"Ingyen Office 365 minden magyar iskolásnak"

"A magyar kormány örömmel fogadta a Digitális Oktatási Alapcsomag felajánlását, amivel minden Magyarországon köz- vagy felsőoktatásban tanuló diák és hallgató jogosult lesz a Microsoft szoftver- és szolgáltatáscsomagjának használatára. A csomag része a webes dokumentumkezelő mellett a levelező- és a csoportmunkarendszer is."

A teljes cikk itt olvasható.

Hozzászólások

sajnos. mindent az iskolában kell elkezdeni. a beetetést is.... :(
a szegény iskolák ezt használják mert ez MS meg ingyen. Aztán az életben meg már mást nem nem akarnak, mert nem azt szokták, tanulták meg...

Nem eszik olyan forrón ezt...

Egyrészt a gépparkot nem lehet állandóan vagyonokért upgrade-elni a MS kedvéért. Márpedig a vackaikhoz ez szükséges.

Aztán a mostani turmix miatt komolyan elkezdtek átállni az iskolákban az OpenOffice (LibreOffice)-ra, pár helyen meg már az Ubuntu irányába fordultak be.

Egy ilyen új, űbertutti szarnak a megtanulása (hogy oktatni is tudjad) pedig kb. ugyanakkora meló mint pl. az OpenOffice-ra az átállás.

Szóval sokkal kiegyenlítettebb a pálya mint 1-2 évvel ezelőtt.:-)

Nem szeretem én sem az MS termékeket. Viszont van az a pénz, amiért dolgozok velük.
A hangsúly ezen van: ha az munkaerőpiacon a windowshoz kell érteni, akkor nem tudom, mennyi értelme van Ubuntut oktatni.
Sokkal ésszerűbb lenne, ha látnák a fiatalok ezt is, azt is. És elveket tanulnának (pl. tipográfiai alapismereteket), nem csak ikontologatást egyik vagy másik rendszeren.

Én is nagy orthodox linuxos vagyok, minden nap linuxos pólóban megyek dolgozni, de tisztában kell lenni azzal is, hogy mire van szükség a mindennapi életben / iparban. Én sem viccből C#-ozok, el akarom tartani a családomat. És az elvek nem érdekelnek, egy ideje már nem vagyok szektáriánus.

Fuszenecker_Róbert

Nem flamelni akarok. Munkámból adódóan nagyon sok emberrel találkozom, (x*100) és eddig 1 kezemen megtudom számolni, hogy hánynak volt MAC-je...
Persze lehet, hogy én mozgok rossz körökbe, vagy te mozogsz olyan körökben, ahol mindenkinek az van. Magyarországon nem jellemző a Mac...

Egyáltalán nem versenyképes az ubuntu oktatás. El kéne már felejteni, hogy a linux oktatás azért versenyképes, mert nem terméket tanit. De, sokkal inkább mint az m$. A microsoft esetén windows-t tanulsz, linuxnál tanulhatsz suse-t,ubuntut,fedorat, nagyából 500 elemes a lista. Egy átlag felhasználónak melyik grafikus felüeltet akarod a fejébe nevelni?
Most gondold el, ahogy az otthon windowst használó gizikét megokitod unity-re, majd nekiáll munkát keresni. A 100. windowst használó hely után bekerül a 101. helyre, ahol eléraknak egy opensuse-t KDE4-el. Mind a 101 helyen elvérzik.
Ennek mi értelme van?

Ha már termék, akkor azt kell mondjam a linux már GUI szinten is annyira fregmentált, hogy értelmetlen a kérdés. Azért winen legalább w95-w7 között mindenhol volt sajátgép,ikonok,startmenü,c meghajtó stb... (ezért esélytelen a w8 is.)

Egyébként OSX-el tényleg többre menne, azt legalább célfeladatokra de facto módon szokták is használni. (mondjuk egy újság szerkesztőségben nem meglepő egy MAC látványa a DTP miatt.)
A linuxor is, de azt főleg szervereken szokták vagy nagyon fregmentált helyeken cél feladatokra használni, de ott a képzés úgyis tartalmazza a linux világát, mivel a betöltendő munkához úgy is kell. Egy olyan oktatási rendben ahol átlag usereket képzel hétköznapi munkahelyekre, oda reálisan a windows-office vonalat kell oktatni. Azon már lehet vitázni h. ez m$-office legyen e, vagy openoffice. (Szerintem az utóbbi bőven elég is lenne.)

