Interjú Andy Ritger-rel, az NVIDIA Unix Software divíziójának igazgatójával

Címkék

Az abclinuxu.cz interjút készített Andy Ritger-rel, az NVIDIA egyik igazgatójával, aki a cégen belül a UNIX driver-ek készítéséért felelős. Az érdekes interjúban Andy beszél a driver-ekbe tervezett új szolgáltatásokról, az NVIDIA termékek programozását segítő eszközökről (SDK-k), a támogatott platformokról, a Nouveau projektről, a Linux közösséggel való együttműködés fontosságáról, a cégen belül alkalmazott fejlesztési ciklusokról, és természetesen arról, hogy jómaga használ-e Linux-ot.

Az interjú címszavakban:

Új szolgáltatások: javítani fogják a GLX_EXT_texture_from_pixmap implementációt, RandR 1.2 támogatás, javított mobil(gép) támogatás (pl. energiagazdálkodás), bugfixek, fejlesztések a Render accel. támogatáshoz, javított támogatás a workstation termékeikhez.

SDK-k: az NVIDIA számos programozást segítő eszközt ad a fejlesztők kezébe: magasszintű OpenGL programozáshoz Cg, GLSL, alacsonyszintűhöz GL_NV_gpu_program4. Bővebb infó az itt.

Támogatott platformok: Linux x86, x86-64, Solaris x86 és x64, FreeBSD i386. A FreeBSD amd64 támogatást megcsinálnák, de vannak olyan technikai problémák a FreeBSD-vel, amelyet a fejlesztőinek előbb meg kellene oldaniuk.

Linux driver PS3-ra: jelenleg nem tervezik a Linux driver-ük PS3-ra portolását.

Nouveau: az NVIDIA álláspontja az, hogy se nem segíti, se nem akadályozza a nyílt forrású, 3D gyorsítást ígérő Nouveau projekt munkáját. Az NVIDIA az alábbi módon támogatja a nyílt forrású rendszereket: a) nyílt forrású 2D-s "nv" driver, amelyet a mérnökeik karban is tartanak b) zárt forrású, bináris 3D gyorsítással rendelkező driver-ek.

Linux közösség: az NVIDIA számára nagyon fontos a közösség visszajelzése, ezért több online fórumon is jelen vannak a Linux driver team mérnökei. Komolyan veszik a visszajelzéseket.

Használnak-e Linux-ot: Andy Ritger a főiskolán ismerkedett meg a Linux-szal, használt LFS-t, de végül a Gentoo + Xfce-nél kötött ki, amely a notebook-ján és a fejlesztői gépén is fut. A munkatársai a Linux disztrók széles skáláját használják (Debian, Gentoo, Ubuntu, RHEL, Fedora, SuSE, ...) az elsődleges desktop-jaikon. Van aki Solaris-t. Nem csak ők az egyetlenek az NVIDIA-n belül, akik Linux-ot használnak. Ott a CUDA team, a digitális film csoportjuk, vagy éppen a GPU osztály, ami szimulációkra és ellenőrzésre használja a Linux-ot. De Andy tud olyan náluk dolgozó Windows driver fejlesztő mérnökről is, aki otthon a saját gépén Linux-ot használ.

Az interjú itt.

Hozzászólások

Arról még mindig nem tudok semmit, hogy a jövőben mely kártyák támogatása szűnik meg. Se hivatalos bejelentés, blog, vagy bármi egyéb a témáról. Csak annyit tudok, hogy az én kártyám semmilyen platformon nem megy már a legújabb driverrel. (Linuxon a 96.31 az utolsó működő, winen a 93.71.) Én elfogadom, hogy régi kártya és ezért már nem támogatott, de akkor legyen egy hír az nvidia.com-on róla, vagy nem tudom...

