Promptolsz-e már padawan?

Címkék

Januári, juniorokkal foglalkozó adásunk a téma felsőoktatási aspektusait nem érintette. Ezen most változtatunk.

A 33. adásunk amolyan tanár-diák podcast, aminek még címet adni sem volt könnyű, annyira szerteágazó. Mit érzékel egy diák, és mit egy egyetem a juniorok iránti kereslet csökkenéséből? Milyen gyorsan reagál egy egyetem a friss informatikai trendekre, és kell-e egyáltalán egy diáknak dolgozni az egyetemi évei alatt? Van-e helye az informatikai oktatásban a ChatGPT-nek, és tanulnak-e már Rustot a diákok? Teli voltunk ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel. Ekler Péter, a BME VIK docense, és Viczián András, az ELTE matematikus hallgatója volt a segítségünkre.

Az adásban elhangzott hivatkozások a Discord csatornánkon érhetők el, ahol még beszélgetni is tudsz velünk, és a többi hallgatóval. Adásainkat megtaláljátok a SoundCloudon, a Spotify-on, az Apple Podcasten, a Google Podcasten, és a YouTube csatornánkon is.

Hozzászólások

A gondolatok közvetítésére a leginkább használt metódus a nyelv.

A nyelvhasználat minél precízebb, annál jobban működik közvetítő közegként.

Ha nem használod jól a nyelvet, akkor sokan gondolhatják úgy (jogosan), hogy az a gondolataid lenyomata, és így nem érdemesek közvetítésre.

Ezt nagyon nem ugyan úgy gondoljuk. Ha nem érted amit a másik mondani akar, kérdezz vissza, de ne okoskodj és abba köss bele, hogyan írta. Ez ego fényezés, hogy mennyire a másik felett állsz, jelen esetben még a módja is fölényeskedő és cinikus. Ezt egy nyelvtan náci írta.

Az a vessző mennyiben változtatja meg a jelentését a mondatnak és mennyire értelmezhető félre, vagy másként amit közölni akart az írója?

Más nevében meg, hogy ki mit gondol, én nem szoktam nyilatkozni, sem arról, hogy mi a jogos, pláne nem arról, ki mire érdemes. Ha te így teszel, lelked rajta.

Senkinek nincs köze világod belsejéhez, neked sincs közöd mások életéhez, csak az Irgalom útján van közöd, Istenektől rendelt kötelességed.

Amikor en voltam BME-n diak, szembeotlo volt, hogy ketfele oktato volt: aki dolgozott az "iparban", es aki nem.

Igen komoly elteres volt a ketto kozott.

De meg aki dolgozott is 'kint', az is egy eleg limitalt szeletet latta csak az iparnak, tipikusan az 'akademiaibb' kozegekben mozgott.

 

Ez aztan kognitiv disszonanciahoz vezet, mert egy 'igazi' ceg baromira maskepp mukodik, mint amit az egyetemi oktatok hisznek, hogy mukodik. Talan van 1-2 dino enterprise, akik ugy mukodnek, ahogy az meg van irva a '80-as evek nagykonyveiben, de elvetve.

Szerintem rengeteget segitene, ha talalnanak egy modot, amivel kozelebb hozzak az eletet az egyetemmel. Teszem azt, 1-1 'vendegeloadast' tartani mindegyik targybol mindegyik szemeszterben, ahol egy hetkoznapi IT-s mesel arrol, hogy mit fognak hasznalni abbol a diakok, amit most tanulnak, es hogyan. Nem csak a diakoknak, az oktatonak is szuksege lenne erre :/

Azt hiszem nyugodtan kijelenthetjük, hogy ez se nem egyetem, se nem IT terület specifikus probléma.
Általánosságban az egész oktatási rendszer egy kalap kaki, ami semmilyen piacképes tudást nem ad a diákok kezébe.

Én speciel minden hasznos tudásom vagy autodidakta módon, vagy direkt célkurzusokra jelentkezéssel szereztem (ahol jellemzően a technológia gyártója állít ki egy oklevelet, hogy értesz valamelyik termékéhez). Hogy a harmadik feles tanfolyamok érnek-e valamit, azt nem tudom, mert olyanon sosem voltam, mindenesetre sorra csődölnek be (mint pl. a Green Fox Academy, CodeBerry is).

Hogy a prompt oktatás lenne-e a megoldás, arra szerintem a válasz egyértelműen NEM, és ezzel nem vagyok egyedül:
https://spectrum.ieee.org/prompt-engineering-is-dead
https://www.kdnuggets.com/the-rise-and-fall-of-prompt-engineering-fad-o…
https://hbr.org/2023/06/ai-prompt-engineering-isnt-the-future
https://theconversation.com/prompt-engineering-is-being-an-ai-whisperer…

Sajnos nem. Amit az egyetemen tanítanak, azt egyetlen cég sem használja már. Pláne IT terén, ahol egyébként is évente változik a trend, és kétévente újra feltalálják a spanyolviaszt.

Amit én az egyetemen tanultam, annak soha, egyetlen munkahelyemen sem vettem hasznát. Teljesen haszontalannak mégse mondanám, mert a hobbi projektjeimben nagyon jól jött, és abban is, hogy új ismereteknek megalapozzon, emiatt könnyebb volt megérteni az új technológiákat. De ezért egyetlen munkahelyem sem fizetett soha.

(Például amikor 3D-s hobbi projektet csinálok, akkor roppant hasznos, hogy tanítottak lineáris algebrát, de még soha sehol nem kínáltak több fizetést azért, mert tudom, mi az a Descartes szorzat, vagy hogy meg tudok írni egy mátrix függvénykönyvtárat a nulláról. Vagy amikor kezdőként webfejlesztést csináltam, akkor sem kaptam több pénzt azért, mert Netscape Composer helyett vi-ban írtam a HTML-t, még annak ellenére sem, hogy emiatt mérhető anyagi haszna származott a cégnek, mivel a gyorsabb honlapbetöltés kimutathatóan nagyobb látogatottságot generált.)

Nyilván az sem lenne jó, ha csakis kizárólag piacképes tudást oktatnának, mert az elméleti alapozásra is nagy szükség van, de azért hogy semmi piacképes sincs a tananyagban, na az azért gáz.

jópár éve valamelyik egyetemen ilyesmiket hallottam vissza külsős előadókról:
- ingyen tartott kurzust, de még az utiköltségét sem akarták kifizetni
- ha cég tart kurzust, akkor viszket a tenyér, hogy mennyit fizet azért, hogy tarthasson kurzust és az egyetemen "toborozzon". Esetleg, ha berendez egy termet számítógépekkel, akkor megengedik.

Szóval az egyetemek egyáltalán nem akarnak friss tudást vagy tapasztalatot. Csak azt nézik, hogyan lehet pénzt szerezni és azok ülnek a legmagasabb lovon, akik legtávolabb vannak a munka világától. Aztán megy a sírás, ha piaci alapon indulnak piaci igényről szóló, nem akreditált codecampek, ahol a cégek igényeit próbálják kielégíteni, arra tréningeznek embereket.

Vagy azokra, amik nem zartak be, mert fenntarthatoak.

En nem vagyok tul nagy velemennyel a bootcampekrol, de azert ne essunk at a lo tuloldalara sem. Attol meg, hogy volt most egy gold rush, es meg a nagyanyam is bootcampet nyitott, attol meg a konstrukcionak lehet letjogosultsaga. Mint ahogy az epitoiparban is valaki egyetemet vegzett, valaki szakkozepet, valaki meg betanitott munkas.