Az NVIDIA támogatni fogja a SteamOS-t

Címkék

A Valve Linux-alapú SteamOS bejelentése után megszólalt a számítógépes játékszíntér egy főszereplője, az NVIDIA. Mark Smith, a vállalat számítógépes játékokért felelős rangidős technikai evangelistája blogolt arról, hogy a Valve gyakorlatilag szinonimája a számítógépes játéknak, ezért ha az kitalál valamit, akkor az ki van találva. A Valve most kitalálta a SteamOS-t és az NVIDIA izgatott ezzel kapcsolatban. Smith szerint az NVIDIA és a Valve mérnökei sok időt fordítottak arra, hogy az elképzelés a lehető legjobban működjön a felhasználók számára.

De ami a lényeg:

Valve will deliver a great, open-platform gaming experience, and NVIDIA will continue to be the best choice for gaming on any open platform or operating system, including SteamOS.

Vagyis a Valve egy nagyszerű, nyílt platformos játékélményt fog szállítani a SteamOS-sel és az NVIDIA (termékei) természetesen továbbra a legjobb választás lesz játékra minden platformhoz, beleértve a SteamOS-t is.

A részletek itt olvashatók.

Hozzászólások

elég google translates lett az idézet fordítása

nvidia úgy kapaszkodik a valveba mint gyerek az anyukába :)

Már nagyon várok egy normális, müködöképes, és optimalizált (nomen est omen) optimus drivert, ami feldobna a felhasználói élményemet a jelenlegi vasamon.

--
robyboy

"Gondolkozni nehéz, ezért legtöbben ítélnek." - Márai Sándor

Az egyik oldalon ott vannak a költségek, a másik oldalon meg a várható bevétel. Ha ez nincs megfelelő egyensúlyban, akkor a kutyát nem érdekli az egész. Az amúgy is egyre gázosabb PC-s piacot még tovább zsugorítaná, ha a csak az AMD megoldásain futnak a dolgaid. Ekkor pedig már nem is biztos, hogy érdemes rá költeni. Persze meglátjuk, hogy hogy alakul! Ezzel csak azt akartam mondani, hogy a sebesség nem az első és egyetlen szempont. Sőt!

"ha a csak az AMD megoldásain futnak a dolgaid"
Volt már ilyen ,egy csomó játék csak 3DFX kártyával működött.(glide)
Vagy a Cuda megy az Nvidián kívül mással is ?
Az alapvető játék platform az a konzol , és most az új Sony/MS konzolok AMD APU-t használnak.
A mantle alkalmazásával , az adott játék PC-re portolásának az ideje és ezzel a fejlesztési költsége is csökken.
Nyilván jót tesz a multi platformos megjelenésnek, és talán a bevételnek is.
Nyílt api esetén PC-n még OS-hez sem kell , hogy kötődjön , lehet Linuxos port is.
Valóban a 10x sebesség nem minden, de érdekes lehet amint egy 45W-os AMD APU-n jobban megy a játék mint egy csúcs 450W-os Intel/Nvidia motyón.
Nem beszélve a hang 3D-s hardwares leképzési képességről ami szintén az AMD-n elérhető.
A Vortex Aureal az Nvidiánál van de az elsorvasztásán kívül mást nem kezdett vele.(Soundstorm)
Hosszú idő óta, ez egy olyan innovatív fejlesztés, ami felzavarja GW/THz állóvizet.
A játék fejlesztők nyilatkozataiból én úgy látom tetszik nekik az api , de majd az idő eldönti a sorsát.
Az Nvidiának nincs x86/x64 processzora, ezen a platformon érdeke a múlt fenntartása, és e szerint is nyilatkozik.
Legközelebb talán a Haiku legnagyobb támogatója lesz, persze szigorúan nyilatkozat szinten.:)

„A játék fejlesztők nyilatkozataiból én úgy látom tetszik nekik az api , de majd az idő eldönti a sorsát.”

