Véleményed szerint a mai informatikai alaptudás és/vagy informatikai tudatosságra nevelés az átlag felhasználónál mennyire kielégítő?

Címkék

Nem az advanced userekre gondolok, hanem azokra akik csak használják, de nem ismerik, nem törekszenek rá, hogy megismerjék mélyebben. Munkahelyen elvannak a számítógépükkel, otthon gépen vagy mobilon neteznek stb.

Nyilvánvaló, hogy populárissá vált az egész infokommunikációs technológia, így nem várható el a többségtől, hogy szakmai ismeretei legyenek. Leginkább a tapasztalat és vélemény érdekel. Már úgy látom, hogy az internet bekötése olyan mintha autót vennél, de itt nem feltétel az alaptudás, megszerzett jogosítvány, cserébe nem te gázolsz el másokat, hanem te kerülsz bajba. Nem az ECDL nevű szörnyetegre gondolok, aminél be kell vágni a perifériákat meg a vírusok típusait, hanem arra, hogy a való életben is odafigyelsz arra, hogy ne hagyd kint a tárcád a lezárt autóban. A nagymama nem tudja, hogy a bazi nagy hirdetésben odaillesztett TOVÁBB gombra vagy alatta a kisbetűs letöltés linkre kell kattintani. Nem tudja, hogy ha van vírusvédelem a gépen még egyáltalán nem vagyok biztonságban. Van olyan anyag amit ajánlanátok? Nincs korosztály, elsősorban az 50/60+ vagy azok jutottak eszembe akiknek ez később jelent meg az életében, de végül is nincs különbség annál sem aki eleve ebbe született bele. Szóval várom a véleményeket, tapasztalatokat.

Megfelelő
5% (28 szavazat)
Nem megfelelő
15% (94 szavazat)
Nem megfelelő, szerintem oktatni kéne (online, vizsga nélkül)
9% (57 szavazat)
Nem megfelelő, szerintem oktatni kéne általános műveltséggel (általános/középiskola, egyéb képzésnél kiegészítő anyagként)
68% (418 szavazat)
Egyéb állásponton vagyok
2% (14 szavazat)
Összes szavazat: 611

Hozzászólások

A tudatosságra nevelés miatt: [x] megfelelő. Nemcsak, mert otthon azt látja, de az iskolában is tanítják a tanárok. Tudom, hogy nem releváns, de ez legalább egy példa arra, hogy valami elmozdult a nulláról.

Nem tudom jó-e hogy leültetik szerencsétlen gyereket a Word és Excel elé évről évre (én nem tudom hányadik osztálytól van informatika) de nálunk semmi más nem volt, és úgy hallottam hogy máshol sem. Tisztelet a kivételnek.

(oké volt egy informatika tanárunk aki egy kicsit programozott velünk, de kemény ellenállásba ütközött (minekeznekem kezdetű szólamok), és az sem tartott tovább egy évnél. Pedig nem egy lerobbant iskola volt).

Oké, volt egy informatika tanárotok, akik programozást oktatott, de ezt miért kevered az informatikai alaptudáshoz? A programozás nem az alaptudás része. Az informatikai alaptudás olyannyira problémás, hogy ismerek programozót, aki írt volna Perl scriptet arra, hogy a dokumentum első oldalán ne legyen lábléc, mert fogalma sem volt, hogy erre képes-e bármelyik szövegszerkesztő, és ha képes, akkor vajon hol keresse benne ezt a lehetőséget.

Szerintem miota okosmobilok vannak, azota a digitalis irastudatlansag uj szintre emelkedett.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Szerkesztve: 2020. 06. 15., h - 14:38

Nem értem ezt a kérdést. Mire vagy kíváncsi? Mihez képest vagy mi lenne a cél szerinted? Mert így most jó és rossz :) 

honlapom http://dyra.eu/

Borzalmasan alacsony az informatikai alaptudas es ugy erzem, meg ez a szinvonal is folyamatosan romlik.

Kihalt a szakma.

