Gnu/Linux a halott játékplatform?

Fórumok

Melyek azok a (minőségi) game franchise-ok, amelyeknek korábbi részei megjelentek gnu/linuxra is, de a mostanában megjelenő folytatásaik már nem?

Serious sam,
Wolfenstein,
Unreal Tournament...

Milyen hasonló game sorozatok vannak még?

Hozzászólások

Melyek azok a (minosegi) segedprogramok, amelyekkel lehet tetszoleges franchise tetszoleges folytatasat jatszani?

Wine,
VirtualBox,
Dosbox...

Sz'al magyarul: miota a Wine kiadta az 1.0-t, a procik pedig beepitett virtualizacioval erkeznek, sok ertelme nincs kulon linuxra jatekot irni.

Virtuális gépen nem nagyon fogsz tudni komolyabban játszani, a WineD3D wrapper ezt nem teszi lehetővé, de a közeljövőben PCI passthrough alkalmazásával dedikálhatsz videókártyát a virtuális gépnek.

Az Nvidiának erre már van megoldása, a Multi-OS, feltéve ha meg tudod fizetni.

Biztosan, a PCI passthrough-al a virtualizáció kapcsán találkoztam amikor Intel vPro-s notebookom volt.

Az Nvidia Multi-OS-re a Google keresővel találtam rá.

Én egyébként, mivel notebookon Linuxot használok, ezt a problémát másképpen oldanám meg, egy munkaállomással (Windows 7-el és dedikált videókártyával), ami PC-over-IP-n keresztül érhető el.

Ha egyszer lesz pénzem storage célokra egyébként is szándékozok beállítani egy szervert (800 dollárért már 4 db 3 TB-os Western Digital AV-GP meghajtót adnak), és akkor már videójátékokra is alkalmassá tehető.

Tudom, már mondták, hogy szánalmas vagyok, tegyük magunkat túl ezen.

Tisztában vagyok vele, hogy a Multi-OS nem videójátékokhoz van elsősorban, már csak a Quadro miatt sem.

Korábban azért kerestem rá, mert érdekelt, hogy az Nvidianak milyen megoldásai vannak desktop virtualizáció témakörben, ami mostanában elkezdett érdekelni.

Később venni akarok egy munkaállomást (ha most venném akkor Intel C206 chipsetes alaplappal, ECC memóriával és AMD Radeon HD 6970-el venném) ami fájlszerverként üzemelne, de mellette erőforrásigényes 3D alkalmazásokat is futtatni lehetne rajta. A szerver nem egy légtérben lenne velem, hálózaton kliensekkel lehetne elérni.

Ha a dosboxot megemlíted, akkor a scummvm-et is érdemesnek találhatod. Kb. lucasarts kalandjátékokat és egyéb, pl. sierra játékokat lehet vele futtatni, de azokat legalább natívan (ezek olyan játékok, amelyek interpretert használnak, ezeket implementálták aztán linuxra is).

Kohan sorozat. Épp most játszom az elsőt, Windows alatt.

Immortal Sovereigns megjelent Linuxra is (Loki). A következő kettő már nem.

Neverwinter Nights, Doom III és Quake IV.

Azt mondta ttimo, hogy amíg ő ott van, lesz linux port, de mivel ezeket a szabadidejében csinálja és nem a munkaidejében ezért várni kell.

---------------------------------------------------------------------------------------
Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity. — Dennis Ritchie

Annak valószínűleg nem lesz:

Linux ports at id Timothee Besset commenting that "It is unlikely the new Wolfenstein title is going to get a native Linux release. None of it was done in house, and I had no involvement in the project."

forrás: http://ttimo.typepad.com/blog/2009/09/id-software-and-linux.html

---------------------------------------------------------------------------------------
Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity. — Dennis Ritchie

Erre célozgattam én is. A Quake4 az 2005-ös történet, az még megjelent linuxra is annak ellenére, hogy azt is a Raven készitette természetesen az ID engine-re, és a Quake franchise is az ID tulajdona. Wolfenstein ugyanez a történet, csak az már 2009-ben jelent meg linux változat nélkül. Egyik sem a Brink, amihez valóban csak odalicencelte az ID a game enginejét egy tőle független játékfejlesztőnek. De ezekben az esetekben a Raven csak bérmunkát végzett az ID számára.

karizmatikus

id Software Tech5-ös motorja elméletileg lesz linux-ra. Info.
Igy elképzelhető, hogy a Rage c. játék is megjelenik pingvin platformra.
Továbbá a BlueGiant Interactive is elkezdte egy RTS játék fejlesztését Unigine motor alá. Info.

Csupa-csupa jó hír :-)

Aki jön a szegedi Szabad Szoftver Konferenciára, remélem hasznos információkat tud majd meg a Linux, játékos világából, és sikerül néhány szemet "felcsillantani" abban a 20 percben :-)

--
r@g3
jáTék0s l1NuX [http://www.youtube.com/user/gerig0d]>

"Linux a halott játékplatform?"

Volt olyan is, amikor élt?

Akkor mitől Linux egy Linux, ha nem a Linux kerneltől? Vegyünk egy random GNOME-os disztrót, az is attól Linux, hogy "történetesen linux kernel van jelenleg alatta." Egymás mellé raknál egy FreeBSD-t GNOME-al és egy Arch Linuxot GNOME-al, akkor szerinted ugyanaz lenne? Utóbbi Linux, mert Linux kernel van alatta, előbbi pedig FreeBSD.
"Az android az android, nem linux" ezt ültessük át a jelenlegi példába:
A GNOME az GNOME, nem Linux.