Idővel sok gond származhat még ebből. Például, ha a fejlesztők jelentős része csak az új API-t támogatja majd, akkor kialakulhat egy vendor lock-in. Ami a felhasználók pénztárcája szempontjából nem túl előnyös. Esetleg teljesen kiszorul az NVIDIA (és az Intel) a játékok piacáról. Ami azt eredményezi, hogy az AMD versenytárs nélkül marad. Ez pedig sem az árakra, sem pedig a fejlesztési kedvre nem szokott jó hatással lenni.

Persze én csak egy kibic vagyok, mert ennek a meccsnek a kimenetele nem nagy hatással lesz rám, mivel szinte kizárólag csak sudokuval szoktam játszani. Ahhoz pedig nincs szükség erős vasra. :-)

-----

(&%;_98\<|{3W10Tut,P0/on&Jkj"Fg}|B/!~}|{z(8qv55sr1C/n--k**;gfe$$5a!BB]\.-

Az Intelnek nincs félni valója.
Az eredeti Larrabee GPGPU az ő ötletük volt ,majd jól rágyúrnak.
Egy nyitott api esetén ,a saját hardwarekhez, lehetnek ők is software hozzájárulók.
Nyilván ezt csak megfelelő piaci nyomásra lépnék meg ,mint az x86-ról x64-re esetén.
Az Nvidia x86/x64 esetén még kacsingathat a VIA felé.

Az Inteltől még nem láttam gamer piacon versenyképesnek nevezhető GPU-t. A Larrabee-ből pedig még kurrenst terméket sem.
Az sem figyelmen kívül hagyható, hogy egy új fejlesztésből csak évek múlva lesz valódi termék.
Most nagyon úgy néz ki, hogy a következő években az asztali játékplatform AMD-only lesz.

Nem olyan gyengék már az intel GPU-i sem.
http://www.anandtech.com/show/6993/intel-iris-pro-5200-graphics-review-…
Nyilván gyúrni kell még rá , mind software mind hardware oldalon.
Az utca hossznyi x86 erő előnyből ,lehet áldozni most már a másik oldalra is.
Nem lennék meglepve ,ha már volna valami fejlesztésük.

Ha ez nem manipulált teszt akkor ez valóban elfogadható eredmény. Csak már elkésett vele az Intel, mert a Mantle miatt az AMD többszörös sebességelőnybe kerül a konzolszerű hardverprogramozás miatt. Azt elég sokára tudja csak behozni az Intel.
Az x86 erő előny csak CPU előny az Intelnél, de játéknál a GPU rész nagyobb súlyt képvisel. A két konzol miatt most a CPU oldalt is AMD-re fogják optimalizálni, ezért a közeljövő játékainál még az Intel CPU előnye is csökkenhet.

"Csak már elkésett vele az Intel,"
Nem hiszem.
Nincs a PC-s piacon még játék ami ki tudná használni ezt az előnyt.
Tömegével AMD GCN architektúrás APU-k sincsenek a PC-s platformra.
A mantle api csak egy jövőbeni esély a PC-s játékipar számára.
Egyébként nem volna baj a késés , mert akkor legalább megvolna a motiváció.

Per pillanat még nincs játék, de a Playstation 4 és Xbox One karácsonyi rajtjával beindul a GCN játékáradat. Ha a Valve sikeres lesz a stratégiájával - és erre jó esélye van - akkor a PC portok is jönnek a konzolkiadásokkal amire szintén sanszos a GCN, mert úgy két konzolport plusz a PC Steam is letudható.

Nem hiszem ,hogy a PC-n első körben megjelenő AMD APU-k hoznák az aktuális konzolok sebességét/minőségét.
Nem azért mert technológiailag lehetetlen , hanem a konzoloknak kell legalább 1/1,5 év stratégiai előny.
A Sony/MS is nyilván kikötött valamennyi idejű exkluzivitást.
A Valve-t nem keverném közéjük ,ők még csak most akarnak felszállni erre ,a gépet a nappaliba vonatra.
Persze nekik is drukkolok ,mert minél nagyobb a választék/verseny nekünk annál jobb.
Ezért is néznék szívesen egy VIA/Nvidia kooperációt. (VIAnVidia) :)
Az Intelnek a gyártás technológiai előnye a piac többi szereplőjéhez képest legalább 2 év.
Most lehet a mérnököket arccal új irányba állítani , de az új vezetőség láthatóan ezt is teszi.

