HUP Feketelista ügyfelekről?

Fórumok

Sziasztok,

itt a HUP-on sokan vagyunk, akik IT rendszerek üzemeltetésével foglalkozunk a KKV szektortól a nagy cégekig. Szerintem azzal nem vagyunk egyedül, hogy belefutunk rendszeresen olyan "kedves" ügyfélbe, akivel valamilyen probléma van. Itt nem a napi üzemeltetéshez kapcsolódó problémákra gondolok, hanem az üzleti magatartására. Nem fizet vagy bármilyen más, egyéb szempontból problémás, ami miatt nem éri meg üzletileg foglalkozni vele. Ilyenkor hasznos lenne egy adatbázis (lehet, hogy már van is ilyen) esetleg egy partnerkövető.
A partnerkövetőkkel az a bajom, hogy többnyire publikus adatbázisokból dolgozik. Tehát az mondjuk látszik, ha köztartozása van, ami egy információ. De arról, hogy az adott ügyfél üzleti partnerként mennyire korrekt, milyen az üzleti magatartása, sok mindent nem árul el.
Ezért az jutott az eszembe, hogy lehetne csinálni egy HUP házi feketelistát, ahová a rossz ügyfeleket fellehetne venni, hogy ha már egyszer belefutott valaki, más ne fusson bele. Vagy ha mégis szóba áll az ügyféllel, akkor fokozottan óvatos legyen. Mit szóltok hozzá?

Hozzászólások

Ügyvédi felszólítás szagot érzek.

--
trey @ gépház

Volt már próbálkozás, bár lehet nem pont hupos, de a mindenféle jogi issuek miatt elvetődött.

Nem tartom jó ötletnek az ilyen listákat, mert azért nem mindegy, hogy a JóskaPista Kft. 3 tranzakciójából volt 2 problémás, vagy a József István International Magyarország Zrt. öt milliójából volt 2. Márpedig a pozitív dolgokat senki nem jelezné vissza.

A jogi oldalát _talán_ (IANAL) meg lehetne azzal kerülni, hogy nem tárolsz cégnevet/személyes infókat, hanem csak a jogi személy - normalizált - nevének valamilyen hashét. Azt már viszonylag nehéz jogilag megfogni, hogy egy 5c2f9285fc2d3996377f96b8a72d55c5 keresésre kiírod az anonym useredtől származó "Ez egy retardált barom. Komolyan, a sarki növényem IQ-ja magasabb. Pedig két hónapja nem locsoltam és már halott." kontentet.

De attól még szvsz. rossz ötlet.

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Ha valamilyen módon helyreállítható a kapcsolat az adat és a személy között, akkor az személyes adatnak számít. Ha a hash valamilyen logika szerint készül (márpedig csak akkor van értelme), és nincs benne randomitás, akkor az személyes adat.

Egyébként szerintem sem jó az ötlet, túl szubjektív.

Szar jogi hülyeségek miatt nem lehet sajna, pedig én is tudok annyi embert, hogy megtelne vele egy képernyő!
És amikor a világ tudtára akarod adni, hogy mekkora szenny az illető, akkor még Ő akar perelni becsületsértés miatt, miközben Ő húzza már hónapok óta a számla befizetését.
Az ilyenről nem is lista kellene, hanem odamenni és úgy tarkón baszni egy lapáttal, hogy jojóznak a szemei utána!

[off]
"hanem odamenni és úgy tarkón baszni egy lapáttal, hogy jojóznak a szemei utána!"

szabadidőm van, autóm van. szívlapátom is van... mit is akartál kérdezni? :D

[on]
ha szimpla linkgyűjteményként hivatkozol rá minden feljelentés esetén, simán megúszod.
egyeseknek bejött...

--
"a Hungarian Unix Portált [...] szakmai fórumként eszembe nem jut használni, mert a közönség mentalitása miatt nincs értelme."

kifelejtetted, hogy hányan basztak már tarkón, akár lapáttal, akár más eszközzel, vagy simán csak tenyérrel...)