=Λ=

Kar, hogy rontja az osszkepet egy picit az, hogy a Gugel gyakorlatilag kulon forkot tart fenn az Androidnak. Es nem tudom, mennyire tunt fel, de a Gugel marketingesei nem is nagyon akarjak kihangsulyozni, hogy ebben valami linux szarmazek van. (Sot, ami oldal az android.com-rol egy-ket kattintassal elerheto, ott hirtelenjeben egyet talaltam, az is a android-kernel lista melletti leiras, hogy "az androidban hasznalt linux-kernel"). Gondolom ok is belattak, hogy marketing szempontbol szarul hangzik a desktop piacon. De amugy ugyanezt csinalja az Ubuntu is. (Ok is tudjak jol, hogy nehany hup certificated kozepsulis arcon kivul senki nem izgul fel egy dagadt totyogo pingvinre, mikozben megprobalja beideologizalni maganak, hogy a tengerben uszik...)

Szoval a dolgok jelenlegi allasa az, hogy linux, mint jatekplatform sosem volt es - ahogy a konzolizmus all - sosem lesz. Egy-ket fecske meg nem csinal nyarat.

----------------
Lvl86 Troll

"Kar, hogy rontja az osszkepet egy picit az, hogy a Gugel gyakorlatilag kulon forkot tart fenn az Androidnak."
Slackware-n kívül jelenleg egyetlen vanilla kernelt használó Linux disztró sem jut eszembe, a végén kiderül, hogy a Linux szinte már nem is létezik.

"Es nem tudom, mennyire tunt fel, de a Gugel marketingesei nem is nagyon akarjak kihangsulyozni, hogy ebben valami linux szarmazek van."
Kicsit sem tűnt fel.

"Gondolom ok is belattak, hogy marketing szempontbol szarul hangzik a desktop piacon."
Egy kernel mióta képezi bármiféle marketing részét? Android mióta van jelen a desktop piacon?

"De amugy ugyanezt csinalja az Ubuntu is."
Ezekszerint az sem Linux, csak annyi köze van hozzá, hogy azt használja kernelnek. Bár gondolom, ha Android helyett más Linux alapú OS terjedt volna el, akkor abba is bele lenne beszélve, hogy az nem Linux, mert…

"Szoval a dolgok jelenlegi allasa az, hogy linux, mint jatekplatform sosem volt es - ahogy a konzolizmus all - sosem lesz."
Állítottam, hogy játékplatform? Nálam se az okostelefon/tablet, se az OS X, se a Windows, se a Linux nem játékplatform.

"Ok is tudjak jol, hogy nehany hup certificated kozepsulis arcon kivul senki nem izgul fel egy dagadt totyogo pingvinre, mikozben megprobalja beideologizalni maganak, hogy a tengerben uszik..."
Ha ezzel burkoltan - többek között - rám céloztál, akkor felőlem nyugodtan leírhatod, hogy hülye XYfanboy vagyok, legalább egy dologgal többet tudok.

=Λ=

"Slackware-n kívül jelenleg egyetlen vanilla kernelt használó Linux disztró sem jut eszembe, a végén kiderül, hogy a Linux szinte már nem is létezik."

Trukkos kerdes: melyiket csereled le hamarabb vanilla linuxra? Foo random linux distrot vagy az android kernelet? Legutolso infoim szerint pont azon ment a hiszti a Google fele, hogy az Android kernel jelen pillanatban szivasmentesen beolvaszthatatlan a kernel.org-s fele agba.

"Kicsit sem tűnt fel."

Errefele nezelodj, ne ott, ahol a nepek 99%-a nem jar: http://www.android.com/

"Ezekszerint az sem Linux, csak annyi köze van hozzá, hogy azt használja kernelnek. Bár gondolom, ha Android helyett más Linux alapú OS terjedt volna el, akkor abba is bele lenne beszélve, hogy az nem Linux, mert…"

Nehez dolog a szovegertes: csak annyit mondtam, hogy az Ubuntu is jol probalja leplezni, hogy az is csak egy linux distro. Mert szarul hangzik marketing szempontbol. Ugyanezert hasznalja a Gugel is kovetkezetesen az Android nevet es nem az Android Linux-t.

"Állítottam, hogy játékplatform? "

A topic cimet olvastad? :)

"Ha ezzel burkoltan - többek között - rám céloztál"

Nehez dolog nem mindent magadra venni, csak mert pont a te hozzaszolasod alatt fejtettem ki a velemenyem a linuxra torteno esz nelkuli nyaladzasra?

----------------
Lvl86 Troll

Ma marketing szempontból a PC és a Windows is szarul hangzik. Az amcsi PC gyártókból csak a Dell marad lassan, rajta kívül csak a 'kici kínaiak maradnak' meg pár mindenre elszánt japán szamuráj. :-)
A Red Hat Enterprise Linux marketing szempontból is jól hangzó név. Az Ubuntu Server megközelítőleg sem hoz annyit mint a RHEL.
Az Oracle is inkább a Linuxot nyomja a Solaris helyett. Az IBM még az utcákon is nyomja a Linux reklámokat. Valójában egyáltalán nem hangzik rosszul a Linux marketing szempontból, csak a Linux nem lett desktop.

karizmatikus

"A Red Hat Enterprise Linux marketing szempontból is jól hangzó név. Az Ubuntu Server megközelítőleg sem hoz annyit mint a RHEL.
Az Oracle is inkább a Linuxot nyomja a Solaris helyett. Az IBM még az utcákon is nyomja a Linux reklámokat."

