( uzsolt | 2017. 10. 03., k – 17:24 )

> TIMSS
Ez kb. ahhoz hasonlít, hogy melyik osztály tanul jobban: az, amelyikben van sok ötös, viszont vannak 1-es, 2-es osztályzatok is, vagy pedig az, amelyikben kb. mindenki hármas. Persze mindkét osztály átlaga ugyanannyi. Nem hiszem, hogy kategorikusan rá lehet mondani bármelyikre, hogy ő a jobb - maximum csak annyit, hogy egy adott "értékrend" szerint melyik a jobb ("nem hagyunk senkit az út szélén" (c) beáldozva cserébe valamit vagy se).

> Nálunk iszonyatos különbségek vannak
Ezzel teljes mértékben egyetértek. Nem is kell egyébként ennyire szélsőséges példát hozni, egy városon belül is elegendő két iskolatípust nézni.

> Szó nem esett kreativitásról.
Viszont az ismeretek alkalmazása inkább kreativitás. Főleg ha kreatívan akarod használni :) Feltételezve, hogy (a példádat hozva) egy másodfokú egyenlet megoldása a megoldóképlet segítségével nem a tudás alkalmazásának netovábbját jelenti :)

> néha elő kell vennem a függvénytáblázatot, hogy megnézzem benne a másodfokú egyenlet megoldóképletét, jól emlékszem-e rá
Szerintem ez nem baj. Az a tudás illetve képesség, amit nem használ az ember gyakran, könnyen megkopik, hogy azoknak adjon helyet, amit gyakran használ. Viszont a "lexikális tudásod" az, hogy tudod, mit kell keresned.
Diákoknál is tisztában vagyok ezzel: ha egy dolgozat egy feladatában egy korábban tanult, viszont azóta igen ritkán használt ismeretre van szükség (azaz "rémlik, hogy volt két éve valami ilyesmi"-szinten van), akkor az ismeretet megadom (pl. egy fogalom definíciója, képlet, stb.).

> hiába tudnám a képletet, ha egy probléma esetén nem ismerem fel, hogy ja, ez egy másodfokú egyenlet
Találkoztam már olyannal, aki tényleg bemagolta a képletet (a jeleket egymás után, kb. nulla értelem nélkül), viszont egy (nullára redukált) másodfokú egyenletet sem bírt megoldani.

> Na, ezért problémázik a többség azon, hogy a mai magyar oktatáspolitikában a hangsúly a lexikális tudás bemagolásán van.
Én pedig mit is mondtam? Nem kell dönteni, hogy melyik a fontosabb, hiszen egymás mellett vannak, egymást segítik - vagy akár egymás nélkül nem is léteznek. Nem jó átesni a ló túlsó oldalára, semelyik értelemben sem - inkább egy "arany középutat" kellene megtalálni.