S/PDIF, zaj

Fórumok

S/PDIF-et hol használják, ill. hol éri meg használni ?

Hozzászólások

???
Minden hazimozi erosito tartalmaz mar optikai bemenetet.
Es az elonyei:
- egy vekony szal 6 helyett (5.1 eseten)
- erosito dekodolja a DolbyDigital/DTS adatot (nem a CPU)
- tenyleges 192kHz/24bit at tud menni rajta
- es a lenyeg: barmilyen low-end (alaplapra integralt) hangkartya megfelelo, mert nem erdekes a jel/zaj viszony (nincs hallatszik bele HDD vagy eger hangja, stb...)

GigaWorks S750(analog) -nel 99 dB SNr erteket irnak, az altalad linkelt termekek 70-90 dB SNR -t irnak, 90 dB -ben is csak 20 bites D/A van, erdekes.

Letezik 24 bites 120 dB D/A, de vajon letezik -e hozza 100 dB SNR feletti erosito ?
szerk:
102 dB felett nem igen talalok alkatreszat audio erositohoz.

Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.

Azt a 120 dB-t gondolom az D/A labain mertek specialis korulmenyek kozott. Amit vhogy erositeni kell a hangszoro szamara, es hat az erosito elektronika kiterjedesebol adodoan felszed annyi zajt, hogy aligha tudnak 100 dB fele menni. Ha jol tudom, akkor inkabb a THD-re gyurnak, mert az talan jobban hallhato.
Egyebkent pedig folosleges ezekre gyurni, hiszen a hangfal messze a leggyengebb lancszem. Inkabb arra erdemes tobbet kolteni...

Reg nezegettem erosito adatlapokat, de anno <0.1% volt a jo, manapsag talan mar a <0.05% is megfizetheto.

A hangfal "josagat" borzaszto nehez szamokkal leirni. Persze leteznek meroszamok (frekvenciaatvitel egyenletessege, stb.) de a gyakorlatben nem feltetlen azok szolnak jobban.
Eddig csak par studioban jartam, ott mindenhol Genelec volt.
Olcsobb szegmensben nehez a valasztas. Minden markanak van jobb-roszabb termeke...

Ugy nez ki, hogy kb. figyelmen kivul hagyhatom mit mondanak akkor SNR -re, 70 dB mellett is produkalhat ilyen THD+N -et egy rendszer.

Hangszorok frekvencia valasza meg tenyleg LOL, a mellett talan meg 1% THD+N se tune fel.

Ott ahol (S/PDIF+)DSP van egyebe epitve hangszoro meg erolkodo, valmilyen gyari szurovel (equaliser) szokas -e simitani a frekvencia valasz gorbet ?

Talan az alap zaj szint tunik fontosnak ezek utan, tobbit nem hiszem, hogy eszre veszem a hangszorok utan. (Persze az ultra gagyik eseten a tobbi ertek is feltunik)

Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.

THD+N %-os mertekegysege nagysagrendekkel durvabb, mint a magas dB-es ertekek. Tehat mindenkepp a THD+N a mervado.
Egyebkent sok mulik a szoban is. Folosleges magasra tenni a mercet, ha a szomszedban allandoan megy a mosogep.

A hangszorok frekvenciaatvitele tenyleg katasztrofa. Bar elterjedni latszik a meromikrofonos erosito beallitas, ami pont a hangszorok hibajat kepes kompenzalni.
update: pl. Yamaha-ek YPAO-nak hivjak. Pelda: RX-V661.

Hogy mi mire vonatkozik, az mindig gyártófüggő. Lásd P.M.P.O.
Egy hangszóró maximális teljesítményét meg lehet adni pl. a cséve olvadási határára, vagy a hangszóró mechanikus elemeinek sérülési határára is. Mindez csak specifikáció kérdése. Más kérdés, hogy ilyenkor már szó sincs torzításmentes átvitelről.
Hangszóró maximális teljesítményét komoly gyártó az 1%-os THD pontjára vonatkoztatva adja meg.
Csak persze az nem mindig néz ki olyan szépen, mint a 3000 W P.M.P.O. Játék a számokkal.

