( Adamyno | 2023. 11. 03., p – 10:30 )

Ez nem teljesen így van. 

 

Az EU előírása szerinti jövedéki adó minimum jelenleg 359 euró/1000 liter az ólmozatlan benzin és 330 euró/1000 liter a gázolaj esetében. Ha kormány által a költségvetés tervezésénél alkalmazott 385 forintos euróárfolyammal számolunk, akkor 138,2 illetve 127 forint jövedéki adó minimumot kellene érvényesíteni, tehát 17-18 forinttal kellene emelni a jövedéki adót. A Népszava szerint túladóztatják az autósokat a 32,5 forintos jövedéki adó emeléssel azzal, hogy a kormány 425 forintos euroárfolyammal számol *.  

Ha valóban az EU jövedéki adó minimum elérése érdekében emelné a kormány az adót, akkor nem csak nem 425 forintos árfolyammal kellene számolnia, hanem az árbevétel arányos 4,5%-os kiskereskedelmi adót is átcsoportosíthatná a jövedéki adóba. A jelenlegi 640 Ft/liter üzemanyag árban literenként 22 forint kiskereskedelmi adót fizetnek a fogyasztók, amely meg is haladja a korrekt árfolyamon számolt EU jövedéki adó minimum elérése érdekében szükséges mértéket. 

A 32,50 forintos jövedéki adóemelést tehát nem az EU kényszeríti ki, hanem a költségvetési hiány mérséklése érdekében szükséges 240 milliárd forintos bevétel növelés (190 milliárd jövedéki adó + ennek 27% -os ÁFA hatása, 50 milliárd forint) miatt vezeti be a kormány.

 

 

Annyit hozzátennék, hogy ma Hernádo Zsolt már 41 forintos eelésről beszélt.