Akkor most kanyarodjunk egy pillanatra vissza oda, hogy a téma: JÁTÉK. Tudod, otthon, desktopon. Pistabácsi 12 éves kicsifia nem a szerverteremben akar játszani.

(Segítek RH Enterprise és Bubuntu Server itt nem játszik.)

----------------
Lvl86 Troll

Idézlek szó szerint:
"Nehez dolog a szovegertes: csak annyit mondtam, hogy az Ubuntu is jol probalja leplezni, hogy az is csak egy linux distro. Mert szarul hangzik marketing szempontbol. Ugyanezert hasznalja a Gugel is kovetkezetesen az Android nevet es nem az Android Linux-t."

Csak erre a részre reagáltam. Egyáltalán nem hangzik rosszul 'marketing szempontból' a Linux név. Játékos körökben nyilván nem a linux a kedvelt rendszer, ahogy az osx sem az. De ettől még nem lesz rosszul hangzó név sem a linux sem az osx. Az Ubuntu pedig eddig sem akart játékosok rendszere lenni.
Hát valóban: Nehez dolog a szovegertes!

karizmatikus

"Akkor mitől Linux egy Linux, ha nem a Linux kerneltől?"

Libc, coreutils, X szerver, ilyesmi. Vannak próbálkozások ezek lecserélésére, több-kevesebb (inkább utóbbi) sikerrel.

"Vegyünk egy random GNOME-os disztrót, az is attól Linux, hogy "történetesen linux kernel van jelenleg alatta." Egymás mellé raknál egy FreeBSD-t GNOME-al és egy Arch Linuxot GNOME-al, akkor szerinted ugyanaz lenne? Utóbbi Linux, mert Linux kernel van alatta, előbbi pedig FreeBSD."

A felhasználó szempontjából teljesen. Ugyan azokat az alkalmazásokat ugyan úgy futtathatja, nagyrészt ugyan azokat a szolgáltatásokat éri el, stb. Persze nyilván a belső felépítése a két rendszernek eltér, de a gnome és a libek ezeket szépen elfedik.

--
Don't be an Ubuntard!

2000 környéki híreket visszaolvasva a válasz: igen. Akkoriban nagy volt az érdeklődés, és az itt felsorolt játékokból mind megjelent linux változat is. Mostanában azonban szinte semmi. Amelyik franchise-ból korábban volt is linuxos változat, a mostani kiadásaiknál már nincs.

karizmatikus

A játékok kódjai is komplexebbek lettek, a bevétel elenyésző a befektetett munkához képest. OS X-re sem jelent meg a Wolfenstein és az UT3 sem, ettől még nem haldoklik az a platform sem. (Még mielőtt valaki beszólna: Tudom, hogy van Steam OS X-re, nem leszólás volt a szándékom.) Egyszerűen a fent megnevezett játékok fejlesztői dobták desktopon az egyéb platformokat.

=Λ=

Halott játékplatformot írtam és nem halott platformot. És ezt is kérdőjellel.
Szerintem korábban is elenyésző volt a bevétel a befektetett munkához képest, mégis sorra kijöttek a játékok linux változatai. Korábban sem kellett újraírni a teljes kódot, csak portolni kellett.

karizmatikus

Nyilván kell valami magyarázat, de a lényegen nem változtat. Szerintem egy PS3 is épp elégé eltérő rendszer egy Windowshoz képest. Mégis lesz Rage PS3-ra, bármilyen komplex is a kódja.
A linux gaming szerintem korábban is kizárólag Nvidia mellett működött. A linuxos Nvidia driverek minősége is romlott az utóbbi időben?

karizmatikus

Fogalmam sincs, Intelt használtam világéletemben, mivel nem játszok PC-n.
Viszont a PS3 és a Linux elterjedtsége nem említhető egy lapon. A PS3-mas verzió valószínűleg hozza majd a profitot, Linuxos nem.
Valamelyik Quake 3 előtti id-s játékhoz, vagy pont a Quake 3-hoz (Nem igazán emlékszem erre.) Carmack írt is egy megjegyzést, mely magában foglalta, hogy ne küldjenek bugreportot, kedveli a Linuxot, de nem termel bevételt.

=Λ=

Ha leírta valóban Carmack ezt a megjegyzést nem tudom mire alapozta. Egyáltalán megjelent valamelyik ID játék dobozosan linuxra?
A gyakorlat az volt, hogy a linuxos gamer megvette a windows változatot, majd letöltötte hozzá a linuxos binárisokat. Így az eladási statisztikákban meg sem jelenhettek a linux gamerek.
Egyáltalán nem látok rózsásan a linuxgaming helyzetét. De az is tény, hogy az Humble Indie Bundle kampányai alatt egyáltalán nem elhanyagolható részt képviselnek a linuxos vásárlók-adományozók. Lenne itt piac, természetesen nem a teljes fejlesztés költségeinek fedezésére de a portolás költségeire mindenképpen.
Valami már romlott itt el.
Szerintem a stable_api_nonsense.txt körül kezdődött a probléma, talán máshol.

karizmatikus

Ezt a megjegyzést _emlékeim szerint_ FTP-re rakta fel a Linuxos bináris mellé egy txt-be, talán pont azért nem termelt bevételt, mert nem jött ki dobozosan, eléggé megkoptak már ezzel kapcsolatban az emlékeim.
"Szerintem a stable_api_nonsense.txt körül kezdődött a probléma, talán máshol."
Lehetséges.

=Λ=

"Szerintem a stable_api_nonsense.txt körül kezdődött a probléma, talán máshol."

