Digitális Konzultáció: az infokommunikációs államtitkárság várja az Open-guruk véleményét is

Címkék

Három héttel ezelőtt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Infokommunikációs államtitkársága Digitális Konzultációt hirdetett annak érdekében, hogy a formálódó infokommunikációs kormányzati stratégiát, a Digitális Magyarország vitairatot a szakmai és a civil érintettek is véleményezhessék; hogy javaslataik, ötleteik és meglátásaik beépülhessenek a végleges stratégiába.

Eddig több száz javaslat érkezett a szakma minden szegmenséből, és úgy gondoltuk, a hup.hu olvasóit - mint a legnagyobb hazai open source-közösség tagjait - is meghívjuk ebbe a közös stratégiaformálásba: azaz azt kérnénk mindenkitől, akit kicsit is érdekel a jövő Magyarországa, illetve a maga tudásával részt venne jövő formálásában, az vegyen részt a Digitális Konzultációban és ossza meg a kormányzattal, hogyan lehet Magyarország modern ország az Open-technológiák térnyerésével.

2010. november 30-ig mindenki elmondhatja véleményét, ötleteit, javaslatait a Digitális Magyarország vitairatához kapcsolódóan.

A legjobb ötletek természetesen beépülnek a kormányzat cselekvési tervébe.

A Digitális Magyarország vitairata ezen a címen érhető el: http://nfm.gov.hu/data/cms2085344/digitalis_magyarorszag_program_vitair…

A javaslatokat november 30-ig az iktstrategia@nfm.gov.hu címre várja a stratégiaalkotó stáb.

Hozzászólások

Létre kell hozni a nemzeti együttműködés hálózatát , saját Turul népe linux disztribúció segítségével.

Felesleges Új disztró! Sokkal fontosabb lenne a meglévő M$ alapokra írt spec. feladatokra szánt szoftverek több elterjedt disztribúcióra való átírása. A forrás elérhetővé tételével pedig le lehessen fordítani bármely egyéb rendszerre! No itt van a kutya elásva valahol. Ezzel lehetne jó pár programozói munkahelyet létrehozni. Ill. a támogatói háttér megteremtése szintén sok munkahely létrehozását eredményezhetné. Oktatás, support emberek, felhasználók, stb.
c

Talán nem kellett volna ilyen erősen fogalmaznom, de a hócipőm van tele azzal
hogy ha bárhol felmerül politikai téma akkor egyből átváltozik utáljuk Orbánt topikká. Mér' nem lehet egyszerűen a témaindító írás témájánál maradni?
Ezt a hetihetes+nepszava hangulatot ne hintsük már el egy alapvetően nem politikai fórumon szerintem.

Másrészt meg ez az első és egyetlen kormány amely nem az IMF akaratát közvetiti hanem végre azokkal konzultál akikröl dönt sztem ezt becsülni kéne bennük.

Bodri | 2010. november 18., csütörtök - 22:25
Bodri | 2010. november 18., csütörtök - 22:23

Miért kell ilyen irónikus, alja módon "politizálgató" szemetet ideírnod? A kormány kezdeményezése egész jónak tűnik, egy remek lehetőség. Kíméld meg a hup.hu-t ballib lelked frusztrált háborgásainak kifejezésétől. Ott van erre a nol.hu.

Hogy lett 21 órából 22 ?

Mert már nem hiszek a mesékben ? Nem adok ahhoz ötleteket, hogy mit csináljanak meg, adjanak el és lízingeljék vissza tízszeres áron. Sok minden vezérli a politikusokat, de az ésszerűség és szakmaiasság nincs köztük. Nem én találtam fel a demagóg populista politizálást. Miért akarod nekem megmondani ilyen nick-kel, hogy ki, mikor és hol fejtheti ki a véleményét, illetve kifejtheti-e egyáltalán ? Ez közelebb van az alja politizáláshoz. Ballib lélek mi ? Tudod egyáltalán miről beszélsz ? Ne minősítgess légyszíves, én jobb hazafinak tartom azt aki itt elve mindig az ország érdekeit szem előtt tartva rendesen dolgozik, fizet adót, ápolja a kultúrát, védi az ország érdekeit és akár munkáján keresztül öregbíti az ország hírnevét, mint aki csak gyűlölködik és hangoskodik. Frusztrált az tényleg vagyok miután látom ezt az agyatlan kapkodást és ötletelést, miután ennél még én is komolyabb terveket és felkészültséget vártam. Idő lett volna rá. Csupán ez késztetett a hozzászólásra, de amúgy tényleg felesleges az ilyen comment, a jövőben igérem kerülni fogom.

Miért feltételezed, hogy nem tehet bárki javaslatot?

Az meg, hogy agyadra ment valami azon nem lehet segíteni, a politikai hovatartozásod, véleményed senkit sem érdekel és ez itt még irreleváns is.

Egyébként az én véleményem az, hogy felesleges az itteni közösség felé ilyen kezdeményezésekkel fordulni, mintha gyöngyöt szórnánk a disznók elé.

Azon agyalok, hogy a magasabb végzettségű munkanélkülieknek lehetne digitális távmunkás közmunkaprogramot csinálni, olyan célok elérésére, amit az eu esetleg támogat. Adatbázis építés, adatbázis takarítás, stb. Kataszeri nyilvántartások, bírósági adathalmazok retrográd feldolgozása, rendberakása, könyvtári adatbázisok építése.

Az IT stratégia része kell legyen az is, hogy engem sok-sok pénzzel támogasson az állam. Cserébe megígérem hogy minden héten egyszer kattintok az orban.hu -ra (ha én nem, akkor majd egy robot. ;) ).

Gondolom valami ilyesmi már része is a stratégiának, csak elírták a nevemet... :D

---
"A megoldásra kell koncentrálni nem a problémára."

