Hány éves korodtól töltesz napi min. 2 órát a "gép" előtt, és hány éves kortól engeded/engednéd meg a gyerekednek?

 ( j | 2019. április 3., szerda - 9:59 )
Én: 0-5 év között, gyerek: 0-5 év között
2% (6 szavazat)
Én: 0-5 év között, gyerek: 5,01-10 év között
2% (4 szavazat)
Én: 0-5 év között, gyerek: 10,01-14 év között
0% (1 szavazat)
Én: 0-5 év között, gyerek: 14 év+
0% (0 szavazat)
Én: 5,01-10 év között, gyerek: 0-5 év között
2% (4 szavazat)
Én: 5,01-10 év között, gyerek: 5,01-10 év között
13% (32 szavazat)
Én: 5,01-10 év között, gyerek: 10,01-14 év között
3% (7 szavazat)
Én: 5,01-10 év között, gyerek: 14 év+
0% (0 szavazat)
Én: 10,01-14 év között, gyerek: 0-5 év között
4% (9 szavazat)
Én: 10,01-14 év között, gyerek: 5,01-10 év között
8% (19 szavazat)
Én: 10,01-14 év között, gyerek: 10,01-14 év között
19% (49 szavazat)
Én: 10,01-14 év között, gyerek: 14 év+
5% (12 szavazat)
Én: 14 év+, gyerek: 0-5 év között
2% (4 szavazat)
Én: 14 év+, gyerek: 5,01-10 év között
8% (20 szavazat)
Én: 14 év+, gyerek: 10,01-14 év között
13% (32 szavazat)
Én: 14 év+, gyerek: 14 év+,
14% (35 szavazat)
Egyéb
7% (18 szavazat)
Összes szavazat: 252

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Hány éves kortól töltöttem volna napi min. két órát ...

Ha lett volna 1973-ban gép a családokban. Mondjuk keverőtárcsás mosógép már valószínűleg a legtöbb családban volt, ha más nem is.

Ahogy a gyerek érdeklődött a gép iránt napi 2 órát, odaengedtem. Mire iskolába ment, kezelte a számítógépet és megtanult folyékonyan angolul. Középiskolában lett nyelvvizsgája. Most informatikai végzettsége és informatikai állása van.

Azt hiszem: worksforme

--
trey @ gépház

'Mire iskolába ment, kezelte a számítógépet és megtanult folyékonyan angolul. ' -> Ez áprilisi tréfa vagy a nap felében angolul beszéltetek? ritka az olyan fogékony gyerek aki egynyelvű környezetben elsajátít egy másik nyelvet úgy hogy még olvasni sem tud.
vagy középsulira gondoltál?
--
A legértékesebb idő a pillanat amelyben élsz.
https://sites.google.com/site/jupiter2005ster/

"vagy középsulira gondoltál?"

Igen.

--
trey @ gépház

Nálunk lehetett fogni a szlovák tévét... ezért olyan 3 éves koromban én már folyékonyan beszéltem szlovákul, de magam sem értettem mit mondok, így aztán elfelejtettem :D

-fs-
Az olyan tárgyakat, amik képesek az mc futtatására, munkaeszköznek nevezzük.

Nálunk TV nélkül, teljesen spontán kezdtek a gyerekek 1-2 éves korban csehül beszélni. Könyörögtünk a magánhangzókért. :)
Aztán elfelejtették, azóta, elég választékosan, magyarul beszélnek.

:wq

"spontán" - Azt hogyan, halandzsáztak és véletlenül cseh lett belőle? :D

:-D

14 és az fölött. Lévén informatikai szakos gimibe jártam és napi 2-3 infó óránk volt :D
Gyerek nincs, nem is lesz, probléma sincs, hogy mikortól fekszik a gépen.

