Következő Előző Tartalom

3. Milyen előnyei vannak a framebuffer eszközöknek?

A pingvin logo. :o) Komolyabbra fordítva a szót, a framebuffer meghajtók legfőbb előnye az, hogy általános interfészt biztosít minden platform számára. A 2.1.x-es kernel késői fejlesztésénél fordult elő, hogy az Intel platform konzol meghajtói tökéletesen különböztek a más platformok meghajtóitól. A 2.1.109 bevezetésével mindez pozitív irányba változott, és sokkal általánosabb konzol kezelést mutattak be az Intel platformra, valamint ekkor mutattak be valódi bittérképes grafikus konzolt, ami képes volt Intel gépen a pingvin logo megjelenítésére. Jegyezzük meg, hogy a 2.0.x-es kernelek nem támogatják a framebuffer eszközöket, de elképzelhető valamikor, hogy valaki visszamenőleg elkészíti a kódot a 2.1.x-es kernelből a 2.0.x-es kernelbe. Azért van kivétel e szabály alól, mert a v0.9.x-es kernel m68k platformra átírt változata már tartalmaz beépített framebuffer eszköztámogatást.

A 2.2.x-es kernel kiadásával a framebuffer eszköz támogatás nagyon síma és stabil lett. Célszerű is használnod, ha a grafikus kártyád támogatja, amennyiben 2.2.x-es kernelt használsz. A régebbi, 2.0.x-es kernelek nem támogatják a framebuffer eszközöket, legalábbis Intel platformon.

  • 0.9.x (m68k) - bemutatták az m68k framebuffer eszközöket. Jegyezzük meg, hogy a 0.9.x funkcionálisan az 1.0.9-es Intellel egyenértékű (és az 1.2.x-es kiegészítés)
  • 2.1.107 - bemutatták az Intel framebuffer és az új konzol eszközöket és általános támogatást tettek hozzá, scrollback buffer támogatás nélkül.
  • 2.1.113 - a vgacon scrollback buffer támogatást kapott.
  • 2.1.116 - a vesafb scrollback buffer támogatást kapott.
  • 2.2.x - csatolták a matroxfb(Matrox)-t és a atyfb(ATI)-t.

Van néhány nagyszerű tulajdonsága a framebuffer eszközöknek, többek között általános kapcsolókat adhatsz át a kernelnek indulásidőben, akár még framebuffer eszköz függő paramétereket is. Ilyenek például:

  • video=xxx:off - letiltja a framebuffer eszköz automatikus felismerését
  • video=map:octalis-szám - a virtuális konzolokat (VC-k) framebuffer (FB) eszközhöz rendeli
    • video=map:01 a VC0-t FB0-hoz, a VC1-t FB1-het, a VC2-t FB0-hoz, a VC3-t az FB1-hez rendeli
    • video=map:0132 a VC0-t az FB0-hoz, a VC1-t az FB1-hez, a VC2-t az FB3-hoz, a VC4-t az FB2-höz, a VC5-t az FB0-hoz rendeli...

A framebuffer eszközöket a kernelben meghatározott sorrendben ismeri fel a rendszer, de ha megadod a video=xxx opciót, meghatározhatod azt a framebuffer eszközt, amit a kernelben meghatározott sorrendben felismerendő eszközök előtt szeretnél felismertetni.


Következő Előző Tartalom