Technikum ...

 ( hg2ecz | 2019. április 17., szerda - 14:09 )

Annó egy jónevű technikumban volt szerencsém tanulni. Ott megtanították elsőben a vastömbből való kalapácsreszeléstől az esztergapadon, marógépen, CNC forgácsológépeken való munkadarab elkészítést, majd másodiktól fokozatosan az áramkörök csínját-bínját, az áramkörök méréstechnikáját és hibabehatárolását. Tényleg rengeteg, mai napig jól hasznosítható dolgot. Az ott végzettek közül más-más pályán folytattuk, lett közülünk középiskolai fizika tanár is. Az ott végzettek egyike sem munkanélküli.

Aztán az 1990-es évek közepétől szétverték a technikumot. Könny szökött a szemembe, amikor visszalátogatva a "reálgimnázium" névre átsorolt intézmény egykori megmunkálógépekkel teli csarnokát aulaként láttam viszont.

Aztán 2 évtized elteltével olvasom, hogy ismét technikumokban látják a jövőt. Sajnos nem felhőtlen az örömöm. Félek, hogy sok idő kell ahhoz, hogy ez ismét normális legyen. Azóta egy generáció felnőtt, a jól összecsiszolódott technikumi oktatási módszertan már sehol sincs, az oktatók már mind nyugdíjasok vagy már a túlvilágon vannak. Tényleg elpusztult a régi technikumok nagy részének a múltja, ambíciója, kultúrája. Ezzel párhuzamosan pedig az egykor nagyon jó hírneve is.

Most pedig jöhet az új oktatógárda újra kifejleszteni azt a módszertant, felfejleszteni a gépparkot, amit annó oktatási kultúraként és eszközként zsigerből megvolt ezekben az intézményekben, de mára minden eltűnt. Ezzel párhuzamosan pedig meggyőzni a szülőket, hogy olyan színvonalas oktatást fognak nyújtani, amiért érdemes a fiatal jövőjét rájuk bízni.

Kíváncsi leszek az eredményességére. Rá merjük-e bízni a gyermekeinket az új technikumokra? A bizonyításhoz sok idő kell, mivel ehhez valójában kell pár végzős évfolyam, ami így leghamarabb is 8..10 év távlatában derülhet csak ki, hacsak nem jön addig ismét egy mindent szétverő reform...

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Elpusztitatni nem lett volna szabad, az biztos. Kell egy fajta magas(abb)an kvalifikált réteg. Nálunk anno a technikum volt a varosban a legjobb iskola, a muszaki iranyokba kb. nyert ugye volt minden felvetelizonek egyetemre, foiskolara.
A jovo, a minosegi munkavegzes zaloga egyertelmuen a magasan kvalifikalt emberek munkabaallasanak feltetele.

A masik feltetele a szakemberkepzes. Jelenleg az oktatasi rendszer kulfoldre gyartja a diplomasokat, belfoldre ugyszint, csak bufeszakokkal. Szakmunkaskepzes nincs, ilyenforman a technikumoknak sincs kello letjogosultsaga, mivel az alapokat is elsoportek.

"kalapácsreszeléstől"

Az egyik féléves tananyag a kalapácsfej reszelés volt. Én vasfűrész-keretet csináltam. A nyéltüskét és a befogó-feszítőt és a szárnyas anyát vasdarabból kellett kireszelnünk. A keretet hajlítani. Mire elkészült, megtanultunk fémet előrajzolni, fűrészelni, reszelni, hajlítani, fúrni, menetet vágni. Plusz az egészet munkanaplóba kellett rögzíteni.

Más idők voltak.

--
trey @ gépház

Én 8 osztályos gimnáziumba jártam, sokat nem is nyertem vele :)

--
arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/motog4_athene

Én nagyobb összegben fogadnék rá, hogy visszajönnek még azok az idők. Emiatt nem is ástam mélyre az elektrotechnikát és a nehézipart sem. Sőt, az jár a fejemben, hogy szerzek egy faipari képesítést most a negyedik X körül. Szeretek több lábon állni, aztán egyszer az IT-lábam úgyis kirúgják. Meg szeretem azt csinálni amit szeretek. Uhh ezt jól megmondtam :D

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

"faipari képesítést", "lábam úgyis kirúgják"

Szerintem jó ötlet. Ha mást nem, falábat majd tudsz magadnak esztergálni :D

--
trey @ gépház

Ojeah :) bar inkabb a vadaszeszkozokre gondoltam. Mondjuk ha osszehajthato lenne es mulabnak is megfelelne... Kitudja.

