LGee/MTB #4 - Kékestető oda-vissza

Tegnap fenn jártunk az ország tetején kerékpárral.

"inb4 tl;dr": hosszú lesz, inkább akkor olvasd, ha van rá elég időd ;-)

Én már korábban, 1997-ben és 1999-ben is megtettem a Kékestető kört Budapestről indulva és ugyanoda visszaérkezve, második alkalommal egyedül, így volt már fogalmam a feladat nagyságáról. Néhány hónapja egy ismerősöm szervezett egy hasonló túrát, ami nem jött össze, de ezek után már nem akartam lemondani az útról. Mivel vmiklossal együtt sikeresen letekertük a Balaton Maraton 200 km-es távját, és sikerült az ő érdeklődését is felkelteni, társam is akadt az útra.

A bringára előző nap feltettem egy nagyobb lánctányért, hogy majd a lejtőkön nagyobb sebességet tudjak kitekerni. Ennek kapcsán láncot is cseréltem, az előzőt 2003 óta használtam, de a Rohloff lánc olyan jó minőségű, hogy alig nyúlt meg, így nem volt gond a kopás miatt. Felszereltem a rég nem használt sebességmérőmet is, de sajnos a gombelem halott volt benne. A gyerekek játékai között találtam egy lámpát, amiben pont olyan elemek voltak, de sajnos azoknak is már 1V alatt volt a feszültsége. A VPN tokenemben meg másféle méretű elem volt.

Reggel 6:30-ra beszéltük meg a találkozót vmiklossal. Éjszaka hatalmas zápor volt, és reggel az ablakon kinézve láttam, hogy minden tiszta víz még. Előszedtem a tartalék (kicsit leamortizált, elvágott, kilyukasztott) sárvédőket, de nem volt egyszerű dolgom, mert a teleszkóphoz nem passzol a hagyományos pálcás sárvédő, erre a bringára különben sem szoktam felszerelni. Kábelkötegelőkkel kellett felhackelnem a sárvédőket. Végül mire elkészültem, már 7 óra lett, így csak valamivel 7:15 után értem a találkozóhelyre, de legalább addig kiderült, hogy jó lett a szerelés.

Egészen Hatvan előttig, Kerekharasztig a 30-as úton tekertünk, csak Gödöllőn tartottunk egy pihenőt, majd a bringások számára tiltott 21-es utat a környező településeken keresztül kerülgettük Pásztóig, ami már a Mátra lábánál van. Az út még mindenhol vizes volt az esőtől, emiatt a kerekek is felverték a koszt. Egyszer egy gilisztatetem repült a jobb karomra, máskor meg majdnem átmentünk egy fél rókán. A szétroppant csigákat a végén már nem is számoltuk, egynek a maradványait a váz aljáról piszkáltam le... De egyébként ragyogó időnk volt, és a forgalom is elviselhető volt.
A kis falvak között Pest megyében pocsék, gödrös aszfalton kerülgettük az úthibákat, de Nógrád megyébe belépve megjavultak az utak. Közben az egyik faluban a villamossági boltban akadt gombelem is, így kb 65 km-rel az indulás után már én is mérhettem a sebességet.
Pásztón egy nagyobb pihenőt is tartottunk (20 perc), bár pad helyett be kellett érnünk egy járdaszegéllyel.

A Galyatetőre vezető úton nem egyforma sebességgel tekertünk fel, Mátraszentistván után rendszeresen előrementem, és megvártam vmiklost a következő buszmegállóban vagy hasonló stratégiai ponton. Így jobban be tudtuk osztani az erőnket. A magasabban fekvő részeken az utat tányér nagyságú lyukak éktelenítették, néhányat már felmarással elkezdtek előkészíteni a javításra. Cserébe viszont a forgalom kicsi volt, illetve aki jött, nem nagyon igyekezett. Galyatetőre érve régi megszokásból feltekertem a hotelhez, és ott várakoztam, így elkerültük egymást. Közben elkezdett dörögni az ég, a kérdés csak az volt, merre vonul majd a vihar. Innen Mátraháza felé először lejt az út, itt sikerült két autóst megelőzni, később pedig 63 km/h-t kitekerni egy laza lejtőn.

A Mátrán áthaladó 24-es úton néhány kilométeres emelkedőt kellett lenyomni, hogy felérjünk Mátraházára, ami már az utolsó település a csúcs előtt. Ezt az utat szinte ellepték az "izmozó" motorosok, egy folyamatosan kihaló fajta (bocs). Az egyik legalább négyszer húzott el mellettünk fel-alá. Fent a parkolóban gyülekeztek a legtöbben. Mi is itt álltunk meg enni valamit és vizet venni. A büfés érdeklődött, hogy merre tartunk, és mikor elmondtuk neki, kifejtette, hogy ő csak akkor tudna ennyit menni, ha időnkent a sörből erőt meríthetne. Mikor indultunk volna, megérkezett az eső, több mint egy órán át zuhogott, egyszer egy közelebbi ponton is becsapott a villám. Legalább a motorosok is nyugton voltak. Mikor elállt, azonnal indultunk is tovább, Innen 300 m szintet kellett még megtenni Kékestetőig. Érdekes, de emlékeimmel ellentétben most egyáltalán nem érezten nagy megterhelésnek a feljutást.

