Az amerikai VW vezér a szoftvermérnököket okolja a botrány miatt

Címkék

VW vezér - A szoftverfejleszők döntése volt

A VW dízelemissziós botrány kapcsán tartott kongresszusi meghallgatásán Michael Horn, a VW amerikai vezetője úgy nyilatkozott, hogy a szoftvermanipulálás nem a cég vezetésének döntése volt, a döntést néhány szoftvermérnök hozta meg. Van olyan kongresszusi tag, aki szkeptikus a kijelentéssel kapcsolatban. Horn azt is nyilatkozta, hogy a tervezett "VW fix" kis mértékben kihathat majd a teljesítményre, illetve természetesen, ha jelentős teljesítménycsökkenéssel járna, akkor megbeszélés tárgya lehet(ne) a kompenzáció fizetése.

További részletek itt.

Hozzászólások

Ez nem igaz... ;)

De annyiban tévedtek, hogy nem a szoftvermérnökök tehetnek róla, hanem az autót összeszerelő munkások! Ugyanis...

Mint mindenki tudja, a motort elkészülte után (és ne foglalkozzunk azzal, hogy a kifejleztése során hányszor) fékpadra, teszpadra stb. rakják.

Ezen nincs se fék se kerék, se kormány, se érzékelő ami a motor képességeit befolyásolná. Mérő műszer viszont egy tonna.

A fékpadon (hiszen erre találták ki) a motor minden bevall őszintén, többek között azt is, hogy - mint esetünkben - nem teljesen környezetbarát.

Erre a mérnökök csalódottan fogják a fejüket, és leszerelik a motort a fékpadról, de jönnek az összeszerelő munkások, kitépik a kezükből és na idefigyuzzatokbénák felkiáltással beszerelik a kocsiba.

Erre hoppá, a tesztpadon elkezd működni környezetkímélő módon a jármű, mert a munkások megrendelték ezt a szoftvermérnököktől, akik ezt két sör között jófejségből megcsinálták.

A fékpad mérnökeinek meg egy másik sör mellett megmondták, hogy feledkezzenek el mindenről...

Így történhetett, hogy minden jó lett, a kocsik működtek, a munkások dolgozhattak, mindenki boldog, kapta a prémiumot, a szegény a vezetés meg nem tudott semmiről!

Szóval nem a szoftverfejlesztők, hanem az összeszerelő munkások az időjósok! :D

Elképzelem a szituációt, ahogy néhány programozó ül az irodájában a pizzásdobozok között és gondol egyet, hogy hé, mi lenne, ha tennénk egy ilyen ellenőrzést, majd suttyomban megcsinálják anélkül, hogy erre jóváhagyás, terv, kutatás, megvalósíthatósági tanulmány, Q&A és mindenféle jóváhagyás történne. Hát persze.

Legalább annyira hihető, mint az, hogy jártam a Holdon.

(Egyébként, aki picit utánaolvasott a témának, vagy járatosabb, árulja már el, hogy hogyan tudja észlelni, hogy épp mérik az autót? JPE módszerrel következtetve ehhez kellene valamilyen szenzor is, amihez már néhány kósza szoftvermérnök kevés.)

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

"Elképzelem a szituációt, ahogy néhány programozó ül az irodájában a pizzásdobozok között és gondol egyet, hogy hé, mi lenne, ha tennénk egy ilyen ellenőrzést, majd suttyomban megcsinálják anélkül, hogy erre jóváhagyás, terv, kutatás, megvalósíthatósági tanulmány, Q&A és mindenféle jóváhagyás történne. Hát persze."

Fel volt dobva, hogy lesz premcsi, ha X feladatot Y időre megoldanak. Tudták, hogy trükközés nélkül nem lehet, ezért megoldották trükközéssel. Az eredmény megvolt, a prémium kifizetésre került. A vezetés boldog volt és bizonyos szint fölé valóban nem jutott el a dolog. Nem mondom, hogy így volt, de szerintem ez a forgatókönyv nem zárható ki.

(Állítólag a kormányszög jeladót figyelték. Ha nincs kormánymozgás, akkor nyilván nem halad az autó.)

--
trey @ gépház

"Premcsi" az sajna a szoftverfjlesztoknel nem divat, legalabbis nem olyan mertkeben, hogy megerje egy ilyen csalast bevallalni. A magas celpremium management szinten bevett gyakorlat, es egy ilyen dontes is mindenkepp managment szinten szuletik. Kozepszintig biztos, hogy tudni kellett rola, a legfelso szintig nem feltelenul jutott el az informacio. Mint ahogy azt tudjuk a seregben is szazadosi szinten megall az informacio mindket iranybol.