Ha az AMD mondja akkor se hiszem , mert a tények mást mutatnak.
Az exkluzivitás az idő előnyre és nem a technológiára vonatkozik.
Nos az asztali Kaveri 2/4 Jaguar magos GCN processzorait csak jövő tavasszal fogják gyártani.
A 8 Jaguar magos 1152 shaders-sel rendelkező GCN processzorokat csak 2015-ben , ezek lehetnének versenyben a konzolokkal.
És erősen kérdéses ,hogy a PC-n addigra eltejed e a DDR5 memória.
http://www.hwsw.hu/hirek/50621/amd-kaveri-cpu-gpu-hsa-processzor.html
És már meg is van 1,5 év előny.
Mert ugye a 2013-ban júliusban már gyártották a konzolokba azokat a processzorokat , ami a PCk-be csak 2015-be érkezik.

Ha a Steam Box-ba végül Intel Nvidia kerül akkor ennek ez a késlekedés lesz az oka. Az AMD helyében nem késleltetném a PC piaci megjelenést. Semmilyen érvet nem tudnék amellett mondani, hogy az AMD gyártósoron tartsa a régi, Kaverihez képest elavult APU-it, ha közben más gyártósorokon már teljes kapacitással ontja a Jaguárt. Már nem is az AMD baja a gyártás, csak a megrendeléseit kell legújabb APU-jára állítania.

A Mantle api mostani bejelentésével arra tippelnék, hogy ez a késlekedés mégsem lesz 1,5 év. Sokkal rövidebb lesz ez a idő, sőt az sem lehetetlen, hogy konzolokkal egy időben PC-re is megjelennek a Kaveri APU-k. Különben minek borzolná az AMD a Sony és Microsoft kedélyeit?
Mert örülni nem fognak neki csak már nem tudnak mit tenni, így tudomásul veszik.

Nem tudjuk a szerződések tartalmát de ,valószínűleg nem teheti meg az AMD ,hogy azonos időben jelenjenek meg a processzorai.
A Kaveri nem igazán probléma , ugyan kevesebb az erőforrás de magasabb az órajel.
Szerintem is azért időzitették így a bejelentést ,hogy a játékok PC-s portja is elkezdődhessen.
Nyilván a fejlesztőknél már kinn vannak a Kabini minta példányai ,így a konzolos megjelenés után 1/2 évvel már lehet PC-s port is.
A Mantle már nyilván tartalmaz a GCN2-höz is könyvtárakat , mert azok a kártyák is most indulnak.
A most megjelenő Steam box-ba nem hiszem , hogy Kabini kerülne ,mert arról már szivárogtak volna infók.
Inkább hiszek egy Intel I5 és Nvidia GTX670 párosban , de majd meglátjuk.

Semmi kifogásom egy Intel Core I5 és Nvidia GTX670-es Steam Box ellen, csak ne legyen 1500 dolláros vagy még magasabb ára. Nemcsak azért, hogy kíméljem a pénztárcámat hanem azért is mert ilyen áron nem lehet igazán sikeres a Steam Box.

Ha az Intel és Nvidia hajlandó nyereség nélkül, netán enyhe veszteséggel adni a processzort és gpu-t a Valvenak akkor még ki is jöhet egy versenyképes ár. Szerintem ez érdeke lenne az Intelnek és Nvidianak is, másik cikknél írtam erről

GCN Architektúrára végül is a komplett AMD 7xxx széria épül, nem kell apu-nak lennie, és a GPGPU ezeken is sokat dob. link

A mantle api meg nem igazán jövőbeni esély, mert pár cikkben azért lehozták, hogy a Dice-al közösen fejlesztette az AMD és a Battlefield 4-ben már alkalmazni is fogják ami idén október 31-én jelenik meg.
Sőt a többi Frostbite 3 motorral készült játék is támogatni fogja, ami jelenleg még kb. 14 játékot takar. link