...hittem ezt én is, amíg nem jártam meg nem nevezett honvédség-közeli irodában, ahol a nyugdíjazott ezredes átüvöltött Gizikének, hogy akkor most diktálna. Gizike jött, csak nem az írógépet, hanem az ASUS notit hozta a kezeiben és nekiállt két ujjal írni, mint a sas... körözött majd néha lecsapott.

Csak az olyannal, amelyik ész nélkül, politikai okból üvöltötte, hogy baj lesz az érettségivel, azt el kell halasztani, tragédiákat vizionált, miközben az lement probléma nélkül. Nekik köszönhetően most lenne 70+ ezer érettségizetlen, ember, akiknek elbaszták a nyarát.

Esetleg a politizálás és hangulatkeltés helyett foglalkozhatnának olyasmikkel, ami a dolguk lenne. Csak egy tipp.

trey @ gépház

Nem húzol be a csőbe. :)

(de azt hozzáteszem hogy egy 20 ezer feletti taglétszámú ágazati szakszervezet fog politizálni akár tetszik akár nem. Politizálás alatt pedig szakpolitikát kell érteni, és nem pártpolitikát. Ha az utóbbi megy, akkor az baj. Tudsz mutatni olyan történetet hogy jött a PDSZ és megmondta hogy az xyz ellenzéki párt mennyivel jobban nyomná az ipart? Ha igen, akkor én kérek elnézést. Eleve nem érted hogy egyáltalán miért tömörül egy csapat pedagógus országos szakszervezetbe, ha szerinted baj, hogy "belemennek" a politikába. Pont, hogy az a dolguk, hogy ha odafent születik valami "okos" dolog akkor belemenjenek, sőt uram bocsá egy boldog országban lehet hogy a politika egy asztal mellők tervezné és irányítaná az oktatást a szakszervezettel..).

Olyan nagy csoda ez? A politika pont arról szól, hogy ki milyen irányba elfogult. Eleve, politikától pártatlanságot hogyan lehet várni? Persze, hogy elfogult! A kérdés itt az irányzat, és hogy kinek mi tetszik. 

Aztán vannak olyanok akik a decentralizált modellben hisznek, és vannak olyanok is akik az erősen centralizáltban. Addig nem fogod ezt a kettőt egyszerre kibékíteni, amíg nem találsz bennük valami közöset, ami kellően motiváló mindkét félnek ahhoz, hogy kompromisszumra legyen hajlandó érte. 

Aztán, hogy ez szakmai területeken hogyan nyilvánul meg, egy másik téma. 

Where do you want to go today?
[nobody@salcay:~]$_

A "csak azért is ellenmondunk, nehogy a kormánynak legyen igaza" hozzáállás addig leszarás kategória részemről, amíg politikai haszonszerzés miatt nem kezdenek el komoly károkat okozó rémhíreket terjeszteni.

Söprögessenek először a saját házuk táján (bőven lenne mit tenni).

trey @ gépház

A PDSZ-nek az volt a véleménye hogy nem kéne a víruspara közepén érettségizni, bár lényegében kizárták őket a konzultációból, azt Maruzsáék csak a kormány házi szervezeteivel egyeztették le.

Ez nem egészen csak járványügyi kérdés.

(április közepéről beszélünk, ekkor döntöttek, ha jól emlékszem akkoriban ranteltél te is a hupon hogy a gyökér pest megyeiek mit mászkálnak annyit a google-ös adatok alapján, ugyeugye).

Az másik dolog, hogy hálistennek legalábbis nem haltunk bele a dologba, de a vírusjárvány alakulása, hogy is mondjam, nem éppen egy szépen tervezhető algoritmus szerint megy le, igy az érettségiben kockázatot és komoly veszélyt látni, egyáltalán nem volt elrugaszkodott dolog.

De, ez járványügyi kérdés, és ha rájuk hallgattunk volna, akkor nem lett volna érettségi, ami csont nélkül lement.

(április közepéről beszélünk, ekkor döntöttek, ha jól emlékszem akkoriban ranteltél te is a hupon hogy a gyökér pest megyeiek mit mászkálnak annyit a google-ös adatok alapján, ugyeugye).

