LED-ek autoba?

 ( Skuzzy | 2007. május 27., vasárnap - 14:25 )

Udv,

elektro temaban nem vagyok tul expert, ezert szeretnek kerdezni. Van egy furgonom, szoktunk idonkent kirandulni vele/benne aludni. Csinalok bele egy kulon kort, kulon akksival az allohelyzetben is uzemeltetheto fogyasztokra, es szeretnek led-es belso vilagitast kesziteni, hogy minnel kevesebbet fogyasszon. Ahogy olvasom a neten, a ledek aramfelvetele kis fesz valtozasra is meg tud ugrani, ezert a tulterheles elkerulese vegett celszeru ugy bekotni, hogy sorba van vele egy ellanallas, ami stabilizalja ezt. Amit talaltam feher ledeket, arra azt mondja a gyarto, hogy 3-3,8V kozott hasznalhato, ha ezekbol 4db-ot sorba kotok az 12-15,2V. Ettol tobb elvileg nem lehet a halozaban meg toltes kozben sem, es ezert kerdeznem, hogy szerintetek ki lehet-e hagyni az ellenallast ilyenkor, megsporolva annak a vesztesseget? Ha ellenallast is berakok, akkor max 3 db kerul sorba, es kb 3 voltot elfustok az ellenallason..

Koszi

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Ha elhiszed a 3.8 V-ot, akkor nem kell ellenállás.

es van eleg penzed potolni az elfustolteket >)

Mindenkeppen tennek be ellenallast. Nem a feszultseggel van gond, hanem hogy a LED feszultseg-aram karakterisztikaja nem olyan, mint egy ellenallasnak. Tul nagy aramot pedig nem szabad rajta keresztulhajtani (legalabbis sokaig.. szoktak olyat is csinalni, hogy mikorvezerlovel nagyaramu impulzusokat adnak ra, de akkor csak rovid idore).
Meg regen csinaltam olyat, hogy egy ellenallassal volt parhuzamosan kotve tobb LED (hogy csak egy ellenallas kelljen). Az egyik joval kevesbe vilagitott, mint a tobbi (nem voltak egyformak, talan meg a szinuk is eltert).
A sorbakapcsolt 3 LED + ellenallas mar jobbnak tunik nekem. Azt viszont mindenkepp nezd meg, hogy mennyi aramot bir el egy-egy LED. Regen olyan 50mA volt a szokasos hatar. A mai nagyfenyuek mar 100mA-t siman kibirnak, de valoszinuleg tobbet is.
---------------------
int iPhone,iMac,iPod; // Apple using Hungarian notation :)

Óh, láttam már 600mA -st is, akkora mint egy bélyeg :)
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

led-et aramgeneratorosan szokas taplalni, az elenalasos megoldas nem tul jo hatasfokot biztosit, de ha nem vagy szakerto a temaban inkab javasolnam kesz kutyu megvetelet.
pl nekik van a lap vege fele olyan ami 12V-rol elmegy es spec nagyfenyereju ledek vannak benne
http://emkekft.hu/led/led.php

mgb

Ha nem az ellenálláson disszipálod el a hőt, akkor a dióda fog melegedni. Az pedig nem bírja. Amikor világít, már közel rövdzárnak kell számolni. Túl nagy áramot venne fel.

Ha nagyon takarékosan szeretnéd megoldani, akkor utána kell nézned egy kicsit a PWM-nek, mert az itt jól jöhet. (Annyi, hogy ezzel a LED nagyon gyorsan villogna, Te azt már egységes fénynek érzékeled, de a LED áramfelvétele átlagban csökken, mert a nem világítás időszakában "pihen". Huh, próbáltam nem szakmaiul, talán érthető volt :) )

Ellenallas mindenkepp kell, mert a led aramvezerelt, azaz nem a feszely adja a fényt. Az ellenálláson a feszültségeséssel jön letre az aram, ami a ledeket is hajtja.
Kicsit hulyen hangzik, de ha vkit zavar, akkor odaadom neki a villanytan konyvemet es olvassa el nem-konyhanyelven abban.
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

És a generátor belső ellenállása nem ellenállás?

Ideális esetben az nulla. Aztán idővel megnő. Szóval szerintem arra nem érdemes számítani, hogy korlátoz.

Úgy vennék a kocsimba egy ideális aksit.

Ugye ezt viccből mondtad? Hogy vennél egy ideális generátort :)

Skuzzy kocsijában ideális generátor van? Tényleg?

Azt hittem valóságos autók valóságos megvilágításáról van szó.
Imádom az elméleti szakembereket.

Én erről beszélek. Éppen hogy Te beszélsz össze-vissza, ne is haragudj.

"Úgy vennék a kocsimba egy ideális aksit."

Ezt Te írtad, kisbetu. Éppen azt mondom, hogy ilyen a valóságban nincs, úgyhogy ilyet nem próbálnék meg venni.

Most vagy félreértesz valamit, vagy nem értesz valamit, de légyszíves nekem ne szólj be.