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

> Sőt, az jár a fejemben, hogy szerzek egy faipari képesítést

Hajra! Van par otletem, amihez jol jonne egy faiparban jaratos ismeros... :)

Mondjuk en inkabb hasznalati/disztargyakban gondolkodom.

Úgy látom a faipar és az IT állandóan összetalálkozik. :-) Én faipari technikusként végeztem, majd ezután lettem mérnök-informatikus. Mai fejjel bár elektronikát tanultam volna, de persze nem az informatika helyett, hanem előtt.

Kollégám szintén faipari technikus és Ő is az informatikában találta meg az élet értelmét. (42)

Okes persze, csak a 65 eves megbecsult asztalos valamivel valoszerubb, mint egy 65 eves informatikus, foleg hogy mara minden balfasz informatikusnak tanul. Hiszen az a joker. Szoval 65 eves informatikus vs. ketszaz 25 eves. Vajon kire epitenem a kovetkezo 15 evet :))

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Bizony, néhány év múlva kiskirályok lesznek a jó szakemberek. Lehet, hogy már most is azok.

Nem baszlatni akarlak es nem is farasztani, de lehetne 3-4 (neked) egyszeru kerdesem faiparbol? Pmben nyilvan, hatha tudnal segiteni. Javareszt ragasztastechnika es svartni hajlitas.

Koszi!

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Attól tartok nagy segítség nem leszek, 17 éve nem dolgoztam fával és előtte se sokat. Egyébként írj bátran, ha tudok, szívesen segítek...

Megjegyzem, szakrajz tárgy a BME villanykarán egyáltalán nem volt. A technikumban viszont ezt is szigorúan vették. A munkanaplóban is szabványos szakrajzot kellett rajzolnunk az elkészítendő termékről.

De ez megint csak nosztalgia. Vajon az új technikum oktatási színvonala mennyire fogja tudni megközelíteni a régi színvonalat? (nehezítés: eszközhiány, oktatóhiány, ...). Valahogy néha bujdos bennem a kisördög, ami azt súgja, hogy a duális képzés valódi kiváltó oka a drága iskolai műhelyek és drága bérköltségek (kiscsoportos műhelyfoglalkozás) megspórolása.

Középiskolában tanultam szakrajzot 2 évig. Tudnék mesélni horror sztorikat, amikor feladáták félévi feladatnak a Rába nyomatékváltó rajzát megrajzolni fél nézet, fél metszetben, először műszaki rajzlapra, majd ha kész volt és lefogadták (ritka eset), akkor neki lehetett állni átrajzolni pauszra tuskihúzókkal ...

Utóbbi nem rajzlap, nem nagyon lehet rajta hibázni, mert radír az nincs. Max. borotvapengével szépen kipengézni, de vigyázva, nehogy a többheti munka egy lyukas ívvel végződjön, mert az karó.

--
trey @ gépház

:DDDDD Asszem 2 felevem szallt el a miskolci gepesz karon emiatt :) Azok a perverz "geprajz" orak... Pedig edesanyam az atkosban "muszaki rajzolo" volt edesapam meg epuletgepesz mernok... CAD-rol hallani sem akartak a karon mert "meg kell tanulni az alapokat"

Ráadásul a szakrajz tanárunk afféle régi szaki volt, akinek ha nem tetszett a rajz (ott kezdte, hogy nekünk kellett kézzel kivágni az A0-s ívből az A4-es lapot - 210x297 mm, sose felejtem el) és akinek ez nem volt jó a méret, vagy nem volt derékszöges, annak azt mondta, bármi is volt rá rajzolva, hogy:

- "Óóóó, nem jó!"
- "Mi nem jó, tanár úr?"
- "Hát... lyukas!"
- "Mi lyukas?!"
- "A rajza!"
- "Hoool?!?"
- "Hát itt!"

Erre felemelte a rajzot és átszúrta a tollávál.

- "Látja? Egy lyuk van rajta! Ez egyes! Jövő hétre újra!"

Igazi troll volt :D

--
trey @ gépház

:-D Mellbimbó morzsolásba fogtak a tanárok, amikor tusrajz helyett Corel Draw 6-tal rajzoltam meg a technikus vizsgamunka rajzát, majd egy HP4L csodával pauszra nyomtattam.