--
openSUSE 42.2 x86_64

Konkrétan: nem túl egészséges, ha az ifjú emberpalánták monitor előtt ülnek 10 éves koruk előtt. Bármennyi idő legyen is az. (Azonban ez is olyan mint a szemetelés, környezetszennyezés. Az ember veleszületett tulajdonsága, az élet velejárója. Ha már egyszer halnunk kell, ennek érdekében gyakoroljunk minél gyakrabban, minden lehetséges magatartásformát. Olyat is ami az utódunkat hozza még nehezebb helyzetbe. - Az ember egyszerűen magára és embertársaira, mind a környezetére kártékony lény. (Sajnos, a történelmünk figyelembevételével nem cáfolható megállapítás...)

Nem mintha 10 éves kor után egészséges lenne.

--
trey @ gépház

Igaz.., de minden relatív. - Kamiont, űrhajót vezetni vagy szenet, uránt bányászni, vagy napi 8 órát szemeteskukát emelgetni sem az. - Felnőtt embernek már, - szabadon, - nincs "joga" eldönteni ezt. (A gyermekük számára az ilyen döntések lehetséges következményeit viszont "megspórolhatják", sőt ez talán kötelességük is.) - A gyermek a választásainál nem mindig a számára hosszútávon helyes, előnyös utat járja, de néha a felnőt "jóakarással" még sokkal rosszabb helyzetbe hozza Őt mint gondolná. - Szerintem 20-30 év múltával visszatekintve kevesen vagyunk, akik ugyan úgy csinálnának mindent a gyermeknevelésnél, mint ahogyan az már visszavonhatatlanul megtörtént.

Nem hiszek a totális kontroll szülői hozzáállásban. Ma a számítógép az iskolában már alapvető. Akinek a gyereke az általános iskolában akarja megtanulni a gép kezelését, az szerintem hátrányban lesz a többihez képest.

Itt most egészséges gyerekekről beszélek, nem gyp-sekről.

Senkit sem kívánok győzködni, de amikor jönnek a "jáááj, a gíp", meg "jááj, tömegyilkos lesz, mert kvékezett!" baromságokkal a laikusok, akkor ütni tudnék.

--
trey @ gépház

+1000

--
zrubi.hu

+1

>Konkrétan: nem túl egészséges, ha az ifjú emberpalánták monitor előtt ülnek 10 éves koruk előtt. Bármennyi idő legyen is az.
Miért lenne ilyen súlyosan egészségtelen? Az egészségesebb, ha könyv előtt ülnek? Vagy ha bent rohadnak dupla irodalom órán egy marhára nem ergonomikus padban görnyedve?

>Az ember egyszerűen magára és embertársaira, mind a környezetére kártékony lény.
Define "kártékony". Ha azt jelenti, hogy rengeteg negatív környezeti tényező, emberek és embercsoportok közötti (valós!) konfliktus ellenére soha nem látott biztonságot, jólétet, hosszú életet tudott teremteni magának, akkor tényleg az. Ha azt, hogy nem bután ül és csodálja a természet erőforrásait miközben éhendöglik/megfagy, hanem felhasználja azokat, akkor megint csak igazat adok.

Ez a "kártékony" nagyon szubjektív, elvont fogalom, attól függ, kinek a szempontjából nézed és hogyan. Mivel a "természet" az nem egy tudatos dolog, elég értelmetlennek tartom annak a szempontjait vizsgálni. Max a fenntartható fejlődés az, amiről értelme lehet beszélni, erről a pályáról valóban letért az emberiség sajnos az elmúlt pár száz évben, de ez simán változhat, van sok pozitív jele ennek.

"soha nem látott biztonságot, jólétet, hosszú életet tudott teremteni magának," - na ez is a mihez képest kérdése. (Mert mondhatnám azt: sokaknak soha nem látott bizonytalanságot, (akár lelki szempontból!) nyomort, és életveszélyt sikerült...)

Egy átlag közmunkás, kisnyugdíjas, minimálbéren nyomorgó melós (mondjuk az alsó 20-40%) élete persze ma se rózsás, de a megelőző korokkal vesd már össze, akkor mi volt. Milyen volt az átlag nincstelen jobbágy élete (a társadalom alsó 80%-a kb), vagy éppen milyen hosszú. A gyerekhalandóságot nem számolva alig lehetett magasabb az átlagéletkor 50 évnél, ez alatt pedig megéltek több súlyos éhínséget, járványt, súlyos társadalmi igazságtalanságokat, a szerencsétlenebbek tatár/török/akármilyen betöréseket, portyázásokat... De visszább is mehetünk az időben, még rosszabb eredményekkel.