"GCN Architektúrára végül is csak az AMD 7xxx széria épül, nem kell apu-nak lennie"
Nem , csak a 77xx,78XX,79xx GCN , APU-ban 8xxx ,többi 7xxx VLIW5.
Tehát csak a csúcs kártyák és a kicsi mobilok vannak ,szinte a teljes középmezőny hiányzik.
Még kicsi a lefedett piac.
http://en.wikipedia.org/wiki/Radeon_HD_7000_Series
"Battlefield 4-ben már alkalmazni is fogják ami idén október 31-én jelenik meg."
Reméljük tényleg úgy lesz ,és a többi játékmotor készítő is támogatni fogja.

Idővel sok gond származhat még ebből. Például, ha a fejlesztők jelentős része csak az új API-t támogatja majd, akkor kialakulhat egy vendor lock-in.

kivéve, ha más gyártók is implementálják a nyílt API-t a saját hardverükhöz. Még akkor is, ha esetleg nem optimális és nem gyorsabb, mint mondjuk egy OpenGL, legalább van választási lehetőség.
A játékosnak mindegy, hogy a programozó készített több API támogatást, vagy a hw támogatja a program által beszélt egyetlen API-t, ha minden jól működik és a sebesség azonos.

Ahogyan az Qcsaba találóan megfogalmazta, be lehet hozni az AMD előnyét erőből de még úgy sem mindegy, hogy egy 45W-os AMD APU-n megy a játék vagy egy csúcs 450W-os Intel/Nvidia motyón. Közben sem sebességben sem képminőségben nem lesz előnye az Intel/Nvidiának. Ráadásul még konzolokban még az ár is nagyon le lesz nyomva. A Steam Boxok ára még nem ismert, de túlzottan nem mehetnek a PS4 és Xbox One ára felé.

A válasz nem ezzel a problémával foglalkozott.

Az volt az állítás, hogy vendor lock in lesz, mert ha a játékok nem támogatják már a DirectX-et és OpenGL-t, az AMD akármennyiért adhatja a cuccát, mert a többi gyártmány nem lesz alternatíva.

Erre írtam, hogy ha pl. az nVidia vagy az intel driverből támogatja az AMD nyílt API-ját, akkor nem lesz olyan vendor lock in, hogy a játék nem fut más gyártó kártyáján.

A teljesítménye ebből a szempontból nézve irreleváns.

A driverből támogatott API-val elvileg megoldódik a gond. A teljesítmény csak látszólag irreleváns ebből a szempontból, mert ha valaki a PC-vel játszani is akar, akkor nem fog NVIDIA alapú videokártyát venni, ugyanis a játékélmény nem lesz olyan, mint egy AMD chip esetén. Az NVIDIA vagy sokkal erősebb hardvert kell hogy tervezzen a plusz szoftver réteg miatt, vagy kiszáll a játékra is alkalmas GPU-k piacáról. Az erősebb hardver viszont azt is jelenti, hogy drágábbak lesznek az NVIDIA kártyák, így aztán nem sokan fogják megvenni. Ugyanez igaz az Intelre is. Tehát a játékra alkalmas videokártyák szegmensében a végén csak egy versenyző fog maradni.

-----

(&%;_98\<|{3W10Tut,P0/on&Jkj"Fg}|B/!~}|{z(8qv55sr1C/n--k**;gfe$$5a!BB]\.-

Nem a tökéletes párhuzam de hasonlít a mostani helyzet az AMD 64-bites pc processzoraihoz. Azzal is ők léptek elsőként és utána az Intelnek is az AMD64-hez kellett igazodnia pedig volt saját fejlesztésű megoldása is. Itt most nem egy utasításkészletről és architektúráról van szó, a nyílt Mantle api nagyobb rugalmasságot biztosít a konkurenseknek, de mivel egy AMD hardverhez kötődő gpu-közeli api-ról van szó minél inkább el fog térni az Nvidia és Intel GPU-ja az AMD-jétől annál nagyobb hátrányban is lesz sebességben. Így kénytelen lesz az Nvidia és az Intel is követni az AMD GPU designt.