Riversimple: nyílt forrású autó

Címkék

Az angliai Riversimple cég nyílt forrásúvá teszi hidrogéncellás autójának terveit. Egyrészt azért, mert így érzik helyesnek, másrészt a fejlesztés gyorsítása, megbízhatóbb termék kidolgozása, a szabványok jobb betartása és az alkatrészköltségek leszorítása a céljuk. A tervezők szerint a Linux, az Apache, a Wikipedia és a Humán genom projekt bizonyítják a modell működőképességét.

Az autó prototípusát tegnap mutatták be Londonban.

A tervek tulajdonosi jogainak gyakorlója és a gyártási munkák koordinálója az erre a célra létrehozott 40 fires alapítvány. Üzleti modelljük szerint kis gyáraknak szeretnék kiadni a munkafázisokat, illetve lehetővé teszik a tervek módosítását a helyi igényekhez alkalmazkodva. Ez az alapítvány gondoskodna arról is, hogy a munkában résztvevő cégek igazságosan részesedjenek a nyereségből.

Az első termék a Hyrban, egy kétszemélyes, könnyű, városi kisautó lesz:

  • 350kg tömegű
  • szénszálas karosszéria
  • hidrogéncelláról táplált elekromos hajtás
  • 80km/h végsebesség, 5,5mp alatt gyorsul 50-re
  • 322km-es hatótáv
  • < 30g CO2/km károsanyag-kibocsátás

Videó az autóról:

Az autót a tervek szerint bérelni lehet majd, a szervíz- és üzemanyagköltséget a 200 fontos havidíj tartalmazza majd. Céljuk szerint az autók eladásával szemben ez a konstrukció biztosítja azt, hogy a gyártó az alacsony fenntartásban és a hosszú élettartamban (a tervek szerint 20 év) legyen érdekelt.

A gyártás 2013-ban indulhat be.

Hozzászólások

200 font nem is sok havonta egy ilyen autoert, foleg hogy az uzemanyagkoltseg is benne van.

Természetesen, hiszen megteheted, mert olcsó energia, és erőforrásbőség van.

És mivel nem te fizeted meg az árát, mert a költség szétoszlik az egész bolygón, ezért nem is érdekel valójában mibe kerül.

Gyilkold a bolygót, szipolyozd ki, és légy az élet császára. Végül is egy működő stratégia.

--
Simplicitas Sigillum Veri

Amíg van kőolajlobbi, addig semi sem fog változni.
Amíg van akár egy csepp kőolaj is, addig lesz kőolajlobbi.
Azt mondom, hogy minél hamarabb fogyasszuk el a kőolajat, mert addig semmi változás nem lesz, amíg van.
Amint elfogyna, valószínűleg hirtelen elterjednének az új technológiák, hisz _szükség_ lene rájuk.

Meg ki kéne számolni, hogy mi szennyez jobban: a nagyrészt erősen szennyező, széntüzelésű erőművekben előállított árammal működő kocsi, vagy a modern katalizátoros autó, mely benzinnel működik ugyan, de minimális szennyező anyagot juttat a levegőbe. Szerintem mindenképp az utóbbi szennyez kevésbé.
Egy jó kis szénerőmű egy egész várost, erdőt be tud teríteni a fekete, kormos füstjével. Az elektromos autó tisztának tűnik ugyan, de csak azért, mert nem menet közben keletkezik a hatalmas szennyezés, hanem az üzemanyag (az áram) előállítása közben.
(Ugye a cikkben hidrogéncellás autó van, de a hidrogént nyugodtan tekinthetjük elraktározott áramnak.
Hidrogént jelenleg vízbontással tudjuk előállítani, hatalmas elektromos áram igény mellett.)

Ja, védd a fákat, egyél hódot!

"Meg ki kéne számolni, hogy mi szennyez jobban"
Az a szép, hogy ezt már többen megtették. Az elektromos motor-akkumlátor-hőerőmű (olaj-gáz) hatásfoka jobb mint a benzines motoré (ami olyan 30%).
Nem sokkal jobb egyébként, de pl akkumlátor fronton még van fejlődési potenciál, a belsőégésű motoroknál meg már nem sok.

Hidrogén előállítására a vízbontás az egyik legkevésbé hatékony módszer, ipari méretekben nem is csinálják, ált. olajszármazékokból állítják elő.
Az olaj-hidrogén-hidrogéncella-motor kombó hatékonysága jó kérdés, tuti kiszámolták már, de én nem emlékszem adatra.