A romantizáló parasztregények, meg a Youtube videók, amiben a jópofa, sportos csávó kőkorszaki technológiákat mutat be távol a "piszkos civilizációtól" azért nem bontják ki a valóság minden részletét...

Pontosan. Megnézném ki hajlandó manapság lavórból fürdeni, sparhelten főzni, kerti budira járni, kézzel babot/borsót fejteni, disznóbelet mosni, stb. pedig ezek pár generációval korábban a vidéki életmódhoz tartoztak.

Szívem szerint a közösségi média/okostelefon is külön szempont lett volna, sőt, talán fontosabb is a lelki egészség szempontjából, mint a "gép".
link

+1

+1

Es mit csinal a gyerek a gep elott? Mert attol is fugg. Most vagyok 42, anno suliban max szamtech szakkor volt (akkor voltam kb 11 eves), Videoton TV Computerekkel, es egy szigoruan elzart Commodore 64-el, mert "az draga volt" (printer + "igazi" monitorral, WOW!!!!) ... Akkor en rakattantam, otthon nem is volt szamitogep, igy papiron, fuzetben kezdtem el programozni (eloszor BASIC majd 65xx assembly). Mikor lett gep (C64) otthon is, en szinte sose jatszottam vele, hanem programozgattam. Ha jatek szoba is kerult, irtam magamnak, az volt benne az igazi elvezet :) Nem voltunk tul gazdagok, azert kaptam meg megis a gepet, mert szuleim lattak, hogy nem a jatek, stb erdekel elsosorban, ahhoz kicsit nagy ervagas lett volna a csaladi koltsegvetesnek.

Na, ebbol ezt akartam kihozni: azert nem mindegy, hogy az ember gyereke miert akar X orat a gep elott tolteni: komolyan erdekli, lesz belole haszna, tanul belole, vagy _csak_ a jatekok/facebook/es egyeb "time killer" idotoltesek. Persze ezek mellett is van realis korlat, meg egeszsegre gyakorolt hatasa stb stb, de szerintem tenyleg nem mindegy, hogy a "gep elotti ido" mire megy el, foleg egy gyerek eseten ...

UPDATE: ja, es mielott vki beszolna: igen, tudom, 2019-et irunk, mara alavetoen mas a szitu, az "online vilag" haszanalta es ismerete fontos szempontta valt, kvazi nelkulozhetetlen. Amire celozni akartam fentebb, hogy azert ezen felul is van az az idotoltes ami egyertelmuen ebben se hasznal a gyereknek, ha csak orakig jatszani akar, stb, es semmi mas nem erdekli. Tehat kulonboztessuk meg a hasznos es haszontalan idotoltest (es a hasznos nem feltetlen csak a programozas ...). Foleg egy gyerek eseten, ahol esetleg ez mas dolgok rovasara megy sok esetben ...

Jaja, en is altalanos iskolaban talalkoztam a videoton tv kompjuterrel. De a napi 2 orat szerintem egyetem korul ertem el, ott is inkabb a masodiknal, mert a gepeszeten nem engedtek akkor meg a geppel rajzolast, de a programoton meg elkerulhetetlen volt.

A gyerek meg (a nagyobbik) 12, de igazabol akkor ult gep elott, amikor az olvasmanyairol kellett tesztet kitoltenie. De a kozepsuliban meg nincs ilyenuk, igy nagyjabol 0 percet tolt szamitogep elott. Ellenben tabletet, es telefont latott, hasznal. A szabadidejeben, mar ha nevezhetjuk szabadnak, sportol, triatlonozik.

Valahogy fel sem merul az igeny (meg), hogy szamitogeppel foglalkozzon. Mondjuk otthon en is meglehetosen keveset ulok gep elott, eleg hozza a munkahely.