(személyes adatok közlése okán bármikor bejöhet... mégis csak rapid megoldás az évekig tartó pereskedés helyett, nemdebár?)

--
"a Hungarian Unix Portált [...] szakmai fórumként eszembe nem jut használni, mert a közönség mentalitása miatt nincs értelme."

hupmemeből fakadó próbálkozások száma: 0
egyéb próbálkozások száma: 2
ebből sikeres: 0 (nem bírjátok jól a könnygázt sajnos)
az ebből fakadóan büntetőeljárásban elítélt delikvensek száma: 1 (1 folyamatban)
befolyó kártérítések összege: jelentős :)

--
unbowed, unbent, unbroken

könnygázzal élni a napokat... kemény vagy öcsém, mint a libafos!
(amikor én baszkodlak pofon, leginkább összehugyozod magadat, nem a könnygáz jut eszedbe...)

--
"a Hungarian Unix Portált [...] szakmai fórumként eszembe nem jut használni, mert a közönség mentalitása miatt nincs értelme."

\o/

A tegnapi, nonamedomain.hu-nak írt fenyegetőzéseddel végre elérted amit akarsz: kapsz egy feljelentést. Mint írtad te "beleállsz arcoddal a saját szarodba ha kell", így a már ismert mailcímre dobj egy aktuális telefonszámot amin idézhető vagy, hogy minél hamarabb meetelhessunk. Ne fossál, nem fog sehova kikerülni.

megtennéd, hogy egykörben feljelented saját magadat is, mondjuk személyes adatok jogosulatlan, nyilvános közlése okán? csak hogy kerek legyen a történet. köszi.

(a haverod, aki kiadta neked a levelezés részét vagy egészét, ezennel saját cégét minősítette)

--
"a Hungarian Unix Portált [...] szakmai fórumként eszembe nem jut használni, mert a közönség mentalitása miatt nincs értelme."

a hup nem a személyes problémák megbeszélésének a helye.
(illetve ne úgy legyél nagylegény, hogy a szarkupacod nem elérhető, amivel nyilván ellened volna nehéz felhozni bármit is, szóval akkor maradjunk ennyiben.)
ellenben fenti beszólásoddal ismét félelmet keltettél bennem -csakhogy nyoma maradjon amíg feljelentesz-.

--
"a Hungarian Unix Portált [...] szakmai fórumként eszembe nem jut használni, mert a közönség mentalitása miatt nincs értelme."

:DDD Jaj, igen?! Befostál xxxx xxxxx? Mi az btomy, olyanba kezdtél bele amit nem bír a kicsiny kis lelkivilágod? Hirtelen máris nem olyan nagy a pofád mi? Mi lett a nagy "patkányelásással", meg "szívlapáttal agyonbaszkodással"? Se telefonszám se semmi? Szánalom! Reszkessél csak a szaros putridban, az rajtad nem segít.

Ezt már elbasztad te gyáva kis kretén.

látom, hamar kiborult nálad a bili. kérlek ne felejtsd el a feljelentésedhez csatolni a jelenleg szünetelő, sértő tartalmakat. köszönjük.

--
"a Hungarian Unix Portált [...] szakmai fórumként eszembe nem jut használni, mert a közönség mentalitása miatt nincs értelme."

igen, ezért volt az a felszólítás hogy tartsd magad a szavadhoz (amiről azóta kiderült hogy annyit se ér mint egy hajórakomány döglött patkány) és valamiféle idézési elérhetőség megadásával csökkentsd a várakozásod idejét

persze az nem újdonság hogy bomlott elmédtől hajtva saját érdekeid és szavaid ellen cselekszel

ez itt az e-penis méregető fórum ?