Egyébként nem kell megvárni míg elfogy a kőolaj. Sőt szívás is lenne ha megvárnánk, mert pl a hőn szeretett műanyagaink is olaj felhasználásával készülnek.
Elég azt megvárni míg felmegy az olaj ára annyira, hogy az alternatív energiaforrások jobban megérjék...

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

"Az elektromos motor-akkumlátor-hőerőmű (olaj-gáz) hatásfoka jobb mint a benzines motoré (ami olyan 30%)."
A hatásfok az oké, de most a szennyezésről volt szó. És hőerőműből jóval több szenes van, mint olajos-gázos.

"Hidrogén előállítására a vízbontás az egyik legkevésbé hatékony módszer, ipari méretekben nem is csinálják, ált. olajszármazékokból állítják elő."
Igen, meg földgázból. Tehát kijelenthetjük, hogy a fosszílis energiahordozókat nem váltja ki a hidrogéncellás autó.
És hogy mi szennyez jobban, a kis kibocsájtású, relative tiszta égésű benzines autó, vagy az elektromos/hidrogéncellás, mely üzemanyagának előállításhoz rengeteg, nagyon szennyező módon előállítható áram kell, azt szvsz senki sem tudja megmondani.

"Egyébként nem kell megvárni míg elfogy a kőolaj. Sőt szívás is lenne ha megvárnánk, mert pl a hőn szeretett műanyagaink is olaj felhasználásával készülnek."
Nem kell megvárni valóban, de addig nem fog történni semmi jelentős előrelépés. Üzemanyag célra már most is jelentős a növényi alapú olaj felhasználása, tehát a belső égésű motorok még jó sokáig lesznek, ha van kőolaj.
Műanyagot amúgy szénből is elő lehetne állítani (meg üzemanyagot is), igaz drága lenne, viszont szén az van dögivel.
Szerintem ha a kőolaj nagyon megdrágul (250-300 USD/hordó), akkor előbb a "szenes" technológia lesz kiaknázva, illetve örülni fognak a gazdák, mert drága lesz a repce és a napraforgó felvásárlási ára.
(Kukoricát hagyjuk, abból bioetanolt csinálnak, de az nagy állami támogatás nélkül csak ráfizetés lenne egészen 400-450 USD/hordó kőolaj-árig.)

"illetve örülni fognak a gazdák, mert drága lesz a repce és a napraforgó felvásárlási ára"

Mai házi feladat, ha egy repcekereskedő 70 dolláros olajár mellett 440 lóerős autóval jár, akkor milyen autója (esetleg magánjet-je) lesz 300 USD árnál? Válaszát indokolja. Plusz pontért: lehet-e növényből benzint is csinálni, vagy csak dízelt.

A helyzet az, hogy a gabonakereskedő árrése ugyan akkora olcsó és drága felvásárlási ár esetén is.
Tehát ha magas a termények felvásárlási ára, az végső soron rossz a kereskedőnek, mert ugyan annyi forgótőkéből kevesebb terményt tud megvásárolni, így végső soron kevesebb haszna lesz. (Azt mondani sem kell ugye, hogy a magyar gazda legtöbb esetben előre, vagy szállításkor azonnal kéri a termény árát, lehetőleg készpénzben, a biodízel-üzem, a malom, a takarmánykeverő, stb. meg 30-60-90 napra fizet csak - legalábbis az olasz, a német meg a holland, mert a magyar keverő, malom többnyire sehogyan sem fizet. :)).
Nameg aztán a 440 lóerős autó lehet egy 15 évvel ezelőtti csúcsmodell is, amit ma 2-3-4 millió forintért meg lehet vásárolni. :P (Persze olyannal nem lehet elmenni egy olasz/német/holland milliárd-eurós forgalmú feldolgozó igazgatójához tárgyalni, mint ahogyan szakadt farmerban sem megyünk ilyen helyre. :P)

Se dízelt se benzint nem lehet növényből csinálni. Olajos növényekből növényi olajat lehet sajtolni, ami helyettesíteni tudja a dízel-olajat. :)
Kukoricából (meg más növényekből, de azokból kevéssé éri meg az alacsony keményítőtartalom miatt) pedig etanolt lehet készíteni, ami a benzint tudja helyettesíteni bizonyos mértékig.
Hogy olajos növényből lehet-e etanolt előállítani, arról fogalmam sincs, tudtommal ilyen üzem nincs jelenleg, de ez nem is az én asztalom, hanem a kutatóké. :P

hehehe

anno meg bmen ugy hivtuk a greenpeaceeseket h sotetzoldek

mondjuk akiket a koolaj lobbi penzel h tamadjak az atomeromuveket ahol erik es meg be sem latjak ezt azokat telleg sajnalom