Az eddigi hozzászólásokat elnézve mondom, hogy jó lenne ezt nem szét offolni és főleg nem direkt pártpolitikát belevinni.
Ha van minimális esély arra, hogy meghallgassanak bennünket, akkor most itt az idő, hogy elmondjuk a véleményünket.
Nem tudom hogy történik a beérkezett vélemények feldolgozása. Ha kapnak néhány ezer vagy akár néhány tízezer emailt, nem biztos, hogy abból kihámoznak valamit.
Arra gondolta, hogy a szervezett közösség (valamelyik) összegyűjthetné a javaslatokat és egy egységes dokumentumként eljuttathatná a hivatalhoz.
Ígérem, hogy a hétvégén leírom, hogy én hogy látom a dolgot és valamilyen formában közzéteszem. (Talán itt a HUP-os blogomban.) Amihez majd várom a kritikai hozzászólásokat.
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba és kész!

Ígérem, hogy a hétvégén leírom, hogy én hogy látom a dolgot és valamilyen formában közzéteszem. (Talán itt a HUP-os blogomban.) Amihez majd várom a kritikai hozzászólásokat.

Ha így lesz, akkor szívesen hozzájárulnék saját gondolataimmal. Pl szeretném a finn OOo migráció megvalósítását, mint zárt->open migráció projekt modellt az illetékesek figyelmébe ajánlani.
Csaba

+1. Gratulalok az eddigi hozzaszolasokhoz. Ahelyett, hogy erdemben kihasznalnak a lehetoseget csak a frocsoges megy. Ha meg nem lesz belole semmi mert eddig jutott a kommuniti, akkor jogosan fogjak szettarni a kezuket, h "mi megprobaltuk". Mondjuk ez megint jo alap lesz egy ujabb kiados hisztihez. :)

---
pontscho / fresh!mindworkz

Engem ket okbol huzott fel, egyreszt megint csak a szaja jar a kommunitinek es csak hisztizni tud mikor lehetoseget kaptak arra, h konstruktivan hozzaszoljanak. Eddig az volt a baj, h nincs ra lehetoseg... azt mar meg sem emlitem, h a vita indito doksi egesz pofas.

Masreszt az eddig vilagosan latszik, h a vastagboros huzasok mellett ami miatt boven megerdemlik a f@szkorbacsot ezen a teren probalnak valamit tenni. Ami kaosz van a haza informatikai strukturaban... az kesz, csodalom, h ennyi ido alatt egyaltalan azt sikerult felmerni, h mi lenne a kovetendo irany es mikepp kellene atszervezni a dolgokat. Legalabb ugy csinalnak, mint akik szeretnenek rendet tenni. Nagyon kivancsian varom, h mi lesz a vege.

---
pontscho / fresh!mindworkz

szerintem közösségileg felkérhetnénk trey-t, hogy teljes lelki nyugalommal súlyozza mennyire sarkalatos témáról szól egy-egy topic, és abba mennyire férnek bele a trollok.
Mert a demokrácia, és a szólás szabadság szép dolog, és tiszteletben is kell tartani amig az másoknak nem árt.
Ellenben a vitairatban foglaltak alapvetően fogja meghatározni az ország digitális jövőjét, és az összeállitásán/megvitatásán/"fejlesztésén" az itt trollkodóknál sokkalta okosabb szakemberek izzadnak vért, pusztán azért mert érzik a dolog fontosságát.
Tehát pont ez a témakör az,ahol trey nyugodtan korlátozhatná eme jogok gyakorlását, a köz érdekében.
(magyarul az igazán fontos témákban egyszerűen törölje az ilyen hozzászólásokat....)

--
A linux felhasználóbarát. mindössze megválogatja a barátait...

:) No akkor mégis csak jól gondolom milyen problémák vannak egyes speciális programokkal. Valahol ott van elásva a dolog, de rendesen, hogy a különféle szoftverfejlesztésekre kötött szerződésekből valahogy ki szokott maradni a zárt forrású szoftver forráskódjának legalább a letétbe helyezésére irányuló szándék is. Az eredeti szerzők meg lehet, hogy már nem elérhetőek, vagy nem tudják, akarják kiadni a forrást. Az is előfordulhat, hogy olyan árat kérnének az egyes szoftverek forráskódjáért, hogy nem tudja, akarja a megrendelő kifizetni. Eleve sok olyan szerződés születhetett ahol csak a felhasználói szint került a szerződés előkészítésébe belevonva, informatikus pedig kimaradt. Így előfordulhatott olyan eset, hogy a tesztelésre átadott szoftverre 15 napos határidőt szabtak úgy, hogy az alapadatok sem kerültek felvitelre, azaz kimaradt a szerződésből az adatbázis migráció. Sokba került volna! :( Az így tesztelt szoftver vajon hol lehet már? (a vállalkozó elvégezte a munkát, ki lett fizetve, mert a szerzdést teljesítette, de a szoftver már nem került bevezetésre annak használhatatlansága miatt. Persze a további supportjáról, fejlesztéséről már nem szólt a szerződés))
No az ilyen szerződéseket kellene elkerülni, de nagyon! Kötelezően delegálni kellene informatikus szakértőt a megrendelő részéről is!
c

covek, helytálló a meglátásod, most készült egy Adatvagyon tv., ami egyrészt visszaszedi az állami adatbázisokat a magáncégek fennhatósága alól, ezen túl csak az állam kezelhet/tárolhat pl. személyes adatokat, másrészt megteremti annak törvényi feltételeit, hogy a forráskód (ha már állami pénzből fejlesztették), akkor nem egy privát cég játékszere marad, hanem az állam abban tulajdonjogot szerez. Eddig ez sem így volt.

A legelső (6.) hsz-al kapcsolatban igazad van abban, hogy a szoftverfejlesztés és support itthon teremtene munkahelyeket, jó fizetést, perspektívát és nem utolsó sorban adóforintokat; a hazai szoftvergazdaság élénkítése kapcsán ez több esetben is fölmerült, én ezért is vagyok híve az open-megoldások terjesztésének.

Bizonyára ismered már ezeket, és tudod, hogy született már néhány tanulmány "a szabad és nyílt szoftverek a közigazgatásban/államigazgatásban" témában:
Néhány link amit hirtelen találtam:
A Linux operációs rendszer kormányzati felhasználásának lehet ségei, nemzetközi tapasztalatok elemzése 2002
A nyílt forráskódú szoftverek közigazgatási alkalmazhatóságának... 2009
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba és kész!