Mert ez az egész beszélgetés KB ~98-as időket idézi IRCes dumákba, hogy "na már pedig én elmegyek és megverlek, de nem jösssz mer mi sokan vagyunk, de igen mer mi is sokan vagyunk, stb...."... :)

Régi szép idők :) Csak akkoriban még volt olyan hogy _tényleg_ elmentek emberek XY címre :)

ps.: nosztalgiának tökéletes a fenti thread :)

Bár más szakmában dolgozom, de általánosságban azt látom: az, hogy fizetnek nekem vagy sem az egy valakin múlik: rajtam.
Szerintem gondold újra az üzleti folyamataidat és keresd meg a saját hibádat benne. Ez egy felelősség teljes gondolkodás lenne ami jó alapja és szükséges, de nem elégséges feltétele a vállalkozásod növekedésének is.

Körülbelül négy ügyféltípus van, most az altípusoktól tekintsünk el. Valószínüleg mindenki találkozott már velük.

- Visszafogott, megrendeli a szolgáltatást, ha nem kap számlát vagy ilyesmi akkor simán jelentkezik a fizetés miatt. (Az hogy postán késett a számla, kimaradt a PDF vagy simán kimaradt az aktuális eresztésből most mellékes.)

- Átlagos, rendben fizet, néha 1-1-et csúszik, még akár jelentkezik is a fizetés miatt.

- Nehézkesen rendel, nagyon körültekint, talán még bizonytalan is abban amit szeretne, nagyjából rendben fizet, de rendszeresek a fizetési emlékeztetők, sőt a lekapcsolást kilátásba helyezések.

- Fellengzős, világmegváltós stb, ha az első néhány számlát felszólításra kifizeti már csoda és ha lekapcsolásra kerül a sor roppantmód fel van háborodva.

A második és harmadik esetnél, hogy szétszórtság vagy más miatt nem fizet időben az mellékes szolgáltatói szemmel.

Szerencsére én azt veszem észre, hogy tolódunk az első felé szépen lassan.

Egy gondolat az első/második kategóriáról: ha a kedves szolgáltató tróger kiállítani a számlát, - ne adj' Isten pont az elveszett postai küldemények miatt küldeni egy e-mailt -, akkor hagy ne kelljen már nekem számon tartani, hogy abban a hónapban fizettem-e, vagy sem.
(Ez most csak arról jutott eszembe, hogy pont most utaltam egy helyi kisvállakozónak decemberi díjat egy olyan szolgáltatásért, amiről nem először felejt el számlát küldeni.)

Nem ment át a lényeg, nyilván ha elfelejti a szolgáltató akkor IJ. Épp arra utaltam, hogy nem egy olyan ügyfél van, aki a saját maga hozzáállása miatt szól és ő fizetni akar azért amit használ. Elsősorban az ügyfélhozzáállásról írtam.

(Én rendszeresen felejtek el vagy ütemezek át számlázást, amiért nyilván csak magamat hibáztathatom. Viszont sokan vannak, akiknek hiába írok, hiába szólok nem fizetnek.)

Ez egy nagyon jó összefoglalás :)

Csak pár dolog nem tiszta, első körben van az hogy Átlagos, rendben fizet, utána pedig jön a 3. pontra a
nehézkesen rendel ? Nagyon körültekint ? De mit? Ha már ügyfélről van szó, akkor ott már elvileg van valami üzleti kapcsolat.

Van még egy 5. pont is szerintem ebben, az ügyfél fenyeget azzal hogy ő bizony beperel! :D ez a "legviccesebb" és legszánalmasabb kategória.

-krix-

jaj Oregon, mer te vagy a megtestesült ÜzletEmber! :)

Tény hogy jól csinálod a dolgokat, ez nem kétség, de azért az elég erős állítás, hogy egy XY üzlet csak és kizárólag _rajtad_ múlik. (vagy a fizetése ennek, bár ahhoz előbb üzlet kell)

no offense, nem személyeskedek, csak érdeklődök :)

ps.: Régen sem voltál semmi de most is "imádom" a stílusod valahogy :)

-krix-

Kezdeném azzal, hogy mi 15 éve találkoztunk kb utoljára. Ez idő alatt sok minden történt.