--

Én szerintem meg pont ezért felesleges betanított munkás jelleggel "számítástechnikát" oktatni. Hogy itt az ikon, ott az Excel, ennek értelme semmi, ha valami konkrét feladata lesz Gizikének, úgysem fogja tudni megoldani kútfőből. Legfeljebb az Excelt elektronikus spirálfüzetnek fogja használni, de még egy képletet sem fog beleírni.
Hallottam olyan "öregasszonyról", aki szépen beírta a számokat egymás alá a táblázatban, majd fogta a számológépét, összeadta, és beírta a végeredményt az aljára...
Akinek meg van valamennyi esze, és fogékony az egészre, elboldogul a KDE-vel és a Win desktoppal is valamennyire.

A tapasztalat a "valamennyire".
Egyik munkaadó sem szeretné kompletten átképezni a felvett munkavállalót. Inkább felvesz egy olyat aki már képben van.
A te példád meg tipikusan jelzi, hogy kell egy win *office fejtágitás, mert az "öregasszony" esetében biztosan nem volt, ez látható.

Tévedés ne essék: ez a rendszer messze nem tökéletes. de lényegesen olcsóbb, és hatékonyabb mint az összes többi eddigi javaslat. És nem is lesz más, amig a munkahelyi PC-k 99.99% wines.
--

értsd jól.
A technika órán sem cél, hogy midnenki műbútor asztalos legyen
dekopir fűrésszel, és a rajzórán sem cél, hogy grafikus legyél.
De szükséges, hogy lásson fűrészt, meg reszelőt, meg tudjon húzni
egy egyenes vonalat. Az szgép oktatás célja sem más, csak annyi h. ha el akar
helyeszkedni, legalább lásson számitógépet, és nyomtatót, lehetőleg egy
egységes tanrendben.
Ennek rohadtul nem felel meg a linux, ahol iskolánként még a komplett GUI is
eltérhet, és olyan platform, amivel a munkahelyek 98%-ban biztosan nem fog
találkozni. Egéyltalán nem hatékony oktatatás az, ahol 1db kocka ember/munkahely
érdekében kitermelsz 1000db szakképzetlen munkaerőt.

--

Mint ahogy itt más is írta, a Win-Office verziók közt mostanában már van akkora GUI különbség, mint egy Win-KDE közt (itt ez a ribbonos izé pl. az Officeban), úgyhogy aki rááll, hogy van egy "Start" feliratú gomb bal alul, az egy Win7-nél is meg van lőve. Épp ezért lenne jó, hogy ha meglát valaki egy kb. mostanában használatos desktopot, egy kis gondolkodással elboldogulhatna vele. Konkrét terméket tanítani egyszerűen ingyenreklám, mint valamelyik razjfilmben a tanulj számolni Pepsivel (vagy valami ilyesmi volt...).
Amúgy meg az iskolában a verseket sem azért tanítják, mert a munkaerőpiacon szükség lenne rá.

Nos több ügyfélnél is komplett irodákat tartunk karban, elég jól látom, h. minden windows verziónál van prüszkölés, de ennyiben kimerül.
A linuxos kezdeményezések pedig (nem csak ilyen okból kifolyólag) teljsen elvéreztek.
Még az linux mint is egy hétig húzta XP-s témával.
Eseti kivételtől eltekintve esélytelen a linux nép OS-ként. És emaig ez igy van,addig nincsen ok az oktatási rész "reformjára"
--

Ezek nem hinném, hogy a desktop kinézete miatt véreztek el, egyszerűen annyi Win-only szoftver van, hogy ezzel nem lehet versenyezni. De attól még, ha a suliban nem csak Win-t lát a gyerek, még nem fog a munkaerőpiacon esélytelenül indulni :)

A "nem csak wint lát", és a kötelező oraszámú oktatás között eléggé komoly a különbség. A gyerek otthon azt használja amin játszik, (konzol vagy wines PC) iskolában meg amit tanitanak neki. Az oktatásnak nem feladata alternativákat tálalnia, neki a NAT alapján vannak feladatai. Azt pedig a munkaerőpiac alapján szokták hangolni. (vagy nem, mert erre is van szép számú példa.)
Egy kötelező orán nem a szorgalmi feladatra hivják fel a figyelmet. Erre van a szakkör, és az otthoni szabad foglalkozás. Mindkét utóbbi esetben megkerülhetetlen a linux, mert az érdeklődő kockulni vágyó tutira találkozni fog vele.
--

"Ennek rohadtul nem felel meg a linux, ahol iskolánként még a komplett GUI is eltérhet.."

