Gépi látással triplázná meg a hálózatfelügyelet tempóját az E.ON (x)

 ( hup | 2018. november 11., vasárnap - 20:52 )

A szolgáltató a hazai ITQS fejlesztésére támaszkodva, kamerákkal szerelt autókra és drónokra bízza az infrastruktúra állapotának ellenőrzését – egyelőre tesztüzemben.

Hogy a kritikus infrastruktúrák hatékony felügyelete miért kiemelkedő fontosságú, valószínűleg senkinek nem kell részletezni: olyan alapvető rendszerekről van szó, amelyek kiesése akár rövid időre is, komoly nehézségeket okozhat akár magánszemélyek akár vállalatok számára. Különösen igaz ez a villamoshálózat esetében, hiszen ma már egy rövid áramkimaradás is nagyban megnehezítheti akár egy háztartás életét is, cégeknél pedig akár komoly plusz költségekhez, kárhoz is vezethet.

A villamoshálózat gyors és pontos ellenőrzése ezért életbevágó, ennek klasszikus módszerei azonban időigényesek és több hátulütőjük is akad. A villamos infrastruktúra ellenőrzése hagyományos módon épp úgy zajlik ahogy azt a legtöbben elképzelik: a szolgáltató szakemberei körbejárják a hálózat nyomvonalát, ahol személyesen vizsgálják meg a különböző berendezések állapotát, a felfedezett hibákat pedig orvosolják, vagy jelentik a vállalat felé. Ez nem csak lassú, de nagy létszámú, szakképzett munkaerőt is igényel a szolgáltató részéről, amelyből komoly hiány van a hazai piacon - ráadásul az emberi hibafaktor is ott van a képben.

Ezek a nehézségek az E.ON-nál is megjelentek, a szolgáltató pedig a hazai ITQS fejlesztőcsapatával karöltve igyekszik felpörgetni, és azzal a lendülettel pontosabbá is tenni hálózatfelügyeletét. A páros a Microsoft Future Decoded konferencián számolt be a jelenleg tesztüzemben lévő, "Sasszemű villanyszerelő" néven futó projektről, amelynek keretében gépi látással háromszoroznák meg az infrastruktúra ellenőrzésének tempóját.

A megoldás gerincét a cég autóinak tetejére szerelt kamerapáros, illetve a mögötte dolgozó gépi látási algoritmusok alkotják: az autók végigjárják az ellenőrizni kívánt elektromos hálózatot, a kamerák pedig automatikusan felvételeket készítenek a vizsgált infrastruktúra-elemekről. A rendszer jelenleg 150 különböző berendezést-tereptárgyat képes felismerni, a villanyoszlopok és egyéb eszközök mellett pedig házszámokat is rögzít, az ellenőrzött eszközök helyének pontos meghatározásához. Az autók folyamatosan dolgozva, újra és újra bejárják a kijelölt területeket, így egy-egy vizsgált objektumról sok fotó készül - ezzel kiküszöbölhetők a látási viszonyokat rontó tényezők, mint a köd vagy eső is. A képeket a rendszer a Microsoft Azure MI Computer Vision szolgáltatásásra támaszkodva elemzi. Az E.ON hazánkban mintegy 84500 kilométer hosszú hálózatának ellenőrzésekor képződő, tetemes mennyiségű, nagy felbontású fotó tárolása persze nem kis feladat, ezért az ITQS rendszerei azok alapján volumetrikus 3D modelleket hoznak létre a vizsgált infrastruktúra-elemekből - legalábbis amelyekről ehhez már elég kép készült - és ezeket tárolják.

Akadnak ugyanakkor olyan, nehezen megközelíthető berendezések, amelyek egyszerű, autós ellenőrzése nem kivitelezhető, ezeket drónokra szerelt kamerával, vagy akár egyszerűen kézi kamerával fotózhatják körbe a kiszálló alkalmazottak. A koncepció előnye a gyorsaság mellett, hogy nem igényel képzett szakembereket, a szolgáltató alkalmazottjának mindössze egy jogosítványra van szüksége, illetve adott esetben a drón vezérléséhez kell értenie - ráadásul mindez jóval kevesebb alkalmazottal is végezhető. Az E.ON várakozásai szerint a projekttel a jelenlegi 3 éves bejárási ciklusidő harmadára, 1 évre nyeshető vissza, ezen felül pedig a rendszer a begyűjtött adatok alapján a prediktív karbantartásban is segít, előre jelezve számos várható meghibásodást.

A megoldás hatékonyságát jól illusztrálja, hogy hogyan veszi át a klasszikus ellenőrzési folyamat egyes elemeit. Utóbbi négy lépésre osztható, első a bejárás megtervezése, amelyt a végrehajtás követ, majd a beérkezett adatok feldolgozása következik, végül pedig a kiértékelés és az eredmények alapján a teendőkre vonatkozó döntéshozatal. Ennek nagy része a gépi látásos megoldással automatizálható: a tervezést a rendszer teljesen át tudja venni, a hálózati topológiát figyelembe véve jelölve ki az útvonalat, és a végrehajtás során is csak az autót kell vezetni. Az adatfeldogozás ismét teljesen automatikus, a rendszer pedig a döntésben is segíti a cég szakértőit.

A kamerával a tetejükön guruló autóknál persze értelemszerűen felmerülnek adatvédelmi kérdések, ahogy azt a Google és társainak példáján is ismerjük - ezeket az ITQS is hasonlóan kezeli, a készült képeken esetleg feltűnő arcokat, rendszámokat és egyéb érzékeny információkat automatikusan kitakarja a tárolt képeken, igazodva a GDPR megkötéseihez. A "Sasszemű villanyszerelő" egyelőre tesztüzemben működik, az E.ON azonban a közeljövőben az éles használatot is megkezdheti.

(A Microsoft megbízásából készített anyag.)