Én leadtam poénból egy gyári, vasboltban vásárolt fűrészkeretet osztályzásra, ami minden szempontból tökéletes volt (kromofággal le lett maratva róla a festék és kiköszörülve minden ismertetőjegy). Csak 4-est kaptam rá :(

:D

--
trey @ gépház

És még örülhettél annak a négyesnek - amilyen minőséget, méret pontosságot lehetett kapni a vasbótbul :)

De, ha már fémipari alap sztorik; én is: Már a nyári gyakorlaton sínylődtünk és konkrétan az iparnak sorozat gyártottunk ezt-azt. Az egyik ilyen csoda a ládapánt volt, amiből napi 5 vagy 10 db-ot kellett gyártani (már nem emlékszem pontosan). Az elkészült darabokat egy nagy faládában gyűjtötték, amit egy TUTO lakat "védett". Akkoriban gyorsan tanult az ember, pl. azt is hogyan kell kinyitni bármivel egy ilyen lakatot :D Uh. olyan sokat nem gyártottunk, mert recikláltak a kész darabok. Írd és mondd szégyenszemre építettük a cucilizmust, úgy ahogy mutatták nekünk (nem, nem vagyok rá büszke, de akkor jó ötletnek tűnt ;).

Dettó.
Bár a szárnyas anyát mi már kaptuk '91 körül.
És szeretném, ha újra a technikusok irányítanának, és nem nekem kellene tanítanom őket szakmunkásként.
- - - - - - - - - - -
"A fejlesztők és a Jóisten versenyben vannak. Az előbbiek egyre hülyebiztosabb szerkezeteket csinálnak, a Jóisten meg egyre hülyébb embereket. És hát a Jóisten áll nyerésre." By:nalaca001 valahol máshol

Mi is reszeltünk kalapácsot, viszont fémipari alapképzésünk csúcspontja az volt, amikor megtanultunk hegesztőpálcát nyilazni egy köszörűsszemüveg gumijával az álmennyezetbe. :-)

Óó, mi kézigránátot csináltunk fűrésznyélből és petárdából... A régi szép idők! ;D

--
trey @ gépház

Trafovas “E” lemezbol -> shuriken. Az sem volt gyenge :)

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Mi gázlánggal fújtuk a műhely padlóját, a sok izzó fémpor úgy röppent szét, mint augusztus 20-án a tűzijáték. Imádtuk a károkozást. :-D

Szerintem anno az összes fémmel kapcsolatos szakmában az első féléves projekt a kalapácsreszelés volt. Igazából ez volt a közös alapozó tárgy. :)

A vicc az, hogy faiparosként nekünk az egész első évi gyakorlati időszakunk fémipari képzéssel telt. Úgy kezdtük a 2. évet, hogy fához még csak nem is nyúltunk.

És az volt az igazi, amikor az egyik - nem túl kézügyes és (nem) kicsit bolondítható - osztálytársunk aláment a méretnek, mi meg beadtuk neki, hogy:
Semmi baj! Csináld meg méretarányos kicsinyítéssel.
Hallani kellett volna a mester üvöltését amikor nagy büszkén kivitte a "méret arányos" darabot.
:DDD

Dupla hegyek, sory!

És az volt az igazi, amikor az egyik - nem túl kézügyes és (nem) kicsit bolondítható - osztálytársunk aláment a méretnek, mi meg beadtuk neki, hogy:
Semmi baj! Csináld meg méretarányos kicsinyítéssel.
Hallani kellett volna a mester üvöltését amikor nagy büszkén kivitte a "méret arányos" darabot.
:DDD

És az volt az igazi, amikor az egyik - nem túl kézügyes és (nem) kicsit bolondítható - osztálytársunk aláment a méretnek, mi meg beadtuk neki, hogy:
Semmi baj! Csináld meg méretarányos kicsinyítéssel.
Hallani kellett volna a mester üvöltését amikor nagy büszkén kivitte a "méret arányos" darabot.
:DDD

És az volt az igazi, amikor az egyik - nem túl kézügyes és (nem) kicsit bolondítható - osztálytársunk aláment a méretnek, mi meg beadtuk neki, hogy:
Semmi baj! Csináld meg méretarányos kicsinyítéssel.
Hallani kellett volna a mester üvöltését amikor nagy büszkén kivitte a "méret arányos" darabot.
:DDD

En meg az osztalyzasi metodusra is emlekszem nalunk:
Mindenki otosrol indul, aztan a kesz munkadarabot lemeri a tanar minden iranybol, ha 0,1 mm-rel kisebb, az minusz egy jegy, ha 0,2 mm-rel nagyobb, az is (de akkor altalaban visszkuldtek, hogy javitsd ki, aztan lasd: 0,1mm -rel kisebb)

--
http://blog.htmm.hu/

Az első kalapácsfejemet korrekt módon megcsináltam kézimunkával, fűrész, reszelő, állványos fúrógép, ahogy kell, végén szálrahúzva, lekékítve. 5-ös lett, mai napig megvan, elrakva. A következő négynél átmentem a gépműhelybe, adtam a szakinak egy üveg bort, ő elment ebédelni, én meg lenyomtam a marógépen mind a négyet, 5 tized ráhagyással, majd készre simítottam reszelővel. Fél évi kötelező munka megvolt, mentem szerelni, esztergálni, meg a kovácsműhelybe ütni a vasat.