Lehet látta a Cannonical is, hogy ez így nem poén és nekiállt a Unity-nak. Ha _nem szakmai_ szemmel nézed meg, nem keresel benne speciálisabb beállításokat, akkor annak aki csak használni akarja szerintem sokkal egyszerűbb mint a Gnome 2-3 / KDE4.

+1

Meg egyébként, szerintem jellemző egy olyan tendencia (nyilván régóta), hogy egyre nagyobb a követelmény az átlag polgárral szemben az egyre bonyolultabb műveletek elvégzésének a képességére. És ez azért, mert az egyre nővő igényeket egyre komplexabb módon tudják / tudjuk csak kielégíteni egyelőre. Van netbank stb, de sok embernek már az SMS fogadás / küldés problémát jelent. Ez is azért, mert ahány telefon, annyiféle megoldás / menü stb. - még egyazon márkán, sőt szérián belül is.

Ez egy természetes evolúciója (sajnos vagy nem) a dolgoknak. Ahogy nő a tér, azt kihasználva szétszóródik és fragmentálódik. Lesz minden, de sok fajta.

Ennek fényében nem érzem problémának egy cégnél egy adott desktop rendszer bevezetését. Aki nem tud asszimilálódni hozzá (márpedig valljuk be 1-2 ikon máshol van meg más színű), azzal más gondok is lehetnek. Vagy a képességei miatt, vagy eleve azért, mert lustaságból / megszokásból lázad, és akkor már más feladatokat is egyre hárítani fog, rosszul fog megoldani a saját, normál kereteket is átlépő kényelem keresése miatt.

Egyelőre az van, hogy egyre bonyolultabb használni a fejlődő technológiát szerintem, legalábbis már az állandó fejlődése miatt is biztosan nehezül, mert aki nem tart lépést, az már nem fogja ismerni a jelenlegi trendet, vagyis megint egy új ismeret fog kelleni egy adott feladat elvégzéséhez. Valszeg majd a droid-ok lesznek a humán interface-ek (remélhetőleg stabil API-val), akiknek majd elég lesz beböfögni hogy mit csináljanak. Viszont ez sem lesz jó, mert amint a kényelmünkre törekszünk hogy már mozdulni vagy gondolkodni se kelljen, azonnal kezd is beszűkülni a mozgásterünk, elkezdünk berozsdásodni, butulni. Tehát visszakanyarodva, lehet mégis jó az állandó kényszer az új megtanulására.

Excel munkalapról kérdezték, hogy lehet abc sorrendbe rakni, a kérdés jó, csak a kivitelezés nem...
A táblában adatok voltak, ami ne "fért bele" egy cellába, azt már a következőbe írták:) Szóval még az oszlopszélességek állítása is luxus kategóriába mehet egyeseknél.

Nálunk ECDL tanfolyamot is végzett ,10-20 éve gèpnèl dolgozó kollégákból van nem egy, aki 100 sort is összead számológépen, 1000 sorban szemmel keresi meg azt,ami érdekli, és van, aki kitölt több munkalapot egyetlen képlet nélkül...
Hiába magyaráztam már el nekik százszor, egyszerûen nem érdekli, oda se figyel. Valakitõl mindig kikunyizzák, hogy csinálják meg az összeadást, sorba rendezést, stb.

Szedjük kétfelé: eligazodás a default desktopon és irodai eszközök használata.