Az LME is éveken át dolgozott együtt valamilyen kormányszervvel hasonló témában IDA projekt néven. Az archivumukban ezt találtam. De úgy tudom volt IDA2 is. Talán az LME-sek tudnak segíteni, hogy ahhoz is hozzáférj, de lehet, hogy nálatok is van belőle anyag.
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba és kész!

Érdekes sem az SzSzI, sem a Mithrandir (Az ODFA igen) nem kapott meghívást a konzultációra, pedig az anyag hozzánk köthető. Még az ODFA által ebbe készített anyag rendbetétele is. Az anyag _nem Baja-nak, hanem Magyaroszágnak_ készült. Az IDA2 relevánsabb részei is szerepelnek a mellékletében.

--
A gondolat még szabad ...

Poliverzum! Alkoss! Várják!

--
"ktorrent utan az utorrent volt [...] beallithatatlan"
...

Mindenki hallott már "Microsoft vagy azzal egyenértékű" közbeszerzési kiírásról. Szerintem minden költségvetésből finanszírozott programot multiplatformosra kellene fejleszteni (kötelezően), így később egy esetleges Microsoft->Linux (vagy bármi más) váltás sokkal könnyebben és olcsóbban megvalósítható lenne, vagy ha a váltás nem is valósul meg, remek tárgyalási alapot szolgáltathat a licencdíjak kialkudásánál.

--
http://blog.htmm.hu/

Igen, igazad van, csak nem ez a probléma gyökere.
A probléma az, hogy a beszerzések "beszállitó központúak", és nem "megrendelő központú."
Tehát ha egy önkormányzat akar egy sw-t, és arra kiir egy tendert, akkor a beszállitó letesz az asztalra egy sw-t, ami egy bizonyos funkcionalitással bir, függetlenül attól, hogy a megrendelőnek abból mire/mennyire van szüksége.
Ebből éles viták vannak a bizottságokban, ugyanis ha kötelezően megrendelő specifikus lenne a dolog, akkor egy kereskedelmi irodai programcsomag nem is indulhat, és ez egyúttal jelenti azt, hogy megkezdtél egy átállást.
Ez országos szinten gázos, és a legkisebb gondod az, hogy egyik gép régi officeXP, de a másik már esetleg OOo, mert az új szabályozás szellemében vették.
A nagyobbik gond pl: egy okmányiroda, ahol az egyikben a kocsid adatát X szoftverrel kérik le, a másik adatbázist meg már y szoftverrel próbálják elérni. Ugyanis azok külső fejlesztők/beszállitók termékei, és ha nem egyezményesen szabod meg a külsőt, és feltételeket, akkor nem szállit/nem azt szállit ami kell/kompatibilis az előző verziókkal.

Van olyan SW az államigazgatásban, amit egyetlen gyártó szállit (nem m$, hanem vmi hülye nevű cég) ugyanis annó elnyerték a beszállitás jogát, a többiek meg leálltak emiatt erről a fejlesztésről. Magyarul nem tudod neki azt mondani, hogy ha nem azt csinálod amit kérünk, akkor mástól rendeljük meg, mert az ország ezt használja, és csak ő késziti el!

--
A linux felhasználóbarát. mindössze megválogatja a barátait...

Egyfelé gondolkodunk...
Most nem az "X" és "Y" programok beszállítójára gondolok, hanem az általános szoftverkörnyezetre. Ha most váltani akarnának, akkor nem tudnak, mert X és Y csak a meglévő Windowson fut, annyi pénz meg nincs, hogy újraírják őket. Ha viszont kikötik, hogy multiplatforomos legyen, akkor ez a probléma nem is fog (olyan mértékben) jelentkezni.

Arra már gondolni sem merek, hogy az összes állami pénzen fejlesztett szoftver tulajdonjoga (forrásokkal, mindenel) legyen az államé -az meg esetleg tegye nyílt forrásúvá-, de ha már közpénzből fejlesztik hadd legyen valóban a közé. Sőt, azt is el tudnám fogadni, hogy a közigazgatási szoftverek fejlesztése házon belül történjen.

--
http://blog.htmm.hu/

Hülye kérdés jön:

Körülírható-e könnyen az MS-Office és az OO (v. Libre Office) esetén mindegyik által írt-olvasott teljesen kompatibilis fájlformátum?

Pl, hogy ha MS-Office-ból 200x-es DOC-ba mentünk és nem használunk makrókat, akkor az OO azt ugyanúgy jeleníti meg (elfogadható tűréssel) vagy hogy OO-ból az ilyen-olyan verziójú mentést az elterjedt MS-Office-ok jól olvassák be.

Bár a szívem az opensource megoldásoké, de nem reális hirtelen mindent leváltani, ezért érdekel, hogy van-e olyan közös nyelv, a sok fájlformátum egy részhalmaza, melyekkel ezek napi szinten megbízhatóan tudnának együtt létezni, és amit Gizike is megért.

[Tudom, tudom, még ugyanaz az office rendszer 2 verziója sem tökéletesen kompatibilis...]

Megoltalmazom finomabban, mert...

A kedves ionfarációs államtitkárság emelje fel a hátsóját, ballagjon oda a hengerkéses irattartóhoz, és vakarja elő a 10 + éve folyamatosan, kérve v. kéretlenül küldözgetett javaslatokat, és ne egy üres papírt rakjon le megint elém.

mi? hogy az egy másik kormány volt?
na az a pártpolitika.

Minden korábbi stratégiai javaslatot fölhasználunk; talán az ODFA-nak volt egy nagyon jó, a MEH-EKK részére 2009-ben készült tanulmánya arról, hogyan használhatók az open-megoldások az állami szférában.

Nem néztük, hogy 2009-es és még Bajának készült, hanem használjuk a megállapításait.

Akkor gondolom megvan az államreform bizottság által 2007-ben letett, de akkor elbukott rendelettervezet is, ami kőbe véste volna, hogy állambácsi közpénzből saját használatra csak nyílt szabványokat beszélő szabad szoftvert fejlesztet?