Jó móka volt.

---
A Linux nem ingyenes. Meg kell fizetni a tanulópénzt.
Az emberek 66 százaléka nem tud számolni! Gondoljatok bele, ez majdnem a fele!!
Mindenki jó valamire. Ha másra nem, hát elrettentő példának.

A linkelt cikkből:

Idézet:
A szakképzési rendszernek meg kell felelnie a negyedik ipari forradalom kihívásainak;

Wow... szóval a kormányzat (már megint) egy rossz választ ad egy változásra (az Ipar 4.0 pont a robotizálásról szól, ahol ezen a szinten nem kellenek emberek), és ezért megsiratjuk, hogy anno milyen rossz volt, hogy a szakmunkásképzés "érdeklődés hiányában elmarad" állapotba került...

Idézet:
A technikusképzés öt évig fog tartani a tervek szerint, az első két évben ágazati alapismereteket oktatnak, az ezt követő hároméves duális képzésben pedig már a vállalatok is szerepet kapnak.

Tehát még inkább kidobjuk a cégekre az oktatás felelősségét, hogy megfelelő alapismeretek hiányában próbáljanak valamit kezdeni a gyerekekkel többnyire bármiféle pedagógiai ismeret nélkül (arról egyébként csak szép csöndben emlékszem meg, hogy ha ennek hasonlóak a feltételei a felsőoktatási szakképzés kötelező szakmai gyakorlathoz, akkor nagyon kevés cég van, amelyik megengedheti magának, hogy fogadjon hallgatót).

Idézet:
ezek 2020. január 1-jén lépnek majd hatályba.

Oktatási törvényt miért naptári évben léptetünk hatályba?

Idézet:
ami így leghamarabb is 8..10 év távlatában derülhet csak ki,

Yup, ahogy ennek a régi-új stratégiának a következménye is (egy robotizálódó világban egy masszívan alulképzett korosztály...)

--

De komolyan kívánom, ne legyen igazam.

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

> az Ipar 4.0 pont a robotizálásról szól, ahol ezen a szinten nem kellenek emberek

meanwhile in reality:
a hazban nalunk nem megy a lift, mert az egyetlen szerelonek aki raert aprilisban, hasmenese lett

(legalabbis az egyik lako szerint, de tanmesenek akkor is megteszi :))

:D

> Oktatási törvényt miért naptári évben léptetünk hatályba?

Gondolom, hogy legyen idejuk a tanaroknak felkeszulni.

Tevedsz.
Minek tanitsak a sok mokust gondolkodni, amikor a vegen ugyis a cegnel kek vagy zold gombot kell nyomni.

Afrikai orszagokban, egyetemen N ceg Z gepenek a gepkonyvebol diplomazol.
Azután lesz egy gazipari technikus diplomad benne egy szép legasprod specializacioval.
Szerintem azert hozzak ezt ide a feher negereknek is, mert kellenek az ertelmesebb rabszolgak, vagy valami ilyesmi...

"Az idők változásával persze kihunyt a festőrecepteket övező titkos alkimista ragyogás, ma már az afrikai országok új kikészítő gyáraiban analfabéta néger munkások állítják elő a legbonyolultabb keverékeket, rajzok segítségével tájékozódva. Mondjuk, a vörös festékre oroszlánt rajzolnak, a sárgára tigrist, és a recept úgy szól: keverj két mérő oroszlánhoz három mérő tigrist és így tovább."

A szakképzést a rendszerváltás óta fejlesztik talán nem vagy elégedett az eredménnyel?
A hanyatló nyugatot már rég lehagytuk, vagy 20 évvel ezelőtt ameddig a németek egy év alatt 4 db. "OKJ" szakmát újítottak meg mi már akkor is 100-200 at. Igaz a FEOR - OKJ összerendelés még döcög. De majd egyszer meglesz.

Oktatási törvényt miért naptári évben léptetünk hatályba?
Mert csak. Örülj hogy nem a vizsga előtt 1-2 hónappal derül ki miből is kell vizsgázni. a szakképzés kiagyalóinak, irányítóinak a gyereke soha nem fog oda járni.