A topik eredeti témáját elolvastam, de nem akartam hozzászólni, mert elég híján vagyunk az infóknak, s mint kiderült, ez igaz a topiknyitóra is.
De ismét, mint oly sokszor már, előjött ez poroszos nevelés téma.
De nem derült ki, ki mit ért alatta ?
Legtöbbször a magolás* vetődik fel, mint ismérv. Szemben a a kritikus gondolkozásra való neveléssel. Erről aztán sokszor a következők jutnak eszembe. Láttatok már zenészt, sportolót ugyanazt gyakorolni 20szor, 30szor, 50szer? Ismernénk-e Őket, ha ezt nem teszik?
De másik saját példa. Matek, fizika versenyek előtt hány és hány példát oldottam meg, hogy ha majd éles lesz, ne essek kétségbe.
Ez magolás? Én azt szűrtem le a sok, ebben a témában történt beszélgetésből, hogy mindenkinek az fáj, az a magolás, amit nem szeret. Itt -lévén azért az IT természet tudomány inkább- legtöbbször a történelem, meg a vers magolás a gond. A bölcsészek meg nem értik, miért kínozzák őket a matekkal fizikával. De, ha jól tudom van itt pár tanár -mondjuk hirtelen, csak uzsolt jutott eszembe- nem kéne elvenni a kenyerüket.
Nos ahogy a matekpéldák megoldása is arra jó, hogy a megoldott példák megoldási módszereiből tudsz ismeretlen problémák megoldáshoz építőköveket találni, ugyanúgy a versek, kötelező irodalom olvasásából, bebiflázásából, meglepő módon, a szókincsed gyarapszik, tudsz (nyelvi) fordulatokat alkalmazni. És az agyunk fura szerkezet, még a repetitív feladatok is fejlesztik, a probléma megoldó képességet.
Ha minden igaz Newton mondta (többféle verzió van róla) „Távolabbra láthattam, mert óriások vállán álltam”. Nos ezen óriások vállára fel is kell kapaszkodni. Valószínűleg poroszos neveléssel. Tudom, mások is -és így lehet te is- felkapaszkodtak már egy-két óriásra, és szétnézve nem láttak semmi értelmeset. Erre azt kell mondjam, akkor az az óriás nem az Ön óriása keressen magának valami másikat.
De ne légy kétségbeesve, a kapaszkodás közben „elszenvedett sérülések” nem voltak teljesen hiábavalóak, jól fog jönni a tapasztalat a következő mászáskor.
A kritikus gondolkodáshoz mindenképp szükséges, hogy ismerd azt amit „kritizálsz”.Habár úgy nézem ez mostanában már nem szükséges. Szóval tisztában vagyok vele, hogy ehhez a témához is ért mindenki. Így én is. Hehe.
Szerintem a poroszos oktatással az a baj, hogy ahhoz, hogy működjön, felkészült tanerőt igényel*, az meg mostanában egyre kevesebb. Mert az, aki nincs képben, az tényleg magnószalagokat szeretne. Azt könnyű lecsekkolni.
Gondolom a „Fasori Gimnáziumban” is alapvetően poroszos oktatás volt, de valamiért a tanár képes volt hozzáadni valamit, amiből lett az a pár díjasunk.