Meg a DirectX-hez hasonlo komplett megoldasok hianyaval es a szanaszet forgacsolt platformmal. Szerinted miert nepszeruek a konzolok? Oke, hogy abbol is van 2-3, de legalabb fix.

----------------
Lvl86 Troll

"De az is tény, hogy az Humble Indie Bundle kampányai alatt egyáltalán nem elhanyagolható részt képviselnek a linuxos vásárlók-adományozók."

Igen, azt a reszet a marketingesek jol eltalaltak, hogy "majd most jol megmutathajatok, hogy komolyan lehet venni!!!111" (Kivancsi lennek, hogy egyebkent osszessegeben hogyan alakul a beveteluk, mert arrol nem lattam publikaciot.)

Csak a problema az, hogy ezek kis cegek, kis jatekai, kis penzbol. Ok a "szegeny, elnyomott reteg" amely jo marketinggel szembe lehet allitani a "gonosz, kizsakmanyolo multi"-val. (Nagy kiadok, fejlesztostudiok). Utobbi kulonosen jo elonybol indul annal a retegnel, amelynek nagy resze tobbek kozott azzal ervel a Linux mellett, hogy "de hat ez ingyen van!!!"*.

* Penzben, legalabbis :)

----------------
Lvl86 Troll

Le kellene már venni a 'Magyarország szemüveget' mert a világban nagyon sok minden pont fordítva van mint kis-hazánkban.
Habár még Magyarországon sem a linuxos az elsődleges warezoló réteg. Az a kevés nativ linux game ami megjelent nem mind található meg torrenten, de windows játékból természetesen minden azonnal warezolható, gyakran előbb leszedhető torrentről mint hivatalos boltból.
Ha játékos körökben van fan-club-ja a Windowsnak, akkor a hard-core warez-boyok egyértelműen azok.

A nagy kiadókra abszolút igaz, hogy "gonosz, kizsakmanyolo multi"-k. Sok magyar játékfejlesztő tudna erről mesélni. Ma már van kiút, nem a linux hanem az AppStore és a Market.

karizmatikus

"Habár még Magyarországon sem a linuxos az elsődleges warezoló réteg. "

Hat, ami nincs, azt nehez warezolni :)

"Az a kevés nativ linux game ami megjelent nem mind található meg torrenten"

Azt hiszem, elsiklottal a torrent mukodesi elve felett: ami nepszeru, azt tobben seedelik.

Mellesleg, ha valaki tudja, hogy merre lelheto fel ez a jatek, orulnek, ha nem tartana magaban, mert az (eredeti) CD-met nem talalom, torrenten meg nem lattam:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Nations

:)

----------------
Lvl86 Troll

ezt a videot lattatok?

Ryan "Icculus" Gordon This talk will explore the history of video games on open source platforms, from Zork to First Person Shooters. We will discuss the games, the companies, the players, and which games and business models created an Epic Win.

--
http://blog.sartek.net | https://twitter.com/sartek

jó reggelt, maga a pc szünt meg elsődleges játékplatformnak lenni már egy jópár éve.

Az androidok miatt meg jobban áll a linux mint bármikor korábban.

--------------
Sok ember hord Superman-pizsamát. Superman Chuck Norris-pizsamát hord.

A Windowsal is vannak gondok ez tény. Nemrég próbáltam pár régebbi játékot 64-bites Win7-en. Sok nem indult el közülük. Ha már Professional Win7-em van nosza letöltöttem a winxp mode-ot, hozzá a virtual pc-t. A guest gép virtualizált vga kártyája S3 trio, LOL!!
Ezért pénzkidobás a Windows 7 Professional. Elég egy Home premium, és érdemesebb a megmaradt pénzt inkább VmWare workstation-re költeni.
Még a VirtualBox is képes alap 3D grafikára.

A konzolok valóban átvették a vezető szerepet. Egyetlen jelentős mostani játékot nem tudnék mondani ami csak Windows-ra jelenik meg. De számtalan olyan játék van, ami csak konzolra jön ki, Windows-ra nem. Az eladásokban és bevételekben sem vezet a Windows, többet hoznak már évek óta a konzolok.

karizmatikus

egyebkent viccen kivul mondom, hogy Linuxon a legjobb jatekelmenyeim a wine-vel futo Heroes 3, a snes9x-szel vegigtolt Donkey Kong sorozat es az epsxe-vel vegigtolt Crash Bandicoot sorozat volt :) (na jo, torcs-szal is elvoltam jodarabig)

For sound, you'll need FMod version 3.61. In case FMod doesn't provide the library file, here is version 3.61. Put the file in /usr/lib.

Az Intel grafika sem túl szerencsés. Linuxon Nvidia lenne az ideális. De ez a hiba FMod miatt lehet nálad.
A good 3D card is required; software rendering is too slow. nVidia and ATI these days both work with the executables.

