Következő
Előző
Tartalom
Ez a fejezet bemutatja a framebuffer lehetőségeket Atari m68k platformokon.
Színek 320x200 320x480 640x200 640x400 640x480 896x608 1280x960
---------+---------------------------------------------------------
1 bit | sthigh vga2 falh2 tthigh
2 bites | stmid vga4
4 bites | stlow ttmid/vga16 falh16
8 bites | ttlow vga256
ttlow, ttmid és tthigh módokat csak a TT használja, a vga2,
vga4, vga15, vga256, falh3 és falh16 módokat csak a Falcon használja.
Ha a video=xxx kernel opcióval használod alopció nélkül, a kernel
a következő sorrendben fogja végigpróbálni az üzemmódokat, amíg a
hardvernek megfelelő módot nem talál:
ttmid
tthigh
vga16
sthigh
stmid
Megadhatsz egy általad használni kívánt üzemmódot is, ha nem szertnéd,
hogy a rendszer automatikusan keresse meg az általad kívánt üzemmódot.
Például a video=vga16 4 bites 640x480 felbontású megjelenítőt ad.
Több alopció megadható a video=xxx paraméterrel:
inverse - invertálja a megjelenítőt, így az előtér- és a háttérszínek
megcserélődnek. Általában a háttér fekete, de ezzel az alopcióval fehér lesz.
font - beállítja a szöveges módban használandó karakterkészletet.
Jelenleg csak a VGA8x8 , VGA8x16 , PEARL8x8 karakterkészleteket
választhatod ki. Az alapértelmezés szerint ha a képernyő függőleges mérete
kisebb 400 képpontnál, a VGA8x8 karakterkészletet, egyébként a VGA8x16
karakterkészletet használja.
internal - egy nagyon érdekes opció. Részletesebb információkért
nézd meg a következő fejezetet.
external - mint fenn.
monitorcap - megadja a multisync-ek képességeit. NE használd fix
szinkronizációval rendelkező monitor esetén!
Szintakszis: internal:(xres);(yres)[;(xres_max);(yres_max);(offset)]
Ez a paraméter néhány kiegészítő belső video hardver képességét határozza
meg, mint például az OverScan módokat. A (xres) és a (yres)
megadja a képernyő kiterjesztett dimenzióit.
Ha az OverScan üzemmódod számára fekete keretre van szükség, az internal:
alopció utolsó három argumentumába kell írnod. Az (xres_max) a hardver
által engedélyezett legnagyobb vonalhosszúság, az (yres_max) a
sorok számának maximuma és az (offset) a képernyő memória látható részének
a fizikai kezdetéhez viszonyított eltolás bájtokban.
Gyakran a kiterjesztett belső video hardvert külön aktiválni kell,
ehhez kell a "switches=*" opciót használnod. [Megjegyzés:
A szerző szerene némi extra információhoz jutni. Az m68k dokumentációja
a kernelben nem teljesen világos ennél a pontnál, és neki nincs Atarija!
Példák is hasznosak lennének]
Szintaxis:
external:(xres);(yres);(depth);(org);(scrmem)[;(scrlen)[;(vgabase)[;(colw)[;(coltype)[;(xres_virtual)]]]]]
Ez eléggé összetett, így ez a dokumentáció megpróbálja amennyire csak lehet
érthetően elmagyarázni, de a Szerző nagyra értékelné, ha valaki átnézné,
hogy nem kutyult-e össze valamit! :o)
Ez az alopció meghatározza, hogy külső video hardvered van (leginkább
egy grafikus kárty), és hogyan használhatod Linux-al. A kernel alapértelmezés
szerint a belső video hardver ismeretére korlátozott, így neked kell a szükséges
paraméterekkel ellátni, hogy használhasd a külső video hardvert. Két korlátozás
van: át kell váltanod az indítás előtt abba az üzemmódba és amikor boot-olsz,
nem változtathatod meg az üzemmódokat.