A kettőnek semmi köze egymáshoz. Az, hogy a tanulók elmennek egy tanterembe, ahol a szabályok és távolságok betartásával lenyomják az érettségit, nem azt jelenti, hogy a parkokban kell piknikeznie a fővárosnak.

trey @ gépház

Anyám érvel mindig ezzel - főleg most a vírushelyzet idején -, hogy "jaj, hát okostelefonnal meg lehet sok mindent oldani, de persze csak annak, akinek van, meg aki ért is hozzá...hát én már ennyi idősen nem fogom megtanulni".

Nővérem meg tipikusan a buta facebook felhasználó, aki küldi a cicás gifeket, meg ha nem szidnám folyamatosan küldözgetné a vírusos linkeket is (amiket az ő barátnői küldenek neki). Lényegében múltkor csak a jelszavát lopták el azzal, hogy egy olyan születésnapi köszöntő linket kapott, ami google bejelentkezést kért.

Azóta én felügyelem a jelszókezelőjét.

 

Btw az országban/jelenkorban rengeteg digitális írástudatlan van. Annyira alap dolog, mint mondjuk angolul tudni. Végülis ha szerencséd van végülis le lehet élni vele falun egy egész életet...

Bocs, de még ma is, egy random kihúzott átlagember a szociban született, és amikor dolgozni kezdett, a számítógép egy okostojásoknak való játék volt, amihez komoly ember nem nyúlt. Akkor miről beszélünk? Amíg az a generáció el nem megy nyugdíjba, addig az átlagos informatikai készség szintje az idővel automatikusan nőni fog, egyszerűen azért, mert egyre többen lesznek akik használtak már számítógépet vagy mobilt. Mindezekkel együtt természetesen minden oktatás a témában fontos, főleg, hogy a fiatalok minél képzettebben lépjenek be a kohortba, de az idősebbeket már nem lehet "megtanítani számítógépezni". Aki tudja, tudja, aki nem, az már úgy marad.

Egyrészt valóban, az én korosztályomban roppant kevesen értenek az informatikához. Persze amikor elkezdtem dolgozni, akkor nem hogy okostojásoknak való játék volt, hanem az sem, a számítógép akkoriban valahol a távolban egy gépteremben létezett, és mi hallottunk arról, hogy van olyan is, a fiam pedig már úgy nőtt fel, hogy előbb tudott gépelni a billentyűzeten, mint kézzel írni. Szóval nagy ugrás, Viszont úgy látom, hogy attól, hogy valaki készségszinten használja az informatikai eszközöket, nem feltétlenül van meg a megfelelő informatikai alaptudása.

Igen, de azt meg lehet tanítani, hogy

  • nem megyünk át a piros lámpán
  • nem fogadunk el cukorkát a ballonkabátos fószertól
  • nem adunk ismeretlennek pénzt kölcsön
  • bezárjuk a bejárati ajtót ha elmegyünk otthonról

Rendszeresen találkozom olyan irodai munkatárssal, aki majdnem (mert jobb esetben azért kérdez) vagy esett már áldozatul valamilyen átverésnek:

A feleségem rendelt valamit az interneten, én meg a munkahelyi címemre kaptam egy angol levelet. Ezt megnyithatom?

Emberünk nem kötötte össze, hogy a felesége saját címet használt, ő pedig a szokásos invoice.akármibe csomagolt kriptolokkert kapta meg.

Másik esetben az user fizetett, mert rendelt kínából valamit, majd egyszercsak kapott egy levelet a vámhatóságtól, hogy ha befizeti azt a csekély, párezerforintos összeget, akkor megkapja a csomagot. Ő egy repülőjegy árával lett estére rövidebb. Itt is pörgött az EOn-os fizesd be a hátralékod levél, ami egy fake kártyás fizetéses oldalra vezetett. Olyannyira, hogy még validálta is a kártyaadatokat, mely szerint Visa és helyesen van megadva a 16 jegyű szám.

Vagy más példa a tudatlanságra: usernek nem tudtam már hogy elmagyarázni, hogy hova kell kattintani úgyhogy küldtem neki levélben screenshotot. Nézi... kattint, de nem működik. És van az az állapot amikor meg sem fogalmazódik benned a nyilvánvaló hiba és meg sem mered kérdezni, mert ilyen egyszerűen nincs: te figyu, ugye nem a képen kattintgatod a gombot amit küldtem? De...