karizmatikus

akkor irna, hogy a libfmod.so-val van a para, ami bent van a helyen elvileg :)

ellenben ezt az oldstable-t kiprobalom a szinten old beta helyett :) De ketlem, hogy a torcsnal jobb korabol itelve

update: /usr/libben nem tetszik neki a libfmod, amit mostmar a website-rol szedtem

de kozben latom, hogy a dri driverekhez "nincs binaris", akkor nekem ez eleve felejtos (torcs legalabb felmegy, de core i5 gpujan nincs folyamatossag 10-12 fps korul)

update:
$ ls /usr/lib/libfm*
/usr/lib/libfmod-3.61.so /usr/lib/libfmodex64.so /usr/lib/libfmodex.so
/usr/lib/libfmodex64-4.36.00.so /usr/lib/libfmodexL64-4.36.00.so

racer0.5.0]$ bin/racer
bin/racer: error while loading shared libraries: libfmod-3.61.so: cannot open shared object file: No such file or directory

erre mar tenyleg nem tudok mit mondani, nokomment

A stable_api_nonsense.txt az ami nonsense.
Szerintem ez a csomag kell neki: libstdc++2.10-glibc2.2
Illetve ennek Arch megfelelője.
Néztem neked egy Gentoo ebuild-et segítségként, de ott borzalmasan elavult a racer.nl csomag. Jellemző a gentoo mai állapotára.
Mindenesetre megéri a szopást, mert ez az autószimulátor az egyik legjobb, még a kereskedelmi racereket is veri, valósághűbb igazi fizikával.

karizmatikus

Szerintem elég jól lehet játszani linux alatt. Eddig nem nagyon volt olyan játék amit nem tudtam volna "szóra" birni. Valami miatt "Need for speed" játékokat nem tudtam elindítani soha. De egyébként elég új játékokkal is játszok néha.
pl: crysis2,delta force black hawk,Tom Clancys Endwar, Dragon Age 2. Jelenleg csak ennyi jut eszembe amit mostanába indítottam el.

Az pedig wine-t használ, ha kell különböző wine verziókat játékonként külön prefixekben. A PoL csak egy front-end, abban egyébként valóban jó. A Cedega front-end mintájára készült és ma már jobb is annál, de ettől nem lesz jó játékplatform a linux.
Nem önmagával a wine-al van probléma, a gond az, hogy a játékfejlesztők nem fejlesztenek wine-ra általában. Csak windowsokon tesztelik a PC játékaikat. Ezért mindig lesznek problémák a wine segítségével elindított valójában windowsra fejlesztett játékokkal.
Ha libwine-al maguk a játékfejlesztők linuxra is fejlesztenének az már valóban életképes megoldás lenne.

karizmatikus

Ez igaz. De nem tartom túl valoszínüleg, hogy a közeljövőben foglalkozni fognak a játékfejlesztők azzal, hogy linux alatt is gond nélkül lehessen játszani. Amíg ez be nem következik addig viszonylag jó megoldás a wine.
Directx támogatást is pocsék. Jó lenne ha lenne valami alternatíva erre.

>>Amíg ez be nem következik...
Az a baj, hogy egyszer már bekövetkezett, megvolt a szándék. Valóban komoly nevek jelentek meg linuxra. Egy ideje ez a trend megtört. Ennek nyilván megvannak az okai.
Az okokon múlik, hogy ez a mai ideiglenes vagy végleges állapot. Az utóbbi esetben soha nem következik be újra az, hogy legyenek minőségi játékok linuxra is hivatalosan.

karizmatikus

"Az a baj, hogy egyszer már bekövetkezett, megvolt a szándék."
- Mikor volt meg ez a szándék? Szerintem ez jó régen volt. Most már elterjettebb a linux rendszer. A fiatalabb korosztály is szép számban megtalálható. Legalább is, jóval többen vannak mint jópár éve. Mostmár jóval nagyobb érdeklödés lenne a játékokra....

"Az utóbbi esetben soha nem következik be újra az, hogy legyenek minőségi játékok linuxra is."
- Remélem, ebben azért tévedsz. Szerintem, sokan vannak akik csak azért nem "szabadultak" meg véglek a win-től mert még mindig játszanak.

A linux felhasználók átlag életkora szerintem inkább nő mint csökken. Az ősidőkben a Unix régi motorosok elég nagy része csatlakozott a linuxosokhoz. De a tömegeket már akkor az egyetemi fiatalság tette ki. Azóta ez a réteg felnőtt, jött sok új fiatal, de az átlagos életkor nőtt.
Én is őszintén remélem, hogy tévedek.

karizmatikus

Na és a libwine használata mennyit csökkent a windowsos bináris teljesítményén? Azért játékoknál már 1-2% is sokat számít. Egyébként szerintem a fejlesztők úgy vannak vele, hogy egy ilyen pici piacra még az a minimális vesződés sem éri meg, hogy wine kompatibilissé tegyenek egy játékot. Persze nyilván nem is tesznek ennek szándékosan keresztbe.

--
Don't be an Ubuntard!

Világos érvek. De mégis volt egy több éves időszak amikor valamiért mégis kihozták a linuxos változatokat. Általában nem libwine-al, hanem rendes natív linux port formájában. Akkoriban szerintem még kisebb volt a linux piac. Mégis láttak benne valamiért fantáziát.
Az 1-2% teljesítménykülönbség ma már szerintem nem számít annyit mint régen. Ha egy játékfejlesztőben van életösztön, akkor ma már nem az aktuális csúcs hardvert célozza meg mint egy évtizeddel korábban. Ma már nem szokás csak úgy berohanni a kockaboltba egy új 3D kártyáért, gyorsabb prociért vagy pár extra ram-modulért. A PC-k között ma már a notebookok vannak többségben, azokat nem lehet úgy bővíteni mint kisebbségbe szorult asztali társaikat. Nyilván nem fogják tömegesen fél évente cserélni a notebookokat a játékvásárlók egy új game kedvéért. És egyébként is ott van a konzol mint olcsó és tartós megoldás.
Nem érdemes olyan drága játékot fejleszteni amihez kevés a konzolok hardvere.

karizmatikus

"De mégis volt egy több éves időszak amikor valamiért mégis kihozták a linuxos változatokat."