Át lehetne írni a "gép előtt"-ről "képernyő előtt"-re vagy "online"-ra.
Unokaöcsém 5 éves és tableten kockul.

Régen a szülők a TV elé ültették a gyereket, ha pár órára nyugalmat akartak maguknak. - Ma sokan annak örülnek ugyan ilyen szempontból, hogy a gyerek "online" foglalja el magát. (De az embereket a közösség formálja olyanná amilyenné. Ennek alapja a gyermek számára a családi közösség, mint az első 10 év életre meghatározó "start-asztala". (A közösségi élet interaktivitása pedig nem az elvonulásé, bár sokan hajlomosak vagyunk "nélkülözni", mert így kényelmesebb.) Azt akarom ebből kihozni, hogy 10 év alatt még alaposan felelősek vagyunk a gyermekeinkért, nem csak lélekben kell vele lennünk, de mindenben, ha úgy adódott a gépen is.

Maskor ilyenre inkabb 2 szavazast kuldjel be. Teljesen atlathatatlan az eredmeny.

+1

+1
Vagy lehetne két csúszka is akár, hogy mindenki pontosan beállíthassa az eredményt :D

Akkor meg a korrelaciot nem latnank.

Igy meg szinte semmit.

csaxolok, hogy 5.0 es 5.01 ev kozott majd 4 nap kulonbseg van.

Lehet - az egyebkent tokeletesen kiirt szavazas - csak ettol lesz pontatlan...

---
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

5 eves kortol mar jatszhatna az enyem offline regi jatekokkal, de az internet, a malvertising, a scam-ek meg az in app purchase-ek vilaga jobb, ha kesobb jon el, annal meg jogosnak is tartom a 14+-t.

Én: 11-12-13; gyerek: 17, de első sorban nem az életkort nézném, hanem, hogy mennyire fejlett a gondolkodása.
Engem baromi nagy lemaradás ért amiatt, hogy ilyen korán ilyen sokat gépeztem és, hogy nem foglalkoztam magammal. Szellemileg lassú volt a fejlődésem. Ezt csak később láttam.
A gyerekemnek egész biztosan nem engedném ezt, csak ha már látnám, hogy különféle dolgokat belát.: az életünk végességét; mi a fontos számára az életben; vannak emberi kapcsolatai.

Nem hiszem, hogy a számítógépet ennyire negatív dologként kellene beállítani. Engem a gimnázium vége felé kezdett érdekelni, elsősorban a programozás (internetezni akkoriban elég korlátozottan lehetett), de miért ne érdekelhetne valakit a dolog előbb is.
Szerintem az egész aggódás azért van, mert él bennünk egy kép olyan emberekről, akik napi x (24 - x << 24) órában ülnek a gép előtt, játszanak és pornót néznek. De a gyerekek egészséges kíváncsisága épp korábban (amíg az elavult iskolarendszer ki nem öli) épp ez ellen dolgozik. Minden érdekli őket (matek, fizika, programozás, állatvilág), és mindenfélének utána lehet nézni gépen. Inkább arra lenne szükség, hogy megtanítsd őket értelmesen használni a gépet.

Egy nehany eves kisgyerektol mikent varod el hogy "értelmesen használja a gépet"?
Szamukra pl. a youtube rendkivul addiktiv, orakig kepesek lennenek nezni.

Néhány=?
Egy iskoláskorú gyereket nem kell hülyének nézni, értelmesebben fogja használni, mint a legtöbb felnőtt:
-nyelvet tanul (pl. külföldiül néz rajzfilmet),
-valami ismeretterjesztő műsort néz (pl. az Es war einmal das Leben/der Mensch),
-utánaolvas az iskolában hallottaknak (házi feladathoz Wikipediát, számítógépes szótárat használ),
aztán, amikor nagyobb lesz, egyre több új lehetőség van
-megtanul programozni
-komputer-algebrával ellenőrzi a matekházit
-szimulációt ír a fizikaórára
stb.