Akkor leírom, hogy nálam _jelenleg_ hogy van megoldva, tanulva az első több, mint húsz évből:

- Első nettó 500e vásárlás kp. vagy előre utalás

- Innen átveszi a szerepet egy kb "fuzzy logic" ami egy adaptív hitelkalkulátor, aminek a visszatérési értékén egy max() függvény ül, aminek egyik paraméterét akár manuál én is megadhatom. Ez határozza meg, hogy mennyiért lehet nála összértékbem árú. Nem lejárt számla, hanem élő.

- ha számla lejár (0 nap tolerancia), akkor nincs árú még kp-ra sem vagyis a vásárlásról is le van tiltva

- ha van olyan számla ami hét napon _belül_ jár le, akkor egy emlékeztető, hogy nehogy úgy járjon, hogy nem lesz árú

- ha lejár a számla, akkor automatice felszólító levél

Nagyon leegyszerűsítve így van ez nálam és erről már az első vásárlásnál tájékoztatva van mindenki.

A vevőim viszonteladók én pedig egy termékcsaládot gyártok.
Nem tudnak átmenni veszteség nélkül. A veszteségük pedig nem pillanatnyi, hanem örök.
Ugyanis amit csinálok abban a legjobb árbevétel/dolgozó mutatóm van (több, mint 2x), így a legmagasabb árrést nyújtom teljes transzparencia mellett. A környezet olyan amit szeretnek, az ára ennek a szabályaink. Tudatosan lett így kialakítva. El szoktam mondani, hogy minket árulni azért jó, mert egyből tudják rólad, hogy jól fizetsz, mert én mást nem viselek el. Így a termékünk jelenléte nálad, olyan, mintha kaptál volna egy kitüntetést arról, hogy korrekten fizetsz. :) Mindezt kellő bájjal adom át bár tartalmában teljesen komolyan gondolom.

Amúgy: Szerintem lehetnek durvák a szabályok, ha a játékosok azt elfogadták.

Nem egyedi ez a fajta letiltás.

Több ügyfelünknél kérték határozottan úgy bevezetni a rendszerünket, hogy X összegű vagy Y db pénzügyileg rendezetlen számla után ne lehessen a partnernek új bizonylatot csinálni. Az összeg alapú tiltásnál legtöbbször valamilyen áruhitel biztosítás van a háttérben (Ld. pl. Euler Hermes).

Ha átmegy a konkurenciához, akkor mégsem neki csinálja a további bizonytalan kintlevőséget, az addigi kintlevőségeket meg ha idejében el kezdi behajtani, akkor talán van esély a térülésre. Mindenesetre lehet vele minimalizálni a veszteséget.

Az ilyen automatizmusok még arra is jók, hogy a nem annyira körültekintő és és nem olyan széles látókörű alkalmazott se tudjon se véletlenül, se készakarva jelentősebb kárt okozni. Nem azt mondom, hogy nem lehet kijátszani, de azért lehet értelme...

--
http://eVIR.hu
Elektronikus Vállalatirányítási Információs Rendszer

Eljön az a pont, amikor a fizetési emlékeztetők küldése, főleg ha már tértivevényezel, bőven messze több energiát igényel, mint amennyit számláznál neki. Innentől kezdve nyugodtan választhat mást, majd ott is lekapcsolják/letiltják. Tessék elnézni nyugati irányba, nem a pontos, hanem az _előre_ fizetést várják el és igazi kegynek minősül az, ami itthon megy az utólagos fizetéssel.

Ez a mostani hozzászólásból nem tudom hogy jött ki neked :)
Amennyiben az első mondatomból számoltad ki ezt, akkor hint: ironizáltam csak.