Oszinten szolva inkabb elhiszem a Genelec 90dB-jet, mint a Creative 99dB-et:) Gondolom ezt is hasonloan mertek, mint anno az Augagyi2 SNR-jet: a DAC adatlapjarol ('mute' funkciot bekapcsolva) bemasoltak a kartya adatlapjara, hogy minuszsokdecibel, a gemerpistikek meg maguk ala hugyoztak oromukben.
A 20Hz-40kHz atvitel is realis, oszt' a sima sztero hangfalpar biztos csak viccbol kerul ketszer annyiba, mint az egesz 7.1-es csoda, ami a szappantarto meretu tapegysegrol egy gozolos vasalo teljesitmenyet veszi fel:D

100dB SNR feletti erosito (adatlap szerint >110dBA SNR) pl. Texas Instruments TAS5518+TAS5352, mondjuk ez PWM, analogbol komplett cucc pl. ez, nem is draga (mondjuk jo rusnyan nez ki).

Egyebkent mit szeretnel 100dB-nel jobb jel-zaj viszonnyal?
Nalam a hanghartya kimenete elvileg 110dBA a vegfok 105dB(A?) SNR-t produkal a leiras szerint, a hangfal erzekenysege 88dB/W/m, a kabelezes szimmetrikus jo csatlakozokkal, de kozepszar kabellel, +4dBu jelszint, igy kimeno jel nelkul (vegfok csutkan, hangeroszabalyozas sw-bol), ha odahajolok a hangfal ele hallok egy kis susogast, 80centirol (ilyen tavolsagra van alapbol) mar semmi, pedig a leirt ertekeknek valoszinuleg a fele sem igaz.

"TAS5518+TAS5352" komobo jol hangzik. Mibe arulnak ilyet keszen ? Van valami ellen erv PWM ellen ilyen teruleten ?

"Egyebkent mit szeretnel 100dB-nel jobb jel-zaj viszonnyal?"
Kivancsi vagyok mit lehet elerni, love keret nem biztos, hogy lenne ra.
Az ember menyire kepes megkulonboztetni mondjuk a 80 dB SNR -t 100 dB SNR -tol ? Ti halljatok ?

Susorgast az erosito vagy hangkartya adja szerinted?

Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.

Ev board
Ev boardot talaltam, THD grafikonok nem 100 dB -rol arulkodnak (inkabb neveznem 80 -alattinak), lenyegesen roszabbnak tunik igy. THD + N-t meg kene nezni a tobbi csodanal is.

THD + N jobb cucoknal is 90 dB atlagot mutat, de inkabb 80 dB.

Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.

Az, hogy gagyi. Fekete elolapon kek LED, ormotlan gagyi szurke gomb a potmetereken, piros tapkapcsolo. Sot, piros tapkapcslo szurke kerettel. Dizajncenter baz:) Az RA150/300/500 szeria elodje (RA100) sokkal kulturaltabban nez ki.

BTW igazabol nem csak a kinezet gagyi, nalam az RA150-ben ket ev alatt megfott a tappanelen valami ellenallas (meg mukodik, de mar csak egy nagyreszt elszenesedett valami, alatta a panel megbarnult...), es hidegen kontakthibas, bemelegedes utan is, de ne'mi fizikai bantalmazas utan melegen mar jo amig ujra ki nem hul:D A tetolapot tarto 6 csavarbol kettonek a menete meg van szakadva (gyarilag), meg az is erdekes, hogy a ketszeres teljesitmenyu RA300-ban az RA150 trafoja van:D Kicsit leadtak a szintet a sracok, nagyon latszik, hogy kinaban keszult.

Amugy a hangjaval nincs bajom, de a kulleme es a kivitelezes minosege zavaro.

Egy felremeretezett ellenallat (mondjuk mar egy evvel ezelott neztem utoljara, aztan azota is mukodik, raadasul a kontakthiba miatt ki sem kapcsolom, hogy ne huljon ki:) es szar forrasztasok (az uj berendezesekben alig van on, RoHS miatt meg konnyebben is tornek a forrasztasok), persze elvarnam en is, hogy rendesen meg legyen csinalva, de made in china van es veddmegdobdelvegyelmasikat fogyasztoi tarsadalom helyett (legalabbis a 'fogyasztoi tarsadalom' szamomra nem azt jelentene, hogy barmilyen eszkoz ket het utan atomjaira hullik).