Viszont akkor minek itt ötletelni (eleve, *itt* ötletelni... inkább a nyissz.hu-s társaságot kérdezgessétek, ha már), ott a papír, tessék aláíratni, haladjunk :).

"Forbidden
You don't have permission to access /~kelemeng/2007_Korm_rendelet_tervezet.odt on this server."
Kérlek javítsd.
Különben a könyvtár listázható és más fájlt le lehet tölteni. pl: OOo-hejes.txt
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba és kész!

Talan nem kene sok helyen megkovetelni, hogy egy-egy szofvert csak akkor hasznalhassanak a felhasznalok, ha azt valami kormanykozli ceg sok-sok penzert lepecseteli.

Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.

Én az oktatás oldaláról is beszállnék: Nem lenne hátrányos, ha az oktatásban nem csak egyféle ismeretet kellene oktatni, számon kérni. Az érettségi feladatok legyenek eszközfüggetlenek például. De a digitális oktatási anyagok szintén lehetnének eszközfüggetlenek (ezt talán el lehetne érni némi támogatás felajánlásával), esetleg nyílt forráskódúak.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Ha már oktatás: az általános iskolai informatika tanárok képzésével kellene kezdeni a változást!
Ha ők nem kapnak megfelelő képzést akkor azt hiszem nincs is esély az új nemzedék megfelelő felkészítésére. Ismerek olyan szakközépiskolás informatikus szakra járó hallgatót aki nem tudta, hogy mi az az operációs rendszernek nevezett valami amit Linux-nak hívnak. :(
Ez az ami szomorú sajnos.
c

Ha már itt tartunk, nem csak a tanárokon múlik tudtommal.

- Néhány helyen egyszerűen valamely vezetői szinten kijelentik, hogy egységes szoftverkörnyezetet kell használni, mégpedig mindenütt windowst. Hiába van ott az igen jó fejű képzett unix tudással rendelkező oktató.
- Másutt az alapítványi pénzen - méregdrágán - vesznek egy "interaktív tábla" nevű ... izé ... projektorszerű vacakot, mert az kell. Az interaktív tábla spéci szoftverrel működik, amit meg nem tudtak már megvenni, mert nem fért bele a költségvetésbe... A windows bedrótozva, jó drágán. A cucc ott áll legalább egy évig kihasználatlanul, linux-szal ki sem próbálják.
- Ugyanitt a tanárnak pedig nincs tanári gépe, ezért nem tud élőben bemutatni. Nem tudja a nebulók gépének képernyőjét bármikor átvenni, azok pedig tanulás helyett info órán "fészbukoznak".

Más:
- Ha állásra jelentkezel, csak word formátumú cv-t fogadnak el, pdf-et, rtf-et pl el sem olvassák, mintha meg sem kapták volna. (Megkérdezném pontosan mi is az az ms word formátum?)
- Egyes, nem kis céges környezetekben elterjed az ms outlook. Innentől kezdve már csak egy lépés, hogy a júzerek kiköveteljék az msexcséndzs szervert, mert az jó. Aztán ez terjed mint a tűz. De szükség van erre? Erre a kérdésre véleményem szerint valójában senki sem adta meg még a választ, igazából a kérdést sem tették fel.

Sosem azt határozzák meg, mi a valódi követelmény egy leendő rendszerrel szemben, hanem a rendszer nevét. Ez hiba, nagy hiba. Nem tudom le lehet-e küzdeni, mert egy másik rendszer bevezetése komoly oktatási vonzattal állna elő, ami pénz idő és tanulás. Ha ez nincs, eleve elbukott, mert nem fogják tudni használni. Van aki nem is akarja, X éve megtanulta valahol a régit és nem akar újat tanulni. Jó neki úgy ahogy van, nem akar megdolgozni másik rendszerért, tehát hiába az oktatás is ilyenkor.

Interaktív tábla... Van iskola, ahol beszerezték, de a megfelelő szoftver hiányzik, úgyhogy sima táblaként használják. Alkoholos filccel törlik és egy spricniből alkohollal tisztítják. Az iskolában elég lenne egy szűrő, ami bizonyos oldalakat nem enged. De még ehhez is lusták a legtöbb helyen, sőt, a hozzáértés is súlyos hiánycikk. Linuxhoz legtöbbször hozzá sem nyúlnak, félnek tőle, félnek, hogy kiderül: fingjuk sincs az egészhez. Általános iskolában sokszor a gyerek többet tud a tanárnál, pedig előbbi is a faszbúk/napiszar/csé szentháromságon belül marad... Ilyenek kerülnek aztán fel középiskolába, ahol szerencsétlen tanár esetleg megpróbálná tanítani őket, de az egészet előlről kellene kezdeniük. Sajnos a tanulói értékrend is annyira torz, hogy az iskolai gépeket állandóan karban kell tartani, mind fizikai, mind szoftveres értelemben. A nem informatikaórai felszerelés (projektor, vászon, stb) vagy csak rendkívül nehezen hozzáférhető, vagy használhatatlan. Így viszont hiába vannak szemléltető szoftverek, ha nincs lehetőség a használatukra. Utóbbiak sajnos nem illeszkednek az iskola tanításba, Vagy túl sokat akarnak elmondni, vagy szinte semmiről nem szólnak. Ráadásul használatuk, pedagógiai értékük is eléggé vegyes minősítésű, valamint jellemzően be vannak szorulva a windows valagába.
A cégeket nem, legfeljebb az állami cégeket lehet a nyílt forrás felé rendeleti úton terelni. A többinek legfeljebb az jelentene kényszert, ha az állam nyílt forrású formátumokat követelne minden irányból (adóbevallástól a közbeszerzésig).
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Az oktatásban (az általánostól az egyetemig) használt ismeretanyagot tartalmazó tankönyveket, jegyzeteket jó lenne elektronikus formában (pl. pdf, epub) kiadni, elérhetővé tenni (pl. a MEK egy szekciójában).

Az állami oktatási intézmények megrendelésére vagy állami/EU-s forrásból készült tankönyveknél ez akár azok ingyenes elektronikus elérhetőségét is jelenthetné. Lehetőleg úgy hogy a megrendelés szerint a szerzők honorálását követően, az elektronikus példány publikus megjelentetését a különböző kiadói/nyomdai vagy egyéb intézményi érdekek ne gátolhassák meg.