A nyomasgyakorlas a managementen egyebkent tenyleg a premium megvonasaval tortenik, es ez gyakorlatilag "ingyenesen" tovabbmegy a fejlesztokre, szoval oda penz mar nem kell...

A dolog ott bukik, hogy gyakorlatilag mindenki tudott a turpisságról. A konkurencia az utolsó csavarig, bitig szétszedi és megvizsgálja a "fejlesztéseket". Még akkor is ha papíron nem szabad. Csak egy dolog miatt nem derült ki korábban, mindegyik gyártó trükközik valamivel, most is lapítanak a többiek.
Emlékezzetek a nem is olyan régen megesett banki cigánykodásra. Ott is mindenki tudott róla, csak az nem akinek a végén kicsalták a pénzét. Addig megy a csalás amíg túl nem nő a bennfenteseken, vagy valaki idő előtt nem köp.

Mennyire életszerű már, hogy a néhány programozó kitalál és megvalósít valamit a motorvezérlésben, ami egy olyan problémát old meg, ami nem az ő területüket érinti. És ezután persze nem is mondják el senkinek.

Olyasmit el tudnék hinni, ha a szoftverben van hiba, akkor egy kreatív programozó esetleg trükkökkel elfedi, akár jóváhagyás nélkül.

Olyasmit is el tudok képzelni, bár kisebb rá az esély, hogy a gépészek szopnak sokat, a szoftveresek meg kitalálják, hogy írjuk meg nekik, aztán majd jól elő lehet adni, hogy a szoftveresebbek jobbak, mint a mechanikusok. Vagy valami. De akkor persze utólag mindenki tud róla, és el lehet dönteni, hogy akarjuk-e vagy nem.

De így? Muhaha

Lazán kapcsolódik:

http://info.volkswagen.com/hu/hu/home?tab=check-own-car

"Kedves ügyfelünk!

Szeretnénk megerősíteni, hogy az Ön által megadott WVW************* alvázszámú jármű nem rendelkezik a szoftverrel, amely próbapadi üzemelés (Új Európai Menetciklus) során optimalizált kibocsátást eredményez nitrogén-oxidok tekintetében.

Rendkívül sajnáljuk, a Volkswagen márkába vetett bizalmát próbára tettük. Nagy erőkkel dolgozunk azon, hogy az összes rendellenességet tisztázzuk és az oly sok ember által belénk vetett bizalmat teljes egészében visszanyerjük.

Minden ügyfelünket továbbra is folyamatosan és átlátható módon tájékoztatjuk. Amennyiben további kérdései merülnek fel, akkor kérjük, használja a kapcsolatfelvételi funkciót ezen a honlapon.

Üdvözlettel,

Volkswagen"

--
trey @ gépház

Mind a VW motorgyarto reszlegenek, mint a szoftvert fejleszto Bosch-nak nagy magayr kitettsege van.
Nem lepodnek meg, ha kiderulne, hogy az otlet magyar mernokoktol szarmazik.

Az persze biztos, hogy a ceg felsovezetesenek, de talan meg a nemet politikusoknak is jova kellett hagyniuk a dolgok.

--
Live free, or I f'ing kill you.

Es megis mi volt a szoftvermernokok inditeka? Gondolom a motort nem ok tervezik tehat sem arra nincs kihatasuk hogy hany loerore kepes a hardware sem arra hogy mennyire korneyetkimeloen mukodik. Ok csak a szoftvert irjak, ami szabalyozza a motort. Ha a motor semmilyen beallitasok mellett nem kepes fizikailag tartani a megkivant loerot + kibocsatast, akkor azt szoftverbol nem lehet megoldani. Ha viszont nincs inditekuk a szoftver mernokoknek akkor miert csinaltak volna (suttyomban)?

Ez egyebkent tipikus. Egy hibanal a programozot a legkonnyebb elovenni, hiszen amit o csinal az auditalva van (benn van a verziokovetoben - git, svn, perforce, etc, hogy o csinalta es mikor). Az hogy valaki erre ot szoban utasitotta, az nem marad meg az utokornak. Ezert fontos, hogy ilyeneknel az illeto elore levedje magat valami irott bizonyitekkal (pl email), hogy meg tudja mondani kinek a fejebol pattant ki a nagy otlet.

