Push notification rendszer készül a Firefox-hoz

Címkék

A Mozilla push notification rendszert fejleszt a Firefox böngészőhöz. Segítségével lehetővé válhat, hogy a felhasználók akkor is kaphassanak üzeneteket weboldalaktól, ha az adott weboldalak nincsenek megnyitva a böngészőben. A felhasználók hozzájárulása szükséges ahhoz, hogy hozzájuk üzenetek érkezhessenek. A szolgáltatás akár mobil eszközökre is továbbíthatja majd az üzeneteket. A működésének leírása elolvasható itt.

Hozzászólások

Én már csak abban bízom, hogy ebből egy egységes cross-browser megoldás születik.

Ha jól értem, akkor ez arról szól, hogy a weboldal elhelyez "valahol" (egy notification server-en) egy üzenetet egy HTTP hívással. Tök jó!

Ellenben szerintem az az izgalmasabb rész, hogy a notification server hogy szól a kliensnek. Ha mondjuk bármilyen TCP-re épülő protokollon akar szólni (ami azért valószínű), akkor ki kéne épülnie egy TCP kapcsolatnak a notification server és a kliens között. Ennek a kezdeményezéséhez sok sikert kívánok a notification server-nek, kicsit túl sok a mai világban hozzá a tűzfal. Úgyhogy gondolom a kliens fogja pollozni az üzeneteket - de akkor meg már pollozhatná éppen a weboldalt is...

De értem én, a fejlesztőknek egyszerűbb dolga lesz, a megvalósítás meg egységesebb lesz.

Ha nem a notification service építi ki a kapcsolatot a browser felé, akkor felteszem, hogy a browser fogja kiépíteni a notification service felé. Aztán van két lehetőség:

- nyitva is hagyják a kapcsolatot, és azon keresztül szólogat a service, hogy "hé, történt valami"
- a browser pollozgat olykor-olykor.

Az első nem nagyon fog jól skálázódni szerveroldalon, de felőlem akár lehet olyan megoldás is...

Miért is jobb ez mint egy RSS? (Átfutottam a link-elt anyagokat, nem látom értelmét.)

Annyiban már látom, hogy jobb (a mozillának), hogy a firefox-home-ban kapom majd meg az üzeneteket, meg statisztikázni tudnak majd a világ népszerű oldalairól. Na bumm.

Értesíts mozillán, facebook-on, twitteren, email-ben, rss-en, néhol már sms-ben, dedikált mobilos applikáción keresztül notification-ben...és akkor az "oldal változását figyelő szolgáltatás"-okat nem is említettem még.

Mindezt arra, amire az rss-t kitalálták. Valamit nagyon elszúrtak az RSS tech-marketingjével.

lol, jok ezek a "nem tudom, mi ez, de azt tudom, hogy szar" benyogesek. ugyanaz az elonye, mint a push mailnek, nem te kerdezgeted a szervert allandoan, hogy tortent-e mar valami (i.e. frissites), hanem o szol. kicsiket hatekonyabb. a kliens vastagsagahoz meg nem tul sok koze van az egesznek...

Nem benyögés volt, elolvastam, végiggondoltam, az más kérdés, hogy nem értünk egyet. Ha más a véleményed, kérlek korrektül válaszolj. Még mindig úgy gondolom, hogy csak akkor van ennek is értelme, hogyha nagyobb adatmennyiséget küldenek, mint amennyit én két lehetséges frissítés között ellenőrzéssel eltöltök. De segíts ki, mutass példát.

Azért mondtam, hogy kliens vastagság témakörét látom ebben is, mert hangsúlyozták, hogy mobilokra is céloznak vele...

Firefox féle push:

1 állandó kapcsolat, amiben csak annyi adatforgalom van amennyi kell. Nem kell nyitva lennie a weblapnak, hogy kapj értesítést az új leveleidről például.