Én pedig azt mertem megemlíteni, hogy a "generátor" belső ellenállását is nyugodtan figyelembe veheted a LED-ek előtt, de te rögtön lehurrogtál, hogy "ideális esetben az nulla".

Olvass vissza.

Vagy tudod mit?
Ne tedd.

Nem lehurrogtalak, csak emlékeztetni szerettelek volna, hogy tudomásom szerint az nem konstans. És lehet, hogy egy régi akksival menne, mert már megnőtt a belső ellenállás. Egy újnak viszont közelebb van az ideálishoz, így ott még lehet túl nagy a LED-re jutó feszültség. Egy belső ellenállásra nem alapoznék tápellátást.

Vitatkozni szerettem volna, nem veszekedni. Sajnálom, hogy Nálad az első, a véleményeddel nem egyező mondat személyeskedést vált ki.

Bocs, letaglózott az ideális nullád.

"Az ellenálláson a feszültségeséssel jön letre az aram, ami a ledeket is hajtja.
Kicsit hulyen hangzik,"

Nagyon hülyén hangzik.
Olvasd még egy kicsit azt a könyvet te magad.

már megint egy hozzánemértő troller.
--
"SzAM-7 -es, tudjátok amivel a Mirage-okat szokták lelőni" - Robi.

Meghagylak a hitedben.

ez jobban nez ki mint az ellenelas
http://www.national.com/pf/LM/LM3590.html
a national raadasul kuld ingyen samplet!

mgb

Tehát Skuzzy!

A LED-jeidnek mindenképpen valamivel korlátozni kell az áramát, különben eldurranhatnak.
Ha kifogásod van az ellenállással szemben, akkor az a PWM IC jó választás lehet.

Az eredeti ötleted, miszerint annyi LED-et kötsz sorba, hogy a nyitófeszültségük nagyobb legyen az akksi kapocsfeszültségénél, akár működhet is, de a fényerő teljesen megjósolhatatlan lesz. Az akksi merülésével pedig mindenképpen aránytalanul - és idegesítően - halványulni fognak.

Koszi a sok hozzaszolast! :-) Probalok okulni beloluk. Lehet egy tapegysegen elkezdek majd jatszani a fesztartomannyban, hogy milyen konfig mit eredmenyez:-).

Meg egy kerdes a temahoz kicsit, tud valaki olyan akkuort, amivel mondjuk egy relet lehet vezerelni, amit "leold", ha az akksi feszultsege kritikus szintre csokken? Neten erre a cimszora csak led-es visszajelzoket talaltam. Van erre jobb kulcsszoszo?

Koszi meg1x

Erre roppant egyszerű lehet a megoldás, akár egy műveleti erősítő két ellenállás és a relé áramot elviselő tranzisztor megteszi. Vagy egy ilyesmi: http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/55b6cc3016964a70e9fe1ddbb70e56c9.jpg
Volt egy műszerem aminek a telepfeszültségét figyeltem 1 ilyesmivel. Ha a telep feszültsége a kritikus szint alá csökkent kigyúlladt a led! Ez neked is jó, csak Te egy relét vezérelsz.
covek@covek.hu

"csak Te egy relét vezérelsz."

csakhogy a relé lassan de biztosan mélykisülésbe viszi az akksit.

Skuzzy, a LED vezérléshez csinájl áram generátort 2 tranyó+ pár ellenállás.

http://www.hobbielektronika.hu/forum/files/55b6cc3016964a70e9fe1ddbb70e56c9.jpg

a led helyett egy (pnp)tranzisztort vezérelj vele,
ami + feszre "elfelejt" E>C irányba vezetni.:)
igy elvileg csak az 555 táp elátása terheli az akkut.

----------------------------------------------------------------
"De a gátvédelem az...az mán nem mindegy!"

Itt kezd lassan sok lenni nekem, de atgondolom oket. Viszont pont az a lenyeg, hogy ha eleri az alacsony feszt, akkor ejt a rele, tehat az sem suti ki az akksit.

A LED (Light Emitting Diode) az egy dioda amit nyitva elofeszitve hasznalunk. Szoval az elleneallas azert kell hogy ne egjen ki mert akkor ha rakotjuk a tapot 0.7 V nel ugye zarlatol... nem sok kell neki hogy kiegjen. Az ellenallas aramot korlatoz ezesetben.

Aron

OK, akkor a keresztkerdes (csak hogy etsem :-) ), ha zarlatol 0,7V-nal, akkor mik azok a LED U-I diagrammok, amiken kb 3V-ig alig no az aram, utana nehany tized volt alatt elkezd eleg erosen noni, vegul az egbe szokni?

"amiken kb 3V-ig alig no az aram, utana nehany tized volt alatt elkezd eleg erosen noni, vegul az egbe szokni?"

Az a határ, ahol kinyiffanás folyamata elkezdődik.

Ezért kell áramgenerátor, mert míg ellenállással bizonyos fesz határnál már nem az a feszültség esik rajta.
(Ohm törvénye R=U/I)
Tehát nem nyújt állandó áramot!
Ami a lényeg lenne a LED hosszú élettartama miatt.

sztem 0,7V a nyitó fesz lehet.

