( andrej_ | 2023. 12. 10., v – 14:52 )

A P+R nem ördögtől való, és jellemzően a több kisebb működik, több "fokozatban". A P+R mellett az agglomerációs "behordó" járatokra való ráhordás (elektromos buszok pl, kiváló töltési lehetőség lehetne a vasútállomáson), az ottani helyi közlekedés fejlesztése (jobb esetben optimalizálása) lenne fontos. Az valóban nem járja, hogy 10 szintes (-3-mal induló...) óriási borg kockaként pöffeszkedő P+R-ek legyenek. A P+R-eknél az elektromos autózás is támogatható több lassú töltővel. Nem kell millió kWh, viszont rögtön fel lehet pakolni a napelemet, helyi akksipakkot, és lennne mondjuk 3-4db gyorsabb töltő (50-100kW, de erős időkorláttal), és lennének 5-10kW-os, választható teljesítményű DC töltők (lassú occó, gyors drága).

Az esztergomi vonal a felújítása utáni 4. évben túlterhelt, erősen P+R hiányos, pedig már emeletes KISS-ek járnak, amiken nem két ember fér el. Például kerékpáros parkolók, nagyobb kerékpár befogadós vonatok az elővárásokba, szóval vannak megoldások, nem csak ötletek.

A "hát ezt nem lehet", a beletörődés, és a pénztelenség, és ha van, akkor pedig az alultervezés már soksok éve probléma. Az egész eredője pedig, hogy koncepció nélkül, vagy néha 1-1 koncepció indulással történik valami, de utána sokáig semmi nem történik, lásd még választási időszakok. Ugyanis az összes ilyen fejlesztés eleve évek alatt valósul meg, vagy érik el a részfeladatok a kritikus tömeget, és ezeknek egymásra kell épülnie.

A behajtási díjat olyan formán lenne jobb megvalósítani, hogy a parkoláshoz az indulási, vagy minimumdíj zónánként emelkedik szépen.

Ha vesszük Rákospalota-Újpestet, mint vasúti megállót, pláne azért mert ott a veresegyházi vonal fejlesztés miatt vízionáltak teherforgalmat, ott ahol sosem volt érdemi (heti 1 kocsi eldöcögése nem teherforgalom, hanem érdekesség), és jött a hörgés. Ahhoz a történethez szükséges lenne a teljes nyugatiba menő vasúthálózat érdemi újjáépítése (kb. dunakeszi alsótól olyan 20 perc amíg becsattog a vonat, egy vicc), a metró minimum odáig meghosszabbítása rendkívül fontos lenne. Aztán pedig ott lenne bőségesen hely P+R-nek, az oda nagyon jó lenne, illetve a külsőbb megállóknál is fejleszteni, építeni. Ez nem csak a külsővárosok, hanem az Újpest, Újpalota, Kápmegyeri régiónak (ahol nem 2-en laknak) is óriási lépés lenne. Arra már gondolni sem merek, hogy mi lenne, hogy elkészülne a déli-nyugati vasúti alagút, és hipphop budára, és tovább, el lehetne jutni, és fordítva. Hiába 10 éves, meg 20 éves projektek, ezeket azért nem kezdik el, mert hát nagyon messze van, hja, de sosem lesz kész, pláne akkora, hogy ha visszaadjuk az ingyenpénzt, magára a _tervezésre_. Meg lehet nézni, hogy Bécsben, Prágában, Münchenben, Varsóban milyen és mekkora fejlesztések futnak, készültek épp el, vagy vannak indulófélben. Müncheni példában az a helyzet, hogy a főpályaudvarnál 3-4 villamos, 4 metró, és 4 hév (S-Bahn, ez inkább nálunk a Flirt/KISS jellegű dolog) fut össze, és most furtak mégegy alagutat, hiszen még keresztben nem ment semmi...