Vagy más példa a tudatlanságra: usernek nem tudtam már hogy elmagyarázni, hogy hova kell kattintani úgyhogy küldtem neki levélben screenshotot. Nézi... kattint, de nem működik. És van az az állapot amikor meg sem fogalmazódik benned a nyilvánvaló hiba és meg sem mered kérdezni, mert ilyen egyszerűen nincs: te figyu, ugye nem a képen kattintgatod a gombot amit küldtem? De...

Néhány napja történt velem: Egy nagy európai kutatási pályázat bírálásán vettem részt bioinformatika témakörben. Az esemény záró szavazása videokonferencián zajlott, a la corona. A megmozduláson vezető bioinformatikusok vettek részt, professzorok, cégvezetők, a medián kortól idősebb korosztályból. 

A technikai személyzet screen sharinggel mutogatta, hogy hová kell kattintgatni a szavazáshoz. No, ott is sikerült egyeseknek a videó képére kattintani a megfelelő weboldal helyett, volt hosszas magyarázkodás. Azt se tudtam, hová legyek kínomban. Mondom, vezető figurák bioinformatika témakörben. 

Ezek után az, hogy egy titkárnő nem tud jelszavas zipet kezelni, vagy hogy egy idős családtagnak az sms kódos netbankolás megugorhatatlan lépcső (pedig konkrétan sikeres mérnök akire gondolok), az trivialitás. Még azt is megkockáztatom, hogy a problémák egy része ux tervezési hiba, nem pebkac. (Seggfej programozó bármikor alkot használhatatlan rendszert.)

Az autók milyen régen közöttünk vannak, mégis hány totális "autó analfabéta" vezet autót, akinek halvány lilája sincs arról, hogy mi az amivel gyilkolja az autóját és mi az amivel óvja. Minden azon áll, hogy valakit érdekel-e valami. Örök problémája a számitógépes biztonsági szakembereknek, hogy hogy oktass olyan felhasználókat akiket nem érdekel a számitástechnika és aktívan kerülnek minden alkalmat amikor véletlenül tanulnának valamit.

:wq

Szerintem semmi szukseg nincs arra, hogy ilyesmit oktassunk. A szamitogepet maguktol is meg tudjak tanulni a gyerekek, ha erdekli oket. Sokkal fontosabb, hogy a francia forradalomban tudjak, hogy melyik honap melyik napjan mi tortent, meg hogy melyik varosban melyik evben szuletett Csokonai. Ez utobbit sokkal tobbet fogjak hasznalni.

(Bena Carlcolt, megszerezte egy bolcsesz a jelszavadat ? )

Elég baj, ha ez szerinted (tudás, műveltség) alá/fölérendeltség kérdése. Attól, hogy megtanulják a számítástechnikai alapokat, nem kell, hogy műveletlen bunkók legyenek.

Ennyi erővel nem kell semmit tanulni, fent van a neten, majd "rágúglizik" ha kell neki.

üdv: pomm

A 852-es kídlap telepötúsa sikeresen befejezádétt

Te most ezen komolyan triggerelodtel?

Tele van a net hasonlo poenokkal, forditott iranyba is, csak valahogy senki le se szarja, ha a science-t tamadjak:

"Meg mindig varom a napot amikor hasznalni fogom a pitagorasz-tetelt/kovalens kotest/masodfoku egyenlet megoldokepletet". Nepszerubb viccoldalak es meme-oldalak visszatero poenja.

Ertem en, hogy science-bol eleg jol meg lehet elni, igy akik ertik, hogy mire jok ezek, azok kevesbe lesznek onerzetesek.

De nem kell a bolcseszeket se felteni: volt alkalmam vegignezni, ahogy kibeszelik, hogy mekkora "muveletlen taho" es "erzelmi intelligenciaban nulla" egy olyan ismerosom, akirol meggyozodesem, hogy egy kozepes meretu allam jegybankjat siman el tudna problemamentesen vezetni, mert kello tudasa van hozza.

