( rpsoft | 2017. 10. 03., k – 11:28 )

Valószínűleg az eredményesség/hatékonyság mérése nem teljesen objektív. A PISA és a TIMSS nem igazán ugyanazt méri, a TIMSS inkább lexikális, ez alapján szerintem inkább azt méri, hogy ami a tantervbe bele van írva, azt megtanítják-e, a PISA meg alkalmazás, azt méri, hogy van-e ebből valami haszna a tanulónak.

Abban is egyetértünk, hogy az eredményesség/hatékonyság nem csak a poroszos/"újhullámos" módszer kiválasztásán múlik, sőt, szinte biztos, hogy egy ösztönösen tehetséges tanárral a módszer szinte mindegy (mert konkrét esetekben úgysem módszert fog követni, hanem konkrét kérdésekre konkrét választ ad). A gond szerintem csak az, hogy mi van az átlagos esetben.

A másik, hogy meg kellene nézni a "Hol boldogok az emberek?" típusú felmérések eredményét is, és abban azért a skandinávokat nehéz megszorongatni. Itt persze már nem csak az oktatáson múlik, de azért az is lényeges szerephez jut.