Következő
Előző
Tartalom
2. Hardver követelmények
Az XFree86 3.3.3 alapból támogatja a következő chipkészleteket: A dokumentációban a videovezérlőd lehet, hogy az általa használt chipkészlettel van megadva. Ha új vagy a videokártya piacon, vagy az új gépet videokártyával vásárolod, kérdezd meg a forgalmazót, hogy pontosan milyen gyártmányú, modellű, chipkészletű a videokártya. A forgalmazónak lehet, hogy fel kell majd hívnia a technikai segélyszolgálatot az érdekedben, az átlagos eladó ennek nagyon szokott örülni. Sok PC hardver forgalmazó ki fogja jelenteni, hogy "ez a video kártya egy ``szabványos SVGA kártya'' aminek működnie kell a gépeddel". Magyarázd el neki, hogy a szoftvered (utalj a Linuxra és az XFree86ra !) nem támogat minden video chipkészletet és neked részletes információkra van szükséged. A videokártya chipkészletét a
(*) megjegyzem, hogy az így jelzett chipek kolátolt támogatással rendelkeznek vagy drivereik nincsenek rendesen karbantartva. A fentiek mindegyike támogatja a 256 színt, vannak olyanok, amelyek mono és 16 színű módban támogatott, vannak olyanok, amelyek magasabb színmélységben is támogatottak. A monokróm szerver a szabványos VGA kártyákat is támogatja, 64k videomemóriát használ egy memóriabankban, ilyen a Hercules monokróm kártya, a Hyundai HGC1280, a Sigma LaserView, a Visa és Apollo monokróm kártyák. A VGA16 szerver támogatja a memória bankingot, az ET4000, Trident, ATI, NCR, OAK és Cirrus 6420 chipkészleteknél lehetőséget adva a virtuális méretű megjelenítésnek nagyjából 1600x1200-ig (1MB videomemóriával). Más chipkészleteken a megjelenítési méret nagyjából 800x600-ra korlátozódik. A támogatott kártyák legfrisebb listáját a http://www.xfree86.org/3.3.3/README3.html címen találod meg. Az ilyen chipkészletet használó videokártyák az összes busztípuson támogatottak, beleértve a VLB-t és a PCI-t. Egy probléma amivel az XFree86 fejlesztők szembesültek az volt, hogy néhány videokártya gyártó nem szabványos mechanizmust használt az óraferkvenciák felderítésére a kártya meghajtásánál. Ezek közül néhány gyártó nem adott ki specifikációt, ami leírja, hogy hogyan kell programozni a kártyát, vagy kinyilatkozták, hogy nem adnak ki információkat a fejlesztőknek. Ez nyilván korlátozta a szabad XFree86 szoftver disztribúciójának fejlesztői csapatát, így volt olyan amit nem tudtak megtenni. Sokáig biztosan ez volt a probléma Diamond által gyártott videokártyákkal, de az XFree86 3.1-es kiadásával a Diamond elkezdett együttműködni a fejlesztői csapattal, hogy szabad drivereket adjanak ki ezekhez a kártyákhoz. Az ajánlott setup az Xfree86nak Linux alatt egy legalább 486os gép legalább 8 megabájt RAMmal, és a fent felsorolt videokártyák valamelyikével. Az optimális teljesítményhez a gyorsított kártyák használatát javaslom, mint például az S3 chipkészletű kártyák. Meg kell nézned az XFree86 dokumentációt és ellenőrizni, hogy a saját kártyád támogatott-e, mielőtt belemerülnél egy drága hardver megvételébe. Megjegyzem, hogy Matt Welsh otthoni Linux rendszerén (a FAQ létrehozója) egy 486DX2-66 volt, 20 megabájt RAMmal és egy 2 megabájt DRAMos VLB-s S3-864 chipkészletű kártyával. Az X benchmarkot a saját rendszerén és egy Sun Sparc IPX munkaállomáson is lefuttatta. A Linux rendszer nagyjából hétszer volt gyorsabb a Sparc IPXnél (a pontosság kedvéért, a Linuxos XFree86-3.1 ezzel a kártyával 171,000 xstone körül futott, míg a Sparc IPX olyan 24,000-en). Általában a Linux rendszer XFree86jai gyorsított SVGA kártyával sokkal nagyobb teljesítményt nyújtanak, mint a kereskedelmi UNIX munkaállomások (melyek általában a grafikához egyszerű framebuffereket alkalmaznak). A gépedben legalább 4 megabájt fizikai RAM kell legyen, és 16 megabájt virtuális RAM (például 8 MB fizikai RAM és 8 MB swap). Emlékezz arra, hogy minnél több fizikai RAMod van, annál kevesebbet fog a rendszer a lemezre és -ről swappelni, mikor kevés a memória. Mivel a swappelés jóval lassabb (a lemez a memóriához viszonyítva nagyon lassú), 8 megabájt vagy annál több RAM szükséges az XFree86 kényelmes futtatásához. Az ideális 16 Megabájt. Egy 4 megabájt fizikai RAMos rendszer sokkal (akár tízszer) lassabban tud futni, mint a 8 vagy annál több megabájtosak.
Következő Előző Tartalom |