Gizike ismerje meg a GUI-t, ismerje fel az ablakot, a párbeszédablakot, a fájlválasztót, a keretet, a gördítősávot, a menüsávot, a füleket, a gombokat, a checkboxot, a radio buttont, a szövegmezőt, a spinnert, a combo boxot, a címkét, a hivatkozást, a folyamatjelzőt, a menüt, tudja mi a lista, a fa, stb. Ne nevezze meg, ne tudja az angol nevét, mert nem lesz alkalmazásfejlesztő, de legelőször nem Windowst, Linuxot és OS X-et kéne tanulni, hanem felhasználói felületeket és azok alkalmazását, az egész logikáját. A menüsor is egy sémát követ. Érdekes, hogy még a nagyanyám is simán el tud igazodni Linuxon és Windowson is, miután egyszer kihisztizte magát, hogy neki ez új és lehiggadt. Ha még a hülyék is végre tudnak hajtani alapvető műveleteket, akkor bárki, csak nem hisztizni kell, hogy ződ a gomb, nem hupikék. Természetesen nem egy Blendert kell az emberek elé vágni, amit meglátva az emberek 99%-a köpni-nyelni nem tud.
Azt meg nem szabadna átengedni szövegszerkesztésből, aki egy alapvető műveletet nem tud, csak egy adott szerkesztőt tud használni, mert bemagolta, hogy mi hol van. Használja az eszét és ha már az általános iskolájában megtanították olvasni az illetőt, akkor talán alkalmazza ezt a képességét. Az ikonok azért ikonok, hogy utaljanak valamire és kb. mindenhol egyformák. A menü meg nem azért van úgy csoportosítva, ahogy, hogy szopassa az embereket.
Aki meg szakirányba megy, annak nyilván ez nem elég, de ez már más kategória. Az állam meg kurvára válassza a legolcsóbbat hosszú távra (beleértve ebbe a tanárok képzésének a költségeit is és minden járulékosat), ha már annyira kell a pénz, hogy a biztonsági övért is embertelen sarcot szednek, pont, amivel másnak nem lesz baja, viszont könnyű lefülelni és büntetni. Nehogy már a lusta középiskolai tanárok mondják meg, hogy ők nem tanítanak, csak XY-t. A következő tanárgeneráció ne legyen ilyen egysíkú. Ha egyszer megéri riogatni a Microsoftot, hogy váltanak az iskolák, mert sokallja az állam a licencdíjakat, amire a Microsoft majd jól lenyomják az árait, úgy, hogy azt megérje, akkor lépjék meg, nem kell rögtön lepacsizni velük az első ajánlatra. Abban a világban élünk, hogy alkudni kell valamilyen módon.

Szerintem készséget kell tanítani... Az autósiskolában sem Ford-ot, Opel-t stb... tanulsz meg vezetni, hanem VEZETNI tanulsz meg... A különbségeket két kocsi közt meg meg kell szokni. Szerintem ez ilyen egyszerű. Ha valaki ismeri az OOP-t, akkor az relatíve hamar át tud állni egyik nyelvről a másikra.

Jellemzően a középiskolákban a kilencedik (esetleg tizedik) évfolyamban lezavarják az informatika oktatást. Ha abból a feltételezésből indulunk ki, hogy azok, akik már pályakezdőként számítógép előtt ülve irodai munkát végeznek, általában főiskolát vagy egyetemet végeztek, akkor nagyjából kiszámolható, hogy az, aki a 2011/2012-es tanévben tanult informatikát közoktatásban, valamikor 2018-2020 környékén lesz pályakezdő.

Én nem merném kijelenteni, hogy az iskolában jellemzően Windows XP-n és Office 2007-en (vagy akár Office 2003-on) megszerzett tudás egy az egyben használható lesz akkor a munkahelyén. Ráadásul ha azt feltételezzük, hogy ezek az ember huszonéves korukban sem képesek már alkalmazkodni egy kissé másképp működő felülethez, akkor hogyan fogják ezt megtenni mondjuk negyven évesen? Valóban arra számítunk, hogy a 15 évesen megszerzett, megalapozatlan, menüpontok sorrendjének bemagolására épített informatikai tudás ki fog tartani nyugdíjig (a 2012-es évfolyam esetében ez valamikor 2060 körül lesz)?

Szerintem az iskolai oktatásnak nem arra kell fókuszálnia, hogy megpróbáljuk kitalálni, hogy a munkaerőpiacon pontosan mely alkalmazások milyen menüpontjaira lesz szükség, és azokat bemagoltatjuk, hanem stabil alapot kell biztosítani ahhoz, hogy később a munkájához/életéhez szükséges dolgokat el tudja végezni számítógépen.

Az alapvető informatikai ismeretek oktatására pontosan ugyanúgy megfelel az Ubuntu és a LibreOffice, mint a Microsoft Windows és Office. Aki Ubuntun megérti a fájlok és mappák szerepét, és elsajátítja a fájlkezelés alapjait, annak ez Windowson is ismerős lesz. Aki LibreOffice alatt megérti a szövegszerkesztés alapvető eszközeit, vagy a függvények szerepét a táblázatkezelésben, az ezt a tudást később más irodai alkalmazásnál is fel fogja tudni használni. Aki csak az adott heti dolgozatra bemagolja, hogy mikor hova kell klikkelni a Windows XP-ben, annak egy évtizeddel később az akkor aktuális Windows verzióval is gondja lesz. Tehát a dolog nem azon múlik, hogy hasonló funkciókat milyen operációs rendszeren/irodai programcsomagon oktatunk.