Az elején, gondolom, kell neki mutatni értelmes tartalmat, hogy ne valami szemétre kattanjon rá. De ez régen ugyanúgy volt a könyvekkel, újságokkal, aztán a rádióval, tévével. De ahogy a tévén is lehetett Öveges Professzort nézni, úgy a neten is van rengeteg érdekes dolog, pl. a Numberphile csatorna matekvideói is elég addiktívek, de jó értelemben.

Szerintem inkabb a kozossegi media illetve a kulonbozo csatornakon ozonlo szenny a karos, mint a szamitogep maga. Meg a jatekok sem feltetlenul karosak.

"Egyéb"-re szavaztam, mert sokakhoz hasonlóan:

a) 14 felett voltam, amikor egyáltalán lett otthon számítógép. (1968-ban születtem)
b) A gép előtt sok mindent lehet csinálni. Egész más megítélés alá esik, ha a gyerek programozik (kicsik Logoban), értelmes játékkal játszik vagy csak bambul és pörgeti a FaceBook-ot.

Óvodás gyerekeimet csak keveset engedtük gép elé, mert azt elhittük az orvosoknak, hogy a szemükre nincs jó hatással. Iskolás kortól fokozatosan nőtt az eltöltött idő, de ez alkalomfüggő volt. A játékra volt egy limit: napi egy óra, általános iskolában és középiskolában, ha másnap tanítás volt. Értelmes dologra nem volt limit, bár azért azt szorgalmaztuk, hogy aminek lehet, könyvből nézzen utána egy iskolás, ne egyből guglizzon.

Ezért a szavazás számomra értelmezhetetlen.

eléggé konzervatívak, és életidegenek ezek a választási lehetőségek :)

14+??
Ők a villamos áram használatától is tiltják a gyerekeket?
szerintem aki 14 évesen kezd el tabletet/számítógépet használni azt analfabétának kell hívni, így 2019-ben.

a 0-5 pedig nagyon durva összevonás.

a gyermekeim pl: készség szinten használják a tabletet ~2 éves koruktól, ~3 korukban aktívan video telefonálnak a nagymamákkal, apával ha épp utazik.

~5 éves kortól önállóan kezeli az XBOX-ot, elindítja, beállítja az összes játékot amivel játszhat.
ugyanekkor az összes betűt képes lerajzolni/felismerni, ismeri a számokat, színeket magyarul és angolul is.

Ja, és a fő probléma, hogy az eszköz használata alapján akarja bárki is megítélni, hogy az hasznos vagy káros???

a TARTALOM a lényeg. szerintem.

A könyvekben is van haszontalan, vagy akár káros tartalom is nem?
Ha kint játszik a többiekkel akkor is lehet hogy olyat csinálnak ami sokkal károsabb, mintha a számítógép előtt ülne. Főleg ha azon meg értelmes dolgot csinál épp.

Hogy én mikor kezdtem?
amikor a szüleim megengedhették maguknak hogy vegyenek egy C64-et. (úgy kb 8-9 éves lehettem, és 1980 valahányat írtunk) De a hiedelmekkel ellentétben, azon sem csak játszani lehetett ám ;)

--
zrubi.hu

Fontos, hogy a szavazas kiirasaban ott a "min. 2 orat" feltetel.
Nem arrol van szo, hogy megneztek 1-2 meset youtube-on, hanem mikortol engeded meg azt, hogy orakra "beszivja az internet" (tipikusan felugyelet nelkul).

OK, a "minimum 2 óra" valóban erősebb kitétel már. De még így is azt mondom, hogy a tartalom számít. Mondjuk egész napos ovóda/iskola után 2 óra "gépezés" önmagában nem jelent semmi rosszat.

Felügyelet nélkül meg csak akkor, ha meggyőződtem róla hogy az instrukcióim és a intelmeim célt értek ;)

A "beszívja az internet" szerintem akkor van, ha valaki már az egyébként kedvelt szabadidős tevékenységei helyett is szívesebben "gépezik (vagy gépezne)" Ez valóban nem szerencsés. De ez az olvasásra is ugyan úgy igaz.

szerintem.
--
zrubi.hu

Ha ovoda/napkozis iskola (~5pm) utan a gyerek tobb mint 2 orat gepezik, akkor mar nem marad ido egyeb szabadidos tevekenysegre.
Nagyobb korban ez mar a hazi feladat iras es a dolgozatra tanulas rovasara is mehet.

nyilván nem robotok, szóval nem minden nap...

