( biboka | 2020. 10. 03., szo – 04:29 )

Amennyire én tudom, maga az állami szabályozás kényszerítette ki az MCAS-t. Nincs bizonyíték arra, hogy a MAX veszélyes lenne MCAS nélkül. Viszont kellett az MCAS ahhoz hogy az FAA elismerje a korábbi változatok típusjogosítását az új modellhez.

A Boeing döntése volt, hogy a korábbi változat frissítéseként szeretné certifikálni a MAX-ot (gyorsabb, egyszerűbb, stb), ehhez viszont érdemben változatlan kezelőfelületet kellett beépíteni. Gyakorlatilag a 60-as években megjelent első modell óta ezt játszák, az alapkoncepció tehát igencsak koros. Az újabb, nagyobb, nehezebb hajtóműveket viszont előrébb kellett felszerelni (egyszerűen nem fér el a szárny alatt, az Airbusnak könnyebb dolga volt a -neo-val), amitől viszont megváltozott a súlypont, hajlamosabb lett az átesésre (ami a repülőgép-szerencsétlenségek egyik fő oka amúgy). Na ezt akarták suttyomban megoldani az MCAS-el.

Az FAA lett volna hivatott az ilyen hibák kiszűrésére, de erre se tudása, se embere, se pénze nem volt, a másik oldal nyomta a lobbit és végül maguknak "validálták" a szoftvert.

Nem véletlenül meszelték el mindkettőt a napokban, de alapvetően a Boeing a hunyó szerintem, mert a profit reményében rohant a fejlesztéssel, most sokszorosan bukja. Az FAA lett volna a gát, hogy ilyen hibával ne kerülhessen forgalomba repülő. Lett volna.