Azert, mert akkor kihoztak nehany ev alatt kb. 5-6 nevet az evi 100-200-bol (es akkor csak a nagyobb nevekrol van szo) es kiserleteztek vele.

Aztan lattak, hogy nem megy es tobb a macera es hagytak a francba. Na meg joval kevesebb jatek is keszul, dragabb lett a fejlesztes es a marketing is.

----------------
Lvl86 Troll

Nemcsak 5-6 névről volt szó, ráadásul a szakma megkerülhetetlen csúcsfejlesztői hozták ki linuxra a játékaikat. ID Doom/Quake sorozat, UT, Serious Sam, stb. Ezekhez a játékokhoz tartozó engine-k mellett a többi csak budget kategóriás futottak-még játékok enginejeként futhatott be szerény karriert.
Szerintem is kísérleteztek a gnu/linuxal és az eredmény egy idő után már nem volt megfelelő.

karizmatikus

"Szerintem is kísérleteztek a gnu/linuxal és az eredmény egy idő után már nem volt megfelelő. "

Mondjuk ugy, nem vette senki? :) Es mondjuk erdekessegkepp: elokotrok egy regi Win32-s, normalisan megirt jatekot, jo esellyel elfut meg egy W7-n. Elmondhato ugyanez a linuxos UT-krol? ne gondold, hogy ez nem jatszik bele...

"Nemcsak 5-6 névről volt szó, ráadásul a szakma megkerülhetetlen csúcsfejlesztői hozták ki linuxra a játékaikat."

Igen, az id még a Q3A-val ott volt a nepszerusegi listak elejen (azóta fasorban sem). Az EPIC kivételesen még most is tartja magát. Vicces, hogy az SS-t megemlited, (amelynek szerintem sokan azt se tudjak, hogy kik a fejlesztoik), szemben a Bioware-val, akik kicsit tobbet tettek le az asztalra. Ezen kívül egy van vagy 30-40 másik neves cég és van vagy 500 cím évente. Ne szórakozzunk már egy-két kísérlettel...

----------------
Lvl86 Troll

>>elokotrok egy regi Win32-s, normalisan megirt jatekot,
>>jo esellyel elfut meg egy W7-n.
Nem mennek azok sem ha 64-bites. Tegnap irtam itt erről.

>>Elmondhato ugyanez a linuxos UT-krol? ne gondold, hogy ez nem jatszik bele...
Linuxon nemcsak a 8 éves játékok nem működnek, hanem gyakran már a két évesek sem. Szerintem ez a fő ok. Ezért nem hoznak már ki linuxos változatokat a jobb játékokból. A kiadás után pár évvel vagy le kellene szarni a vásárlóik problémáit, amit jobb helyeken nem illik megtenni vagy pedig folyamatos patchelésre kárhoztatnák magukat.

A Bioware-ről már olvastam de még egyetlen játékukkal sem játszottam. Persze nem vagyok kemény játékos, de ők számomra nem olyan nagy név. Vannak saját game engine-eik, de sem az Aurora vagy az Odyssey Engine nem olyan nagy durranás. Az ID vagy az UT engine-eket azért ma is rengetegen licencelik.

karizmatikus

"Tegnap irtam itt erről."

Irtal valamit konkretumok nelkul.

"Vannak saját game engine-eik, de sem az Aurora vagy az Odyssey Engine nem olyan nagy durranás. "

Tudod vannak jatekok, amikben az egyetlen ertekelheto dolog a grafika, meg van olyan, ami tortenetkozpontu es a grafika viszonylag masodlagos ahhoz kepest, hogy a vilag, a karakterek es a sztori mennyire van kidolgozva. BioWare jatekai pl. ilyenek. (Egyebkent a Dragon Age es a Mass Effect sorozat is erosen modositott UE3, de egyiket sem azert szeretjuk).

----------------
Lvl86 Troll

Eredeti Quake1
eredeti Quake2
Soldier of fortune 1
No one lives forever.
Egyik sem ment 64-bites Win7-en. A vicc az, hogy a Soldier of fortune 1 linuxos változata meglepő módon elindult és problémamentesen működik. De ez csak unikum, általában játék kompatibilitásban a linux a windowsnál is szarabb.
VmWare-ben 32-bites WinXP-n elindult persze mindegyik. Aki ezért költene Professional változatra inkább maradjon a Home premiumnál, mert az előbbi erre célra csak pénzkidobás.

karizmatikus

Akkor a hiba nalad lesz, mert Quake 2 minden tovabbi noszogatas nelkul elindul W7x64-n emlekeim szerint, de este megnezem. Most maximum virtualizalt 32 bitesen tudnam megnezni.

Quake1 meg DOS-s eredetileg... Probalkozz glQuake-al.

NOLF meg a SOF2 sose kotott le, igy nincs vele tapasztalatom.

----------------
Lvl86 Troll

http://shared.muportal.hu/kepek/quake-w7-x64.png

Ez nem teljesen az eredeti Quake 2, valami saját tákolmány, de semmi lényeges kódot nem érintett. Még az se biztos, hogy egyáltalán XP-n fordítottam újra, csak annyi, hogy VC6-l az id féle kódból.

A GLQuake meg az id oldaláról letölthető demó + a fileplanet-s link, amit a "glquake download" -ra kidobott a Gugel.

Szóval, "a hiba az Ön készülékében van!"

----------------
Lvl86 Troll

Először jöjjön el a linux desktop éve, aztán legyen játéksorozatokat futtató oprendszer.

