accelerated X flame wars! — Maybe not" címmel. A cikkben a szerző azt feszegeti, hogy a nem is olyan rég felkapott (de azért még gyerekcipőben járó) gyorsítással megpatkolt X megoldások körül alakulhat-e ki flame war. Az egyik megoldás a SUSE/Novell-féle XGL, a másik pedig a Fedora/Red Hat által mutogatott AIGLX.

A cikkben a szerző megpróbálja bemutatni a két technikát. Egy kis X történeti áttekintés után jön az OpenGL, tárgyalásra kerül, hogy miért mutatkozik igény a kompozit menedzserek iránt, majd szó esik az XGL-ről és az AIGLX-ről is. Előnyök, hátrányok, újonnan érkezők, összefoglalás, stb.

A cikk itt.

Hozzászólások

Szep meg csillivilli, de minek? Nem ezt hivjak parasztvakitasnak?

" Mondom ezt en, a "MPlayer-Makkosiksz troll". "

:) Rakd be aláírásnak, hagy örüljenek.

Én is úgy vagyok vele, hogy addig amíg a "design", "ergonómia" nem megy a használhatóság, és a sebesség rovására, addig nekem tetszik. Akinek meg nem kell, az úgyis kikapcsolja, vagy szerényebb megoldást választ.
Tudom még nem kiforrott a dolog, de azért kíváncsi lennék az erőforrás igényére. Azt valahogy még nem reklámozták.(vagy csak én nem találtam meg)

Amugy erdekes modon ilyenekrol mar regebben is volt szo (ez kb 1 eves):

http://www.gnome.org/~seth/blog//xshots

Csak valahogy akkor nem kavart nagy port. Seth meg kulonben is az az arc, aki igen sok mindenrol ir (jo dolgokrol amugy) amirol aztan nem igazan hallani semmit utana sajnos ... Legalabbis en igy erzem.

De :) Viszont a "nep" ha latja hogy mashol ilyen van, akkor kerdezi: "itt miert nincs"? Az emberek szeretik a csili-vili dolgokat, illetve mindent amiben kicsit egyediek lehetnek, lasd mobil csengohagok, oplogok, stb stb. Masreszt viszont a komolyabb oldalarol: "normalisabb" dolgokat is gyirsithat ha a kulonbozo X rendering muveletek hw gyorsitast kapnak (vagy JOBB hw gyorsitast), ami akar "sima" widget-ekben is hasznos, pl a Cairo mint GTK backend ami glitz-en at hasznalhat (hasznalni fog?) hw gyorsitast, ennek van realis ertelme is. Ez az Xgl stb dolog kicsit "altalanositani" akarja ezt: ne csak egy widget-ben levo "hack" legyen majd ez, hanem legyen univerzalisabban megoldva. Aminek csak egy - igaz latvanyos - mellektermeke hogy parasztvakitasra is remek. En legalabbis ezt szurtem le ezekbol a dolgokbol.

Számomra elsősorban azt jelenti, hogy már ezt is meg tudják oldani. Nem feltétlenül kell "parasztvakítás"ra gondolni. Ebből számomra az jön le, hogy a közeljövőben várható olyan rendszer, ami már ténylegesen kihasználja a vid.kártya lehetőségeit, ezáltal gyorsítva a 2D megjelenítést.
Ha valaki nem használ GUI -t, akkor fölösleges leszólnia. Ha használja, de nem tetszik neki, akkor sem kell megkérdőjelezni, van, akinek ez tetszik. Ízlések és pofonok...

Nos en felraktam az Xgl-t, es el kell mondjam, hogy sokkal gyorsabbak voltak az ablakkezelesek, sott egy veboldal is gyorsabban jott le, mert a kepeket nem a procinak kell szamolnia, hanem a vidcardnak. Szal nem csak azt kell nezni, hogy csilivili, hanem azt is amit pluszba nyujt, hogy nem a procit terheljuk.

pch

Ugy tudom ez meg csak beta. Majd ha hasznalhato lesz, es debianra jon a csomag akkor kiprobalom. Talan.

Én is felraktam, és tényleg gyorsabbnak tűnik az ablakozás (valószínű az is, mivel pl. az antialiast is a videókártya csinálja). Egy gond van csak vele, h XGL alatt nekem nem sikerült életet lehelni a magyar billentyűzetbe. Ékezetek voltak, de az AltGr nem működött, és a setxkbmap is elhasalt. De gondolom majd javítják. (egyébként Gef2mx400 32Mb ram + 1,3Ghz-es ősrégi athlon)

Funny, hogy már két alternatíva is van arra, hogy hogyan kezeljen egy program (X) hardvereszközt (videokártya) a rendszeren, sőt mindkettő a saját elgondolásait ecseteli, hogy is kéne megírni a hardvermeghajtót az adott programhoz. Ez olyan Dos-os fílingnek tűnik.

Szvsz a hardvermeghajtók a kernelbe valók, tehát az egész framebuffer, opengl, stb mizériát egy egységes felületen a kernelnek kéne lekezelnie. Aztán mindenki úgy szerencsétlenkedik az X-el ahogy akar, vagy akár ki is hagyhatja, mint szükségtelen lassító tényezőt.

Olvastam erről egy cikket. Elég gáz jelenleg az X rétegződése. Ott is az a vélemény volt, hogy ezt át kell nyomni a kernelbe, majd jól meg kell szervezni az X-et és lehetőséget kell adni rá, hogy mindent a vga kártya 3D motorja csináljon a desktopon is. Máskülönben jól le fog maradni a linux/bsd/stb. desktop kezelése az OS X-hez és a (majd egyszer talán megszülető) WinVista-hoz képest.
Sajnos a cikk webcímére nem emlékszem, de talán pont itt a hup-on volt kirakva hírként.

NT meg Vista úgy általában mikrokerneles, szóval attól az még a "kernelben" marad. Meg aztán a ms-t nem fenyegeti az a veszély, hogy szétaprózódik egy csomó párhuzamos fejlesztésre az amúgy is szűkös fejlesztői állomány, és a végén minden gyártó tojik drivert írni hatvannyóc felé, hogy aztán mindenki azon hőbörögjön, hogy milyen szemetek is a hardvergyártók.

Már 6 éve várok valami komolyabb áttörésre linuxos grafikában, és nem történik semmi. Talán most, bár a jelek szerint itt is csak pöcsölés lesz.

>Már 6 éve várok valami komolyabb áttörésre linuxos grafikában, és nem történik semmi. Talán most, bár a jelek szerint itt is csak pöcsölés lesz.

Hat amit most eloadnak XGL neven, azt nyugodtan meg lehetett volna mar csinalni 6 eve. Mar akkor is volt Geforce 2 kartya, tehat technikai akadalya NEM volt. Francnak kellett ennyi ideig varni.