Én meg arra, hogy volt egy cél, amit el kellett érni, azt várta el a vezetés. A "hardveresek" - ha már ezzel a szóval éltünk - nem tudtak megoldást, de a szoftveresek biztosították őket, hogy "majd mi megoldjuk". A divízió (hw + sw) megkapta a vezetés által kitűzött célprémiumot, a felsővezetés (a hivatkozott "board" nem a helyi középvezetőket jelenti) boldog volt (akár úgy, hogy semmit sem tudott róla).

Szerintem ez egy lehetséges forgatókönyv, amit kár lenne kizárni. Mindamellett, hogy nem biztos, hogy ez a legvalószínűbb. Azt azért simán el tudom hinni, hogy ez a svindli a motorfejlesztés részlegből nem jutott el a felsővezetésig és azok valóban nem tudtak róla.

--
trey @ gépház

Ez ilyen koprodukció lehetett talán. Nyilván, hogy szoftveresek is tudtak a csalásról, hiszen a szoftvert végül ők implementálták. Sárosak ők is, még ha utasításra is tették. Gondolom ha időben jelezték a felsővezetésnek az aggályaikat (amiket a követlen feletteseik akár rájuk is kényszerítettek), akkor ennek a bizonyítékait előbb-utóbb látjuk majd kiszivárogni. Ennél komolyabb ügyekben is leakelnek már.

--
trey @ gépház

Persze, igen, szokás szerint a fogecik csak es kizárólag a szoftveresek.

Igen, nyilvan erintettek, hiszen meg kellett csinálniuk. De ehhez egy-két szoftveres keves, kell a motortervezok segítsége es egyebkent is, az ilyen fejlesztések (szerintem) kez a kézben járnak. Egymagad vagy akar egy szuk csapatban nem fogsz te itt ilyennel rambozni, mert jo eséllyel nem lesz meg a szükséges info vagy ugy is lesz 6 masik csapat, akinek a munkája függ a tiedtol. Es végső soron ott a QA.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Na de pont ez az, ha a szoftveres egyedül titokban trükközött, az tuti feltűnt volna a hardvereseknek.
Tegnap még túl sokat füstölt az autó ha a nagy teljesítményhez elég gázolajat égettünk el benne, mi semmit nem változtattunk, de ma már nem füstöl túl sokat? Hmm...

Azt el tudom képzelni, amit írsz, hogy szoftveresek és hardveresek együtt, sőt, a divízió vezetőjével együtt találták ezt ki.
De akkor pont az nem igaz, amit a csóka mondott, hogy valami szoftveres partizánakciója volt. Gipsz 'Scapegoat' Jakab a hibás egyedül, a cég összes többi alkalmazottja meg mint a ma született bárány, olyan ártatlan.

Egy ilyen volumenu fejlesztesi problemarol minimum 30-50 ember tud egy ekkora cegnel egy ekkora projekt eseten. A motorfejlesztesnek, a motortesztelesnek, az applikatoroknek, a mtorvezerlo szoftverfejlesztesenk, szoftverteszteloknek (minden szinten), a termekmanagereknek, a fejlesztesi managereknek, a felhasznaloi kezikonyv keszitoknek, stb., mind tudomasa kellet, hogy legyen rola. Sot belso levelezsekben, hibakoveto rendszereben, sepcifiakciokban, stb. ennek nyoma kell, hogy legyen.

Nem dont egy ilyen kerdesben 1-2 fejleszto vagy egy projektvezeto, es egy ilyen muszaki dontesnel altalaban van egy termekfejlesztesi donteshozatali csoport is. Tehat kritikus helyzetekben tobb szakterulet kepvisloi hoznak dokumentalt dontest, arrol, hogy milyen megoldast valsztottak.

A kornyezetvedelmi norma betartasa teljesen nyilvnvaloan nem egy tisztan szoftverfejlesztesi kerdes.

Hogyne lenne hatasa egy szoftvermernoknek hogy hany loeros egy auto. Plane egy turbofeltoltos autonal. (turbonyomas pl es ez meg egy ertek a milliobol amit tud allitani)

Ettol fuggetlenul nem lehetett csak az o dontesuk. Barki barmit mond ez vezetoi szintu bevallalt kockazat volt. Nem jott be (illetve bejott nagyon sokaig)
Mivel ezen milliardokat sporolt a gyar ez siman bokhette mas gyarak csoret hosszu tavon ( hogy a pocsbe csinaljak ezeket adott technologiaval ugy hogy megeri ?)