Ne haragudj, de ez attól hogy amit leírtál _nagyrészt_ igaz. Még tök ellenszenves ahogy, és amihez hasonlítva leírod. Amikor az "Augagyi2"-it meg más közül lehetett választani a piacon az audigy vagy bármely emu10k chippes darab vitte a prímet. Persze lehet szarozni, de nem is szánta senki a stúdió piacra.
Felfordul a gyomrom, mikor audiofil szempontokat támaszt valaki egy tucat kategóriájú pc alkatrész irányába, nem azért írták rá azt a számot, nem is arra a piacra szánták. Otthonra ettől még tök jó. Főleg, hogy a topic nyitás passtru spdif kimenet használatáról volt szó.
(nem veled, a hozzászólással van bajom)

A Creative-ot alapvetoen regota ruhellem (Gravis, E-MU, Ensoniq, Aureal, Sensaura, 3dlabs, igy ezek jutnak eszembe elsore, ha indokolni kene), es ez a ceggel es a ceg termekeivel kapcsolatos hozzaszolasaimon is tukrozodik, nem te vagy az elso, akinek nem tetszik.

A Genelec 2029A-t meg a GigaWorks S750-et nem en kezdtem osszehasonlitani, viszont leirtam az ezzel kapcsolatos eszreveteleimet, es kiegeszitettem a Creative 'meresi eljarasainak' rovid ismertetojevel, hogy konnyebb legyen a gyartok altal megadott szamokat ertelmezni:)
Ha az 'Augagyi' szemelyesen sert valakit, attol elnezest kerek.

Nem ertem, hogy az Augagyi2 es/vagy barmilyen 10k1 alapu eszkoz miben vitte a primet, esetleg az eladasokban, leven 3d teren nem volt ertekelheto konkurencia (elso bekezdesbol Aureal, Sensaura), de mas teren... hat nem hinnem:) Atlagjuzer bemegy a boltba, hangkartyat akar, mit kap: nonem meg szondblaszter amirol meg hallott is, egyertelmu mit fog venni. Erdekes modon nekem es masoknak az 'Augagyi es 10k1' uralom alatt is sikerult mast valasztani, nahat:)
Mondjuk 10k1 alapu kartyabol is van hasznalhato, EMU APX-nek hivjak.

Ami az audiofil, sot 'audiophile' (nem tudom lehet-e meg fokozni, elobb-utobb biztos sikerul tovabb bonyolitani ennek a kamu temakornek meg a nevet is) temat illeti, ha meghallom a szot mar rosszul vagyok, szoval talan errol ennyit, nem is emlitem, hogy eloszor te szedted elo ezt a temat a topicban:)

"...nem azért írták rá azt a számot, nem is arra a piacra szánták."
Bazdmeg, akkor ne irjak ra ha nem igaz, ilyen egyszeru. Vagy a lejjebb emlitett pelda alapjan irjak azt, hogy 120dBpf (pofatlansagi faktor).
Az indulat nem neked szol, hanem a kamuzo cegeknek.

"Persze lehet szarozni, de nem is szánta senki a stúdió piacra."
Regebben tobb forumon hetente volt tema, hogy 'vettem kreativ augagyi ultramegahiperplatinumgemerlofasz kartyat, aztan jol bedigitalizaltam vele fel vilagot, miert zajos?'
Aztan a joistennek sem tudtak megerteni, hogy 50k-bol mar olyan kartyat kaptak volna, amire csak 10xdB SNR van rairva, de az annyi is, es nem pedig 40-nel kevesebb. Igazabol ez a baj, ra van irva szep nagy szam, a kartyahoz adott extrak (szoftver, elso panel, akarmi) miatt dragabb is, a juzer meg elhiszi.

A tucat kategoriaju PC alkatreszeken pedig kb. ott leptunk tul, amikor a topicnyito 100dB feletti SNR-t szeretett volna, offolni pedig reszben a topicnyitoval offolunk, engem ez a teny egy kicsit megnyugtat:)

kb 5 éve S/PDIF-en keresztül hallgatok zenét/nézek filmet linux alól. mivel digitális, ezért csak a hangforrásod és az erőlködőd/hangfalad szól bele a minőségbe, és ezen nem ront a rendkívül rossz minőségű hangkártya + az általa összeszedett zaj.