Arról viszont nem szabad megfeledkezni, hogy a fent említett szabad szoftvereknek megvan az az óriási előnye, hogy ingyenesen elérhetők mind az intézmények, mind a diákok számára, így jelentős megtakarítást jelenthetnek mind a költségvetés, mind pedig a családok számára (hiszen így otthon is ingyenes, legális szoftvereken tud gyakorolni a dolgozatra a diák).

Tényleg én vagyok az egyetlen ember, aki szerint ebben a hozzászólásban két hatalmas tárgyi tévedés van?

Egyrészt az MS szoftverek erőforrásigénye általánosságban valóban nagy, azonban ezek böngészőből futó felhő alapú cuccok, így az erőforrásigény jóval kisebb és tartósan kisebb lesz, mint az asztali verzió esetén. (Persze nem nagyon kicsi a Javascript hegyek miatt).

Másrészt ez a cucc az 100%-os másolata próbál lenni az aktuális desktop verziójú Offfice programoknak böngészőben, mert pontosan az az üzleti célja a Microsoftnak, hogy semmi újat ne kelljen hozzá tanulni és ezzel zökkenőmentes legyen az átállás.

Szóval a két felhozott érvből pont egyik sem érvényes erre a konkrét esetre. Tényleg tegyünk már meg annyit könyörgöm, hogy fikázás előtt meggyőződünk arról, hogy miről beszélünk.

oh, elérték a google docs árait? :)

A fiatalokat ma egyértelműen a gyári munkások betanításához hasonlóan okítják az iskolákban. Az pedig még akkor sem ad piacképes tudást, ha éppen a Windows és az MSOffice van a csúcson. Nézzük meg például egy Office 2003 és 2007 közötti különbséget! A korábban megszerzett tudás már semmit nem ér, az újonnan megszerzettet pedig nem tudja olyan helyeken használni, ahol még mindig a korábbi verziót használják.

Ebből kifolyólag Linux alapú és egyéb nyílt forráskódú szoftvereket pontosan annyi értelme van tanulni, mint Windowst. A Microsoft sem lesz mindig, hogy majomneveldéket kenyerezzen le, főleg most, hogy a konkurencia egyre erősebb. Az általános és középiskolásoknak pedig ne piacképes tudást próbáljanak már átadni, hanem egy képességet, amivel bármit el tudnak sajátítani nagyon rövid időn belül.

Ezt pedig nem lehet elérni egyetlen irodai csomag erőltetésével. Több alternatívát kellene komolyabban szemügyre venniük, hogy lássák az általános trendeket, amikkel majd ők maguk is fejlődhetnek. Viszont míg az informatikaóra sok helyen a "netezhettek" szóval kezdődik, addig hiába minden.

androbit.org - Informatikai portál és könyvtár

Az általános iskoláknak szerintem az informatikai oktatás (így) majdnem felesleges. (Mondom ezt úgy, hogy én magam is tanár vagyok többek között) Kb azt gyakorolják, amit 5-10 perc alatt megtanulnak maguktól. A leg komolyabb dolog amit láttam az amolyan nagyon gyenge titkárnői képzés, hogy doc-ot kellet készíteni, beillesztett képpel, dőltbetű...... Egy általános iskolásnak nem is kell versenyképes tudás szerintem. Informatika oktatásban sokkal sokkal többet kellene adni a biztonságról, de ez már inkább amolyan pszichológiai dolog. MIndenki meg tud tanulni egy olyat, hogy dupla klikk oszt megy valami, de hogy a neten ennek mien következménye van..... Na ez az amiben a gyerekek nagyon sebezhetőek. Egy Ctrl+C,V-t, és "dupla klikket" rendszerfüggetlenül tudak használni. Nem akarok most autós hasonlatot írni, de volna egy a mai informatika oktatásról, a véleményem.

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

Szoktassuk rá a gyerekeket minél fiatalabb korban, hogy nincs más szoftver, csak Microsftos!

Emlékszem még gimis koromból, hogy a sulinet mindig is szinte követhetetlen sebességgel repesztett. Főleg ha rászabadult egyszerre egy egész osztályterem. Ez mennyire lesz használható?

tudja valaki akkor most 2013 tól I/O tisztaszoftver, vagy mint idén kb. lesz valami:)

Nálunk biztos nem lesz bevezetve, mivel még a sima böngészés is nagyon lassan megy. Gyorsabb netet jogi okok miatt nem lehet kivitelezni.

---== ::: M 0 R p h 3 U 5 ::: ==---
http://kockablog.eu/