Szerintem a linux egész egyszerűen nem játékokra való. Másképp a felsorolt progik legalább részben arattak volna és lett volna aki ráharap az üzletre, de nem így történt. Gondolom egész egyszerűen egyenleget vontak, mennyi volt a költségre vetített haszon a linuxos kiadásokon és valszeg nem jöttek ki olyan kövér számok mint a windowsoson.

Ami mozog, előbb-utóbb megtalálja a maga helyét a világban; lehet versenyautó mögé ekét kötni és traktort is lehet pályára küldeni, de fölösleges. A linux alapú rendszerekre is van kereslet és megállják a helyüket, de nem a játékok között.

Szerintem inkább a 3D-t, hangot kezelő rendszerlibek hiányzó stabil API-ja a hátráltató erő, de FIXME.

Ha Windows XP-re fejlesztek valamit (nem komplex játékról van szó, bármilyen kis szar appról), akkor az talán még korábbin is, de későbbi windows-platformon szó nélkül fut, még akkor is, ha közben 64bitre váltok. Ehhez képest linuxra fejleszteni abszolút nem éri meg: még a nagyjából egy időben megjelenő disztribúciók között sem biztos, hogy mindegyiken fenn lesz a libpng12.so.0.42.0 márpedig a libpng14-re mutató symlink úgyse lesz jó...

Ha ez problémát okoz, akkor a többszáz fajta külső libet megmozgató hatalmas játéknál elképzelhető, mi a helyzet.

Szóval szerintem nem a GPL a hátráltató tényező...

>>Ha Windows XP-re fejlesztek valamit (nem komplex játékról van szó,
>>bármilyen kis szar appról), akkor az talán még korábbin is,
>>de későbbi windows-platformon szó nélkül fut,
>>még akkor is, ha közben 64bitre váltok.
Ez nem igaz!

A többiben egyetértek azzal kiegészítve, hogy ezek a problémák statikus linkeléssel orvosolhatóak lennének, de mivel a kernel api is egy mozgó célpont az sem lenne tartós megoldás.

karizmatikus

No azért a windowsos játékok is maguk köré csomagolják általában az msvcrt és egyéb libeket, némelyik nem is keveset. De ez méretben leginkább semmit sem számít a grafika és a hang mellett.
Azért a kernel-userspace API az nem annyira mozgó...
Mondjuk egy binárisan terjesztett játékot a libGL, libX11, libc-n kívül máshoz nem linkelve (a többit vagy statikusan, vagy szimplán hozzácsomagolva a terjesztéshez) azért nem lenne olyan vészes a helyzet.

> Szerintem inkább a 3D-t, hangot kezelő rendszerlibek hiányzó stabil API-ja a hátráltató erő, de FIXME.

Ez a 10 évvel ezelőtti állapot. Azóta a dolog nagyon sokat változott (előnyére).

3D-re stabilan lehet használni az OpenGL-t. Hangra pedig az OpenAL-t. Mind a két API létezik szinte az összes létező platformon.

Van rálátásom a játékfejlesztő iparra és ők ettől a két dologtól fáznak: GPL és no-DRM.

--
GPLv3-as hozzászólás.

Amelyik játékfejlesztő ezektől fázik annál nincsen jogi osztály. Vagy klasszikus magyar panel-garázs fejlesztőcégek, akik a magyar szaksajtóból szoktak csak tájékozódni.
Ha az Oracle bátran nyomja a félve őrzött adatbázisszoftverét GPL Linuxra, akkor talán egy magyar fejlesztőnek sem kellene ettől tartania.
A no-DRM pedig Windowsra is áll.

karizmatikus

Az Oraclenak van egy 20 éves codebase és dollárcsilliói, hogy megírasson (újraírasson: inglisül reinvent the wheel) mindent ami GPL-es olyan licensz alatt amilyet ő jónak lát. Ezt egy játékfejlesztő cég nem engedheti meg magának. Külföldi se, nem csak hazai.

Linuxon alapvetően minden megvan (az elegendően jó filozófia), de ahhoz hogy olyan szoftvert gyártsál amiért a felhasználók jó mélyen a zsebükbe nyúlnak, elég sok GPL-es és zárt dolgot is fel kell(ene) használni.

--
GPLv3-as hozzászólás.

Most gondold át ezt újra.
Glibc felett olyan licenc alatt adod ki a kódodat amilyen alatt csak akarod. Mit ír át az Oracle egy gnu/linux rendszeren? Még a saját linuxa is pontos koppintása a RHEL-nak.
Az ID Soft linuxra is tolta a játékait évekig, mégsem jelentett semmilyen problémát neki a GPL. Még nyílt forrású game engine-el, mint például az OGRE vagy Panda3D is kijönnek egyébként zárt fizetős kereskedelmi játékok.
A Gnu/linux rendszerrel technikailag vannak bajok mostanában nem pedig a licencével.

karizmatikus

+1

Az OpenAL egyként is széleskörben használt API.
A grafikus API-k hanyatlása mellett (ahogy a fixed-function pipelinet egyre inkább a programozhatóság, a GPGPU megközelítés váltotta fel) az OpenGL GLSL-el mindenre alkalmas amire a Direct3D HLSL-el (vagy akármelyik Nvidia Cg-vel).

Eltérő platform és architektúra, de a GPU (egy testreszabott AMD Radeon) programozható unified shaderekkel, valamint konzolspecifikusan kiegészített Shader Model 3 képességekkel rendelkezik.