2009ben valahogy ra kellene jonni meg az egysegsugaru parasztoknak is hogy minden olyan technologia ahol egesi folyamat zajlik el van kefelve de nagyon

az egyetlen kiut a fisszio/fuzio mert az nyujt kelloen nagy energiasuruseg(goglizzatok hupperek) mellett szinte 0 szennyezoanyag kibocsatast. a biztonsag tekinteteben aki az orosz katonak altal felrobbantott csernobilt meri hozni peldanak azt elegetnem egy szeneromuben :)

a uj generacios atomeromuvek passziv biztonsagi rendszerei(egyszeruen a gravitacion alapulnak) es a sokszorozasi tenyezo < 1 volta miatt biztonsagosnak tekinthetoek.

az egyetlen ok amiert sehol nem olvashatsz roluk(kiveve ha megfelelo hozzaferesed van bizonyos informaciokhoz) az az hogy arra terveztek oket a mernokok hogy atomfegyverekkel es hagyomanyos atomeromuvek hulladekval mukodjenek

ennek nyilvanossagra hozasa sem amerikanak sem a koolajlobbinak sem az osszes atomnagyhatalmaknak nem erdeke, igy marad a (dark)greenpeace, es a jogaszok meg illes zoltanok altal kitaposott ticsuk be az atomeromuvet szintu faszkodas

masik oldalon nagyon aranyosak a szeleromu es egyeb energiaszegeny megoldasokkal operalok, nekik azt kellene megerteniuk hogy az villany a konnektorbu' csak ugy jon ha az egesz ___energiarendszer___ kelloen szabalyozva van azaz pl. a szellokesek miatt a szeleromuveken at beletolt hullamok ki vannak simitva gazturbinaval(hehe, pwned) es az 50hz az 50hz

aki energia temaban nem azzal kezdi hogy villamos energiarendszer, az parasztvakito kokler(lasd. osszes politikus/sotetzold)

--
.

"A hatásfok az oké, de most a szennyezésről volt szó. És hőerőműből jóval több szenes van, mint olajos-gázos."

Na most nem azért, de ha jobb a hatásfok az azt jelenti, hogy ugyanakkora megtett távolságért kevesebb olajat égetsz el. Azaz ha holnap kivágjuk a kukába az összes benzinmotort, lecseréljük erőmű-aksi-villanymotor kombóra, akkor kevesebb olajat égetünk, azaz kevesebb CO2 (meg a többi) megy a légkörbe.

Értem én, hogy _most_ sok szénerőmű van, bár ez nem mond semmit arról, hogy a jövőben az elektromos autók elterjedésével mik lesznek az arányok, de még azt is megkockáztatom, hogy egy modern szénerőmű károsanyag kibocsátását jobban kordában lehet tartani, mint 1000 dízelmotorét...

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

Arról beszélünk, ami _most_ van.

"a most nem azért, de ha jobb a hatásfok az azt jelenti, hogy ugyanakkora megtett távolságért kevesebb olajat égetsz el."
Ezt így elég nehéz összehasonlítani, hisz az egyikben benzinnel/gázolajjal hajtom az autót, a másikban pedig árammal/hidrogénel, amihez kellett szén, földgáz, olaj, stb.

Egyébként én végig a _szennyezésről_ és _benzin_ motorokról beszéltem!

" jobban kordában lehet tartani, mint 1000 dízelmotorét..."
Szennyezés szempontjából a dízelmotorokat be kéne tiltani, ez tény. Hiába van akár részecskeszűrő, akkor is ezerszer annyira szennyez, mint egy EuroIV/EuroV benzinmotor katalizátorral, no meg a részecskeszűrőt is időnként ki kell égetni (ezt az elektronika vezérli).

Lényeg a lényeg, szvsz nem környezetbarátabb se az elektromos autó, se a hidrogénhajtású, amíg főleg szénből (jó kis fekete, kormos, savas füst, meg iszonyat mennyiségű hulladék az égetés után), olajból (szintén), földgázból van az áram.
Illetve a hidrogént uge szokták földgázból, elektromos árrammal kinyerni - de az elektromos áram ez esetben is szénből, gázból, olajból van jórészt.
Láttál-e már közelről szénerőművet? Láttad-e, hogy a szénerőmű mellett mekkora területen tárolják a salakot?
És láttál-e már modern benzinmotort, ami semmiféle látható füstöt nem bocsájt ki, gázokat is ccask elenyésző mennyiségben?
Most józan paraszti ésszel melyik a környezetkímélőbb? (Arról nem is beszélve, hogy a szenet el is kell szállítani az erőműbe, dízel, tehát nagyon szennyező teherautóval, vagy dízel vonattal, vagy elektromos vonattal, le kell gyártani a vezetékeket, egyebeket, aztán még akkumulátorokat is kell gyártani, szintén nagy energiabefektetéssel...)