Az ilyen tankönyvek letöltését lehetővé tévő portálokon az adott anyaghoz kapcsolódó visszajelzéseket/értékeléseket is lehetne gyűjteni.
--
Légy derűs, tégy mindent örömmel

Szerintem a tankönyv elérése lényeges, mivel az célzottan valamilyen ismeret megfelelő (akár szakmunkás akár mérnöki) szintű elsajátításához készült. Ha ezek nyilvánosan elérhetők akit valamilyen téma érdekel akár végzettség megszerzése miatt, akár csak hobbiból az könnyebben szerezheti meg a tudást.

És ha a használóktól (diákok, tanárok) kapott visszajelzések alapján ki lehet választani hogy melyik tankönyvet érdemes választani az a diáknak és tanárnak is időt, energiát takaríthat meg.
--
Légy derűs, tégy mindent örömmel!

A tankönyvekkel van egy aprócska bibi: Ha nagyon szar, akkor hamar kiderül. Ha csak simán szar, az lehet, hogy csak évek múlva. Ha jó, akkor az biztosan csak évek múlva. Nézzük, milyen lehetőségeink vannak így tankönyvek írására:

  • Csinálja ingyen, majd aki használja, az adományoz neki. A szülő biztosan nem fog, párat leszámítva, ami kb. édeskevés jelen esetben. Az iskola szintén nem fog, mert talán 2-3 kivételével mindegyik forráshiányos. Tehát csak néhány elvetemült fog tankönyvet írni, valamint az önjelölt wmikik.
  • Rálőcsöljük a fizetési kötelezettséget valamelyikre. Következmények: Az iskola vagy elintézi valamilyen kerülő módszerrel (l.: torrent), vagy saját "belső" tankönyvet használ. Megint nem lesz fizetség -> jönnek a wmikik.
  • Az állam megfinanszírozza. Ezt a költséget honnan, hogyan állítja elő? Mi alapján?

Egyébként szerintem sem lenne hátrányos a nyílt tankönyv, de sajnos nem látom, hogyan lehetne kiszűrni a valóban jókat.
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Jelenleg a tankönyveket meg kell vásárolni, tulajdonképpen ez a finanszírozás. Aki tanuló ingyen tankönyvre jogosult, ahelyett a fenntartó, illetve közvetve az iskola fizeti. Ha pont itt válik ingyenessé, akkor honnan lesz a finanszírozás?
--
Fight / For The Freedom / Fighting With Steel

Jelenleg a többség (mint pl. te) tájékozatlan a kérdésben és mások hozzászólásait sem olvassa el. Pl. azokat sem, amiben én már emlegettem, hogy van eu-s forrás, arra épülő program, a hefop-on belül, amiben ezt évek óta csinálják. Ha eddig meg tudták csinálni, ezután is meg lehet.

Arról van valamilyen összefoglaló, hogy az állami feladatok ellátásához milyen szoftverek (általános vagy bizonyos célra fejlesztett) kellenek?

Nem azért a két fillérért, de elolvasva az eddig hozzászólásokat az nem világos, ezt miért nem a fent jelzett mail-címre juttatjátok el... Tisztelet annak, aki megtette, de ahelyett, hogy csak fikázunk, tán élni kellene a lehetőséggel. Lehet, hogy nem veszik majd figyelembe, de mi van ha mégis? Én megírtam gondolataimat, elküldtem. Nem biztos, hogy pont erre számítottak, de az is lehet, hogy elgondolkodnak rajta.

Időnként csak szócséplés megy a HUP-on, érdemi munka egyre kevésbé. Szájkaratéból megélni nem fogunk.
Nem ártana kicsit átgondolni, trey miért is gyomlálja az új szabályok szerint a hírek comment-jeit. Lassan kezdem megérteni ez irányú döntését, s igen, igaza van... (s most lehet dobálni a sarat rám, vállalom a véleményem)

Örömmel látnám a LAMP elterjedését a kormányzatban intranetes<->internetes felhasználásban.

Indoklás:
- rengeteg jól képzett hazai szakember
- könnyű átjárhatóság
- nyílt szabványok
- alacsony bekerülési költség
- klienstől független migráció
- legtöbb jelenlegi dokumentum(sablon) igazából egy űrlap, ami weben keresztül gyorsíthatóbb és szükségtelenné tesz rengeteg fájlszervert
- kisebb adatvesztési lehetőség
- vírusmentes környezet

etc... (folytassa aki tudja)

Olvasgatom ezt a kis szöveget, a bullshit bingón kb. a 3. oldalnál nyertem volna...
Ahhoz, hogy valami előrelépés történjen, alapvetően három dolgot kellene megvalósítani:
1. elzavarni a területről az összes politikust. Annak fényében, hogy ki tudja meddig lesz távközlési különadó, ez az egész történet csak fotonok földművelő szemébe juttatása.
2. elzavarni a területről mindenkit, politikust, tanácsadót, lobbistát, akik valahogy mindig úgy csűrik-csavarják a dolgokat, hogy 1-2 nagy szolgáltató járjon jól és mindenki más rosszul. valahogy mindig a tegnaptáv jár jól és a kicsik szopnak, mint a torkosborz
3. szerintem tojni kéne nagyívben arra, hogy mit akar az eu. azt kellene megkérdezni, hogy mire van szüksége az embereknek. Digitális átállás? A vidéki emberek jelentős része örül, ha este még enni ad az állatoknak és megy aludni... Nem digitális átállás kell ide annak minden nyűgjével, hanem az, hogy végre szóbaálljanak velük.

Persze nem ártana egy rendes hatóság sem, ami valóban elvégzi a munkáját, nem pedig ökörségeket csinál. Példa: a nemzeti hírközlési hatóság szerint az előfizetői létszámnak az a megfelelő közlése, ha minden hónapra beírom a megfelelő rubrikában, hogy volt januárban 1000 ügyfelem, februárban 1020, márciusban 1040, az év vége rubrikába pedig ezen számok összege kerül. Igen, az nhh szerint a havi adatok szummája teszi ki az előfizetői létszámot, vagyis az éves adatom 12 ezer fölötti szám. Arról már ne is beszéljünk, hogy nem ez az egyetlen marhaság az nhh dolgaiban. Kíváncsi leszek, az nmhh jobb lesz-e vagy sem (nem lesz).