Persze, poénkodni lehet, sőt... Én csak a véleményem fogalmaztam meg.
A te példád pont jó arra (az ismerősöd), hogy hiába értesz valamihez, még lehet katasztrófa az egész, ha az illető paraszt vagy műveletlen. Tudom van egy halom példa arra is, hogy néhány zseni, mekkora tuskó volt. Ők azok a zsenik (talán 0.1%), akikre emlékszünk. A többi ment a levesbe vagy a felét sem érte el annak, amire hivatott lehetett volna.
Persze itt lehet reál-humán háborút kreálni/vizionálni, de az emberi kapcsolatokhoz kell az eq és az iq is. Ha csak az egyik van meg  bajban lesz a kapcsolatod másokkal.

üdv: pomm

A 852-es kídlap telepötúsa sikeresen befejezádétt

Ehhez annyit tennek hozza, hogy:

  • a legalszentebb emberek szoktak keveselni masok eq-jat
  • szinten nagyon szeretnek masok eq-janak alacsonysagara mutogatni azok, akik kronikus "faszukat mas csalannal vero" alkatok (kedvenc peldam amikor egy nyugati magannyugdijpenztar az ugyfelei penzet eldontotte, hogy csak kornyezetbarat technologiakba fekteti. A maguk altal "magas eq"-ra diagnosztizalt mashol nyugdijpenztarazo faszkalapok meg hangosan helyeseltek)
  • egy olyan vilagban elunk jelenleg, ahol a siker egyik titka az, hogy gyakorlatilag szociopatanak kell lenni

A magas IQ-ju alacsony EQ-ju szemely elobb-utobb megtanulja, hogy mikor kell csendben maradnia es mikor kell konzisztensen hazudnia. En onnan ismerem fel az intelligens embert, hogy lepcsozetesen fel tudja epiteni, hogy ki mennyit tudhat a velemenyebol. Ez valasztja el a butatol.

Magat az EQ-t es az ezen "szam" kore irt couldology-kat altudomanynak tartom. Ahogy a minket meg osztonlenykent elfogadni sem akaro posztmodern pszichologia 90%-at is altudomanynak tartom.

Megértelek.
Ne feledd azt sem, hogy ez rád is igaz. Sokan szeretnének változtatni a világon, de veled esetleg nem akarnának összefogni, mert nem tudnak azonosulni az általad képviseltekkel. Pl. a fenti írásaiddal én sem. Ettől még nincs irányodban semmilyen negatív megítélésük, ahogy nekem sem.

üdv: pomm

A 852-es kídlap telepötúsa sikeresen befejezádétt

Ezt muszaj leirnom.

4 egyetemista, leendo telepulesmernok a corvinuson, vagy 10 evvel ezelott. 3 lany, egy fiu nalunk, a nappaliban probal makettet csinalni, ujjbegynyi uveg teglakat akarnak egymashoz ragasztani. Vettek hozza ketkomponensu ragasztot, szoval minden fasza.

Vegigragasztjak, majd varnak, hogy megkosson. De nem kot. Nezegetik, de meg mindig nem jo, csak a  feluleti feszultseg tartja ossze a kis hazfalakat.

Behivnak, segitsek. Nezem a ragasztot, 5 perc alatt meg kene kotnie.

Kerdezem toluk, milyen volt a ragaszto amikor osszekevertek? Nem melegedett?

Valasz: Miert, ossze kell keverni?

Bazmeg! Egyetemistak!!

Megsertodtek ram egy kicsit, ugy kirohogtem oket. 

Azért a kulturális és mentális sötétség is alapja az egésznek, nem csak az, hogy a közoktatás funkcionális analfabétákat hoz létre, mert amikor az új pornó oldalt kell megtalálni a végtelen neten akkor azért sikerülni szokott, de egy e-mail megírása már agysebészet.

