( mraacz | 2025. 11. 20., cs – 16:59 )

Azt csak hiszed, hogy egy keleti tipusú közlekedésben, ahol nem ismerik a KRESZ-t, nincsenek szabályok. Szigorú szabályok vannak, aminek a betartását mindenkinek pontosan meg kell tanulnia és a szabályoknak ellenszegülőket a helyszínen büntetik.

Néhány ilyen szabály:

  • ne forgasd a fejedet amikor oldalra nézel, csak a szemedet mozgasd. Ha a fejmozgásod mutatja, hogy látod az oldalról támadó járművet, azonnal bemegy eléd, mert látja, hogy te látod őt. Ha nem látja, nem biztos benne, hogy befér.
  • a forgalom mindig abba az irányba megy az úton, amerre többen vannak. A 2x3 sávos úton reste egyszerre hét sávban mozognak a járművek a városból kifelé, reggel ugyanígy megy a forgalom befelé. Aki szembe megy, azt lenyomják.
  • aki autójának az orra 1,2 milliméterrel előrébb van, annak előnye van veled szemben. Ha nem engeded be, neked megy és összetör (ld. "szankció"). Ráadásul kurvára fel lesz háborodva, hogy miért nem érted, hogy ő előrébb volt.
  • a duda a jármű olyan tartozéka, amivel kommunikálni kell. Aki nem ismeri a duda szerepét a forgalomban, azt lenyomják, összetörik vagy azt szerencsésebb esetben az első keresztutcánál mindjárt oldalbadurrantja egy sietős dudáló. ha nyomod a dudát, a forgalom része vagy és közlekedhetsz.
  • ha van kitéve véletlenül valamilyen tábla, annak nincs semmi jelentése. Egyirányú utca nincs, bármikor jöhet bárki bárhol szembe, a felfestett útjelek vagy azt jelentik, amire gondolsz, vagy nem, az egyetlen komolyan vehető forgalomirányító eszköz az útra fektetett betontömb, vagy a homokkal töltött olajoshordó (ezeket minimum párosával szokták, hogy közöttük lehet áthaladni és  sokszor van mellettük feketelábú, Colttal az oldalán vagy Kalasnyikovval a hátán, mindenki érti, hogy ez mit jelent és roppant fegyelmezetté válik tőlük.

Nekem volt szerencsém ilyen rendszerben közlekedni, azért merem állítani, hogy az a forgalom is szabályokon alapul, sokszor logikus is és mindenképpen hatékonyabb, mint nálunk a rengeteg lámpa, tábla meg felfestés.