És ez hol hivatalos bejelentés, hogy már nem támogatják az xyz és az előtti kártyákat? :)

bastya_elvtars írta, hogy tegyem fel a cd-n kapott drivernek megfelelő linuxos drivert. Tudom, hogy azzal lenne valószínűleg a leggyorsabb a kártya, de a szoftveresen megvalósított funkciók egy része csak az új driverekbe kerül be. És biztos vagyok benne, hogy használok olyan 3d alkalmazást, aminek szüksége van ezekre a funkciókra.

Egyébként meg nem veszek új kártyát most. Jogos lenne a kérdés, hogy akkor meg mit siránkozok? Nem azt akarom, hogy ez a kártya legyen támogatott, legyen egy hivatalos bejelentés, hogy mit nem támogatnak többé. Nekem ennyi elég lenne.

Tehát mégegyszer: ott a hivatalos bejelentés minden egyes driver kiadásnál a támogatott és már nem támogatott GPU-król a README.txt-ben. ;)

A CD-n kapott driver nem azért jobb választás, mert gyorsabb, hanem mert azzal nagy valószínűséggel tesztelték a kártyát (bár, hogy Linux alatt is, az egyáltalán nem biztos :). Előfordulhat, hogy egy később kiadott driver jobban teljesít _bizonyos_ alkalmazásoknál, de az is lehet, hogy sokkal rosszabbul, mert már nem arra a GPU-ra optimalizáltak a fejlesztők. Ezt csak teszteléssel tudod megállapítani (csinálsz egy mátrixot, ahol az adott driverekkel és alkalmazásokkal elért "pontszámokat" gyűjtöd össze és az alapján rangsorolsz), vagy pedig hagyatkozol mások által készített mérésekre (fellelhető néhány ilyen a neten, keress rá). Az új funkciók jelentős részét pedig nem tudod kihasználni, hiába van a driverben, ha a régi kártyádon lévő chip még nem támogatja...

Ok, akkor nézzünk egy példát. Van ugye az ultragagyi geforce 4 mx 440 karim. Ehez adtak a cd-n egy drivert. (Amit nem találok, legyen a driver verziója 1.0 :)) Nem túl rég bejött a GLX_EXT_texture_from_pixmap future a driverbe. Szerintem ez a kernelben megvalósított funkció, így nem függ a kártyától. Ha a 96.xx driverek már nem mennének a kártyával, akkor ez a funkció sem működne nálam. De mivel a 96.xx driverek még mennek, ezért nálam is működik pl. a beryl. :)

Jó, akkor mondom máshogy. A Geforce 4 mx 440 támogatása már akkor is lejárt volna, ha 5 év garancia lett volna rá. Az nVidia nem ígérte sehol, hogy ennyi idő után még mindig támogatni fogja a rég elavult termékeit... :)

Vegyél egy újat, ha szükséged van az új funkciókra, vagy érd be a régivel az új funkciók nélkül.

>> Új szolgáltatások: javítani fogják a GLX_EXT_texture_from_pixmap implementációt, RandR 1.2 támogatás, javított mobil(gép) támogatás (pl. energiagazdálkodás), bugfixek, fejlesztések a Render accel. támogatáshoz [...]

tehát lehet, hogy olyan lesz majd egyszer mint egy uh... videokártya driver?

erdekes hogy a video in tamogatast "elfelejtettek" fejleszteni, az elejen meg mutogattak a rivatv projectre de az is leallt az utolso tamogatott kartyak valahol az fx szeriaban voltak, azota pedig par generaciot (6-os, 7-es most 8-as sorozat) fejlodtek a hardverek. ugyhogy a digitalis kanaan elmaradt
szerk: es a 6-os sorozattol van hardveres videostream gyorsitas a kartyakban ez tudomasom szerint linux alatt nem tamogatott

udv Zoli

> Az NVIDIA az alábbi módon támogatja a nyílt forrású rendszereket: a) nyílt forrású 2D-s "nv" driver, amelyet a mérnökeik karban is tartanak b) zárt forrású, bináris 3D gyorsítással rendelkező driver-ek.

Ez jo hir, nem is tudtam.
Mihez kell 3D meghajto? Mozgokep, flash lejatszasnal peldaul segit?