A csúcsra kb. 18:00-kor értünk fel, ezúttal együtt, menet közben az OpenOffice fejlesztéséről csevegve. ;-) Sajnos mind a mai napig nem tiszta, hogy mennyi a pontos tengerszint feletti magasság, de a magyar hivatkozásokban, illetve magán a csúcskövön is 1014 m olvasható. Sok kiránduló, család is volt fenn a változó idő ellenére is. Beálltunk a sorba, és készítettünk néhány kötelező fényképet, közben egy mókust is sikerült lefotózni. Megnéztük az északi sípálya felé nyíló kilátást és a gyászszalagokkal és emléktárgyakkal díszített motoros emlékművet.

Végre kezdődhetett a száguldás a legmeredekebb szakaszon... Az aszfalt itt elég jó minőségű volt a fenti néhány kanyar után. Felfele menet megjegyeztem, honnan kell rátekerni, de a fékem kicsit furcsán viselkedett az első erősebb fékezéseknél (valószínűleg mégis érdemes lett volna centrírozni az első kereket), ezért "csak" 70,7 km/h-t sikerült elérni. Mátraházától Gyöngyösig kanyargós út vezet, itt csak a kanyarokban lassultam 40-45 km/h alá, és csak azért, mert el vagyok szokva tőle. Egyenesben 65-öt is ki tudtam tekerni, tehát volt értelme feltenni a nagyobb tányért. Mátrafüreden a kocsisorral együtt tartottam az 50 feletti tempót, csak Gyöngyös előtt lassultam le.

Hazafelé eleve rövidebb utat terveztünk, ezért Gyöngyöstől végig a 30-ason mentünk Budapestre. A városban egy benzinkúton beszereztünk két láthatósági mellényt, ami ezentúl a felszerelés része lesz a villogók mellett. Mivel nem ismertünk kerülőutat, kényszerűségből felhajtottunk a Gyöngyösről kivezető, kerékpárosok számára tiltott 3-as útra, ami ezen a részen négysávos, és 110-zel szabad rajta menni. Szerencsésen túljutottunk rajta még a szürkület előtt. Hort után már teljes sötétben mentünk.

Az egész túra legfárasztóbb része itt következett: több mint 150 km megtétele után a sötét országúton egészen Gödöllőig, sűrű forgalomban. A sötéttel semmi gond nem lenne, mert jól látszik az út széle, de a szemből jövők nagyon elvakítanak. Ha hátulról jönnek, még kifejezetten előnyös is, hiszen néhány száz méterre bevilágítják az utat, a megjegyzett kép alapján könnyebb elképzelni a következő szakaszt. Ólomlassan fogytak a kilométerek, mintha soha nem érnénk oda. Egyszer csak valaki megállt mellettünk az út közepén, valami külföldiek keresték a "Hungaria Ringet". A vége felé már idegileg erősen kifáradtunk, így szó szerint megváltás volt beérni Máriabesnyőre, ahonnan már csak a Gödöllő-Kerepes szakaszon nem volt közvilágítás. Tudom, ha lett volna nálunk erős lámpa, nem csak LED villogó, jobban esett volna a dolog, de az az igazság, hogy korábbi hazaérkezéssel számoltunk...

Az erőnléttel különösebb problémánk még a végén sem volt, Budapestre jó tempóban gurultunk be. A reggeli találkozóhelyen kb. 23:30-kor búcsúztunk el. Itthon még ettem egy jó vacsorát, és lementem a kisboltba jégkrémért.

A mai nap elég is volt a pihenésre, délután aludtam 2 órát, most újra egyensúlyban vagyok, csak folyton megéhezem. Ami meglepett, hogy a kerékpáros nadrág semmi kényelmetlenséget nem okozott ekkora távon.

Adatok:

Táv: 176,98 +kb 65 = kb 240 km (vmiklos 252-t mért, de ő messzebb lakik)
Menetidő: 8:25:32 +kb 3:15 = kb 11:40 nettó; bruttó kb 16:40
Átlag: 20,9 km/h (a mért szakaszon)
Max: 70,7 km/h (Kékestető-Mátraháza, egyenes szakasz)

Étel: 1 Óriás Túró Rudi, 4 Ma Baker zabszelet, 2 tejberizs, 1 kis kakaó, 1 melegszendvics, 1 "benzinkutas" hideg szendvics, 2 Balaton szelet, 1 csomag pirított pisztácia és néhány liter víz.

ps. Ki csatlakozik legközelebb? ;-)

Hozzászólások

jovo heten valami? :)
en pl egy bp-godollo-salgotarjan-balassagyarmat-vac-budapest korben gondolkodom.

t

akkor inkabb legyen next week?
csak mert erre a pentekre az egyik cimbora bejelentkezett egy korre: javasoltam neki a fent emlitett kekesteto turat, de azt mondta, hogy "tibi, akkor egyedul mesz!", szoval inkabb valami lajtosabbat megyunk szerintem, esetleg egy esztergomi nagykort, vagy kisoroszi fele korozunk parat, meg meglatjuk.

majd kereslek a csatin akkor!

t

gratula!
én csak munkába járok, ami 6,5km, néha megteszek egy nagyobb kört a városban (~20km), szép kényelmesen, de nekem már ez is sok :D már régóta tervezgetm, hogy kipróbálom a kecskemét-nagykőrös közti új bicikliutat, de erre még erőt kell gyűjteni, mert az oda-vissza van vagy 30(!) kilométer is!!! :D

----------------------------------
feel the beat - it's everywhere!

Szép teljesítmény!

A szembejövő autók vakítása ellen én a bukósisakom napellenzőjét szoktam használni, meg lehet azt a szöget találni, amikor még bőven látsz előre, de a reflektor már nem vakít.