Aztan valahol gondolom koppra szetszedtek egy motort/autot vezerlest es lattak hogy ez igy nem annyira franko. Utana csak szolni kellett hogy vizsgaljatok alaposabban mert valami trukk van.

Azert egy autogyari fejlesztes nem egy TSZ ( 10 malac szuletik de 14 a terv aztan mindenki beir meg egyet pluszban aztan vegen mindenki orul:

Kedves elvtarsak sak sak sak sak
Matt :)
Nagyon nagy szeretetetellel koszontom a 14 malacot. A szocialistalusta part dontese hogy a 14 malacbol 10 darabot exportalunk a tobbit meg megesszuk mi...)

Azt nem mondtam, hogy a szoftvermernoknek nincs hatasa a loerore. Csak azt, hogy a motor fizikai korlatait (loero - kibocsatas egyensulyban) nem lehet megjavitani szoftverbol. Ha a motor 100 loerot tud (a torvenyes kibocsatas mellett), akkor a legtobb amit a szoftver el tud erni, hogy kijon belole az a 100 loero (a torvenyes kibocsatas mellett). 120-at nem tud belole kihozni.

Biztosan az a baj, hogy alulképzett vagyok, de:
1. mi köze (fizikailag, vagy logikailag) egy motorvezérlő szoftvernek ahhoz, hogy a hátsó kerék forog-e (hogyan férhet hozzá ilyen információhoz, vagy ez ilyen négykerekes autókból ottmaradt generál kiskapu?), vagy a kormányálláshoz (ha elhúzom nagyon balra, akkor az egyik oldalt jobban hajtja, vagy mi?), a motorháztető állapotához (ha nyitott motorháztetővel hajtok, kevésbé berreg, nehogy felébredjen a város?)?
2. azt gondolnám, hogy ha mindez egyetlen modulban van (azaz egy dobozon fut), akkor nem a motor érintett, hanem a vezérlődoboz (legfeljebb a kiolvasott motorverzió, ha van ilyen, triggereli)
--
zsebHUP-ot használok!

1. Általában a kocsi összes szenzor vagy vezérlő modulja egy vagy több belső buszra kiteszi a mért értékeket. A motorvezérlő ki tudja olvasni erről buszról a kerekek adatait, ha akarja. Ilyen egyszerű.
2. Egy kocsiban ma már rengeteg intelligens modul van, eléggé szétosztott a rendszer, szinte mindennek külön modulja van.

Nem, max. kosza hireket hallok ismerosoktol. Azonban tekintve a mostansag terjedo autos (szoftver)toresi hireket valoszinuleg nem minden oke.

Masreszt jozan paraszt esszel kikovetkeztetheto, hogy ha valami legalabb RO modban kommunikal a kulvilaggal, akkor azt meg lehet probalni megtorni. Erre meg hogy-hogy nem, pont a kozelmultban lattunk peldat.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Felre ne erts, nem tamadasbol irom, de a valasz igen, ezen a teren alulkepzett vagy :)

Kb. 1999-2000 ota az osszes komolyabb gyarto es/vagy modell motorvezerlo ecu-ja veszuzembe kapcsol ha pl. nem latja mindegyik kerektol az erkezo sebessegjelet. (Ezert elterjedt nagyon pl. driftautokban a BMW E36 M3 motorja mert az meg nem ilyen, a motor az ecuval barmilyen kasztniban eletrekeltheto, szemben az E46-tal ami a teljes kasztni kabelkoteg nelkul a gyari ecuval csak veszuzemben hajlando mukodni, ertsd hianyzik minimum a loerok fele).
Az ok eleg egyszeru, az azota legtobb autoban megtalalhato menetstabilizalo elektronika enelkul mukodeskeptelen.
Mind a megcsuszas/tulporges detektalasahoz, mind a kerekenkenti fekezgetes, automatikus gazelvetel, stb. vegrehajtasahoz sok mas kozott ez is elengedhetetlen adat.
Jo pelda pl. a SUV-okban es terepjarokban megtalalhato lejtmenet vezerlo elektronikus funkcio is (meg a hegyi elindulast segito funkcio) amely automatikusan fekezget illetve kezeli a gazpedalt ugy, hogy gyakorlatilag le tudsz jonni egy komolyabb lejton anelkul hogy a kormanyon kivul barmihez hozzaernel.

A kormanyallas/elmozdulas hasonlo okbol szukseges, lasd pl. sebessegfuggo kormanyrasegites, ujabb/dragabb autokban akar sebessegfuggo kormanyattetelmodositas, a legeslegujabb elektronikaknal a savtarto pl mar bele is nyul a kormanyba.