Mint írtam is, semmi személyeskedést nem akartam belevinni a dologba.

És amit Oregon válaszként írt, teljesen korrekt.

Szóval nem üvöltöm bele a "sérelmeim ?" a pusztába :) Oregonnal kapcsolatban nem tudnék felidézni olyasmit, ami miatt sérelmeimnek kellene hogy legyenek :)
Nézeteltéréseink voltak az évek során, de nem hinném, hogy akár bennem akár benne maradt volna emiatt bármi "tüske" :)

-krix-

Több hasonló feketelistát láttam mostanában. Az egyikre felírattam magamat mint közveszélyes csaló, mindenféle ellenőrzés (értsd: még azt se nézték meg hogy saját magamat nyomom fel) nélkül fel is írtak. Amikor megjegyeztem hogy ez így muhaha, meg hogy léci akkor most már szedjetek le róla, akkor meg nem akartak leszedni. Nahát.

Mindig - oké, többnyire - az a baj, hogy csak a történet egyik oldala ismert. Ha mégis elmondja a másik oldal hogy szerinte mi történt, akkor meg a legjobb esetben is vita van, hogy kinek van igaza.

ahogyan írták, jogi vonatkozásában kérdéseket vet fel egy ilyen lista. valóságát tekintve szintén. egyúttal lehetőséget teremt arra is, hogy valakivel kibasszanak. de ezektől nagylelkűen eltekintve ha csak egy rekordon is fals lesz az adatbázisod, röhejessé válik az egész: a politikában ez egy nagyon jól működő recept. mondjuk tegyél pár röhejes tételt az ügynökök listájába és komolytalan váddá válik bármilyen hihetetlen (de tényleg sáros) nevet olvasni.

egyébként engem csak óvatosságra intene egy ilyen lista, elsőre nemigen tántorítana el. akad néhány olyan ügyfelünk, akiről az hírlik, hogy vigyázni kell vele; xy-hoz be sem teheti a lábát; fujj de utálatos valaki. eközben semmi bajunk vele, személyesen akár nekem is jó kapcsolatom van vele. de természetesen törekszünk rá, hogy minél kisebb felületet adjunk a problémáknak. ez utóbbi legalább annyira fontos tétel, mint amennyire fontosnak érzitek a problémás ügyfeleket előre ismerni.

btw az itt olvasható szopatások egy részénél megfigyelhető, hogy mondjuk feketén megy a dolog, nincs rendesen papírozva sem szolgáltatás sem fizetés tekintetében, nincs előleg bekérő, nincsenek rendes kontaktok stb stb. inkább erre kellene egy topikot gyúrnotok, szerintem több haszna lenne.

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Az, hogy az ügyfél problémás-e, nem feltétlenül objektív dolog, hanem nagyban függ a szolgáltatás nyújtójának ügyfélhülyeségtűrő képességétől is. Egy ilyen listát én akkor tudnék jónak elfogadni, ha objektív indokok (pl. ügyfél nem fizetett határidőre) és alátámaszott körülményleírások (pl. kiküldött számla és tértivevény fénymásolata) szerepelnének benne. Ez viszont már tényleg lehet gázosabb jogilag - üzleti titkok kerülhetnek nyilvánosságra ezáltal.

Tehát támogatom, hogy legyen, de nem hiszem, hogy jól meg lehetne csinálni.

Hónapról-hónapra olyan listát tudnák írni, hogy ihaj!
Általánosságban az a baj, hogy az ügyfelek 90% cseszik időben fizetni!
Hiába a szerződés, hiába a határidős számla, nem fizeti be!
Decemberbe is kellett küldenem 3 embert a k***a anyjába, akkor érdekes módon megjöttek a pénzek.
Most megint ugyanez van. 4 ember tartozik. Várok hétfőig, aztán megint megy egy anyázós körlevél.
Kiba idegesítő, hogy állandóan ezek miatt van anyagi problémája az embernek! Nem tudom mit hisznek, hogy nekem honnét van pénzem ha nem tőlük. Rohadjon meg az összes!

