( hrgy84 | 2015. 12. 27., v – 08:05 )

De ez a mostani vilagban eletkeptelen feltetelezes, es nem az emberek miatt, hanem mert nincs alternativa. Semmilyen. Jelenleg barki, aki azt igeri, hogy nem hasznalja fel az adataidat semmire, az a legjobb esetben is hazudik, rossz esetben talan igazat mond, viszont minosegtelen szolgaltatast biztosit. Nem tud kialakulni az egyensuly, mert nincs semmi ami ellenpontozna.

Azt kell belatni, hogy ennek a dolognak sajnos ket oldala van, es te kovetkezetesen csak az egyiket veszed figyelembe. A cegek penzbol elnek, penzbol fejlesztik a szolgaltatast, mert a fejlesztok penzert dolgoznak. Az emberek meg nem szeretnek minden vicik-vacakert fizetni ugy, hogy nem tudjak kiprobalni az adott cuccot (barmennyi ideju ingyenes hasznalat ugyanis massziv veszteseg a fejleszto/uzemelteto cegnek). Olyan nincs, hogy egy szocialis halo hasznalata egyszerre ingyenes es reklammentes. Ugyanakkor egy fizeto szocialis halo csak akkor tudna legalabb olyan sikeres lenni, mint a Facebook, ha a) _sokkal_ jobb szolgaltatast nyujtana a Facebooknal vagy b) a Facebook nepszerusege megtorne. Az a) eset azert valoszinutlen, mert ahhoz, hogy _legalabb_ olyan jo szolgaltatast indits, mint az FB, legalabb olyan tokeeros vallalkozas is kell, mint az FB-e (mert az elso harom evben kizarolag csak veszteseget fogsz termelni, ilyen a fizetos szolgaltatasok indulasi oldala), ami sajnos nem a fan terem. A b) eset pedig igazabol az isteni csoda eselyevel hataros, raadasul az FB mindent megtesz, hogy az ilyen ne forduljon elo.

A cegek pontosan ezert kompenzalnak a kulonfele celzott es celzatlan reklamokkal, hogy te, mint egyszeru user vagy ingyenesen, vagy valami turheto aron tudd igenybevenni a szolgaltatasokat, ne kelljen a valos arakkal szembesulnod, mert akkor nem fizetnel egy fillert se, hanem keresnel valami olcsobb/ingyenes alternativat. Ez ugyanis az emberi alaptermeszet lenyege, ha lehetseges is ravenni, hogy fizessen, vannak lelektani hatarok, ami fole nagyon nehez menni. Nezd meg a NetFlix tortenetet, az elso par evben folyamatosan arrol irtak, hogy kerdeses a fennmaradasa, mert baromi sokat kifizet jogdijkent, kb. tobbet, mint amennyi bevetele volt, es folyamatosan kockazati befektetesbol elt. Ugyanez igaz a Spotify-ra is. Mostansag kezdett eljutni mindegyik oda, hogy talan ki tudjak hozni nullasra a havi/evi szamlat, esetleg nemi nyereseget is termelnek.

Meg mindig nem arrol beszelek egyebkent, hogy ez jo-e vagy rossz, hanem arrol, hogy ennek az eremnek (mint oly soknak meg) ketto oldala van, es a masik bizony az, hogy a cegek probalnak fennmaradni a versenyben, ugy, ahogy tudnak. Az FB ugy lett a vilag elsoszamu kommunikacios platformja, tobbszazmillios eleressel, hogy folyamatosan ingyenes volt, cserebe ugy adta-vette az adataidat, mint a cukrot. Ha fizetos szolgaltataskent, de az adatokra ugyelo cegkent indult volna, ma (ha egyaltalan kihuzta volna maig) lenne korulbelul parmillios elerese, par eve fordult volna nyeresegesre, de csak vegetalna az ingyenes - de limitalt - Twitter es az adatokkal hazalo Google Plus mellett (mert ne feledjuk, a G+ csak az ingyenes FB miatt nem tudott sikeres lenni).
--
Blog | @hron84
Üzemeltető macik