De van ilyen nap, igen. Főleg ha kint már sötét/vagy rossz idő van.
egy-két mese/videó, (közös) játék az XBOX-on, és simán megvan az a 2 óra.

A napközi meg pont eazért van, hogy ne legyen (számottevő) házi feladat amivel otthon foglalkozni kell.

--
zrubi.hu

A mesenézés szerintem nem gépezés. Az nekem a TV nézés kategória.

--
trey @ gépház

10-, mert elotte nem volt szamitogepunk. gyerek nincs, csak macska, de az mar 2 honaposan is mindig a gep elott vagy a monitor tetejen fekudt.

nekünk a saját korunkban kellett megállni a helyünket, ki is alakult rendesen egy bizalmatlanság pl a reklámok végett. nekik meg az ő korukban kell helyt állni. ha nem hagyjátok, hogy találkozzanak vele ( a saját korukkal), az ő dolgukat nehezítitek meg. máshogy nem tud kialakulni az ellenanyag sem.

+1, a tiltás az a buta/lusta szülők fegyvere.

Egyébként is, a 3D nyomtatás, Kínából gombokért rendelhető Arduino, programozható robotok, végtelen youtube DIY tutorial világában az már rég a múlté, hogy ha a gyereked a gép elé engeded, akkor mindenképp beszippantja a virtuális tér és megszűnik számára a való világ. Persze ezért szülőként tenni is kell, egy 4-5 éves magától nyilván nem fog tudni elindulni, csak hát ez már ugye macera, meg idő, tiltani az egészet a bánatba könnyebb...

A monitor elé beragadás veszélye 10-20 éve volt inkább valós. De az a korszak, a videójátékok végtelen veretése, fórumokon kockulás, trollkodás, napiszar, stb. még mindig kevésbé volt káros szvsz, mint a még azelőtt "kezdők" gyerekkora, akik a TV-t bambulták teljes passzivitásban kiskorukban napi több órán át. Pedig lám, ők is felnőttek, az ide kommentelők egy nagy része megkockáztatom az utóbbi kategóriába sorolható (többek közt én is).

Van egy olyan fogalom, hogy "szándékos vakság", PálFeri ragozza ezt itt. Példaként egy olyan esetet hoz, amikor is 25 évbe telt, amíg a közvélemény elfogadta, hogy a terhes nőket nem célszerű megröntgenezni. Most hasonló játszódik le a "kütyüt a kisgyerekeknek" témában. Gyakorlatilag mindenki tudja, hogy egészen kicsi gyereknek nem célszerű kütyüt adni a kezébe, mert sokkal többet árt, mint ami nehézséget megold ("legalább lefoglalja"). S itt is hasonló ismérvek vannak, mint a "röntgenezős" példánál:

1) Közkeletűen elfogadott hiedelem: mértékkel mindent lehet

2) A hiedelmekhez elfogadott érzelmek kapcsolódnak (a technológiai fejlődés kapcsán kialakuló hurrá-optimizmus)

3) Az önmagamról alkotott kép („10 évembe telt, míg rájöttem, hogy a férjem bántalmaz.”)

4) Az adatok nyilvánosak

5) Az igazság ismerete a változáshoz nem elég

ha nincs kölyköm és nem is lesz akkor mi van? :D

úgy 10 éves koromat mondanám, ha egy kölyökről kéne döntenem annak is valami ilyesmit mondanék.
amúgy szerintem inkább az a lényeges kérdés hogy mivel tölti azt az időt, az kevésbé hogy mennyit.


"all submitted complaints will be forwarded to /dev/null for further investigation"
"ez ilyen hippi kommunás felfogás, ahogy Stallman sámán módjára dobol a nagy hasán, hogy GNU, free software, free as free beer."