Érdekes amit itt írtok. Én még 2001 környékén egy SB live-al azt tapasztaltam, hogy a digitális kimeneten pont ugyanolyan zajt csinált mint az analóg kimeneten. Pl. CD-vel teszteltem és a kártya saját sistegése (igen a live-nak még hallható volt) simán hallatszott és biztos, hogy nem a felvételben volt a sistergés. Akkor arra gondoltam, hogy igazából a D/A konverzió után az esetleges erősítések és effektek után a kártya csinál egy A/D konverziót és úgy adja ki a hangot.
Ez a mostaniakon már tuti nem így van? Tehát ez biztos, hogy ha pl. cd-t hallgatok, vagy dvd-t nézek és digitálisan kötöm össze az erősítővel vagy pl. a minidisc-kel akkor az eredeti "nyers" adatfolyam jön ki a kimeneten?

Lehet, hogy az sb live "funkciói" analóg módon hajtódnak végre (nem tudom, mit tud a kártya, ilyesmikre gondolok mint a hardware mixer), és ezért utólag alakít vissza a kártya digitálissá. Bár csodálkoznék, ha egy ilyen híres kártya ennyire rossz módon lenne megtervezve, de végülis lehetséges.

Egy gagyi hangkártya, ami csak D/A konverziót végez, S/PDIF esetén gyakorlatilag semmit sem csinál, ezért nem lesz zaj.

Csak azért gondoltam, mert kb. tíz évvel ezelőtt, amikor a CD-ROM-om analóg kábellel volt rákötve a hangkártyára, az egérmutató húzkodásával korrelált zajt lehetett hallani a hangkimeneten. Amikor a mixeren letiltottam a CD Audio csatornát, akkor ez megszűnt. A CD és a hangkártya régóta digitális kábellel van összekötve, azóta nem tapasztaltam ilyen szötymörgést.
Kb. ennyi a személyes tapasztalatom ezzel a CD-s dologgal kapcsolatban.

ööö milyen az a digitális kábel?

IMHO (igaz csak windows alatt néztem) a win98 tól van olyan, hogy audió- vagy digitális a CD- audio sávjának lejátszása. Ezt lehet a propertisében változtatni. Ha digitális akkor az az ATAPI kábelen jön át számok formályában nem történik csak a leolvasásnál hibajavítás. Ideális esetben megkapod a tiszta raw formátumot amit a hangkártya az S/PDIF kimeneten kiküld. Lehet állítani, hogy mire keverje le, de azt is lehet, hogy RAW-ban adja tovább. Na ha így használod akkor nem megy rá semmi zaj sem. Ha igen akkor ott más lehet a gond.

ööö milyen az a digitális kábel?

Egy sima, kéteres kábel IDC2-es csatlakozókkal a végén. Magam csináltam. Itt most nem az ATAPI felületen keresztüli olvasásról beszélek. Az újabb CD-ROM-okon van a négypólusú analóg hangkimenet mellett egy kétpólusú digitális kimenet is. A jobb hangkártyákon van ilyen bemenet is (digitális CD csatorna). Nem néztem utána, milyen formában megy át rajta az adat, gondolom S/PDIF. Ilyenkor az A/D konverzió nem a CD-ROM A/D konverterén történik, hanem a hangkártyáén.

Esetemben biztos, hiszen van olyan .wav file-om, amiben DTS kodolt 5.1 zene van. Ezt le tudom jatszani tetszoleges lejatszoval (pl. xmms). A lejatszo szoftvernek fogalma sincs arrol, hogy mit jatszik le. (Vicces, hogy az xmms spektrumanalizatora feherzajkent remeg, mikozben szep lagy zene szol.) A hangchip drivere pedig nem engedi a hangeroszabalyzast, max. hangeron megy ki a kimenetre. Ezen audiostream-et megkapja az erosito, ami mar felismeri hogy DTS es annak megfeleloen dekodolja.
Ebbol az kovetkezik, hogy ha barmi is belenyult volna az adatfolyamba, akkor korrupt lenne a kimenet, de nem az. Working as designed...

THX minosites er valamit ? Mik a kovetelmenyei $20.000 leszurkolasan kivul ?

Amit nem lehet megirni assemblyben, azt nem lehet megirni.