Inkább a dízel kocsikat kéne betiltani, azok tényleg iszonyuan szennyezőek.

"egyikben benzinnel/gázolajjal hajtom az autót, a másikban pedig árammal/hidrogénel, amihez kellett szén, földgáz, olaj, stb."

A villanymotor+aksi hatásfoka akkor is jobb, ha az összes felhasznált áramot olajat/gázt égető hőerőműben termeled hozzá. Ezért lehet összehasonlítani.

"Láttál-e már közelről szénerőművet?" "láttál-e már modern benzinmotort"
Egyrészről akkor már hasonlítsuk össze a _modern_ szénerőművet a benzinmotorral.
És a benzinmotort szorozzuk fel annyival, hogy annyi energiát termeljen mint az erőmű.
Eleve csúsztatásnak érzem, hogy feltételezed, hogy az összes autó mozgatáshoz használt áramot szénerőművel állítanák elő, miközben a szénerőművek aránya 25% (globálisan), de pl Mo.-n még kevesebb...

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

Nekem úgy tűnt, félreértettél, ezért próbáltam világosabban fogalmazni, hogy a hatékonyság miért összemérhető. De láthatóan nem is akarod megérteni...

Hiszed vagy sem, de párszáz oldalas hatástanulmányok vannak a témában, ezek némelyike még az akkumulátorok gyártása és újrafelhasználása okozta környezetszennyezéssel is számol. A végeredmény szinte mindig az, hogy jelen pillanatban is kisebb szennyezést okoz egy elektromos autó. Illetve az elmúlt időszak magas olajárai mellett fenntartani is olcsóbb volt (USA-ban). Mivel az olajárak nemsokára újra az egekben lesznek (EU-ban meg eleve magasabbak), nem kérdés, hogy mit hoz a jövő...

"...handing C++ to the average programmer seems roughly comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee."
-- Ted Ts'o

Van igazsag abban amit mond. Nagyon sok helyen az atom/vizeromuvek penetracioja nagyobb, mint a penetrans buzt araszto hoeromuveke.

Hab a tortan, hogy az altalad oly nagyon favorizalt katalizatoros autok sem eppen kisangyalok. A gond nem is a CO2 kibocsatassal van, hanem a mellektermekkent levegobe kerulo korommal. Ez tul azon, hogy nagyon randa fekete port eredmenyez a padlon, meg raadasul hosszutavon a tudot is sokkal jobban karositja. Es mivel manapsag mar diesel kocsi mellett csak katalizatoros autoval lehet itthon kozlekedni, ezert nincs alapja annak, hogy viszonylag keves kormot bocsat ki. Egy auto igen, de itt az osszesrol beszelunk.

Arrol nem beszelve, hogy szamszeruleg igaza van tr3w-nek: ha csak az eromuvek szennyeznenek, de az autok egyaltalan nem, akkor is sokkal kisebb lenne a szennyezesi rata, mint manapsag. Foleg, ha figyelembe vesszuk, hogy az elektromossagot reszben nemszennyezo eromuvek allitjak elo.
--


()=() Ki oda vagyik,
('Y') hol szall a galamb
C . C elszalasztja a
()_() kincset itt alant.

Te vagy a kőolajlobbi. Amíg olcsó, addig megveszed, és foggal körömmel ragaszkodsz hozzá, és hosszú thread-ekben fejtegeted, hogy nincs más megoldás.

Erre így, ebben a formában tényleg nincs.
Alább kéne adni az igényeket, és máris lenne.

Pl: minek is 440 lóerős autó? (mármint az evolúciós kérdéseken kívül).

--
Simplicitas Sigillum Veri

Tetszik. Bar sokan nem fognak egy hamar ilyesmire valtani. Masreszrol meg 2013 meg messze van s eleg sok minden fog meg addig tortenni..

A karosszériára ráférne egy kis design... Úgy is azzal akartam foglalkozni nyáron a szabad perceimben, majd rátekintek, remélem, értelmes cad formátumban lesznek a rajzok.