A Windowson HLSL-el kompilált standart Shader Model 3-as kimenetet nem feltétlenül fogod tudni egy az egyben felhasználni (de a forráskód megegyezhet és fordíthatod a konzolra targetáltan), a Shader Model 2-essel szemben, ami Windows, Windows Phone és Xbox 360 alatt is megegyezik (XNA fejlesztőkörnyezet alatt ez a kompatibilitási profil).

Az API-nak persze még sokféle szerepe van, de látható, hogy a shadereket egy C-szerű programozási nyelven (HLSL) írod meg.

A Playstation 3 a G70 és G71 kódnevű Nvidia GPU-ra (Geforce 7800 és 7900) alapozott RSX-et használja, szeparált pixel és vertex shaderekkel, PSGL-el (OpenGL ES 1.1 programozható pipelineal) programozhatóak C-szerű programozási nyelven, Nvidia CG-vel, azonban többségében az API-t megkerülve libgcm-el programozzák őket, ami közvetlen hozzáférést biztosít a hardverhez.

A későbbi OpenGL ES 2.0 API teljes mértékben eliminálta a fixed-function rendering pipelinet, ezáltal az API-t programozott shaderek váltották fel.

A DRM itt nem tényező. Nincs egyetlen jelentős windows játék sem, amit ne történek fel legkésőbb a megjelenése után pár nappal.
Az igazán kemény védelmi eljárásokat mint a StarForce is feltörték, ráadásul csak rontotta az eladásokat mert valóban sok problémát okozott Windowson ami negatív reklám.
Konzolban a valóban hatékony védelmi eljárással rendelkező PS3 csak annyit ért el, hogy utolsó lett a konzolversenyben. Elődje a feltörhető PS2 még első volt.

karizmatikus

A PS3 helyezésének és a törhetőségének párhuzamához tudsz valami támpontot adni? Nem kétlem, csak látni akarom az összeköttetést. Például azt is jó lenne tudni, hogy ehhez mennyi bevételkiesés párosul x-éknél.

DRM ügyben egyet értünk, aki nem akarja megvenni, az így se veszi meg.

Az Xbox az Egyesült Államokban 1 évvel, Japánban 2 évvel a Playstation 2 után jelent meg, a Dreamcast 2 évvel előtte, 2001-ben már nem is volt támogatott.

A Sony Playstation 2 vetélytársa a Nintendo GameCube volt, ami nem ért el nagy piaci sikert, ahogy korábban már a Nintendo 64 sem.

Szóval alapvetően az egésznek semmi köze a DRM-hez, mindössze ahhoz, hogy ahogy 1994-től elkezdett nőni a videójátékok iránti kereslet a Sony Playstation világszerte a legnépszerűbb játékkonzol lett, majd a Playstation 2 még népszerűbb. Mindegyik esetben a készülékek megjelenésekor a Sony nem rendelkezett számottevő konkurenciával.

Az Xbox hátrányos helyzetből indult, egyrészt mert később jelent meg, másrészt mert a Microsoft akkor lépett be a játékkonzolok piacára, a 90-es években minden piaci sikert elért játékkonzol Japánból származott (akkoriban már a Commodorenak leáldozott a csillaga, néhány százezer konzolnál többet nem tudtak eladni, ahogy az Atari sem).

Annyi köze van a DRM-hez, hogy PS2-re volt warez és torony magasan az első volt. Xbox-ra volt warez és második volt. GameCube-ra nem volt nagyon warez az egyedi lemezformátuma miatt és csak harmadik volt.
A Sega Dreamcast meg egy külön állatfaj, 2007-ig árulta a Sega a fanatikus rajongóinak annak ellenére, hogy hivatalosan kivonult a konzolgyártásból és még ma is készülnek hozzá játékok.
A következő generációnál a Nintendo Wii az első amire van warez, Xbox 360 a második amire szintén van warez, és PS3 az utolsó amire nincs warez, pedig sokan BluRay lejátszónak is PS3-at vettek.
Szerintem ezek sokat mondó adatok.

karizmatikus

Nem értelek, Xbox 360-ból alig 5 millióval adtak el csak többet, mint Playstation 3-ból, azt is az Egyesült Államoknak köszönhetően.
Japánban mindössze 1 millió 200 ezer Xbox 360-at tudtak értékesíteni, Európában 1 millióval kevesebbet, mint Playstation 3-at.

Egyik konzolnál sem, talán a Nintendo Wii-t leszámítva látom azt a hatalmas áttörést az eladásokban a 90-es évek első felének Nintendo eladásaihoz, második felének Playstation eladásaihoz, és főleg az ezredforduló Playstation 2 eladásaihoz képest.

Az látható, hogy a kereslet egészen egyszerűen jelentősen alacsonyabb lett a játékkonzolokra, Japánban mindössze 5 millió Playstation 3-at adtak el és ennek semmi köze a DRM-hez.

Ha összeadod az eladási adatokat világszinten, nem vonható le olyan következtetés, hogy csökkent volna a kereslet konzolokra. 6. generációs konzolokból összesen 205 millió körüli darab kelt el eddig, 7. generációsból úgy 190 millió. És PS2-t máig árusít a Sony.
A PS3-nál ezek az adatok az előd árnyékában számítanak közel bukásnak. Mindenki és a Sony is azt várta a PS3-tól, hogy megőrzi az első helyét messze maga mögött hagyva a másodikat. Plusz sokan csak Blu-ray lejásztónak vették a PS3-mat mert sokáig a legolcsóbb és a legjobb Blu-ray lejátszó volt. A konkurens Wii és Xbox 360 konzolokat valószinüleg csak játékra veszik.

karizmatikus