( Raynes | 2024. 05. 07., k – 18:47 )

Ebben igazad van, hogy megideologizálnia nem kéne, de én továbbra is egyetértek vele, hogy ez nem lopás. Amelyik tartalom-előállító a YouTube-on ebből él, az nem a Google reklámbevételéből él (abból csak egy pofátlanul kicsi hányadot tol ki nekik a YT), hanem videótartalomba belefoglalt szponzorokból (tipikusan ilyen Nord VPN, PCB Way, Brilliant, stb, épp mit hoz a tematika), meg nézői adományokból (YouTube-tagság, Super Thanks, Patreon, Ko-Fi, stb.), vagy más oldalakra streamelésből (pl. Twitch), meg merch/saját szolgáltatásból (pl. pólók, bögrék, könyv, CD, egyéb saját termékek, zene/nyelvtanároknál pl. óraadás, szintfelmérés, elektronikai szakiknál javítási munka, programozóknál megbízás, stb.). Ezekből a tartalom-előállítók szerint a legtöbb bevétel a nézői adományok, különösen a Patreon, és a más streamekből származó (Twitch), esetleg még szponzorok, a többiből bevallásuk szerint csak nagyon elenyésző pénz folyik be.

Aki profiként tolja, főállásúként, vagy saját vállalkozásként, az költségeket, adó-visszatérítést is el tud játszani, pl. eszközökhöz, amik a videóhoz kellenek, kamera, lencse, világítás, számítógép, szoftver, egyéb eszközök, bármi, amit el tud számolni.

Sőt, videókban el szokta mondani a legtöbb, hogy nem haragszik, ha valaki reklámblokkolót használ, megérti, csak ilyenkor azt szokta kérni, hogy akkor valami más formában támogasd a videóit, akár ingyenes like, feliratkozás, vagy csak nézzed őket, mert azzal is növeled a népszerűségét, minél többen nézik, a YT algoritmusa annál több embernek ajánlja, mint releváns tartalom, meg növeled a nézőszámát, akkor is, ha a videó nem termel konkrétan reklámbevételt.

Sőt, még olyat is láttam, ahol a videós elmondja a videón, hogy még helyesli is, ha tiltod a reklámokat, ő is blokkolóval néz YT-ot magánidejében, és a Google dögöljön meg a reklámbevételeivel, hogy vegyék észre, hogy nem ennek kéne a fő csapásiránynak lennie, ráadásul nem részelteti őket belőle a Google megfelelő mértékben, így úgy kell nekik.