"The way to find what the mainstream will do tomorrow is to associate with the lunatic fringe today." -- 1995, Jean-Louis Gassée
/ http://haiku-os.org /

Jelentkeztem is...

"These will be in various formats (including .step and .iges) allowing them to be viewed and manipulated by virtually any CAD application."

"The way to find what the mainstream will do tomorrow is to associate with the lunatic fringe today." -- 1995, Jean-Louis Gassée
/ http://haiku-os.org /

off, nézz rá ezekre. az utolsó létező darab.

raffai dávid bmw: http://www.cars-show.org/wp-content/uploads/2009/04/bmw-sung-01.jpg

honda zeppelin: http://www.tuvie.com/wp-content/uploads/honda-zeppelin5.jpg

volga / bmw hibrid: http://englishrussia.com/images/volga_m6/1.jpg (ez csúnyán brutálisan jó)

--
senki földjén, senki fia

Nincs ebben semmi különös ha van rá időd és pénzed:) Az összes replika így készül, de ez Mo.-on, ezen a módon soha nem vehetne rész közúti forgalomban. Máshol le lehetnem műszakizni, de egy töréstesztet megnéznék még, hogy mi marad belőle és a sofőrből is. Nagyjából ennyi:

kép

Ui: A Volga nagyot üt!

----- www.blackpanther.hu -----

hát a törésről annyit hogyha fából van merevítve, mint ez a házi darab itt akkor nem is csodálom..

no ha már ruszkik, enyhén biztonságot sugárzó orosz hummer (5 méter, 4 tonna, 340le, ~500nm, 4kerékhajtás, 5 sebességes automata, 140l tank, 180km/h) itt: http://t98.ru/

--
senki földjén, senki fia

200 fontért bérlet, üzemanyag all inclusive, 20 év élettartammal. Jesus fucking christ. Ugye Ti is úgy gondoljátok, hogy vagy elmebeteg az emberünk (Stallmann nyomában), vagy valami iszonyat nagy oltás? Ugye?

:D Mindíg egy ilyen fejlesztés volt az álmom. Nagyon sokat foglalkoztam akkumulátortechnikákkal, takarékos motorokkal..... Hátha lesz ötletem és küldök "patch"-et. :D

Simán el tudom képzelni, hogy x (>50) év múlva tényleg ilyesmi lesz az általános modell, saját autó helyett bérlés - a mindennapi városi furikázásokra egy mini 2üléses, ha nyaralásra vagy nagybevásárlásra kell akkor meg váltás valami batárra, nem hülyeség.

Nem kell ahhoz 50 év szerintem. Amikor az olaj ára eléri a mai kb 2-3*-os értékét, akkor egy ilyen tüzelőanyag-cellás aksi már gazdaságosabb (most is az lenne ha nem hidrogén kellene hozzá). Bár már léteznek olyan tüzelőanyagcellák, amik CO-al, Cukorral, metanollal mennek, de elég kicsi az egységnyi tömegre jutó kivehető teljesítmény.

az oldaluk kicsit lehalt, olyen neptun feeling ... :)
___
info

Az rendben van, hogy nyílt forrású autó, de mikor lesz ingyenes?

--
Debian squeeze

Na, ebből csak a hidrogéncella érdekelne.

Nem egy kimondott családi autó, de esőben egy biciklit jól helyettesít.

Ave, Saabi.

Nem ertem, mi lesz nyilt forrasu? A tervrajzok, CAD modellek, gyartasi technologia? Hat nem tudom elkepzelni, hogy peldaul a muszaki rajzokat barki letoltheti.

--
FeZo

Írják az oldalon, hogy többféle CAD formátumban, köztük IGES és STEP-ben is fönt lesznek. Ezekkel szinte minden értelmesebb CAD program megbírkózik, bár sem az IGES, sem a STEP nem tárolja a származási fát, így a módosításuk eléggé körülményes lehet. Láttam CATIA rajzot az autóról, remélem, azokat a fájlokat is közzéteszik.

/The designs will be made available on this site over the course of the next few months. These will be in various formats (including .step and .iges) allowing them to be viewed and manipulated by virtually any CAD application./

"The way to find what the mainstream will do tomorrow is to associate with the lunatic fringe today." -- 1995, Jean-Louis Gassée
/ http://haiku-os.org /

200 font havonta nem sok. Ráadásul amire nekem kell arra teljesen jó. Ha lenne ilyen lehetőségem azonnal szaladnék bérelni. A-ból B-be eljutni teljesen rendben van. Napi 100 km-t megyek arra egy ilyen teljesen jó.