Modern sportosabb autokban olyan is elofordul amikor a ketto osszekapcsolodik, forszirozottabb kanyarodaskor az ivbelso elso kereket megfekezi picit az elektronika hogy ezzel is rahuzza az auto orrat az ivre, szoval igen, meg az is elofordul amit irtal hogy ha huzod balra akkor a jobb oldalt jobban hajtja (ami persze nem igaz mert a bal oldalt fekezi).

Egy modern autoban egyebkent rengeteg modul van mint ahogy tobben irtak is, de az alapveto funkciok moduljai (esp, abs, kormanyvezerles pl.) felett kvazi ernyokent mukodik az ECU, tehat alapvetoen mindenrol tud ami tortenik.

"kanyarodaskor az ivbelso elso kereket megfekezi picit az elektronika hogy ezzel is rahuzza az auto orrat az ivre, szoval igen, meg az is elofordul amit irtal hogy ha huzod balra akkor a jobb oldalt jobban hajtja (ami persze nem igaz mert a bal oldalt fekezi)."

Tévedés, az ívbelső kerék megfékezése azt eredményezi, h a difi kívülre ad több erőt. Vagyis a külső kerék van jobban hajtva. Az ívbelső keréken alig van tapadás, annak erősebb fékezése önmagában nem sokat jelentene.

A controllerek jo resze kozos buszon log (a hajtaslanc elemei biztosan), es igy a motorvezerlo hozzafer a kerekfordulatszamokhoz es a kormanyallasszoghoz. Ezek ha ugy tetszik globalis adatok egy elosztott controller rendszerben. Vannak komponensek, amik bizonyos utemben "bekiabaljak" (frissitik) ezeket az adatokat, a tobbiek olvassak.

Én meg azt állítom, hogy a világ vége a tőzsdéken kezdőik és Michael Horn-nak börtönben a helye.

A dolog annyiban állhatja meg helyét, h a fejlesztőknek tudniuk kellett a dologról. De h ilyen szintű döntést a VW vezetése megpróbál az ő nyakukba varrni az a gerinctelenség csimborasszója.
A kérdés h a rendelkezésre álló infók alapján megcáfolható-e ezáltal a Horn által előterjesztett narratíva?
Emlékezzünk vissza, h a botrány kirobbanása után arról lehetett olvasni, h ez egy iparági jelenség és más gyártók is ugyanúgy érintettek lehetnek. Még olyan vélemények is voltak, h szegény VW sajnálták, amiért rajtuk verik le a port. Mennyiben szponzorálta a VW ezen írások készítőit az persze kérdéses, de feltételezésem szerint masszívan. Vagyis az első próbálkozás arra irányult h a VW a disznóság miatti felelősséget megpróbálja szétteríteni az iparágon, így csökkentve a ráeső részt. De ennek a próbálkozásnak az szab gátat, h egy idő múlva szükségeltetnek a szekrényből kihulló csontvázak, azaz be kell mutatni, h a konkurenciánál h trükköznek. De erre nem került sor, pedig nyilvánvalóan tisztában vannak vele, h csinálják mások. De egy dolog tisztában lenni és egy másik azt nyilvánosságra hozni. Ha beindulna egy ilyen lerántjuk leplet a konkurencia disznóságairól hullám, annak az egész iparág meginná a levét. Úgyhogy szerintem ilyen céhes érdekből ettől elálltak a VW-nél és új narratíva után néztek. Ez lenne a Szoftveres Balek [SzB] narratívája. Amit észre kell venni, h a felelősség szétterítéses érvelés - ha nem is kizárja, de - jelentősen ellentmond a SzB érvelésnek. Vagyis annak a valószínűsége, h az egész iparág érintett a disznóságban, viszont a VW-nél a vezetőség tudta nélkül hackeltek a programozók nevetségesen kicsi.

Az ismert vicc szerint itt már csak az árfolyamról megy a vita. Aki arra képes, hogy megrendeljen és jóváhagyjon egy szoftveres csalást, az arra is képes, hogy utólag másra kenje.
Arról meg nyilvánvalóan a vezetésnek is tudnia kellett, hogy normál üzemben, országúton mennyi a nitrogén-oxid kibocsájtás. Biztos, hogy a gyártó nemcsak próbapadon ellenőrizte.