Lehet, hogy rosszul fogalmaztam meg a kérdést. Nem az Office kezelése meg a számítógép bekapcsolása, perifériáinak felsorolása a lényeg. (Én még középsuliban "vizsgáztam" számtechből úgy, hogy Windows 3.1-en kellett beállítani mozaik hátteret egyedi mintával)

A kérdés az, hogy (mi a tapasztalatotok a környezetetekben) az user mennyire van tisztában a veszélyekkel, hitelességgel, stb, azaz mennyire vannak tudatában a dolgoknak. Ilyenekre gondolok, hogy

  • Phising levélben link -> tudja-e hogyan kell ellenőrizni, hogy valóban hova mutat. Tudja-e egyáltalán mi az ami biztosan nem szokványos domain végződés. Pl: Otpbank.hu.wrgkq.kz
  • Lehúzós hirdetéseket felismeri-e (10 perc alatt javítja a látást ez az eltitkolt módszer, magyar tudós felfedezése) vagy erősebb az a vágy, hogy itt a tuti megoldás (láttam már cukorbetegséget gyógyító kapszulától kezdve a talpbetétig ami MINDEN fájdalmat megszüntet).
  • Hiteles hírforrások vs titkosinformációktárháza
  • Facebookon viselkedés (olyan ordenáré nyuggerfightokat láttam már, hogy én is belepirulok)
  • A facebookon olvastam... (bármilyen faszság)
  • Ne fotózd körbe a lakást és közöld, hogy mész nyaralni
  • Miért ne küldj nsfw tartalmat magadról
  • Miért ne fizesd be az Elmű számládat egy kapott levél alapján ott a linkre kattintva
  • Miért ne adj meg kártyaszámot, azaz a klasszikus Nézzétek milyen szép bankkártyám van fotó - Hű de szép, a hátoldala is ilyen csudajó? Tedd fel azt is!
  • Kártyával fizetés, online bankolás
  • Miért feltételezz mindig hátsó szándékot, ha valami túl szépnek tűnik:
  • ...

Szóval Internet tudatosság, biztonsági óvintézkedések.

Szerintem amúgy nem lehet az intézményes oktatásra bízni ezt, mert egyrészt több generáció érintett, valamint annyira gyorsan változik a világ, hogy mire kijössz az iskolából, addigra elavult a gyakorlati tudásod.

annyira gyorsan változik a világ, hogy mire kijössz az iskolából, addigra elavult a gyakorlati tudásod

Ezzel meg is fogtad az egész rákfenéjét. (amúgy nem csak ebben a témában igaz az oktatásra)

Én ugyan az "okatatni kellene, isklában"-ra szavaztam, de az is kb lehetetlen küldetés. Amikor azt látod, hogy a "szakemberek" jelentős része lemarad, mert vagy lépést tart a haladással vagy termel (azért akad kivétel), akkor egy tanártól kicsit furturisztikus elvárni... Meg a kölyöktől is, hogy naprakész legyen a suli végén bármilyen tárgyból. (főleg abból, amit csak 1-ben/9-ben tanultak)

Carlcolttal nem nagyon szoktam egyetérteni, de most igen a fenti kommentjével. Egész egyszerűen baromságokat tanít ma az iskola. Sokkal inkább tanulni kellene megtanulni, meg gondolkodni. Sokkal könnyebb dolguk lenne a végzősöknek az évszámok, helyek és hasonlók nélkül is. (utóbbit úgy értem, hogy nem azt kellene megtanulni, 'Ajkáról ki se fogy a bauxit', mert nekem azt kellett, hanem pl, hogyan/hol lehet a bauxit lelőhelyet megtalálni. Mire odajut ez hasznosabb tudás, mint az, hogy Ajkán 1979-ben 50 ezer tonna bauxitércet bányásztak)

Annyira durva ami most megy cybersecurity-ben, hogy az IT-és poweruserek nagy többsége sincs tisztában az adatvédelmi és a biztonsági alapokkal sem. Képtelenség oktatni is, mert a tanárok sincsenek vele tisztában. Ebből élek, mégis ami most megy már egészen brutális szintet ért el. Véletlen bekapcsolva hagytam a kis home szerverem SSH kapuját valamelyik hétvégén. Hétfő reggelig több mint 5000x próbálták meg "kitalálni" a root jelszavam úgy, hogy csak IP-n volt elérhető ami ráadásul dinamikus.