Az első három paraméter magától érthetődik: megadja a képernyő dimenzióit
képpontokban: magasság (height), szélesség (width) és mélység (depth). A
megadott mélységnek 2^n szín esetén a használandó síkok számának kell
lennie. Például ha a 256 színű megjelenítőt szeretnél használni, a
mélységnek 8-at kell megadnod. Ez a külső grafikus hardvertől függ, bár
így a hardver képességeire leszel lekorlátozva.
Ezután meg kell adnod a kernelnek, hogy szerveződik a memória - add meg
betűvel az (org) paramétert:
n - hagyományos síkokat használjon, tehát egyik teljes sík a
másik után
i - átlapolt síkokat használjon, azaz 16 bit az első síkból,
majd 16 a következőből, és így tovább. Csak a beépített Atari video
módok használják ezt - és nem is létezik ezt a módot támogató grafikus
kártya.
p - tömörített képpontokat használ, azaz az egymást követő
bitek egy képpont összes síkját tartalmazzák. Ez a leggyakoribb megoldás
a 256 színű képernyő megjelenítésére a grafikus kártyákon.
t - valódi színt használ, azaz ez valójában tömörített képpontokat
használ, de nincs szüksége szín feloldó táblára, mint az egyéb tömörített
képpont üzemmódok esetében. Ezek az üzemmódok általában a 24 bites
megjelenítők - melyek 16.8 millió színt bocsátanak rendelkezésedre.
Habár, monokróm üzemmódok esetében az (org) paraméternek más jelentése van:
n - hagyományos színeket használ, azaz 0=fehér, 1=fekete
i - invertált színeket használ, azaz 0=fekete, 1=fehér
A következő fontos video hardver elem a videomemória báziscíme. Ezt
a (scrmem) paraméter adja meg, hexadecimális, 0x prefix-el
rendelkező formában. Ezt a külső video hardvereddel kapott dokumentációból
kell megkeresned.
A következő paraméter, az (scrlen) megadja a kernel számára a
videómemória méretét. Ha ez hiányzik, az (xres) , (yres) és
a (depth) paraméterekből számolódik. Manapság nem érdemes ide
értéket írni. Hagyd üresen, és tégy két kettőspontot egymás mellé, ha
meg kell adnod a (vgabase) paramétert, különben hagyd az egészet.
A (vgabase) paraméter opcionális. Ha nincs megadva, a kernel nem
tudja írni és olvasni a video hardver szín regisztereit, ezért neked
kell beállítani a megfelelő színeket a Linux indítása előtt. Azonban
ha a kártyád VGA kompatibilis, megadhatod a VGA regiszterek címét, így
már meg tudja változtatni a szín feloldó táblákat. Az ehhez szükséges
információt a külső video hardver dokumentációjában találod meg. Hogy
tisztázzuk, a (vgabase) a bázis cím, azaz a 4k-hoz
igazított cím. A színregiszterek írásához, olvasásához a kernel a
(vgabase) + 0x3c7 és a (vgabase) + 0x3c9 közötti címtartományt
használja. Ezt a paramétert hexadecimálisan kell megadni, és elé kell
írni a 0x prefixet, ugyanúgy, mint a (scrmem) esetében.
A (colw) csak akkor bír jelentéssel, ha a (vgabase) paraméter
is adott. Ez mondja meg a kernelnek, hogy mekkorák a szín regiszterek,
azaz mennyi az egy színre jutó bitek száma (piros/zöld/kék). Az
alapértelmezett érték általában 6 bit, de gyakori a 8 bit használata is.
A (coltype) a (vgabase) paraméterrel együtt használatos,
megadja a grafikus kártyád szín regiszter modeljét a kernelnek.
Jelenleg a vga és a mv300 típusok támogatottak. A vga
az alapértelmezett.
A (xres_virtual) csak a ProMST/ET4000 kártyák esetén szükséges,
ahol a fizikai vonalhosszúság különbözik a láthatótól. A ProMST esetén
2048-at kell megadnod, szemben az ET4000-el, ahol a video kártya
inicializálásától függ.
Következő
Előző
Tartalom
|