Push amik most vannak implementálva:
Sok állandó kapcsolat. Minimum annyi, ahány szolgáltatást használsz. Az aki a böngészőben lakik (vannak sokan) sok szolgáltatást használnak, pl gmail, facebook, twitter, esetleg evernote, google docs, sok sok olyan dolog, amik frissülgetnek a háttérben folyton. A rosszabbik megoldás az, ha ezek polloznak, az lenne a harmadik pont, de kihagyom. A jobb az, ha egy kapcsolatot kiépítenek, amin csurognak az újdonságok. De ez még mindig sok kapcsolat egyszerre, ráadásul nyitva kell lennie az adott weblapnak hozzá. (vagy plugint kell telepítened, ami megoldja hogy a háttrében lekérdeződjenek az újdonságok.

Szóval ennyi.

De itt az értesítést ne úgy képzeld el, hogy te kapod, hanem a böngésző, és annak megfelelően fog tudni dolgokat csinálni. A gmail például előugró ablakokat, ha új email érkezett, esetleg egy plugin státusz ikont frissíteni. Egy üzenetküldő alkalmazás pl hangeffektet adni, stb.

Az egyszerre több is előny, viszont az sem kis előny, hogy nem folyamatosan megkérdezed, hogy ott vagyunk már? hanem csak vársz, hogy a sofőr mondja, hogy megérkeztünk? (ezt a hasonlatot :D)

Na, ezt se olvastam ki a hírből, hogy már cél akkor konkrétan eseményeket, akciókat indítani a böngészőben távolról, így már kezd alakulni, hogy mire érdemes ezt használni.

Azt hittem, nem jelent akkora problémát ezt most mondjuk ajax-al megoldani, de gondolom egyre több ilyen app-ot használunk, mostmár egy mederbe terelve jobban működne.

A kommunikációs elvvel, amire céloztál, a sofőrös hasonlattal, tisztában vagyok, mindig annak érdemes kezdeményezni, akinél történik a változás, csak számomra még az internet modellje egy előző képként van meg, nem annyira a mobilinternet-ondemand-... vonalon gondolkodtam. Update-elek, köszönet a segítséget.

Az RSS másra való.

Egyrészt az se push, azt is időnként le kell kérdezni. Persze az rss olvasó szépen lekérdezi helyetted, te csak azt veszed észre, hogy érkeznek a hírek. Szerintem az rss jó, és hasznos, érdemelne több marketinget, és igazad van, el van szúrva a marketingje. Most is sok ismerősöm egyesével nézegeti, óránként frissítgeti a honlapokat ahelyett, hogy egy olvasóval követné.

Amiről ez a push szól jóval technikaibb dolog.

Arról van szó, hogy az általad látogatott weblap, pl gmail engedélyt kérhet arra, hogy küldhessen üzeneteket neked akkor amikor nincs nyitva, így pl kapsz "új üzenete érkezett" értesítést akkor is, ha nincs nyitva a gmail épp nálad.

(nem írtam, hogy az RSS az push, következőben írtam, hogy na de akkor a firefox push miben jobb, mint az általános push elgondolás)

RSS marketingéről annyit, hogy én már amikor megjelent se értettem, hogy miért nem kezdik összekötni a fejekben az e-mail-el, egyéb notification-ökkel. De a híroldalak is mostohán kezelték, sehol se ugrott fel egy értesítő alul, hogy figy, ma már 6x jártál itt, RSS olvasód van-e? Hagyatkoztak a szűk keresztmetszetre, hogy nincs más, csak böngésző, és ezzel ez így is maradt.

Híroldalaknak nem igazán éri meg, mivel ugye a reklámok csak az oldalon jelennek meg, ha az rss-ben is megjelenne azt valószínűleg a userek kiszűrnék. Sok oldal csinálja egyébként azt, hogy az rss feedbe csak a cikkek első bekezdése kerül be, így ha érdekel egy cikk, mindenképpen el kell látogatnod az oldalra.

régi szép idők:) emlékszik még valaki a Netscape Netcasterre?