A VW azzal jar jol, ha el tudja hitetni, hogy a csalas par megtevedt baranyka muve volt, es nem a teljes cegvezetes dontese volt. Ezzel probalkozik most az idezett vezeto. Ha kiderul, hogy az utobbi, akkor a teljes ceg sokkal jobban megszivja, mint amugy tenne. Egyebkent - buszkeseg ide vagy oda - valoszinuleg a SW fejlesztok is azzal jarnak jobban, ha magukra vallaljak, felteve, hogy a buntetojogi felelosseget el tudjak kerulni.

--
Hi, welcome to Fight Club.
First of all, how did you hear about us?

Erdekes hogy meg sem probaltak elhitetni, hogy ez varatlan mellekhatasa a szabalyzo algoritmusnak,
vagy hogy ok is megelepodtek mas meresen...

Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.

Gondolom nem teljesen hülyék. Így is a nyakukon a kés. Ha elkezdik kötni az ebet a karóhoz, vádalku mellett lesz biztos, aki dalolni fog. Akkor meg aztán csalás mellé még hazugság is, biztos receptje a nagy pofára esésnek.

Így is le kell menniük kutyába, hogy az arcvesztést visszacsinálják.

--
trey @ gépház

a szoftvermanipulálás nem a cég vezetésének döntése volt, a döntést néhány szoftvermérnök hozta meg

nyilvanvalo hazugsag...

--
"nem tárgyszerűen nézem a dolgot, hanem a vádló szerepéből. Sok bosszúságot okoztak, örülnék ha megbüntetnék őket - tudom gyarló dolog, de hát nem vagyok tökéletes." (BehringerZoltan)

Sima dinnye riportos hierarchia. A lánc feljebb álló eleme ad egy teljesíthetetlen feladatot, majd közli hogy ha nem hozod akkor értéktelen vagy, ha túlteljesíted, akkor bónusz, előléptetés. Ha ez minden szinten megvan, akkor azt eredményezi, hogy fentről nézve minden zöld (= a vezetés tényleg nem tudta, de tudtán kívül ő várta el), míg alulról egyre nagyobb szigszalag és hazugságtömeg görög. Elérte a kritikus tömeget, kijutott a piacra és kilógott a lóláb. Pech, de egyenesági következménye a jelenlegi piaci trendeknek. Mindig van aki a rövidtávú célokért bekockáztat mindent, és a többieknek ezzel kell versenyezni. És még azt sem mondhatjuk hogy nem jött be nekik, 10 év alatt igen jól kerestek vele.

Mondjuk, legalább végre egy téma, ahol nem kell autós hasonlat!

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

"Örömmel" látom, hogy nem csak ebben az országban vannak olyan gerinctelen féreg vezetők, akik a felelősségüket a beosztottjaikra hárítják. Ebből az emberből hamarosan sikeres politikus lehet.

+1... én teljesen kiakadtam. A fejlesztő az nem csak úgy fejleszt bele a vakvilágba, főleg nem egy ilyen cégnél. Kapott egy feladatot, megcsinálta. Hogy ez legális-e, vagy sem,
nem az ő feladata eldönteni. Ha hibázott (ami ugye egy ilyen célprogramnál elég furcsa lenne) akkor azt pedig a QA-nak kellett volna megfognia.

Ha eléggé lemegy az ára, akkor simán lehet, hogy a következő kocsim VW lesz. Természetesen Euro 6-os dízel :-).

Beengednek majd, csak egyszeri behajtasi engedelyt kell kerned, tehat semmiben se vagy korlatozva.
Termeszetesen csak szemelyesen, papir alapon, milyen ugyben jarsz el, es legalabb egy hettel (de tanacsos 10 nappal) elotte igenyelned.

Mar van olyan hely bp-en, ami ilyen:)

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Mondjuk egy esetet el tudok kepzelni: arra, hogy ez lemehessen nyilvan ra kellett bolintania valahol kozepszinten valakinek, hogy jol van minionok, csinaljatok. (Viszont meg mindig allitom, hogy kell hozza tobb reszleg aktiv asszisztacioja). Ezek valoszinuleg kozepvezetok, valoszinuleg nem kodolnak, csak dontenek a szoftveresektol. Ezert hivhatja oket szoftvermernoknek.

a VW vezer meg csak mossa a kezet, hogy nem, a vezerkar nem hibas benne.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Mutogatásban mindig is nagyon jó volt az emberiség. A másik dolog amiben még hihetetlen profik vagyunk az a "nem én tehetek róla".

--
honlapom http://dyra.eu/