Sok fejlesztős is mindent megtesz, hogy ne ismerd fel a hirdetést a weboldalon. Ne oda klikkelj ahova kell. A Windows a legtöbb otthoni usernél "atombomba", sikeresen rászoktunk a "next next next finish" telepítésre. Nézd meg bármelyik random nem hozzáértő akár Infós ember gépét és számold össze azt a sok szart amit ő összehoz magának.

A legnépszerűbb browser minden adatodat beleértve a személyes dolgaid simán naplóz és küldi tovább.

Egy coach mondta nekünk egyszer 100 emberből 6 mindig balek. Erre lehet építeni.

Szerintem kár az embereket hibáztatni akinek nem ez a szakmája esélye sincs, hogy kövesse de még azoknak is nehéz akiknek ez a munkája.

Ha az én szaros hobbi szintű projektjeimnél ez van mi lehet a nagyoknál?

honlapom http://dyra.eu/

A fenti lista olyan szinten pontos hogy arra szavak nincsenek, szerintem 10-ből 9 mezei user beleugrik. Esetleg még hozzáraknám a te milyen csillámfaszláma vagy appot ami bekéri a telefonkönyvhöz való hozzáférést telefonon, vagy a nyerj tízmillás autót 20k befizetéssel jellegűeket.

Amúgy normális gondolkodást kéne tanítani "digitális józan paraszti ész" címen. És azért valljuk be, ez azért annyira nem nagy dolog, egy-két órában le lehet darálni, fél évente pedig íratni belőle egy röpdogát szintentartásnak.

Én pl családomat oktatom így (nagyszülőktől kezdve szülőkön át testvéreken keresztül unokatesókig, szóval korban 8-80, elég széles skála), odaáig már eljutottunk hogy nincs azonnal kattintgatás meg szívás, ha nem biztosak valamiben akkor megkérdeznek.

Azok, akik erre szavaztak:

Nem megfelelő, szerintem oktatni kéne általános műveltséggel (általános/középiskola, egyéb képzésnél kiegészítő anyagként)

Egy olyan szavazásra, hogy tanítasz/tanítanál-e diákokat a jelenlegi fizetésed töredékéért is Igen nel válaszolnának?

Mert az, hogy felkérik X tanárt, aki mellesleg matematikát/fizikát/kémiát/biológiát tanít, hogy tanítsa ezt is, mert nincs aki csinálja, az nem megoldás.

(mivel home officeozok abba a szerencsés helyzetbe vagyok, hogy tudok tanítani iskolában, szóval nem a levegőbe beszélek).

Szóval ez akkor működhetne igazán, ha mi, azok, akik programozással foglalkozunk s tisztában vagyunk valamennyire a fogalmakkal,

áldozunk a saját időnkből, hogy tanítsuk is a következő generációt...

Pontosan lehet ez egy megoldás. Csináltam hasonlót. Akkor "etikus mobil használat"-nak hívták. Volt benne illemtan, közbiztonság, internetes önvédelem. Ofő óra keretében jártam iskolákba (másokkal). Nyilván nem volt hibátlan a "tananyag", de közfelkiáltással hasznosnak lett ítélve.

De visszatérve a tanarakra: ahogyan az etikát, a hittant nem egy mat/fiz tanárra lőcsölték rá, ezt sem kellene. De az is biztos, hogy a mai iskola rendszerben a padból kikerülők ebből sem kap(hat)nak naprakész vagy ahhoz közeli tudást... :-(

Nem megfelelő, de teljesen reménytelen ezért felesleges tanítani.