Azt is be kellene végre látni a t. törvényhozóknak, hogy jelenleg az országban nagyon sok kis szolgáltató működik úgy, hogy őket szivatja mindenki. az áramszolgáltatótól kezdve az nhh-ig a gerinchálózati szolgáltatókon át a műsorgyártókig. Ha versenyt akarnak, akkor kezdjenek azzal valamit, hogy ne a matáv meg az invitel legyen mindig nyerő helyzetben olyan kis szolgáltatókkal szemben, akik helyileg munkát adnak az embereknek és az ügyféltámogatásuk sem annyi, hogy vivaldit lehet hallgatni egy telefonszámon, hanem ha gond van, emberrel beszélhet, aki ki is megy személyesen. Ha továbbra is az a lobbisták eredménye, hogy a matáv meg a többi inkumbens nyer mindenben, akkor itt a versenynek hamarosan lőni fognak egy pukkantósat.

Nem évekre szóló ikt stratégia kell ide, hanem valami, hogy a szolgáltatók megérjék a 2011. január 31-et.

Az már csak apró technikai megjegyzés, hogy legalább egy mondaton belül ne keverjék már a pénzeket... Ha a mondat első felében dollárban van a csentó, akkor a második felében ne legyen már euróban.

Nagyon is kivételezett helyzetben van az a bizonyos szolgáltató. Biztos nemcsak nekem van vele bajom:
http://hup.hu/node/84016
Ez ellen csak úgy lehet tenni ha a megfelelő csatornákon jelezzük a problémákat.

Errefelé évekig még annak sem kötötték be az internetet aki szerette volna. Ugyanis a fent említett szolgáltató nem fejlesztett. Más meg nem volt.

Tegnap volt a t-isztelt cég az MR1-en a 13:00-kor kezdődő kabaréban. A lényeg benne volt. Sajnos jobban belegondolva egyáltalán nem volt annyira vicces.

A dolgok úgy szoktak sajnos működni, hogy az első 1-2 legnagyobb cég felsővezetői csereberélődnek az illetékes hatóságok, a cégek meg a minisztériumok között. Így történhet meg az, hogy egy matávos (akkor még tényleg matávnak hívták) elég nagy ember később inviteles igen nagy ember lesz, majd ezek után miniszteri tanácsadóként minisztériumi dolgozó lesz. De láttunk már olyat, hogy postai főemberből államtitkár lesz (ez azért focizik itt, mert akkor még a postánál volt a telefon).

Vagy minisztériumi elég magas ember lesz posta igazgatótanácsi tag..

Szerinted kinek fogják jobban meghallani a hangját: neked, egyszeri usernek vagy egy olyan cég főnökének, aki esetleg menekülési útvonalat is biztosít, mikor a miniszteriális állásod megszűnik?

még nem olvastad el teljesen szerintem:)

"Nyilvántartások konszolidációja

Az egymással jelentős átfedésben lévő, párhuzamos elektronikus
adatfeldolgozási tevékenységek helyett az adatfeldolgozás egységesítését
egy helyen történő ellátását kell megvalósítani az üzemeltető központban,
ahol a meghatározott adatbázisok egységes infrastruktúrán történő
üzemeltetése kap helyet. Megfelelő jogszabályra alapozva és megfelelő
felügyelet mellett e rendszerek védelmét, üzemeltetési feltételeit,

A PROGRAM CÉLJAI: Hatékony állam, bürokrácia csökkentése
követelmény- és biztosítéki rendszerét, valamint
összehangolását az üzemeltető-központ dolgozza ki.
az adatbázisok

Rövidtávon a nyilvántartások tartalmának felülvizsgálatára kerül sor, hogy
adattisztítással az indokolatlan duplikációk megszüntetésre kerüljenek.

A középtávon a nyilvántartások kapcsolatrendszerének feltérképezése
után a párhuzamos nyilvántartások megszüntetésre kerülnek.

A racionalizálásnak hosszú távon azt kell eredményeznie, hogy a
különböző intézményeknél kezelt törzsadatok csak egy helyen (nem fizikai
helyen értve) legyenek tárolva, amelyhez más intézmény a kialakítandó
adatkapcsolaton keresztül hozzáférhet, anélkül, hogy saját nyilvántartást
vezetne. Ez alacsonyabb üzemeltetési költséget és kisebb biztonsági
kockázatot jelent."

nesze neked adatvédelem:)

ezek az adatok nem véletlenül vannak több helyen, párhuzamosan nyilvántartatva, úgy hogy egymással nincsenek kapcsolatban.. Erre már volt egy próbálkozás, amit személyi számnak hívtak, és már az is elég undorító jelenség volt.
szerintem nem nagyon kell magyarázni miért.

A centralizációnak is vannak határai, és ez ezen túl van.

szerk.: ha ez nem lenne elég, akkor:
Azt mondja hogy a kormányzati gépeket egyetlen adatparkban akarja elhelyezni, vagyis nem csak logikailag, fizikailag is egy kupacban lennének, - bár lehet hogy ezt rosszul értelmezem, mert elég zavaros az a rész - aztán jön egy fejtegetés a nemzeti adatvagyonról - ez is elég kusza - aztán később:

"A nemzeti adatvagyon az, amelynek birtokában újra teremthető a
nemzetállam (pl. egy kataklizma után)."

ha ezek mind egy helyen vannak, mi az esélye a túlélésre -10%?

Erre már volt egy próbálkozás, amit személyi számnak hívtak, és már az is elég undorító jelenség volt. szerintem nem nagyon kell magyarázni miért.

De, légyszíves magyarázd el. Szerintem ez egy fétis, mivel a világ számos országában remekül működik a személyi szám intézménye. Említeném Finnországot, mivel ezt testkövelből ismerem. Itt van személyi szám, mindenhol meg kell adni, a banktól kezdbe a bérletvásárlásig. Mégsem vízionál senki semmiféle "undorító jelenséget".