----------------------------------------------------------------
"De a gátvédelem az...az mán nem mindegy!"

A 0,7V a szilíciumdiódák nyitófeszültsége. (Azokból nem szoktunk világítást készíteni, legfeljebb tüzijátékot.)
Szóval LED-nél maradjunk inkább a 3V-os nyitófesznél.
Azért nyitófesz, mert amíg nem nyit ki, addig nuku áram, nuku világítás.

Aztán ha kinézted katalógusból a nyitófeszt, kitaláltad a tervezett áramot, akkor jöhet Ohm bácsi, hogy kiszámolja a zellenállást.

Arra figyeljetek, hogy a piros LED-eknek általában alacsonyabb a nyitója, ergó könnyebb kinyírni. Ha jól emlékszek, nemegy piros LED már 2.4-2.5 környékén nyit, míg ugyanabból a sárga és a zöld 3 voltnál. A kékeket és a fehéreket passzolom.
Áramerősségből 20-50-100 mA a tipikus (típustól függően), de impulzusként (nem Startrek :-) és megfelelő hűtéssel akár 1 ampert is kibírhat, pl. tv távirányító.

A témához jó könyv: Klaus Beuth - Olaf Beuth: Az elektronika alapjai (2. kötet: Félvezetők), 1990, Műszaki Könyvkiadó, ISBN: 9631096240

Bizti nem, mert 3,3 V korul hajtjak meg oket uzemszeruen, ott van kb 20mA felveteluk, szoval ez a 0,7V "total" nem vag a temaba a feher ledeknel. Eddig kisbetunek hiszek inkabb:-)

"Viszont pont az a lenyeg, hogy ha eleri az alacsony feszt, akkor ejt a rele, tehat az sem suti ki az akksit."

Igen, de sztem a "minta kapcsolás" éppen fordítottan műxik, ha
jól értelmeztem hogy a led akkor jelez ha lemerült az akku!

----------------------------------------------------------------
"De a gátvédelem az...az mán nem mindegy!"

OK, koszi, igy vilagos:-)

Eszméletlenül túlvariáljátok ezt a dolgot. Autóba lehet kapni gyárilag megépített foglalatos ledeket. Kimondottan izzó helyére lettek kitalálva.

http://xenonizzo.hu/ledesvilag.php

Ez igaz, csak mondjuk egy 8 led-es soffita olyan 2e korul mozog, abbol meg kell par darab. Kb 4e-ert meg vesz az ember 100db feher ledet ebay-en hazapostazva. Ezert probaltam elindulni ebbe az iranyba.

Egyet vettem probanak, abban is sima ellenallas van sorba kapcsolva:-) Csak szarabbul, mert a 4x2db van sorban, ezek parhuzamosan, es ezzekkel van sorba meg az ellenallas. Ahogy mericskeltem, kb 6V -ot kap a 2-2 led, a maradek ~7V meg elfustol az ellenallason. Akkor mar jobb lenne 3 led -es csoportokat csinalni.

Üdv.

Ha nem akarod, hogy az akksi "merülésével" (ha egy furgonról van szó, akkor gondolom nagyobb (60Ah<) akksija van, akkor csak a ledek nem nagyon fogják meríteni...) a fényerő csökkenjen, akkor tegyél a ledek elé egy lineáris stabilizátort (pl.: 7809), majd minden egyes lednek külön ellenállást. Azért kell 9V-os stabilizátor, mert a fehér ledek nyitófeszültsége nagyobb, lehet akár 5-6V is. Ez a legegyszerűbb és legolcsóbb megoldás (0,5Wattos ellenállások, meg a stabilizátor, ami bőven 100Ft alatt van...), de a stabkockára kell egy hűtőborda is (kb. 200Ft) , ha fél Amper körül akarod használni, fél Amper felett már más tokozás kell.

Ha profi megoldást akarsz, akkor külön áramgenerátor IC-t vegyél (fönnt írtak egy párat) vagy csináld kapcsitáppal, ami nagyon jó hatásfokú (nem melegszik feleslegesen), csak drágább (400Ft) és bonyolultabb összerakni meg kell hozzá plusz alkatrész (tekercs, kondi, dióda).

Néhány típus: LM2574, LM2575, LM2576.
Itt keress adatlapot: www.onsemi.com vagy www.ti.com. Árlista: www.lomex.hu vagy www.katalogus.elektrokontha.hu

Jó barkácsolást.

Koszi. Ha lesz kulon akksi, akkor arra akarom kotni a belso vilagitas mellett a radiot, szivargyujto aljaztokat.., esetleg egy hutotaskat.., szoval ezek mar lehuzhatjak az akksit, ha par napig nincs toltve, mert nem mozdulok az autoval, vagy nincs kulso tapcsatlakozas.
OK, lehet elmelyedek jobban a temaban majd:-)

Szívesen.

Ha tényleg spórolnod kell az árammal, akkor kapcsitáp. :)

Az előregyártott, izzó helyére tehető ledek meg drágák és azok több áramot is vesznek fel, mivel ugyanúgy ellenállás vagy egy lineáris stabilizátor van bennük.