Szerkesztve: 2020. 06. 16., k - 08:15

Nézzük mik a kötelező tárgyak érettségin: idegen nyelv, matematika, magyar (aminek nagy része hókuszpók - irodalom), történelem (ami vagy úgy volt vagy nem) + 1 (vagy talán már 2?) választott tárgy. Ha valami értelme lenne ennek az egésznek, akkor a 21. században már régen kötelező lenne egy valamilyen informatikai érettségi mivel jellemzően az az ember, akinek minimum érettségi szintű tudást követelnek meg a munkahelyén nagy valószínűséggel informatikai eszközökkel (is) dolgozik. Szóval a Pistike, akinek az a munkája, hogy ássa az árkokat, max az mp3 lejátszót kezeli a zsebében vagy a traktorban... neki értelemszerűen nincs szüksége érettségire, így használható informatikai tudásra sem - bár ez sem teljesen igaz, mert otthon valószínűleg ő is bújja a netet, használ bankszámlát, rendelget online, személyes adatokat oszt meg és tárol. Akárhonnan nézzük, ez már-már egy megkerülhetetlen dolog. Ellenben azzal, hogy mikor mit csinált Ady vagy Kölcsey. Én legalábbis nagyon jól megvagyok nélkülük pedig világ életemben jó voltam magyarból mert szigorú volt a tanár.

 

Tapasztalataim szerint egyébként nagyon sok esetben elég lenne elolvasni amit a gép kiír - és persze értelmezni. De sajnos fontosabb volt magyar órán, hogy egy-egy személy beszívva milyen érthetetlen f*szságokat írkált össze-vissza és napokig próbáljuk belemagyarázni, hogy mi micsoda. Ahelyett, hogy lett volna több fogalmazás, helyesírás, értelmező olvasás feladat. A matek érettségi feladatok fele olyan, hogy ha képes vagy értelmezni, akkor már meg is van a megoldás.

- Indítsd újra a gépet! - Az egészet? - Nem, a felét...

Többek közt azért, mert ők se tudnak olvasni. Volt olyan support case-em, amikor azzal nyitottam, hogy két szóval leírtam, milyen virtualizációs megoldást használok a kérdéses tűzfalon. Aztán pár üzenetváltás, a techsupport info feltöltése stb után egyszer csak az egyik levélben írja a csóka, hogy úgy látja, virtuális rendszert használok a tűzfalon. Visszanéztem a hibariportot: a legelső sorban volt ez megemlítve.

Marha nagy cég, Garntner magic quadrant jobb felső része. A problémát még nem oldották meg, de már workaroundot sikerült csinálnom.

Ahogy látom sokan összekeverik az informatikai tudást (ami szintén nem kielégítő) a józan paraszti ésszel (ami megszűnt létezni) és az etikával.

Nálunk a munkahelyen rendszeres word/excel/team stb oktatások vannak amire igény is van.

Ettől teljesen függetlenül, az egyik ismerős anyuka akiknél a családi számítógépet kb 10szer újratelepítettem már és az Office az mindig kellett mert az LÉTSZÜKSÉGLET, most az e-oktatás kezdete után hőzöngött azon, hogy “mi a fasz az a ekszel meg póverpoint?”, mert ő így nem tud segíteni a gyerekeknek.....

Jelenleg ott tartok, hogy szívesebben beszélgetek az 5.-es fiammal, mint bárkivel a cégnél.

Az tanulás igényének a hiánya zavar.

Sokadik olyan mérnököt veszik fel hozzánk, akinek nulla a számítástechnika tudása.

Gépészmérnök aki nem tud tolómérőt, szögmérőt leolvasni. Excel, Word ismeretek minimális. Hálózat ismeret nulla.

Nem tud megosztani egy mappát vagy nyomtatót, és nem is akarja tudni hogy kell csinálni.

- Nem működik nézd már meg.

- Mi a hiba?

- Nem működik.

Én nem vagyok mérnök, és nagyon zavar, hogy a sokadik senkiházi kétszer annyi fizuért hozzám jár, hogy nézzek már meg neki valamit PDF-ben

vagy AutoCad-ben.

Én nem vagyok mérnök, és nagyon zavar, hogy a sokadik senkiházi kétszer annyi fizuért hozzám jár, hogy nézzek már meg neki valamit PDF-ben

vagy AutoCad-ben.

De há' ti azé' vagytok itt nem??? Meg úgyse csináltok semmit de a telefont azt nem veszitek fel!

Ja és lehetőleg érts minden célszoftver egzotikus funkciójihoz is.

Long story short: kb mint majmoknál a töltött sörétes. 

Vannak dolgok, amiket nem szabad tudatlan end user kezébe adni, akárhogy könyörög, akármekkora atyaúristen. 

Where do you want to go today?
[nobody@salcay:~]$_