Szóval azért, mert te (és sokan mások) azt gondolják, hogy az integrált adattárolás automatikusan valami nagyon rossz dologhoz vezet, attól még az nem feltétlenül van úgy.

(Tisztában vagyok vele, hogy világnézeti a kérdés. Valakinek a diktatúrát jelenti a személyi szám, valaki meg le se .... És mint bármely világnézeti kérdés esetében, itt se lehet értelmes konszenzus.)

Csaba

Most van szemelyi szam (bezony), tb kartya szam, adoazonosito jel, szemelyi igazolvany szam. Es ezek csak azok az azonositok amik per pillanat nalam vannak a tarcamban es az allam fele azonosit engem. Ha valaminek utana akarnak nezni egy mozdulattal begyujtik a tobbi adatot is rolad, akkor meg minek ennyi fele fajta id ? Tolunk nyugatra azokban a csodalatos, megbamult demokraciakban valahogy nem lazonganak emiatt, csak itthon ebben a fene nagy szabadsagban megy a hiszti egy rohadt szam miatt.

---
pontscho / fresh!mindworkz

egyrészről eltörölték a személyi szám általános használatát, de a személyi számot nem, hanem az önkormányzatoknál v.mi azonosító.

Ugyanakkor az a fura helyzet állt elő, hogy a rendőrség már nem használhatja, nem kezelheti ezt az adatot, a lakcímkártyádon meg nagy betűkkel rajta virít. vagyis szigorúan véve a rendőr jogsértést követ el, ha meg akarja nézni a lakcímkártyádat, te pedig jogsértést követsz el ha nem adod neki oda.:))

ennyit az átgondolatlan koncepciókról.

Nem az egy darab szám miatt megy a hiszti, hanem amiatt, hogy az állampolgár rendelkezhessen a saját adataival. Az adatvédelmi törvényünk egyike azon kevés szabályozásnak, ami tudtommal a világ élvonalába tartozik (tartozott 10 éve, amikor erről tanultam). Véleményem szerint inkább előre kellene haladni a megkezdett úton, és nem visszafele.

Az, hogy képtelen az állami informatika megoldani azt a nagyon bonyolult problémát, hogy nincs egy globálisan unique id, de mégis hatékonyan legyenek kezelve az adatok, pl. az állampolgár kérésére _ideiglenesen_ bizonyos adatbázisok a szükséges mértékben összekapcsolhatók legyenek, nem az adatvédelmi alapelveknek, vagy az adatvédelmi törvénynek a hibája.

Ugyanúgy nem ennek a törvénynek a hibája, hogy a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló rendelkezéseket nem érzik magukra kötelezőnek a különböző állami szervek.

A "nagy testvér" hozzáféréssel rendelkezők nyilván hozzá tudnak férni minden adatodhoz (sőt az a betörő is, aki kirámolja a lakásod), de egy önkormányzati tisztviselőnek semmi köze ahhoz, hogy milyen az egészségügyi állapotod.

Üdv,
Gergely

ez nem világnézeti kérdés.

Ha egy helyen, egy adatbázisban, v. külön de összekötött adatbázisokban tárolunk minden az állampolgárokra vonatkozó adatot, akkor előalhat az a helyzet, hogy egy valamelyik állami szerv, hivatal, vagy magánszemély, több információval rendelkezik rólad, mint te magad.
Nem véletlen az, hogy az adatkezelést törvény szabályozza. nevezetesen azt hogy melyik állami/közigazgatási szerv milyen adatot kezelhet.

Az önkormányzat nem férhet hozzá az egészségügyi adatokhoz, a tb az adóbevallásodhoz, és így tovább. nem csak törvény tiltja, fizikailag sem. - legalábbis elvileg:) - És akkor még nem is beszéltünk az illetéktelen hozzáférésről, - akár belső, akár külső személy által - és egy csomó szakmai, nemzetbiztonsági és egyéb szempontról.

a személyi szám, mint koncepció, pont ennek ellentéte lett volna, akárcsak az ami ebben a Digitális Magyarország vitairat v.miben van, tetézve azzal, hogy még fizikailag is egy helyen lenne, ami meg már egyenesen röhej. - hogy más országokban hogy működik nem tudom, de az tuti, hogy Finnországban a mienknél is szigorúbbak az adatvédelmi törvények. -

Ezt a véleményedet elküldted a fent megadott email címre? Esetleg CC-zve az Adatvédelmi Biztost?

Én vettem a fáradtságot, és az én véleményeimet (többet is) beküldtem. Kaptam választ is (persze automatát :) ).

És az nem játszik, hogy "más is beküldte már", hiszen ebben az esetben érvényes az a szabály, hogy minél többen mondják, annál nagyobb az esélye annak, hogy figyelembe veszik.

Üdv,
Gergely

Biztos igazad van, de azt kéne megértened, hogy ez nem az adatok integráltságától függ, hanem attól, hogy ezt mire és hogyan használják föl.

Ismét Finnországgal példálóznék.. Itt valóban fennáll az a helyzet, hogy az állam sokkal többet tud rólam, mint én magamról. Sok embernek a hivatal hívja föl a figyelmét, hogy a rendelkezésre álló adatok alapján X vagy Y juttatásra / kedvezményre jogosultak. Ilyenre az ember nem nagyon dühöng, hogy a fenébe, minek tudnak ezek mindent.

A világnézeti kérdés ott van, hogy az emberek egyik fele szerint jó, ha az állam mindent tud rólam, a másik fele szerint meg nem jó.

Azon senki sem vitatkozik, hogy ha az adataimmal bárki (magánszemély/hivatal) visszaél, az rossz.

Csaba

Az állam így-is úgy-is mindent tud mindenkiről.