Nem próbáltad még automatizáltan bökdösni őket? Arra gondolok, hogy pl. szoktuk a rendszerünket úgy testreszabva átadni, hogy:

  • kimegy a vevőnek a számla átutalásos fizetési móddal
  • fizetési határidő lejárta előtt 1-2 nappal egy udvarias email, mely szerint "önnek 2 nap múlva lejáró számlája van..."
  • fizetési határidőt követő napon egy udvarias "bizonyára elkerülte figyelmét, hogy..." jellegű mail
  • innentől kezdve pár naponta egy fizetési felszólítás mondjuk 15 napon keresztül
  • a 15-30 napon pár naponta egy morcosabb felszólítás, mely kiemelten felhívja a figyelmet, hogy a 30. napon átadásra kerül a számla külső félnek behajtásra, és ennek minden költsége a számla értékén felül a kedves ügyfelet terheli
  • a 31. napon pedig egy értesítés arról, hogy átadásra került behajtásra (ami legtöbbször egy sima fizetési meghagyás szokott lenni ügyvéd által, ezért ha van szerződött ügyvéd, akkor a rendszer tud neki is küldeni emailt, hogy készítheti a kitöltőprogramját :) )
  • a fentiektől teljesen függetlenül minden hét végén egy egyenlegközlő-jellegű mail, ami nem fizetési felszólítás, hanem kifejezetten csak információ a partner összes pénzügyileg rendezetlen számlájáról (a nem lejártakról is), számlánként felsorolva és összesítve is a hátralékokról, a késedelmes napok számáról, stb. Benne "Ha nem egyezik az ön nyilvántartásával, akkor válaszüzenetben kérjük jelezze..."

    A heti összefoglaló és a lejárat előtti értesítés esetében kérheti az ügyfél a kikapcsolást, a többinél pedig Oregont idézve: "a fizetési felszólításokról a fizetési határidő pontos betartásával lehet leiratkozni..." :) Több ügyfél többtízezres számla mintáján nézve is 1% alatt van, aki kéri az információs levelek kikapcsolását, inkább még a könyvelő email címét is fel szokták vetetni a címzettek közé :D

    Ez így teljesen jól automatizálható, egyszer kell beállítani, template-eket átírni, utána nem igényel semmilyen manuális törődést (illetve csak a beérkezett átutalások napi szintű kezelését, mert ciki egy kiegyenlített számlára felszólítást küldeni. De hamarosan már ezt is lehet automatizálni, ha végre bevezetik a bankok az egységes API-t a számlakezelésekhez). Minden kiküldés után jön egy összefoglaló report, hogy melyik ügyfeleknek ment ki felszólítás, ami ráadásul kompletten eltárolásra kerül a számlához rendelve is, így a pénzügyi nyilvántartásban is nyoma marad (a papír alapon tértivevényesen kiküldött és scannelt mellett). Ha a kedves ügyfélnek van fizetési hajlandósága, akkor egy ilyen jellegű folyamat elég jó hatékonysággal szokott működni...

    --
    http://eVIR.hu
    Elektronikus Vállalatirányítási Információs Rendszer

  • Ez jól hangzik, csak nem akarom ennyire bonyolítani az életemet.
    Van egy egyszerű kis számlázó progim, amivel kiállítom a számlát, PDF-ben elküldőm, Ők befizetik (jó esetben) és mindenki boldog.
    Bár lehet át kellene térnem valami modernebb megoldásra, pl. a számlázz.hu tud is ilyet, ahogy most néztem, de az már prémium csomag...
    Inkább írok magamnak egy nyilvántartó rendszert. x naponta kiküldi a lebaszó felszólító levelet még be nem jelölöm, hogy az adott számla ki lett fizetve.