Vagyis összességében az államnak minden adat birtokában van, azonban az állam egyes szervei, csak a rájuk tartozó adatokat kezelhetik.
már csak azért is mert ezek az adatok nem az ő tulajdonukban vannak. sőt a polgárok elidegeníthetetlen joga hogy ezeket birtokolja. márpedig ha ez így van, - elvileg az állam szavatolja a tulajdonhoz való jogot, ha ez esetleg nem lenne elég nemzetközi egyezmények is szavatolják, amiket még a régi rendszer alatt írtak alá (bár ők nagy ívben tettek is rá) - akkor az állam ezzel nem mehet szembe, nem használhatja arra amire csak kedve szottyan. ráadásul a mostani rendszer egyik alapelvéről beszélünk. - demokrácia piacgazdaság meg minden:) (erre meg az elmúlt 20 év kormányi tettek nagyívben) -

Nem tudom hogy Finnországban mi a helyzet, de gondolom ott sem az önkormányzat értesíti arról a polgárát, hogy szifilisze van, és nem a földhivatal, hogy adótartozása. - durván fogalmazva - vagyis az egyes kormányzati, igazgatási, mitto'milyen szervek a saját dolgukkal törődnek, a rájuk bízott adatokkal gazdálkodnak, és az engedélyezett adatokat gyűjtik.

Ellenben ha ezek az adatokat egy kalap alá vesszük, az a furcsa helyzet áll elő, hogy pl.: nagyon egyszerűen lehet összepárosítani a földhivatali adatokat, mondjuk a népességnyilvántartó adataival. ezzel megszüntetve azt, hogy a földhivatal adataiból csak hrsz alapján lehet adatokhoz jutni. - persze halandóknak:) - Az adóhivatalnak, a rendőrségnek, vagy épp az újraalakított avh-nak nem kell bírósági felhatalmazás, hogy kutakodjon a saját polgárainak adataiban. - mire is emlékeztet ez engem? megvan kádárkorszak? -
persze ez a legrosszabb eset forgatókönyve, elég valószínűtlen, de! nem lehetetlen, és ami nem lehetetlen azt előbb utóbb valaki(k) meg is teszi(k). végülis nem egy 20 fős üzem, és annak dolgozóiról van szó, hanem egy 10 milliós országról, és lakosságáról. - magán és államtitkokról, meg 80 évre titkosított akármikről:)) -

A következőket hallottam pletyka szinten nem megerősített forrásból a személyi számmal kapcsolatban:
Amikor bevezették (és amikor én megkaptam), akkor az volt az eszmerendszer, hogy első szám (jelentése ismert, ne ragozzuk), születési dátum, utolsó négyből az első három napon belüli születési sorszám, majd kontrollszámjegy. Ezek voltak akkor a publikus tények.

A pletyka, amit hallottam, az az, hogy az a bizonyos születési sorszám az nem születési sorszám volt, hanem abba kódolták bele a politikai megbízhatóságot. Ennek azért volt értelme, mert anno még nem volt rendes számítógépes hálózat (rendes lehet, most sincs), így találtak egy egyszerű módszert arra, hogy bárki, aki az adatoddal kapcsolatba kerül, rögtön tudja, hányadán áll veled.

Amennyiben ez igaz, úgy teljesen jogos volt Sólyomnak az a húzása, hogy megtiltotta a személyi szám általános használatát. De itt felmerül az, hogy egyrészt ez igaz volt-e valaha is, másrészt meg 20 év alatt kikoptak az egypártrendszer dolgai, úgyhogy ennek ma már nincs jelentősége. Ha sosem volt igaz, úgy azt kell mondjam, az általános használatról hozott tiltás egy orbitális ökörség, ugyanis azt, aki adatot akar rólad összegereblyézni, kismértékben sem lassítja, hogy egyel több sql utasítást kell kiadnia, de mindenki mást akadályoz, aki jogszerűen kezelné az adatot.

Ideje lenne a tiltást eltörölni, az informatikai kérdésekben való döntési jogot meg kivenni a jogászok kezéből, nem szakértenek hozzá.

nem mindegy hogy kovács 123 béla adatainak összegyűjtése közben egy személyi szám alapján keresek e, vagy 10000 kovács 123 béla közül kell kiválasztani azt az egyet amelyik nekem kell. nem mindegy hogy eközben 1 vagy 120 tűzfalon kell e átverekednem magam, és nem mindegy hogy 1 vagy 10 szerverbe kell e betörni. 1 vagy 122 alkalmazottat kell e megvesztegetni, és 1 vagy 42 szerverfarm teljes személyzetét kell e kinyírni, ha máshogy nem megy:)

A kérdés nem is így merül fel. Meg akarsz tudni valakiről lehetőleg minél többet, akkor mit csinálsz?
1-es adatbázisban keresel személyiszám szerint.
2-es adatbázisban keresel adószám szerint
3-as adatbázisban keresel tb azonosító szerint.

Ez az eszme, az okos jogász szerint ezzel, hogy erre vagy kényszerítve, meg is oldottak minden adatvédelmi problémát, mert úgy gondolják, hogy téged rettenetesen fog akadályozni az, hogy a 2-es adatbázisban már nem személyi szám szerint kell keresni, hanem más szerint.

A valóság ezzel szemben kettős:
- egyrészt kiadsz az egyik adatbázisban egy plusz keresést, ami kiköpi neked az összetartozó azonosítókat és akkor már készen is vagy
- másrészt meg egyre több helyen kell az adószámod, pl. bankban, ingatlannyilvántartásban, úgyhogy egyre kevésbé valósul meg az, hogy ne lehessen összekötni az adatokat egy azonosító alapján. mert össze lehet, csak nem a személyi szám lett ez az azonosító, hanem az adószám. nagy dolog.

szerk.: ha ez nem lenne elég, akkor:
Azt mondja hogy a kormányzati gépeket egyetlen adatparkban akarja elhelyezni, vagyis nem csak logikailag, fizikailag is egy kupacban lennének, - bár lehet hogy ezt rosszul értelmezem, mert elég zavaros az a rész - aztán jön egy fejtegetés a nemzeti adatvagyonról - ez is elég kusza - aztán később:

Valahol konkrétan leírja, hogy fizikailag nem egy helyen akarják tárolni.

Üdv,
Gergely

Köszönjük hozzászólásaitokat, észrevételeiteket, javaslataitokat!

Hamarosan végleges formába öntjük a Digitális Magyarország vitairatot.

Köszönjük!